LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Rianne Heere
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2006 18:56

Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door Rianne Heere »

Begin juni van dit jaar kocht mijn dochter van 11 bij Belcompany een pre-paid startpakket van Vodafone. Zij koos voor Vodafone, omdat dit één van de weinige aanbieders is bij wie het beltegoed onbeperkt houdbaar is. Op het reclamemateriaal in de winkel en volgens de informatie van het winkelpersoneel is het inderdaad zo dat het tegoed onbeperkt geldig, mits minimaal éénmaal in de 12 maanden wordt opgewaardeerd. Mijn dochter, die 1 euro zakgeld krijgt per week, vond dit aantrekkelijk. Eén keer opwaarderen per jaar is wel bij elkaar te sparen. Bovendien zat bij het pakket een bon, waarmee ze – als ze zich registreerde op de Vodafone site – extra beltegoed kon krijgen.
Uiteraard moest ze heel zuinig zijn met haar beltegoed en dat was ze dan ook.

Begin september had ze nog ca. 14 euro beltegoed staan. Op dinsdag 5 september echter is het beltegoed voor Vodafone “bevroren”. Gebleken is dat Vodafone tussentijds de voorwaarden heeft gewijzigd, dat het registreren van haar gegevens op de site voor extra tegoed wordt gezien als een online opwaardering en dat het beltegoed volgens de nieuwe voorwaarden dus uitsluitend geldig blijft als er minimaal éénmaal per drie maanden wordt opgewaardeerd. Wij hebben van Vodafone hierover nooit bericht gekregen en waren dan ook zeer verbaasd.

Navraag heeft geleerd dat mijn dochter haar beltegoed wel kan “ontdooien” (en alsnog opgebruiken), maar dan moet ze wel eerst opnieuw opwaarderen. Een daar heeft ze geen geld voor.

Heel wat heen-en-weer gemail met Vodafone heeft niets opgeleverd. Het bedrijf wil mijn dochter absoluut niet tegemoet komen zijn, terwijl ik vind dat er sprake is van misleiding (de affiches met de tekst “beltegoed onbeperkt houdbaar” hangen nog steeds in de winkels).

Morrigan
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 nov 2005 20:15

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door Morrigan »

Vodafone heeft de voorwaarden al een hele tijd geleden aangepast. Misschien zelfs al wel voordat dit pakket werd gekocht. In dit geval had de winkel u wel beter mogen voorlichten. Bent u al eens teruggegaan naar de winkel? Vodafone heeft het recht om hun voorwaarden aan te passen, dus zij kunnen inderdaad niets voor u doen. Maar de winkel misschien wel?

Maar om nu te zeggen dat Vodafone één van de weinige aanbieders is waar je beltegoed onbeperkt houdbaar.... :? Beter kun je dan kijken naar Orange, T-Mobile of Telfort. Sommigen eisen dat je er tenminste 1x per jaar mee belt, maar verder blijft je beltegoed gewoon houdbaar. Veel beter dus.

pvd
Berichten: 394
Lid geworden op: 18 mar 2006 18:35

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door pvd »

Ook Simyo is dan een optie.... Goedkoop en maakt gebruik van 1 van de beste netwerken, namelijk die van KPN.

pvd

Rianne Heere
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2006 18:56

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door Rianne Heere »

De voorwaarden zijn eind juli 2006 aangepast. Het pre-paid pakket is begin juni aangeschaft. Dat Vodafone de voorwaarden eenzijdig mag wijzigen, dat geloof ik wel. Maar volgens mij zijn zij wel bij de wet verplicht dit tijdig aan de gebruikers te melden (en niet via een sms-je dat het beltegoed bevroren is, zo heb je geen gelegenheid tijdig actie te nemen).

De winkel waar het pakket is gekocht (Belcompany) zegt niets voor ons te kunnen doen omdat het om de voorwaarden van Vodafone gaat. En zij hangen gewoon het promotiemateriaal op dat ze binnenkrijgen. Ik had niet de indruk dat ze daar van plan waren klanten hiervoor te waarschuwen ondanks mijn herhaalde verzoek.

