LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Harry Belafonte
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007 18:59

Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Harry Belafonte »

Hallo,

Mijn moeder heeft onlangs spontaan een brief gehad van Tele2 waarin haar te kennen werd gegeven dat ze was aangemeld voor Tele2 "gratis bellen" voor 18 euro per maand. Ook zou Tele2 zorgdragen voor de opzegging van haar oude KPN abonnement. Wanneer ze dit niet wou dan diende zij dit binnen 7 werkdagen na dagtekening van deze brief kenbaar te maken naar Tele2 middels een telefoontje naar een 0900 nummer. Daar mijn moeder een tijd niet thuis was is deze termijn verstreken en kan ze er, volgens tele2, niet zomaar vanaf.

Mijn moeder heeft zich hiervoor echter nooit aangemeld en wil dit ook helemaal niet. Ook is inmiddels haar KPN abonnement opgezegd.

Ik heb tele2 hierover benaderd en men zegt bewijs te hebben van een telefoongesprek hierover. Dit zou een opgenomen gesprek zijn (mag dit overgens zomaar??)
Op mijn verzoek dit "bewijs" maar eens te tonen is men niet ingegaan.

Mijn vraag:
Kan men zomaar zonder aanmelding en zonder handtekening en zonder dat getekend is voor instemming met de "algemene voorwaarden" die Tele2 ongetwijfeld ook zal hebben, "klant" worden??

Hoe kom je hier weer vanaf? En waar kan een klacht worden ingediend.

Ik vind dit nog erger dan Pretium. Hier ben je niet eens bij en je wordt al "klant".

Harry

WebServiceTele2

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door WebServiceTele2 »

Beste Harry Belafonte,

Ik kan op basis van dit verhaal niet goed beoordelen hoe en wat er in u ogen mis is gegaan bij de TELE2 aanmelding van uw moeder. Ik zou u willen vragen om het TELE2 klantnummer te vermelden, zodat ik dit verder voor u kan bekijken en wellicht ook herstellen / oplossen.

Met vriendelijke groet,
namens WebServiceTele2

Robert

PS: Eventueel kunt u zich ook richten tot Tele2 op haar eigen forum, middels http://forum.tele2.nl/ . Hier bestaat ook de mogelijkheid tot het versturen van een persoonlijk bericht aan WebServiceTele2.

Harry Belafonte
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007 18:59

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Harry Belafonte »

Robert,

Lijkt me nogal duidelijk "wat er mis is gegaan", namelijk dat mijn moeder zonder haar instemming ongevraagd lid is geworden van Tele2.


Harry

MAXIEM

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag harry,
Ik heb tele2 hierover benaderd en men zegt bewijs te hebben van een telefoongesprek hierover. Dit zou een opgenomen gesprek zijn (mag dit overgens zomaar??)
Op mijn verzoek dit "bewijs" maar eens te tonen is men niet ingegaan.
Stuur een brief (aangetekend en met bewijs van ontvangst) dat je de overeenkomst betwist. Eis van tele2 dat zij de voicelog (bandopname) binnen 10 werkdagen geschikbaar stellen. Zo niet, dat er geen overeenkomst is afgesloten. Tele2 is wettelijk verplicht je bij betwisting de voicelog toe te sturen.
Het is inderdaad mogelijk om telefonisch een overeenkomst af te sluiten. Als je in dat telefonisch gesprek op bepaalde vragen ja zegt, dan is er sprake van een wettig geldende overeenkomst. Daar is dus geen handtekening meer voor nodig. Zo'n overeenkomst valt onder "koop op afstand".

Vriendelijke groet, Maxiem.

Annita38
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2007 01:49

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Annita38 »

Ben benieuwd hoe dit afloopt. Een kennis van mijn vriend schijnt zoiets dergelijks meegemaakt te hebben met een energiebedrijf. Hij zit ineens (zonder ervan af te weten iets afgesloten te hebben) bij een ander energiebedrijf. Hij blijft ook klant bij het 'oude' energiebedrijf, daar betaal je de transportkosten.
Dit is een allochtone meneer en ik weet niet of hij de strijd is aangegaan.

