Pagina 1 van 1

T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 26 sep 2009 12:04
door melzeg
Op 23 juli kreeg ik de bevestiging van mijn iPhone bestelling via T-Mobile. Mijn toen gebruikte abonnement liep tot oktober 2009. Met de aanschaf van de iPhone dacht ik dit abonnement direct te hebben omgezet naar iPhone abonnement met gratis internet.

Helaas, mijn oude abonnement zonder gratis internet liep gewoon door tot oktober 2009, bij navraag bij T-Mobile bleek dat mijn nieuwe abonnement pas op 8 oktober in zou gaan. Ik had immers niet expliciet aangegeven dat ik mijn bestaande abonnement wilde vernieuwen maar had gewoon een nieuw abonnement aangevraagd. En ja T-Mobile ging er vanuit dat ik mijn oude abonnement gewoon wilde uitdienen, ook al had ik nu een iPhone maar geen gratis internet. Maar wel een eerste nota met 82 euro voor datagebruik (internet).

Formeel genomen heeft T-Mobile gelijk, echter op het moment van een nieuw abonnement bestellen wordt op geen enkel moment de perceptie weggenomen dat het nieuwe abonnement NIET direct in gaat maar pas als het oude is verlopen.
De helpdesk meldde droogjes: dat kan wel, maar niet bij de bestelling via internet, moet je even voor bellen.
Tevens meldde T-Mobile, dit probleem niet vaker tegen te komen.

Ben ik echt de enige idioot die met een lopend abonnement een iPhone heeft aangeschaft zonder (ONBEWUST) het abonnement te wijzigen?

Graag reacties...

Melle Zegel
[email protected]

Re: T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 26 sep 2009 13:35
door jor
Ben ik echt de enige idioot die met een lopend abonnement een iPhone heeft aangeschaft zonder (ONBEWUST) het abonnement te wijzigen?
Zo zou ik je niet willen noemen, maar als je jezelf wat beter had geïnformeerd( staat op hun website bij algemene voorwaarden) kon je dat best weten.

Re: T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 27 sep 2009 10:00
door melzeg
Allemaal waar dat algemene voorwaarden fetisjisme, echter de website van T-mobile heeft het over contract vernieuwen, zie http://www.t-mobile.nl/persoonlijk/htdo ... nieuwen_01.
Of vanaf http://www.t-mobile.nl, in de rechterkolom.

Dit kan vanaf 4 maanden voor einde van lopende contract. In mijn geval zat ik in die termijn.

Nu weet ik niet hoe anderen "contract vernieuwen" interpreteren, maar ik ga er vanuit dat dit dus een wijziging is van het lopende contract, inclusief een verlenging.

Het controleren van deze redenering door naar de algemene voorwaarden te wijzen is formeel correct, echter de gewekte perceptie maakt dat die gedachte (dat het bestaande contract onveranderd bleef) niet bij mij opkwam.
De vraag is dus of ik de enige ben met die gedachte, of dat die gedachte begrijpelijk is?

Onze economie zou er nog slechter voor staan als we bij iedere handeling de algemene voorwaarden gingen raadplegen, vertrouwen is toch echt de basis.

Melle

Re: T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 27 sep 2009 12:15
door jor
melzeg schreef:
Onze economie zou er nog slechter voor staan als we bij iedere handeling de algemene voorwaarden gingen raadplegen, vertrouwen is toch echt de basis.

Melle
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, in een ideale wereld zou dat niet nodig moeten zijn. Helaas is in de telecom-branche toch echt heel sterk aan te bevelen dit wel te doen om zaken waar jij nu tegenaan loopt te vermijden.Zelf had ik de iPhone ook een aantal maanden te vroeg (3) en in deze periode liep het Flex30 abbo inclusief de voorwaarden van Flex30 gewoon door tot de aanvangsdatum van het iPhone-contract.

Re: T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 07 dec 2009 22:44
door Confuzer
Nou je bent niet de enige hoor!

Er werd net 300 euro van mij rekening afgeschreven door t-mobile. Ik: "HUH!?"

Ik heb dus pas vanaf januari een i-300 abbo. Dat staan enkel ergens op een brief die ik thuis kreeg (ik check nooit mijn facturen online omdat ik wel geloof dat het goed zit). Maar je gaat er toch vanuit als je een telefoon die gemaakt is voor internet, je een internetabbo erbij krijgt of moet nemen. Dit is toch absurd?

