LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contract verlenging.

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
StevegeK

Contract verlenging.

Ongelezen bericht door StevegeK » 09 jan 2010 14:50

Bij T-Mobile had ik een 1 jarig internet abbonement. Volgens mij is dit net automatisch verlengd.

Is dit normaal? Geen idee of dat in de kleine lettertjes staat oid.

Bij Vodafone (waar ik al 5-6 jaar klant ben) laten ze ruim van te voren altijd weten dat het contract bijna afgelopen is en dan vragen ze netjes wat ik wil. Verlengen of veranderen of niet meer verder..

Meningen please?

renegade66

Re: Contract verlenging.

Ongelezen bericht door renegade66 » 09 jan 2010 15:06

Vanaf 1juli 2009 werden niet alleen de buitenlandse bel-, SMS- en datatarieven (verder) aan banden gelegd maar is het in Nederland ook verboden voor providers om mobiele abonnementen stilzwijgend te verlengen. Deze regel maakt onderdeel uit van de nieuwe Telecomwet.

Bepalingen regelgeving maximale opzegtermijn (art. 7.2a Telecommunicatiewet)
- Contracten voor onbepaalde duur kunnen vanaf aanvang van het contract worden opgezegd.
- De opzegtermijn voor contracten voor onbepaalde duur is maximaal één maand.
- De opzegtermijn voor contracten voor bepaalde duur is na verstrijken van de 1e contractperiode max.1 maand.
- Het moment van opzeggen bepaalt het moment van beëindigen van het contract (één maand is één maand).
- Bovenstaande bepalingen gelden voor alle contracten voor telefoon, internet, televisie en radio met consumenten, ook voor contracten die zijn aangegaan vóór 1 juli 2009.

het is du verboden wat t-mobile heeft gedaan.

StevegeK

Ongelezen bericht door StevegeK » 09 jan 2010 15:08

Ik hou van je, ga straks of maandag even langs.

Cheeeers!

StevegeK

Ongelezen bericht door StevegeK » 12 jan 2010 10:57

Hey ik wil er vanmiddag even naartoe maar:

Mochten zij het contract zonder enige vermelding niet door laten gaan?

*Vodafone doet dit bij mij WEL heel netjes door 4 (!!!) maanden van te voren te bellen en te vragen wat ik wil. Opzeggen, een minder abbo, een duurder abbo of een speciale (vaste)klanten aanbieding.*

Ik heb het idee dat het enige voordeel wat ik uit deze regelgeving heb is dat ik per maand mag opzeggen.

Wat me alsnog doodleuk 2 maanden + administratie kosten kost. En gezien dit leuke abbonamentje iets van 60 euro per maand is... GREAT.

Ietwat achterliggende, ergens irrelevante, info:
Toendertijd betaalde mijn werkgever het eerste jaar. Echter werk ik daar niet, ben ik een student, heb ik meer dan 100 solicitaties verstuurd zowat en heb ik een studie te betalen + no job. Trust me na het gezeik wat ik al eerder met T-Mobile heb gehad (wat echt iets van een half jaar geduurd heeft alvorens het opgelost was) komt dit er niet lekker boven op. :(

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 » 12 jan 2010 13:54

ze mochten het niet zonder vermelding verlengen, waarschijnlijk zal er gezegd worden dat er wel een brief is verstuurd. maar zij moeten dat maar bewijzen.

ze moeten het per direct opzeggen of annuleren.

StevegeK

Ongelezen bericht door StevegeK » 12 jan 2010 13:56

En hoe zit het met de kosten die ze nu claimen? Ook al heb ik geen gebruik gemaakt van de dienst, ze hebben hem wel "verleend"...

Daarnaast heb ik zojuist AL mijn T-Mobile post bij elkaar geschraapt. En nop geen vermelding over verlenging... :cry:

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 » 12 jan 2010 15:25

die kosten kunnen ze niet claimen, ze hebben de wet overtreden door niet te vermelden dat het contract verlengd werd. jij hebt verder geen gebruik meer gemaakt van de dienst, en dat kun je bewijzen.

vermeld ze gewoon dat je dit verhaal aan de opta zal mededelen, dan kunnen ze een hogere boete krijgen dan jou eventuele abbo kosten die ze willen vorderen.

dit is simpelweg hun fout en jij hebt dit op tijd aangegeven, ze hebben dus geen poot om op te staan. zij hebben zich aan de telecomwet te houden en hebben die met voeten overtreden. ze zijn zelfs strafbaar.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 12 jan 2010 15:35

@renegade66,

Heb je ook een linkje naar de wettekst waarin staat dat er niet meer stilzwijgend verlengd mag worden ? Dit is namelijk hetgeen ik mis..

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 » 12 jan 2010 16:46

@angel1978
Vanaf 1juli 2009 werden niet alleen de buitenlandse bel-, SMS- en datatarieven (verder) aan banden gelegd maar is het in Nederland ook verboden voor providers om mobiele abonnementen stilzwijgend te verlengen. Deze regel maakt onderdeel uit van de nieuwe Telecomwet.