Overigens had ik begrepen dat Orange verder de enige aanbieder is waarbij het pre-paid tegoed onbeperkt houdbaar is. Ik heb me dus blijkbaar onvoldoende laten informeren. Excuses aan de andere aanbieders.

Morrigan
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 nov 2005 20:15

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door Morrigan »

Een tip voor een volgende keer: ga eerst uitgebreid "shoppen" op internet en vergelijk daar goed de sites van de diverse aanbieders. Kijk ook op een site als www.bellen.com om tarieven te vergelijken.

Vodafone is provider die steeds minder doet voor de prepaid-beller. Zo gaven ze eerst 10 euro beltegoed bij nieuwe klanten die zich registreerden via internet. Nu geven ze nog maar 5 euro beltegoed.

Rianne Heere
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2006 18:56

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door Rianne Heere »

tja, maar wat doe je als je kind na lang sparen met een tientje op zak eindelijk dat startpakketje kan kopen...
En ik weet dat Vodafone een goed netwerk heeft.
Nou ja, het is me duidelijk. Ik vind de aftersales bij Vodafone overigens ver onder de maat.

Inmiddels ben ik aan het shoppen geslagen en Simyo lijkt me een prima alternatief.

grootvader
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 sep 2006 07:38

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door grootvader »

Mevrouw,

Als uw dochter haar telefoon + abonnement kreeg op de voorwaarden zoals u omschreef dan mag uw dochter Vodafoon erop aanspreken dat Vodafone verplicht is zich aan de overeenkomst te houden die zij met uw dochter heeft afgesloten.
Zij heeft niets te maken met wijzigingen van voorwaarden!

Bij dit soort wijzigingen mag dit niet ten nadele zijn van de abonnementshouder en is deze gerechtigd de overeenkomst te ontbinden.

In dit geval een brief waarin u Vodafoon meedeelt dat zij zich heeft te houden aan de overeenkomst die zij hebben gesloten met uw dochter en dat zij anders deze overeenkomst als nietig beschouwd waarbij alle kosten verbonden aan verdere procedures voor rekening van Vodafoon zullen komen.
Aangetekend verzenden met bericht van ontvangst en eventueel diezelfde brief (in Word geschreven) ook naar Vodafoon faxen.

Het is namelijk heel wonderlijk hier!
Heeft een bedrijf geld tegoed dan zijn ze er snel bij maar brieven met klachten komen nooit binnen! Toevallig he.

Lees trouwens ook maar eens de gevallen van "waterschade". die MOBIELE telefoons oplopen.
Deze schijnen volgens de industrie en reparateurs alleen maar binnen in een kurkdroge ruimte te gebruiken zijn met een goede plastic hoes er om heen tegen het 'vochtige'spreken' en dan nog !!

De Vrije Vogel

Morrigan
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 nov 2005 20:15

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door Morrigan »

Nog even 2 tips: bedenk dat je met Simyo alleen kunt bellen en sms-en! Als uw kind zo'n leuk fotomobieltje heeft, dan is het dus niet mogelijk om die foto te mms-en. Verder weet ik niet of beltgegoed hier onbeperkt houdbaar is (kan het ook zo gauw niet vinden op hun site).

En hoe zit het met het mobieltje van uw kind? Als dat gekocht is in één Vodafone-pakket, dan zit daar waarschijnlijk een simlock op. Een ander simkaartje erin stoppen, kan dan dus niet zomaar.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door karr-2 »

Los van het hele verhaal, wat moet een kind van 11 met een mobieltje?

