Pagina 1 van 1

Contract op basis van verkeerd advies

Geplaatst: 21 nov 2009 10:47
door Kloppie
Hallo,

Ik maak momenteel gebruik van een Sim-Only abonnement, maar mijn telefoon legt bijna het lootje.

Ik heb daarom besloten om bij de Phonehouse langs te gaan voor een nieuwe telefoon. Het advies was om een telefoon met abonnement te nemen en na een paar modellen te hebben uitgetest, heb ik een abonnement afgesloten met bijbehorende telefoon.

Nu kwam ik thuis aan het rekenen en het bleek dat het veel goedkoper is om mijn huidige Sim-Only abonnement te verlengen en de telefoon er los bij te kopen.

Het is natuurlijk stom van me dat ik dit niet van tevoren heb uitgezocht, maar ik was wel benieuwd of er nu nog mogelijkheden zijn.

Omdat ik het contract al heb getekend, weet ik nu niet waar ik sta, want we zijn juist naar de Phonehouse gegaan om een zo goed mogelijk advies te krijgen welke telefoon en abonnementsvorm te nemen. Maar eigenlijk hebben we een verkeerd advies gekregen, omdat het alternatief van de huidige Sim-Only te verlengen niet eens werd genoemd.

Kan iemand me vertellen waar ik nu sta? Aan de ene kant heb ik het contract getekend, maar dit is wel gebeurd op het advies dat de Phonehouse ons gegeven heeft, een advies dat meer dan 100 euro duurder is dan het alternatief voor dezelfde waren.

Re: Contract op basis van verkeerd advies

Geplaatst: 21 nov 2009 12:03
door Glow
tjah normaal met een telefonische bestelling heb je 7 dagen bedenktijd. bij een aanschaf in de winkel zit je er in feite aan vast. Een phonehouse kan niet precies zien dat je al een abonnement hebt. Nu moet ik wel zeggen dat er meestal een hogere provisie zit op nieuwe abonnementen dan op verlengingen. Maar dat blijft natuurlijk altijd eigen verantwoordelijkheid. Dit kan je niet op de verkoper afschuiven. Want was je zelf ook al over een verlenging begonnen?

Re: Contract op basis van verkeerd advies

Geplaatst: 21 nov 2009 14:03
door Kloppie
Zelf ben ik niet over de verlening begonnen. De verkoper in de winkel luisterde naar wat ik zocht, en pakte daar een telefoon icm abonnement bij.

Wel heb ik van tevoren gezegd dat ik nu een sim-only abonnement heb.

Re: Contract op basis van verkeerd advies

Geplaatst: 21 nov 2009 17:10
door Glow
Tjah ik zou zeggen. Je kan het proberen. Ik weet namelijk niet of the phone house ook die 7 werkdagen hanteerd(hoogstwaarschijnlijk niet). Alshet toestel nog niet in gebruik is genomen verder hoeft dat dan mss geen probleem te zijn. Anders moet je wel je andere abbo opzeggen.

Re: Contract op basis van verkeerd advies

Geplaatst: 21 nov 2009 21:40
door Pindakaaspotje
In principe is koop gewoon koop... van tevoren eerst zelf informatie inwinnen. Moeilijk echt iets aan te doen.

Re: Contract op basis van verkeerd advies

Geplaatst: 21 nov 2009 22:21
door fuiduif
Helaas voor jou, maar onder dit contract kun je niet uit. Er is geen respijtperiode voor koop in de winkel. Het advies doet daar niets aan af, tenzij er echt sprake is van misleiding. Dat lijkt mij juridisch gezien nu uitgesloten.

Re: Contract op basis van verkeerd advies

Geplaatst: 23 nov 2009 18:02
door Giliam
Ik heb slechte ervaringen met The Phonehouse. Ze smeren je gewoon wat aan zonder dat je rustig even de consequenties kan bekijken en bepaalde gegevens met elkaar kunt vergelijken. Probeer het maar eens op te lossen.... maar ik wens je daarbij heel veel succes en sterkte.

Re: Contract op basis van verkeerd advies

Geplaatst: 16 dec 2009 20:11
door mich24
Giliam schreef:Ik heb slechte ervaringen met The Phonehouse. Ze smeren je gewoon wat aan zonder dat je rustig even de consequenties kan bekijken en bepaalde gegevens met elkaar kunt vergelijken. Probeer het maar eens op te lossen.... maar ik wens je daarbij heel veel succes en sterkte.

Leg maar eens uit,wat is je ervaring?

Re: Contract op basis van verkeerd advies

Geplaatst: 16 dec 2009 21:06
door Giliam
Ik heb eigenlijk voor het grootste deel hetzelfde meegemaakt als Kloppie.

Ik hou nu zoveel geld over wat ik echt niet op kan bellen. Je tekent een contract voor een bepaalde tijd en daar kan je niet onderuit. Zo'n "gratis toestel" is helemaal niet zo gratis als het lijkt. Met je abonnement betaal je ook de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon. Daarom bieden ze bij een abonnement ook zulke mooie toestellen aan. Ondertussen ben je die in de loop van je contract aan het betalen. Als je het abonnement wilt stoppen dan moet je alleen nog even het toestel afbetalen. Hoe meer je aan je abonnement kwijt bent in een maand hoe duurder het toestel die je erbij krijgt zou zijn. Als het contract afloopt dan heb je ook je toestel afbetaald.

Re: Contract op basis van verkeerd advies

Geplaatst: 16 dec 2009 22:28
door Glow
dat is toch ook logisch??

Re: Contract op basis van verkeerd advies

Geplaatst: 16 dec 2009 22:56
door alfatrion
Je bent de winkel binnen gegaan voor een nieuwe telefoon en naar buiten gekomen met een abonnement.

Als er sprake is van dwaling kun je overeenkomst vernietigen. Er is sprake van dwaling wanneer de verkoper onjuiste inlichting of ongeoorloofd zwijgt of zelf een onjuiste voorstelling heeft. Er gelden nog wel wat rand voorwaarden.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/228.html

Als er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk dan kun je het prijsverschil als schade verhalen op de verkoper. In dit geval is daar sprake van indien de verkoper je feitelijk onjuiste informatie over de prijs heeft gegeven of informatie die de gemiddelde consument heeft of kan misleiden. Als dit door de algemene presentatie komt telt dat ook.

Er is een zwarte en grijze lijst in de wet.
http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boe ... afdeling3a

Re: Contract op basis van verkeerd advies

Geplaatst: 17 dec 2009 09:57
door Dragoon
Kpn verlengingen zijn gewoon te annuleren hoor.
Binnen 8 dagen weliswaar, zowel in de winkel als op internet.
Je bent alleen afhankelijk van de winkel, je hebt wel een contract getekend.