Sowieso krijg je een iPhone binnen. Dan ga je echt niet de papieren rompslomp lezen, dan ga je dat ding uitproberen en leg je het papier opzij...

Ik heb net gechecked, ik heb deze maand ook alweer 90 euro opgemaakt plus zie ook al kosten online voor de eerste weken gebruik (die ik niet opmerkte omdat het totaal 90 euro was).

Komt neer op ongeveer 450 euro! Weggegooid geld! Waarom nergens een waarschuwing? Of een tijdelijke upgrade naar web'n'walk??? Dit is toch schandalig door dit enkel ergens in een brief te vermelden?

Als ik lees "Contractvernieuwing" ga ik ervanuit dat het een vervanging is van het huidige contract vanaf ingang, niet vanaf dat ie afloopt... Dan kies je online je iPhone + iPhone i300 abbo en dan ga je er automatisch van uit dat je dat pakket krijgt, ipv eerst de telefoon en dan pas het abbo.

Ik heb net even gekeken naar m'n iPhone, ik weet niet eens hoe ik internet volledig uitzet op dat ding. Wat moet ik nu doen? Uitzetten?????!!!

Voel me behoorlijk in het ootje genomen door t-mobile... :(

Ik neem een nieuw product bij ze af, verhoog mijn abbo (wat normaal op elk moment kan omdat je dan meer afneemt, ipv wachten tot einde contract) en ze plukken me helemaal kaal zonder even te waarschuwen.

Re: T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 07 dec 2009 23:02
door henk51
Sowieso krijg je een iPhone binnen. Dan ga je echt niet de papieren rompslomp lezen, dan ga je dat ding uitproberen en leg je het papier opzij...
Als ik lees "Contractvernieuwing" ga ik ervanuit dat het een vervanging is van het huidige contract vanaf ingang, niet vanaf dat ie afloopt... Dan kies je online je iPhone + iPhone i300 abbo en dan ga je er automatisch van uit dat je dat pakket krijgt, ipv eerst de telefoon en dan pas het abbo.
Had wel eerst gelezen had je veel geld bespaard, en een contract vernieuwing gaat inderdaad pas in na verlopen van je oude contract is heel logisch.Je dient altijd eerst je oude contract uit pas dan gaat het nieuw contract in en kun je alle functies in je nieuwe speeltje gebruiken zonder extra kosten. Dus Ik: "HUH!?" had je kunnen voorkomen door eerst alles eens goed door te lezen alvorens te gaan spelen.



gr Henk

Re: T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 07 dec 2009 23:11
door Confuzer
Tja, stating the obvious is makkelijk, maar ik mis een:

"Waarschuwing, uw contract (met internet) gaat pas in januari in! U heeft op dit moment een telefoon besteld die veel gebruik maakt van internet. Wij raden u aan tijdelijk te upgraden naar web'n'walk door op de volgende link te klikken: <link>".

En natuurlijk moet je altijd goed lezen. Maar lees jij altijd alles? Elk lettertje?

En vooral van papieren post. Online werd het niet vermeld, ook niet in de email. Daarin stond alleen dat je op het papiertje moest kijken. Nou in de tijd dat ik de iPhone binnenkreeg was ik dat allang vergeten.

Dit is gewoon een situatie die je van te voren kan voorspellen als je zo'n telefoon aanbiedt. Mensen zullen echt niet bewust kiezen voor een iPhone zonder internetabbonement en dan driftig gaan internetten. Dit zou je van te voren duidelijk moeten vermelden, of als je het constateert (stuur een mail, doe een belletje). Nee, dit lijkt meer op: "we houden onze mond en cashen!".

Tevens:

Contractvernieuwing is voor mij logischerwijs per direct. Dit is meer "neem alvast een nieuw contract". Kwestie van perceptie, maar er zullen wel meer mensen (zie topic starter) hetzelfde idee erbij hebben. Volgens mij bestaat er ook nog zoiets van het beschermen van de consument tegen zichzelf of tegen misverstanden. Ik heb hier iig niks van gemerkt en dit was toch duidelijk een groot misverstand.

Net iemand gesproken: die werd gewaarschuwd in de winkel... die was het ook vergeten en die wist ook niet dat dat pas een paar maanden later inging. Die heeft tijdelijk web'nwalk gebruikt.