Anouk1270
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2007 08:47

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Anouk1270 »

Hallo Harry,

In de brief waar jij het over hebt staat dat aanbieders als Tele2 tegenwoordig ook abonnementskosten mogen incasseren. En dat is fijn want dat breekt de telefonie markt eindelijk eens open. Tele 2 zou graag deze abonnementskosten voor klanten willen incasseren omdat de klant dan uiteindelijk nog goedkoper uit is dan wanneer die via KPN de abonnementskosten betaalt. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat je dan in de weekenden gratis mag bellen naar vaste telefoonnummers in Nederland. En het scheelt je ook nog eens een extra factuur, want nu krijg je alles overzichtelijk op 1 rekening in plaats van een aparte rekening voor gesprekskosten en een aparte rekening voor abonnementskosten.

Wat betreft het aanmelden, Tele2 gaat er in eerste instantie vanuit dat je het prima vind om aan hen de abonnementkosten te betalen. Destijds heb je waarschijnlijk de keuze gemaakt om via Tele2 te bellen omdat het vele malen goedkoper is dan bellen via KPN, dus waarom zou je als klant niet aan hen ook de abonnementskosten betalen? Nog goedkoper ook dan KPN met gratis bellen in het weekend! En op kwaliteit boet je niet in want je blijft uiteindelijk gebruikmaken van het KPN netwerk.

Je moeder zal na de brief ook gebeld zijn om inderdaad die gespeksopname te maken. Zulke dingen mogen en zijn net als een handtekening een rechtsgeldig middel. Bovendien voor ons als consument nog handig ook want ook wij mogen deze gespreksopname gebruiken om terug te vallen op de afspraak die we met tele2 hebben gemaakt. Ik vind het dus een nette manier van werken want ze zullen je alleen maar omzetten als er telefonisch contact is geweest en je in dat gespek je goedkeuring hebt gegeven dat Tele2 je abonnementskosten ook mag incasseren. Dus dat je Tele2 met pretium vergelijkt een bedrijf dat uit naam van KPN belt, dat snap ik niet! Dat is nog eens misleidend, een gevestigde naam gebruiken om zo klanten te werven.

En ja ze laten je wel een escape, als je niet wilt dan kan je bellen om je af te melden of kan je als ze bellen voor je goedkeuring ook nog zeggen dat je het niet wilt. Dus de keus is en blijft bij jou!

Groetjes
Anouk

Multi
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:01

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Multi »

Ook heb een brief ontvangen dat Tele2 "Eindelijk" mijn
abonnement voor vaste telefonie van de OPTA mag
overnemen van de KPN inclusief eventuele extra diensten.

Ik moet wel binnen 7 dagen reageren anders gaan ze
ervan uit dat ik er mee instem.

Aangezien ik moe wordt hoe er tegenwoordig dingen
aan me worden opgedrongen waar ik niet omgevraagd
hebt maar ik wel actie moet ondernemen om het niet
te krijgen.

Dus Tele2 gebeld, nummer staat in de brief, en aangeven
dat ik pertinent niet wil dat er iets veranderd en ik mijn
abonnement bij de KPN wens te handhaven.
Op mijn vraag "Wilt mij hier een schriftelijke bevestiging van
sturen", was het antwoord "Nee", uw telefonische melding
is nu geregistreerd.

Ik ben bang dat straks blijkt dat ik toch ben overgeheveld
v.w.b. het abonnement zeker als ik soortgelijke klachten
lees over ongevraagd dingen regelen en/of wijzigen.
Dat merk ik echter pas na ongeveer 2 maanden.
Het is wel duidelijk wie er dan weer in actie moet komen om
aan te tonen dat ik er niet omgevraagd heb.

Multi

Iggus
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2007 19:54

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Iggus »

Ik ben vanavond ook hier over gebeld. In principe vind ik het prima om een rekening te krijgen. Om hier mee akkoord te gaan werden mij een drie-tal vragen gesteld:
- wat is volledige naam? John Doe
- gaat u ermee akkoord dat Tele2 ook de kosten voor het
abonnement in rekening brengt en dat dit niet meer via KPN gaat?
Ja

- aat u ermee akkoord dat u minimaal 12 maanden aan Tele2
gebonden bent en dat indien u na deze 12 maanden wilt opzeggen
een opzegtermijn van 2 maanden heeft? NEE

Ik heb aangegeven dat ik dit laatste belachelijk vind aangezien ik ook niet bij KPN verplicht ben om nog minimaal een jaar klant te moeten zijn. Volgens mij is dit namelijk ook niet toegestaan. Ik vind dit wel jammer aangezien ik het opzich wel handig vind om één rekening te krijgen. Mbt de laatste vraag ben ik beneiuwd naar jullie mening/ervaringen. Mag dit zomaar?

