LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
patrickvg
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2009 20:46

Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door patrickvg »

Ik heb dit jaar via de shop op Hi.nl een Hi online 25 abonnement met telefoon afgesloten. Op de website staat dat je binnen deze bundel 175 belminuten en 300 sms’jes krijgt. Bij de eerste rekeningen betaalde ik meer dan de prijs van mijn bundel. In eerste instantie dacht ik, dat het aan mijn bel/smsgedrag lag. Dus ben ik overgestapt naar Hi online 35; een bundel met 300 belminuten en 600 sms’jes. Toen kreeg ik weer een te hoge rekening van 87,57 euro. Maar ik had maar 25 minuten gebeld en 455 sms’jes verstuurd. Daarom ben ik gaan uitzoeken hoe dat kan, want ik zat toch echt binnen mijn bundel.

Je sluit, volgens Hi, eigenlijk een bundel af met de helft van het aantal genoemde belminuten en sms’jes. Om wèl dat aantal belminuten en sms’jes te krijgen moet je zelf een verdubbelings sms’je sturen naar Hi. Daarna wordt je bundel zogenaamd “gratis” verdubbeld naar het aantal belminuten en sms’jes, dat je in eerste instantie verwacht te krijgen. Zet Hi hier een winstverdubbelaar in?

Alleen bij het bestellen van een telefoon met bundel of het upgraden van de bundel word je hier helemaal niet op gewezen. Ook kan ik deze informatie bij het bestelformulier niet terugvinden in een disclaimer of in de algemene voorwaarden. Als voorbeeld heb ik ook een screenshot van het bestelproces toegevoegd.

Hoeveel klanten van Hi weten niet dat ze deze SMS met “dubbel aan” naar Hi moeten sturen? Ik voel me bedrogen en vraag me af of hier volgens de wet sprake is van misleiding of oplichting. Wie kan mij hier een antwoord op geven?

Ik wil nu zo snel mogelijk bij Hi weg en wil mijn meer dan dubbel betaalde geld terug!
Bijlagen
Hi dubbel.jpg
hi dubbel
(162.89 KiB) 1927 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door patrickvg op 26 dec 2009 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik weet het niet hoor, maar op die foto zie ik reclame voor de Hi online 20, niet de Hi online 25 of online 35 waar jij mee te maken hebt.

Zie ook staan: gratis sms verdubbelen.

Krijg ook het idee dat je het niet helemaal goed gelezen hebt wat de maxima zijn: je krijgt zowel de belminuten als de sms-jes uit de bundel, als je alleen belt is het maximum 125 minuten, als je alleen sms-t is het maximum 250 sms-jes, dat is wat ik lees. En Hi bedoelt dat waarschijnlijk ook. En verder is binnen die maxima iedere combinatie mogelijk, maar hoe meer je belt, hoe minder sms-jes je kunt versturen, en hoe meer je sms-t, hoe minder je binnen de bundel kunt bellen.

Heb jij soms een beetje moeite met lezen? Geeft niet hoor, daar hebben er meer last van. :(

Snap alleen eerlijk gezegd niet waarom je actie moet ondernemen om iets te verdubbelen als het verder niks kost, waarom niet in één keer de volle mep geven.

Maar ik zal zoals gewoonlijk wel weer de Sjaak Koffieboon van het forum zijn.

patrickvg
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2009 20:46

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door patrickvg »

@witte angora

ik schrijf duidelijk dat de afbeelding een voorbeeld is van het bestelproces, waarbij deze informatie ontbreekt. Of je nu voor een hi online 20,25 of 35 kiest maakt daarbij geen verschil. Maar voor jou heb ik een extra afbeelding toegevoegd ;-)

Maar je slaat de spijker op zijn kop met:
Snap alleen eerlijk gezegd niet waarom je actie moet ondernemen om iets te verdubbelen als het verder niks kost, waarom niet in één keer de volle mep geven.

Klanten die niet op de hoogte zijn van deze SMS krijgen aan het eind van de maand een veel hogere rekening. Stel je verzend 350 sms berichten bij een hi online 25 bundel zonder "dubbel aan" naar Hi ter versturen. Dan krijg je een rekening van 68,75 euro i.p.v. 25 euro! Dat is een toeslag van 175%

Het wordt voor Hi dan natuurlijk wel erg interessant om dit voor klanten onvindbaar te maken.
Bijlagen
hi dubbel.jpg
(80.89 KiB) 1899 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch staat het er duidelijk bij: gratis sms verdubbelen. Als oer-hollander zou ik dan vragen hoe dat precies zit met dat gratis, eerlijk gezegd. En dan had ik het geweten he. :wink:

patrickvg
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2009 20:46

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door patrickvg »

@witte angora
Probeer eens via de shop van hi.nl als "echte" klant een toestel met abonnement te bestellen. Ik ben benieuwd of het je dan nog steeds opvalt.