Morrigan
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 nov 2005 20:15

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door Morrigan »

Wat een kind van 11 met een mobieltje moet? Vooral erbij horen, vermoed ik! Is het nodig? Nee, lijkt me niet. Maar de kinderen van nu willen allemaal zo'n ding.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door karr-2 »

Precies. Het is dus volkomen overbodig en dient alleen "om erbij te horen"
Zij heeft niets te maken met wijzigingen van voorwaarden!
Proest !!! Kennis van het wetboek is je zeker ook vreemd? Meestal staat er in de regels dat een maatschappij te allen tijde de regels mag aanpassen naar eigen inzicht. Dit moet dan aan de klanten meegedeeld worden, hetgeen meestal gebeurt via de website van de provider en bv advertenties in de krant. Als je dan niet protesteert wordt je geacht in te stemmen met de nieuwe voorwaarden.

Rianne Heere
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2006 18:56

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door Rianne Heere »

het kind van 11 was bijna 12 (en is dit inmiddels) en heeft een "oud" mobieltje van mij zonder toeters en bellen en simlock-vrij. Heeft dit inderdaad uitsluitend voor noodgevallen en af en toe een smsje naar een vakantievriendin en neemt dit niet mee naar school of bij het buiten spelen. Het kind kan er verstandig mee omgaan en betaalt haar eigen beltegoed.
Dus waarom eigenlijk niet? En zou een kind van bijna 12 niet serieus genomen moeten worden als klant? Ik vind van wel.

Tuurlijk deden wij het vroeger ook zonder, maar we deden het ook zonder computer, videorecorder, dvd-speler, magnetron, gameboy, baby-born en ga zo maar door. Die discussie ga ik dus niet voeren, het gaat me enkel om de wijze waarop Vodafone met haar klanten omgaat.

Kika29
Berichten: 555
Lid geworden op: 24 jul 2006 15:50

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door Kika29 »

Strijk over je hart en ga niet miepen over zuur gespaarde centjes bla bla bla ze kan niks betalen bla bla bla.Zet wat beltegoed op dr mobieltje en opgelost.....

Een kind van 12 MOET erbij horen?? Hmmmm nou een kind MOET niks. Papa en mama beslissen nog altijd.....

Rianne Heere
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2006 18:56

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door Rianne Heere »

Nou zeg! Jij snapt echt niet waar het om gaat geloof ik. Natuurlijk gaat het niet om die 10 euro.
Ik heb net uitgelegd dat het om de werkwijze van Vodafone gaat. Ga jij je kind leren dat dat allemaal maar normaal is hoe die bedrijven met hun klanten omgaan, ik doe daar niet aan mee.

Kika29
Berichten: 555
Lid geworden op: 24 jul 2006 15:50

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door Kika29 »

Een kind van die leeftijd behoort daar nog niet eens mee geconfronteerd te worden..........Die hoort zich druk te amken om andere dingetjes. Niet om een ingewikkeld telecom-bedrijf of andere consumentenproblemen....

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door ?? »

Rianne, stap over naar T-Mobile of Orange. Die hebben beiden écht onbeperkt houdbaar beltegoed. T-Mobile heeft één voorwaarde: het toestel moet actief worden gebruikt. Er moet dus af en toe mee gebeld / geSMS't worden. In de praktijk komt het er op neer dat een uitgaand telefoontje de geldigheid van het beltegoed met drie (kan ook zes zijn) maanden verlengd. Opwaarderen kan vanaf 10 euro.

Orange hanteert helemaal geen voorwaarden, maar daar is de minimale opwaardering 20 euro. Telfort had vroeger ook onbeperkt houdbaar tegoed, maar heeft dat weer gewijzigd.

Qua Vodafone: alhoewel de communicatie af en toe sneaky is mag het wel. Wijzigingen in de voorwaarden worden aangekondigd middels de landelijke dagbladen & de website. De reclameuitingen zijn geen toonbeeld van helderheid, maar zijn tevens voorzien van de 'vraag naar de voorwaarden' opmerking. Zolang veel mensen die opmerking negeren zul je dit soort reclame blijven zien...

grootvader
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 sep 2006 07:38

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door grootvader »

Wijziging van (algemene) voorwaarden mag.
Maar dat zal dan alleen gaan gelden voor die consumenten die daarna een overeenkomst aangaan (op DIE voorwaarden!)