Groet Iggus

Anouk1270
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2007 08:47

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Anouk1270 »

Beste Iggus,

Ook wanneer je een abonnement neemt bij KPN krijg je een jaar contract! Daarnaast is het helemaal niet raar van Tele2, want zij betalen de overzet kosten van KPN naar Tele2 voor de klant. Tevens krijg je daarvoor ook nog eens gratis bellen in het weekend, wat wil je nog meer?

Groet
Anouk

Multi
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:01

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Multi »

@ Iggus

Of het toegestaan is weet ik niet maar het is tegenwoordig bij alle
abonnementen dat je er minimaal 1 jaar aan vast zit en na dat jaar
met 2 of 3 maanden opzegtermijn moet rekenen.

Zelfs bij de KPN als je nu een nieuwe overeenkomst afsluit.

Aangezien ze het allemaal doen denk ik dat het wel is toegestaan.

Multi

Harry Belafonte
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007 18:59

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Harry Belafonte »

Wat betreft het aanmelden, Tele2 gaat er in eerste instantie vanuit dat je het prima vind om aan hen de abonnementkosten te betalen. Destijds heb je waarschijnlijk de keuze gemaakt om via Tele2 te bellen omdat het vele malen goedkoper is dan bellen via KPN, dus waarom zou je als klant niet aan hen ook de abonnementskosten betalen?
Er is, jaren geleden, inderdaad door mijn moeder gebeld via Tele2 maar dat was snel afgelopen toen er meer "tele2achtigen" zoals 1690, 1649 op de markt verschenen. Deze waren goedkoper.

Ik vind niet dat Tele2 zomaar het recht mag nemen om mensen ongevraagd lid te maken toevallig omdat hun adres uit het verleden nog in hun bestand voorkomt. Men moet de mensen verleiden met leuke aanbiedingen.

Jij vindt kennelijk dat Tele2 hiermee ook een leuke "aanbieding" heeft uitgedaan naar mijn moeder. Misschien dat hun tarieven inderdaad veel beter zijn dan KPN maar dan nog, vind ik, kan dit niet ongevraagd. Er zijn ook mensen die echt heel weinig bellen en dus een belbudget abonnement hebben van KPN. Deze gaan er niet op vooruit door dergelijke spontane acties van Tele2, immers het abonnementstarief is fors meer.

Ook wil ik graag de lauwe reactie van KPN hierover nog even kwijt. Tele2 heeft dus ongevraagd het lidmaatschap van KPN van mijn moeder overgenomen. KPN vindt dit kennelijk best. Hun reactie "als u terug wilt naar KPN kunt u gewoon Tele2 opzeggen en zich weer bij ons aanmelden". Leden zat dus.

Ik heb, mede hierdoor, uiteindelijk mijn moeder geadviseerd om maar bij Tele2 te blijven ondanks de wijze van klantenbinding.


Harry

Ashie
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2007 15:28

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Ashie »

Beste,

Ook ik ontving deze week post van Tele2.

Tele2 geeft hierin aan dat, "Zoals het hoort! Vanaf nu uw abonnements- en gesprekskosten op één Tele2 rekening!", zij mijn KPN-abo wel even omzetten naar een abo bij Tele2.

In principe lijkt mij dat je er voordeel bij kan hebben, omdat je in het weekend gratis mag bellen als je hieraan meedoet. Maar ik heb me er verder niet in verdiept, omdat... ik 'allergisch' ben voor ongevraagde initiatieven van anderen m.b.t. MIJN zaken. Als ik abonnementen wil wijzigen/afsluiten regel ik, en enkel ik, dat zelf. Niet 'gehinderd' door veel wetskennis, kan ik mij ook niet voorstellen dat iemand anders bevoegd is abonnementen zomaar te wijzigen of af te sluiten uit mijn naam zonder mijn expliciete toestemming.

Tele2 geeft enerzijds aan op een bepaalde datum met mij te bellen om mijn goedkeuring voor de abo-wijziging op tape vast te leggen.

De alinea meteen hieronder vraagt echter actie van mijn zijde om deze wijziging tegen te houden: "Wilt u niet dat Tele2 voortaan ook uw abonnementskosten in rekening brengt? Bel dan uiterlijk binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief naar 0900-1602001."