- Contracten voor onbepaalde duur kunnen vanaf aanvang van het contract worden opgezegd.
- De opzegtermijn voor contracten voor bepaalde duur is na verstrijken van de 1e contractperiode max.1 maand.
- Het moment van opzeggen bepaalt het moment van beëindigen van het contract (één maand is één maand).
- Bovenstaande bepalingen gelden voor alle contracten voor telefoon, internet, televisie en radio met consumenten, ook voor contracten die zijn aangegaan vóór 1 juli 2009
het stond er al aan het begin van dit topic, misschien iets beter lezen????

StevegeK

Ongelezen bericht door StevegeK » 12 jan 2010 17:20

Naja ik heb dat ding niet in beheer, het was voor mijn werkgever en hij ligt nog op mijn werk. Zij hebben mij het eerste jaar vooruit betaald dus vandaar. Of ze het verder nu gebruikt hebben: geen idee. Maar dat doet er niet toe.

Ik heb verder geen actie ondernomen om het abonnement te verlengen of whatever want dat wou ik niet. Dus idd is het stilzwijgend door gegaan.

Ik ga er morgen naartoe, vandaag lukte niet. Ik baal echt enorm weer. =(

Vodafone bij deze bedankt voor altijd mij 3-4 maanden van te voren bellen. Sjeez I appreciate these calls more and more...

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 12 jan 2010 19:06

als je contract afgelopen is blijft je abonnement doorlopen, wat dus inhoud dat je de diensten blijft houden, echter niet onder een contract, je kan dus, met inachteming van 1 maand opzegtermijn, opzeggen.

Als je tijdens je contract niet opzegd wordt er dus niet automatish verlengd. In het eerste bericht werd ook gezegd:
Volgens mij is dit net automatisch verlengd.
Kijk eerst je gegevens eens na voordat je hier met te vroege conclussies komt, of nog beter, bel even met de klantenservice, zij kunnen het je precies vertellen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 12 jan 2010 19:40

renegade66 schreef:@angel1978

- Bovenstaande bepalingen gelden voor alle contracten voor telefoon, internet, televisie en radio met consumenten, ook voor contracten die zijn aangegaan vóór 1 juli 2009
het stond er al aan het begin van dit topic, misschien iets beter lezen????
Ik vroeg om een linkje, niet om een tekst.
Daarnaast staat er in je gequote tekst ( met uitzondering van de regel die je erboven zelf hebt toegevoegd ) niets over het niet stilzwijgend mogen verlengen...

Ik vroeg dus om de wettekst waarin dit:
maar is het in Nederland ook verboden voor providers om mobiele abonnementen stilzwijgend te verlengen. staat... Dat vind ik nergens terug in je (wet)tekst..

het stond er dus NIET al vanaf het begin.. Kan je deze alsnog leveren ?

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 12 jan 2010 20:18

als je goed leest staat het er wel in hoor
daar staat precies waar je om vraagt, na de 1e periode, 1 of 2 jaar, mag je opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Stilzwijgend verlengen mag dus niet, het contract door laten lopen totdat iemand opzegt mag wel.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 » 12 jan 2010 20:22

@angel 1978

wat in mijn gequote tekst staat is niet zelf getypt maar staat op diverse website's,

als je meer wilt weten over die wet is dat niet moeilijk te vinden, zoek maar eens op google en type nieuwe telecomwet 2009.

of klik maar op onderstaande link als bovenstaande te moeilijk voor je is:

http://www.google.nl/search?hl=nl&sourc ... euwe+telec

Glow

Ongelezen bericht door Glow » 14 jan 2010 00:25

berndv schreef: het contract door laten lopen totdat iemand opzegt mag wel.

Zoiets heet stilzwijgend verlengen...

een andere manier van zomaar verlengen is niet toegestaan..
maar een contract door laten lopen zondat dat iemand opzegt heet in de telefonie stilzwijgend doorlopen/verlengd en dit is gewoon maandelijks op te zeggen.. kosten hiervan worden niet teruggegeven het blijft immers eigen verantwoordelijkheid

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 14 jan 2010 09:35

renegade66 schreef:@angel 1978

wat in mijn gequote tekst staat is niet zelf getypt maar staat op diverse website's,

als je meer wilt weten over die wet is dat niet moeilijk te vinden, zoek maar eens op google en type nieuwe telecomwet 2009.

of klik maar op onderstaande link als bovenstaande te moeilijk voor je is:

http://www.google.nl/search?hl=nl&sourc ... euwe+telec
Je snapt blijkbaar het probleem niet..
Je geeft een tekst en een bewering ( stilzwijgend verlengen is verboden ) die niet terug te vinden is in een wet.. Nu vraag ik je dus om de link naar precies die tekst.. Dat doe ik niet voor niets, ik kan deze NIET vinden in de wettekst.. Jij probeert me nu af te schepen met een linkje naar google ?

Naar mijn weten is het WEL toegestaan om een contract stilzwijgend te verlengen.. Dit mag echter niet meer met de termijn van 1 of 2 jaar, de oorspronkelijke contractduur. Het contract dat dan doorloopt, mag dan met een opzegtermijn van 1 maand worden opgezegd..