Maar op de t-mobile site echt geen waarschuwing gehad bij het bestellen, en ook geen waarschuwing tussentijds dat ik al 300 euro aan dataverkeer aan het gebruiken was in 1 maand terwijl mijn maandelijkse rekeningen normaal rond de 30 euro lagen.

Maar nog niks slechts over t-mobile hoor. Ik ga morgen even bellen. Kijken of ze het misverstand onderkennen en wie weet zijn ze wel redelijk... (want het is duidelijk iets dat voorkomen had kunnen worden, betaal ik de kosten van web'n'walk van deze 3 maanden, betalen zij me de overige kosten terug *duim*). Keep you posted, morgen verslag van het gesprek!

Re: T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 08 dec 2009 01:22
door dzgeals
Nou ik moet Rutger toch wel ergens gelijk geven... ik heb mijn IPhone in een winkel gekocht en daar hebben ze me gewoon gelijk gewaarschuwd dat ik geen databundel heb en of ik eventueel voor de resterende maanden totdat mijn abonnement afgelopen was een Web'n'Walk wilde afsluiten omdat mijn kosten anders de spuigaten uit zouden lopen.

Ik was me er terdege van bewust dat ik 3 maanden voor het aflopen van mijn contract al een nieuw toestel aan het halen was (lees: ik zat te springen om een IPhone) maar ik zou zelf nooit aan gedacht hebben om een databundel te nemen.

En als het in de winkel kan (verpicht is om te vragen?), dan is het toch geen onlogsiche gedacht om dat als je online een dergelijk toestel koopt en een abonnement afsluit bij hetzelfde bedrijf dat eenzelfde waarschuwing hiervoor geen overbodig luxe is?

Re: T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 08 dec 2009 11:26
door melzeg
Volgens mij was ik 1 van de eerste die dit probleem hier aankaartte.
De oplossing/uitkomst heb ik echter nooit gedeeld.

Na lang gezeur, direct via email maar ook via een betaald klachtafhandelingsbureau, werd met terugwerkende kracht mijn oude abonnement omgezet in een i-phone abonnement vanaf het moment dat ik mijn i-phone was gaan gebruiken.

Eind goed al goed dus.
T-mobile blijkt na aandringen wel degelijk gevoelig voor het menselijke argument (ik ging er vanuit dat op het moment dat ik mijn i-phone kreeg het bijbehorende abonnement actief werd) en beriep zich in mijn geval niet op formele tegenargumenten.

Succes.

Melle

Re: T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 08 dec 2009 11:59
door Confuzer
Net gebeld.

Die jongen zei heel correct "Ja meneer dat stond op uw contract". Anderzijds snapte hij me wel, maar kon verder niks doen. Ik moest een email sturen naar de klachtenservice.

Maar het ergste is: "Wilt u nu dan gelijk over op een iPhone abbonement?"

Dat kan dus wel gelijk!
Ja natuurlijk wil ik dat!

Ook ben ik erachter gekomen dat de topic starter zijn geld heeft teruggehad omdat er onderkent is dat bij een iPhone een IPhone abbo hoort. Ik wacht het telefoontje wel af...

Re: T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 08 dec 2009 12:23
door Confuzer
Ben net gebeld door een heel vriendelijke mevrouw van t-mobile.

Die zei dat het inderdaad een grijs gebied is, maar dat ze best wel hadden mogen waarschuwen en hier ook van leren. Er is alvast 250 euro toegezegd maar haar meerdere moet toestemming geven voor de rest.

*duimt*

Re: T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 08 dec 2009 13:53
door Confuzer
Ik krijg alles terug! (na verrekening met iPhone abbo kosten, ofzo...)

Alhoewel het niet teruggestort kan worden. Dat gaat wel 6 maanden duren ofzo, maar dan heb ik het iig terug.

Bedankje aan mevrouw Willemsen van t-mobile :)

*opgelucht*

Re: T-mobile en iPhone zonder gratis internet abonnement

Geplaatst: 15 dec 2009 00:16
door Glow
ik heb verlengd in okt. met een i300 en heb deze gelijk in laten gaan, ook al verloopt mijn contract in feb. ik ben daar verder gewoon goed over geïnformeerd. ik had al onbeperkt internet maar deze is gewoonweg net iets sneller:)