Ik ben niet van plan op hun telefoontje te reageren. Ook zelf zal ik niet bellen om een en ander tegen te houden. Ik wil wel eens afwachten of zij inderdaad, zonder mijn toestemming op tape, mijn KPN-abonnement gaan omzetten in een Tele2-abonnement.

Er zijn heel wat mensen in Nederland die minder alert zijn of misschien zelfs niet mondig genoeg om hier tegen te protesteren. Ik vind het erg jammer dat een dergelijke aggresieve actie van Tele2 daardoor succes gaat hebben.
Hopelijk wil Radar, of misschien de OPTA, hier aandacht aan besteden en de actie proberen tegen te houden.
Het zou mooi zijn als de 'straf' voor Tele 2 was dat ze alle abonnementskosten zelf moeten dragen in de gevallen waarbij het KPN-abonnement werd opgezegd zonder uitdrukkelijke toestemming op tape van betrokkenen. Je mag een pakketje dat zonder je toestemming aan je wordt verzonden toch ook houden zonder dat je ervoor moet betalen?


Op de barricades! Het hek is anders van de dam. De volgende firma staat vast te wachten met een soortegelijke actie. Voordat we het beseffen moeten we iedere dag wel iemand bellen om een ongevraagde wijziging tegen te houden. :roll:

Met vriendelijke groet

Harry Belafonte
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007 18:59

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Harry Belafonte »

Ik wil wel eens afwachten of zij inderdaad, zonder mijn toestemming op tape, mijn KPN-abonnement gaan omzetten in een Tele2-abonnement.
Dat doen ze, mijn moeder heeft al een bericht hierover van KPN ontvangen. KPN reageert hier echter slap op jegens de "gedupeerde".

Harry

Ferd
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2007 15:50

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Ferd »

Beste Harry Belafonte,
Ook ik kreeg vandaag zo'n brief van TELE2 onder ogen.
Ik vind deze actie volstrekt verwerpelijk om de volgende redenen.
1. Zoals Ashie al zei ongevraagde inititatieven met betrekking tot MIJN persoonlijke zaken zijn onacceptabel. Ik wens niet benaderd te worden met "als u niet reageeert dan doen wij zus en zo en hebt U verplichtingen naar ons".
2. De brief lijkt op het eerste gezicht een reclame actie maar pas op het tweede blad wordt heel geraffinneerd meegedeeld dat je overgestapt bent van KPN naar TELE2 als je TELE2 niet belt.
3. Als je in de brief vermelde nummer belt krijg je een onduidelijk verhaal dat je de door jou bestelde diensten kunt afzeggen. Als je dan zo slim bent te doen alsof je iets besteld hebt bij tele2 (hetgeen niet het geval is!) dan krijg je iemand aan de lijn die je eerst nog probeert over te halen.
4. Deze brief wordt door TELE2 blijkbaar in dze periode gedoseerd verstuurd en we zitten aan het begin van de vakantie. Zo vangen ze een binnenkort als het echt vakatieperiode is een hele hoop mensen die niet thuis zijn als klant.
5. Ik begrijp niet dat KPN hier lijdzaam bij toe kijkt. Welke andere providers zullen op agressieve wijze proberen om mij de komende tijd bij KPN weg te krijgen?
Ik ben bang dat alleen publiciteit bij een consumentenprogramma of vragen in de Tweede Kamer hier een halt aan kunnen toeroepen.
De verloedering kent blijkbaar geen grenzen.

WebServiceTele2

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door WebServiceTele2 »

Beste Tele2 klant,

Ik begrijp dat er wat verwarring ontstaat over de inhoud van de brief en daarmee het proces van omzetting van een KPN naar Tele2 vast abonnement. Deze wil ik graag wegnemen omdat ik graag wil dat onze Tele2 klanten profiteren van dit mooie en voordelige vaste telefonieaanbod.