Daarna doe je ook nog de bewering:
ze moeten het per direct opzeggen of annuleren.
Ook dit is dan dus gewoon niet waar.. TS mag opzeggen en moet de opzegtermijn van een maand in acht nemen. Daarna wordt het contract opgezegd. De verstreken termijnen na de stilzwijgende verlenging hoeven dan ook niet te worden gerestitueerd, er was namelijk een contract ( voor onbepaalde tijd ).
die kosten kunnen ze niet claimen, ze hebben de wet overtreden door niet te vermelden dat het contract verlengd werd. jij hebt verder geen gebruik meer gemaakt van de dienst, en dat kun je bewijzen.
Weer een onzinbewering.. In de telecomwet staat namelijk nergens de verplichting dat er gemeld moet worden dat een contract wordt verlengd. De dienst is afgenomen en gegeven en dient te worden betaald.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 14 jan 2010 10:46

klinkt misschien heel cliché, maar dit soort zaken staan in de algemene voorwaarden, daar staat precies beschreven wat er gebeurt als de contractsduur verstreken is.

mich24

Ongelezen bericht door mich24 » 14 jan 2010 11:04

Glow schreef:
berndv schreef: het contract door laten lopen totdat iemand opzegt mag wel.

Zoiets heet stilzwijgend verlengen...

een andere manier van zomaar verlengen is niet toegestaan..
maar een contract door laten lopen zondat dat iemand opzegt heet in de telefonie stilzwijgend doorlopen/verlengd en dit is gewoon maandelijks op te zeggen.. kosten hiervan worden niet teruggegeven het blijft immers eigen verantwoordelijkheid
Niet mee eens, dan zou in ene iedereen op de hoogte gesteld moeten worden? Nog nooit meegemaakt hoor!

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 » 14 jan 2010 15:35

misschien ben ik wel een beetje dom hoor, maar stilzwijgend verlengen is niet meer toegestaan volgens de nieuwe telecomwet.
daarentegen mag het contract wel blijven doorlopen maar is per maand opzegbaar.
dit is tegenstrijdig, een contract door laten lopen is ook verlengen, wordt daar niets over vermeld aan de contractant is dat een stilzwijgende verlenging.

dan zit eenvoudigweg die wet niet goed in elkaar, maar ja de wet is zowiezo tegenstrijdig.

angel,
weet je hoe google werkt?
zo ja, ga dan zelf even zoeken, zoals jij mensen te wordt staat vind ik een beetje bot. ik geef een link waar je veel kan vinden over de nieuwe wet en nog is het niet goed. de wet zelf heb ik nog niet gevonden aangezien ik niet veel tijd heb. misschien een idee voor je om eens op de site van de opta te kijken?
die link krijg je wel van mij http://www.opta.nl/nl/

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 14 jan 2010 15:50

renegade66 schreef:misschien ben ik wel een beetje dom hoor, maar stilzwijgend verlengen is niet meer toegestaan volgens de nieuwe telecomwet.
daarentegen mag het contract wel blijven doorlopen maar is per maand opzegbaar.
dit is tegenstrijdig, een contract door laten lopen is ook verlengen, wordt daar niets over vermeld aan de contractant is dat een stilzwijgende verlenging.

dan zit eenvoudigweg die wet niet goed in elkaar, maar ja de wet is zowiezo tegenstrijdig.

angel,
weet je hoe google werkt?
zo ja, ga dan zelf even zoeken, zoals jij mensen te wordt staat vind ik een beetje bot. ik geef een link waar je veel kan vinden over de nieuwe wet en nog is het niet goed. de wet zelf heb ik nog niet gevonden aangezien ik niet veel tijd heb. misschien een idee voor je om eens op de site van de opta te kijken?
die link krijg je wel van mij http://www.opta.nl/nl/
Dat roep je nu dus wel de hele tijd, dat stilzwijgend verlengen niet is toegestaan, maar ik begrijp dat je dat zelf dus nooit gelezen hebt ( behalve wat tekstjes van anderen ).. Anders had je me die link zo kunnen geven.
Stilzwijgend verlengen mag dus nog gewoon, mits met onbeperkte duur en niet met een beperkte duur ( 1 of 2 jaar )...

Dat jij een wet niet goed in elkaar vindt zitten doet niet ter zake.. De wet geldt op dit moment en zowel de afnemer als de aanbieder dienen zich daaraan te houden.

Blijkbaar vraag ik iets van je waar je zelf het antwoord niet op weet.. Dat jij dat bot vindt vind ik eigenlijk niet zo relevant.. Ondanks dat jij de wet dus zelf niet goed kent en de eigenlijke regel niet weet te vinden, denk je dus toch iemand van advies te kunnen voorzien ( en naar nu blijkt zelfs nog verkeerd ook ! ).

Zorg in ieder geval dat als je iemand van een advies voorziet, dat je dit kunt onderbouwen met de juiste gegevens en dat je informatie klopt.

Gesloten