Voor 1 juli 2008 was het overigens niet nodig om een “dubbel aan” SMS naar Hi te sturen voor hetzelfde aantal belminuten en sms'jes in een bundel. Bij het gegeven voorbeeld kreeg je dus gewoon 175 belminuten of 350 sms'jes voor 25 euro. (edit: komt uit dezelfde tegoedbundel)

Vanaf 1 juli 2008 is het SMS verdubbelen ingevoerd
http://www.hi.nl/web/show/id=4440272

Tarieven na 1 juli 2009:
http://www.hi.nl/web/show/id=212898

Wat meteen opvalt is de tekstwijziging in de tabel bij het aantal sms'jes na 1 juli 2009.

Vanaf 1 juli 2008: Verdubbel gratis je sms'jes. Aantal sms'jes na verdubbeling.
Vanaf 1 juli 2009: Verdubbel gratis je sms'jes. Aantal sms keer 2.

De illusie wordt bij de laatste gewekt dat je gratis het aantal vermelde sms'jes kan verdubbelen. In het voorbeeld van Hi online 25 van 350 naar 700 sms'jes. In werkelijkheid gaat het echter om het verdubbelen van 175 naar 350 sms'jes.

Voor de duidelijkheid heb ik de twee teksten onder elkaar gezet in de afbeelding.

Zowel het bestelproces als de tarieventabel vind ik op z'n zachts gezegd misleidend.

edit:
p.s. Lees bijvoorbeeld dit forum topic over de verwarring die ontstaat:
http://forum.ellegirl.nl/showthread.php?t=488415
Bijlagen
hi dubbel sms.jpg
(7.27 KiB) 2175 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door patrickvg op 27 dec 2009 08:41, 3 keer totaal gewijzigd.

patrickvg
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2009 20:46

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door patrickvg »

@vogels
Op de betreffende productinfo pagina staat echter nergens duidelijk omschreven dat een bundel bij bestelling de helft van het aantal genoemde sms'jes bevat. De informatie over de "sms dubbel aan" aan Hi kwam ik pas tegen toen er volgens mij toch echt iets niet klopte met mijn telefoonrekening en ik op onderzoek uitging.

Het probleem is dat je bij een bestelling in de Hi shop daar ook niet op wordt gewezen. Ook niet in een disclaimer of in de algemene voorwaarden.

Stel je bent op zoek naar een specifiek toestel via Google; in dit voorbeeld een Samsung jet. Dan zie in Google als eerste een advertentie naar de Hi webshop staan. Als je hierop klikt kan je het toestel meteen bestellen met een bundel, maar nergens wordt je tijdens dit bestelproces gewezen op de voorwaarde dat je een SMS moet sturen om het genoemde aantal belminuten en sms'jes te krijgen.

In de bijlage zie je wat ik hiermee bedoel.

Maar mijn vraag is nog steeds niet beantwoord:
Is hier sprake van misleiding of oplichting?

p.s. op internet kom ik veel meer klachten tegen over te hoge rekeningen bij Hi met als oorzaak deze sms verdubbelaar constructie. Hoeveel extra omzet zou dit jaarlijks opleveren?
Bijlagen
hi bestellen via google.jpg
(79.57 KiB) 2119 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door witte angora »

p.s. op internet kom ik veel meer klachten tegen over te hoge rekeningen bij Hi met als oorzaak deze sms verdubbelaar constructie. Hoeveel extra omzet zou dit jaarlijks opleveren?
Waarom sluit je je dan niet bij die klachten aan in plaats van hier een heel nieuw topic te starten? Samen sta je immers sterker? En dan vindt je ongetwijfeld heel wat medestanders...

Wat wel een gegeven is, is dat er tussen reclame en misleiding maar een hele dunne scheidslijn is. Zo die er al is. Maar of er hier sprake is van misleiding? Nogmaals, het staat er echt; gratis sms-verdubbelen.

En dat er in de loop van de tijd voorwaarden wijzigen, dat kun je op je vingers natellen. Dat is overal zo.

En ik hoef geen Hi-abonnement, ik heb een sim-only abonnement omdat dat nu eenmaal veel goedkoper is, en als dat in november afgelopen is dan weet ik wel waar ik heen ga...