Het is inderdaad zo dat Tele2 haar klanten een brief schrijft met de boodschap dat Tele2 nu ook het vaste telefonie abonnement mag incasseren. Tele2 wil haar klanten graag laten profiteren van deze mogelijkheid omdat behalve de gesprekskosten ook de abonnementskosten goedkoper zijn dan die van KPN. Wij gaan er vanuit dat onze klanten hier graag gebruik van willen maken. Om daadwerkelijk diegene over te zetten naar een Tele2 abonnement hebben wij wel een mondeling of schriftelijk akkoord van de klant nodig. Daarom bellen wij iedereen op met de vraag of zij het willen en zo ja, dan wordt er een bandopname gemaakt.
Alleen na deze bandopname zal de klant worden omgezet naar een Tele2 abonnement. Heeft Tele2 deze bandopname niet dan gaat ze er vanuit dat de Klant aan KPN de abonnementkosten wil blijven betalen. De klant zal dan nooit naar een Tele2 abonnement worden overgezet. Dus ook degene die we niet kunnen benaderen omdat ze niet thuis zijn op dat moment worden niet over gezet.
Wil de klant niet benaderd worden door Tele2 met deze vraag dan kan deze zich alvast afmelden door binnen 7 dagen na ontvangst van de brief te reageren.

Naar aanleiding van jullie discussie zal ik de brief nog eens nader bekijken of we hier eea in kunnen verduidelijken.

Toch hoop ik dat jullie wel de voordelen van ons tele2 vaste telefonie abonnement inzien:

- goedkopere vaste abonnementskosten
- gratis bellen in het weekend
- vanaf nu maar 1 rekening voor je vaste telefoniekosten
- en natuurlijk net als voorheen goedkopere gesprekskosten
- een aanspreekpunt voor al je telefonie vragen

Groet,
WebServiceTele2 team, Saskia

Ashie
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2007 15:28

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Ashie »

Toch hoop ik dat jullie wel de voordelen van ons tele2 vaste telefonie abonnement inzien:
Maak dan gewoon reclame hiervoor. Wie iets goeds aanbiedt, krijgt zijn klanten dan vanzelf wel. Deze brief was een ''mededeling".

Suusjuh1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 okt 2006 18:36

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Suusjuh1985 »

Ik snap het gezeik niet!
tele 2 heeft altijd een opname nodig, dat is jou toestemming, die geef je zelf dat hoef je niet te doen.
Je bent al klant, en het is voor jou veel makkelijker om 1 rekeningn te hebben, wat zeur je dan, je wilt toch ook de goedkope tarieven hebben? dan moet je niet zeuren als ze hierover benaderen.

ik vind het een goede gang van zaken, waarschijnlijk zijn er veel mensen die het wel gewoon goed vinden.

mensen hebben altijd wel iets te zeuren.

als je nergens over benaderd wilt worden moet je in een hutje op de hei gaan zitten.. niks consumeren en nergens je gegevens achterlaten. zonder gas, water en en licht want och, ze kunnen je es benaderen voor iets....

MAXIEM

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@

ettertje

Maxiem.

Yoggy
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2007 15:59

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Yoggy »

Ik kan begrijpen dat sommige mensen het niet eens zijn met de brief van tele2.
Ik denk echter dat er niet zo veel mensen zullen zijn die zich afmelden voor het abonement.
Als je op de website van tele2 kijkt,staat er dat er techniche niets wijzigd het is alleen contracts wijziging.
Mijn ouders zitten al jaren bij Tele2 en hebben al zo vaak aan gegeven dat ze het wel makkelijk zouden vinden dat ze alles in een keer kunnen betalen.
Ik denk dat dit op zich een leuke aanbieding is.Het is alleen jammer dat ze niet alles kunnen over nemen zodat je hellemaal van kpn af bent.
Dat is echt een drama.
Misschien zouden is het verstandig om de de klant niet gelijk aan te melden na die zeven dagen ,maar de klant te bellen en vragen of ze er gebruik van willen maken ja of nee.Nu in de vakantie periode zul je idd het probleem krijgen dat mensen te laat zijn.
Ik denk dat het allemaal wel goed komt.Wij worden altijd keurig netjes geholpen door de klantenservice,dus dit zal ook allemaal op zijn pootjes terecht komen.

Barny
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2007 21:20

Re: Tele2 maakt mensen ongevraagd lid en zegt KPN op!!

Ongelezen bericht door Barny »

Tele2 biedt aan om het abonnement over te nemen voor 18 euro.
Als ik mij niet vergis zijn de kosten die Tele2 moet afdragen aan KPN voor het koperdraadje 9,95. Van het verschil kan dan inderdaad met een royaal gebaar ook wel gratis bellen in het week-end naar nationale nummers van af.

Gesloten