Overeenkomsten v o o r die wijziging afgesloten blijven hun rechtsgeldigheid behouden dus Vodafoon heeft zich in dit geval te houden aan datgene wat toen met u is overeengekomen.

In het tegenovergestelde geval; Als de voorwaarden wijzigen ten voordele van de (nieuwe) consumenten dan is de consument met het vorige contract ook aan zijn afgesloten overeenkomst gebonden en mag hij deze pas dan laten ontbinden na de periode en volgens de regels in dat contract omschreven.

Dus mevrouw,
Het gaat er gewoon niet om of een kind een mobiele telefoon zou mogen bezitten, maar gewoon om de vraag of Vodafoon gerechtigd om haar nieuwe voorwaarden aan u/uw dochter op te dringen en daarop is het antwoord simpelweg NEE.

Een knuffel voor uw dochter want ik vind dat ZIJ gelijk heeft en kennelijk verantwoord met dat mobieltje om gaat.
Wellicht steekt dit bij menigeen want als ik om mij heen kijk hoe de jeugd met die mobieltjes omgaat ..... Nou, dat zou ik als vader niet pikken!

De ouwe grijze Vrije Vogel
Moedeloos omdat hij zoveel onzinantwoorden en ook regelmatig heel gemene antwoorden hier leest.
En die laatsten zullen wij maar beschouwen als zieke geesten.

blaat
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 jan 2006 19:47

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door blaat »

Grootvader, wat u allemaal schrijft heeft betrekking op overenkomsten voor een abonnement. Dit geldt dus niet voor prepaid.
Mijn mening is dat als je een toestel alleen gebruikt voor noodgevallen je geen provider moet kiezen waar je minimaal eens in de zoveel tijd dient op te warderen. dan heb je dit soort problemen ook niet.
(en niet via een sms-je dat het beltegoed bevroren is, zo heb je geen gelegenheid tijdig actie te nemen).
Ik vind dat het je eigen verantwoordelijkheid is om in de gaten te houden wanneer je moet opwaarderen. dat Vodafone je een sms stuurt vind ik vrij netjes.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door ?? »

Grootvader: Een bedrijf mag de voorwaarden *altijd* aanpassen. Het is vervolgens aan de klant om die wijziging al dan niet te accepteren. Ook bij een abonnement mogen ze de voorwaarden en/of tarieven dus wijzigen, waarbij de klant de gelegenheid krijgt niet accoord te gaan met de nieuwe voorwaarden (en daarbij dus óf het abo op te zeggen óf te verlangen dat het abo gewoon wordt gecontinueerd tegen de oude voorwaarden). Als je niets van je laat horen, ga je stilzwijgend accoord met de nieuwe voorwaarden.

Het is wel zo dat klanten uiteraard geïnformeerd dienen te worden over de nieuwe voorwaarden. Bij abonnees gebeurt dat meestal door bijvoorbeeld een melding te plaatsen op de factuur. Bij prepaid volstaan ze met een melding op de website en een advertentie in de dagbladen.

pvd
Berichten: 394
Lid geworden op: 18 mar 2006 18:35

Re: Vodafone: pre-paid tegoed ineens niet meer geldg

Ongelezen bericht door pvd »

Nog even 2 tips: bedenk dat je met Simyo alleen kunt bellen en sms-en! Als uw kind zo'n leuk fotomobieltje heeft, dan is het dus niet mogelijk om die foto te mms-en. Verder weet ik niet of beltgegoed hier onbeperkt houdbaar is (kan het ook zo gauw niet vinden op hun site).
Het staat wel op de site: Hoe lang is mijn Simyo beltegoed geldig?
Onbeperkt, als je tenminste één keer in de zes maanden belt of een SMS verstuurt.
(bron www.simyo.nl)

GPRS en mms wordt inderdaad niet ondersteund (een nadeel vind ik)

Gesloten