Ik heb eerlijk gezegd geen behoefte aan telefoons met allemaal toeters, bellen, camera's, i-pods, mp4 en mp5 en mp8 en wat voor onzinnig gedoe er nog meer is. Ik wil gewoon een telefoon om mee te bellen, verder niks.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door witte angora »

Op je eigen link http://www.hi.nl/web/show/id=212898 Staat nota bene ook nog het volgende:
Ben je vóór 1 juli 2009 klant geworden van Hi? Dan heb je andere tarieven. Check hier. de tarieven van jouw abonnement.
En ik heb die pagina vanwege desinteresse maar half gelezen, en dit toch gevonden. Sorry hoor.

patrickvg
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2009 20:46

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door patrickvg »

@witte angora
Zonder persoonlijk te worden; Wat is het punt dat je probeert te maken?
Mijn vraag gaat niet over gewijzigde voorwaarden of een persoonlijke voorkeur voor een prepaid sim of standaard toestel zonder toeters en bellen. Alsjeblieft ontopic blijven, want ik wil graag een onderbouwd antwoord op mijn vraag.

Andere topics met de volgende vraag, kon ik niet vinden:
Is er sprake is van misleiding/oplichting bij het doen van een bestelling via de hi.nl webshop door het ontbreken van duidelijke informatie over de sms bundelconstructie en de voorwaarde dat een klant zelf een activerings sms'je moet sturen om het genoemde aantal sms'jes bij een bestelling in zijn/haar bundel te krijgen.

Probeer het vanuit het perspectief van mij als klant te bekijken en maak eens een proefbestelling voor een toestel. Ik heb ook een voorbeeld gegeven in één van de eerdere postings. Ik vermoed dat deze sms constructie voor een grote groep klanten onbekend of niet duidelijk is, omdat op internet deze vraag vaker wordt gesteld. Ik vind het erg dubieus, omdat deze klanten onbewust op "extra" kosten gejaagd kunnen worden.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Patrick, zonder persoonlijk te worden: lezen kun je niet.

Dit was in een vorige mijn antwoord op je vraag:
Wat wel een gegeven is, is dat er tussen reclame en misleiding maar een hele dunne scheidslijn is. Zo die er al is. Maar of er hier sprake is van misleiding? Nogmaals, het staat er echt; gratis sms-verdubbelen.

En dat er in de loop van de tijd voorwaarden wijzigen, dat kun je op je vingers natellen. Dat is overal zo.
Dat het niet is wat jij wilt horen is jammer, maar niet mijn probleem.
Mijn vraag gaat niet over gewijzigde voorwaarden
Vanaf 1 juli 2008 is het SMS verdubbelen ingevoerd
http://www.hi.nl/web/show/id=4440272

Tarieven na 1 juli 2009:
http://www.hi.nl/web/show/id=212898

Wat meteen opvalt is de tekstwijziging in de tabel bij het aantal sms'jes na 1 juli 2009.

Vanaf 1 juli 2008: Verdubbel gratis je sms'jes. Aantal sms'jes na verdubbeling.
Vanaf 1 juli 2009: Verdubbel gratis je sms'jes. Aantal sms keer 2.
Je hebt het wel degelijk over gewijzigde voorwaarden. Niet zeuren als ik daar op inspring, vriend.

Ik zie trouwens geen enkele reden waarom ik, of wie dan ook, een nep-aanmelding bij Hi moet doen om te zien of Hi de boel wel of niet misleid. De posters hier zijn over het algemeen net als jij consumenten. Ik heb de advertentie gelezen, en ik blijf van mening dat je beter had moeten lezen en even door had moeten vragen.

Dat dit antwoord niet is wat je wilt en jou niet zint boeit me niet.

patrickvg
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2009 20:46

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door patrickvg »

@Angora
- Nee, je geeft geen antwoord op de gestelde vraag bij de geschetste situatie.
- Ik heb het niet over gewijzigde voorwaarden, maar over een tekstwijziging bij een tabel.

Hatsikidee
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Naar mijn mening is dit toch wel een dubieuze constructie.

Ik vraag mij altijd af wat het doel van zoiets is.
En welk doel zou het anders kunnen hebben dan dat Hi het abonnement opzettelijk vertroebelt en hoopt dat men over het hoofd ziet dat de abonnee zelf eerst iets 'aan' moet zetten dmv een SMS sturen om het aantal SMSjes te krijgen?
Waarom niet gewoon: dit abo heeft X aantal SMSjes en klaar?

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door witte angora »

Hatsikidee schreef:Naar mijn mening is dit toch wel een dubieuze constructie.

Ik vraag mij altijd af wat het doel van zoiets is.
En welk doel zou het anders kunnen hebben dan dat Hi het abonnement opzettelijk vertroebelt en hoopt dat men over het hoofd ziet dat de abonnee zelf eerst iets 'aan' moet zetten dmv een SMS sturen om het aantal SMSjes te krijgen?
Waarom niet gewoon: dit abo heeft X aantal SMSjes en klaar?
Dat heb ik me in mijn eerste post ook afgevraagd, en met dat anwoord was TS ontzettend content.

Met de rest niet, helaas.

Dubieus, ja. Maar zoals ik al eerder zei: de grens tussen reclame en misleiding is flinterdun, zo die grens al bestaat.

Hatsikidee
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Ik vind het misleiding als dat abo van de pagina schreeuwt dat je (bijvoorbeeld) 600 SMS krijgt, maar het zijn er maar 300 tenzij je een of andere vage gratis verdubbelaar aan zet.

De kreet over de verdubbelaar is niet aanklikbaar in de advertentie, en ook het popup ALgemene Voorwaarden noemt het niet.
Ik vind dit verder gaan dan 'had je maar moeten lezen' ik vind het misleidend dus. Hi zet nmm mensen bewust op het verkeerde been, het impliceert dat je met de verdubbelaar die 600 SMS naar 1200 kunt zetten.

Hatsikidee
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Ik denk dat je met een klacht bij de Stichting Reclame Code een heel goede kans hebt. Als ik topicstarter was zou ik dat in ieder geval doen want Hi gaat dit goudmijntje niet snel dichtgooien.

patrickvg
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2009 20:46

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door patrickvg »

@hatsikidee
bedankt voor de tip. Ik ga volgende week bij de reclame code commissie informeren.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door quantas01 »

Het staat er niet onduidelijk het staat er gewoon erg duidelijk dat sommige lamme consumenten gewoonweg alleen maar willen lezen wat men wil lezen is algemeen bekend.

Er staat erg duidelijk of zoveel belminuten of zoveel sms jes per maand en wil je het verdubbelen dan moet je een handeling verrichten.

Zelfs een kind van 8 jaar ziet die letters nog staan en sommige hier niet, je sluit zelf een bundel af waarin sms en bellen bij elkaar zit dus achteraf mekkeren moet je tegen jezelf doen omdat je gewoonweg niet kan en wil lezen.

Pak je als je wel kan lezen een abbo met 300 minuten + bv 300 smsjes alleen dan is je prijs hoger.
In het geval dat je bv 350/175 hebt staat het erg duidelijk 350 min bellen of 175 sms jes verzenden en dat is en/of en niet en/en, verdubbel je het krijg je wel 350 smsjes maar de verhouding blijft wel dus max 350 minuten bellen of 350sms.

patrickvg
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2009 20:46

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door patrickvg »

@quantas01
Kan je me vertellen waar in de toegevoegde afbeelding staat dat je een activerings sms moet sturen om de 350 sms'jes te kunnen versturen (bij alleen sms verkeer)? Dit wordt ook niet later in het bestelproces vermeld.

Er staat in de aanbieding "175 min / 350 sms".
En dat betekent inderdaad 175 minuten bellen of 350 sms'jes versturen uit een tegoed. Echter, deze 350 sms'jes gelden pas na het versturen van een activerings sms'je aan Hi.

Standaard kan je dus 175 minuten bellen of maar 175 sms'jes versturen. Er zou dus eigenlijk moeten staan "175 min / 175 sms".

De illussie wordt zelfs gewekt dat je er een "175 min / 700 sms" bundel van zou kunnen maken.

Krijg je aan het eind van de maand de rekening, dan betaal je een toeslag van 175%. In dit voorbeeld dus 86,75 euro i.p.v. 25 euro. Gewoon omdat je bij de aanbieding of tijdens het bestellen er niet op wordt gewezen dat je een activerings sms'je moet versturen om dat aantal sms'jes te kunnen versturen (bij alleen sms verkeer).
Bijlagen
hi abonnement afsluiten.png
(27.18 KiB) 1932 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door patrickvg op 27 dec 2009 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door quantas01 »

Ik ga hier niet op in het staat heel duidelijk vermeld.
Je kan mooi screenshots maken maar er staat nog veel meer tekst ook tijdens het bestellen.

[Bericht aangepast door Moderator (belediging)]

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hi dubbel | Je betaalt dubbel aan Hi!

Ongelezen bericht door witte angora »

1 tip HANS ANDERS.
Beter Specseavers. Dan krijgt hij er twee. Als hij de eerste niet kan vinden omdat die op zijn neus zit dan heeft hij altijd die andere nog. :wink:

Gesloten