LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone: contracten met SMS-dienst belangrijker dan klant

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Dyllanw
Berichten: 45
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:04

Vodafone: contracten met SMS-dienst belangrijker dan klant

Ongelezen bericht door Dyllanw »

In januari van dit jaar kom ik er achter dat de mobiele telefoonrekeningen van mijn moeder torenhoog zijn. Sinds september vorig jaar schrijft Vodafone telkens tussen de 200 en 300 euro per maand af van de rekening. Nimmer heeft ze door gehad dat er een relatie zat tussen de hoge rekeningen en de rare SMS-berichtjes die ze heeft ontvangen in die periode. Hiertoe is ze psychisch helaas niet in staat. Toen ik er achter kwam besefte ik me dat het een abonnementsdienst betrof en heb ik haar direct aangemeld bij SMSdienstenfilter. Ze wist nergens van en wist zeker dat ze niets had aangevraagd. Hierop heb ik contact gezocht met Vodafone.

Tegen beter weten in heb ik gebeld, gebeld en nog eens gebeld. Vodafone bevestigde nog maar eens het imago dat het op dit forum heeft: onbereikbaar. Uiteindelijk ben ik achter een telefoonnummer gekomen waarmee ik direct in contact kwam met een afdeling die klachten afhandelt. In eerste instantie was deze medewerkster zeer meewerkend. Ze zou de records opvragen waarmee zou kunnen worden aangetoond of de dienst wel of niet zou zijn aangevraagd. Hierover zou ik worden teruggebeld.

Een kleine week later viel een brief op de mat. Daarin werd bevestigd dat mijn moeder de diensten zelf zou hebben aangevraagd. Inderdaad, diensten. Maar liefst 5 diensten zouden er in het tijdsbestek van enkele minuten door mijn moeder zijn aangevraagd. Drie diensten van Netsize en twee van Mobillion. De diensten van Netsize zouden zijn aangevraagd door de tekst WSLIM ON, WSHINE ON en WN 97 ON te versturen naar 7676. Bij Mobillion is in de records helemaal niets te vinden van een initiele aanvraag. Wel zou elke keer binnen enkele seconden de tekst OK terug zijn gestuurd waarmee alle diensten werden geactiveerd. Bovendien waren de berichtjes na aanmelding bij het dienstenfilter helemaal niet gestopt. Twee dagen nadat mijn moeder de toestemming aan Vodafone had gegeven om de records te bekijken zijn de SMS-jes gestopt. Ik kan niets anders verzinnen dan dat Netsize nattigheid voelde want de medewerkster bij Vodafone vertelde duidelijk dat zij geen enkele poging zullen ondernemen de diensten te stoppen. Even later werd wel duidelijk waarom.

In de tussentijd was me opgevallen dat het telefoonnummer van mijn moeder niet meer bereikbaar was. Om hier opheldering over te krijgen heb ik wederom contact gezocht met Vodafone. Wat bleek? Mijn moeder had een betalingsregeling afgesloten voor de openstaande bedragen. Niet geheel verrassend dat bij iemand in de bijstand na het incasseren van 1500 euro het geld op was. Wat de medewerkster was vergeten te vertellen was dat het beleid bij Vodafone is, dat wanneer iemand een regeling aanvraagd, de nummers direct afgesloten worden. Dit was echter niet meegedeeld. Erg vervelend, maar excuses konden er natuurlijk niet vanaf. Weer enkele dagen viel een rekening van 1400 euro op de mat voor de nog openstaande posten, plus de toekomstige abonnementskosten. Ze mocht hier 2 jaar over doen maar.....ze mag hier echter geen seconde meer voor bellen! De nummers waren afgesloten en konden niet meer worden aangesloten.

In het zelfde telefoongesprek vroeg ik tevens aan de medewerker dat ik in de telefoon van mijn moeder geen van de berichtjes kon vinden die in de brief werden vermelden. Ik ging er van uit dat Vodafone de gegevens van de SMS-jes uit de eigen database zou hebben opgezocht. Dit blijkt niet zo te zijn. Ze hebben aan Netsize en Mobillion of via het telefoonnummer van mijn moeder diensten zouden zijn aangevraagd! Hier kun je dit nu klakkeloos aannemen van een partij die baat heeft bij het antwoord! Toen ik dit vroeg, kreeg ik als veelzeggend Vodafone-antwoord: 'Wij hebben een contract met Netsize en Mobillion en dat is bij ons belangrijk.' Als ik aangeef dat ze ook een contract hebben met mijn moeder blijft het angstvallig stil. Op de vraag waarom Vodafone dan een contract heeft met bedrijven die er om bekend staan op verachtelijk en slinkse wijze met namen de zwakkeren geld afhandig te maken maakte de medewerker mij duidelijk dat dit helemaal niet het geval is en dat iedereen het altijd zelf heeft aangevraagd.

Ik beseft mij dat ik tegen een muur kan blijven praten maar dat de Euro-tekens Vodafone verblind. Op geen enkele wijze kan worden bewijzen dat de diensten zijn aangevraagd. De enige partij die dit beweerd is de partij die baat heeft bij de bewering. Bovendien zijn Netsize en Mobillion al eerder door de rechter op de vingers getikt voor het op oneerlijke wijze aansmeren van buitensporige SMS-diensten. Daarnaast is het in rekening brengen van toekomstige abonnementsdiensten door vele rechters als onredelijk bezwarend beschouwd.

Ik beraad met nog op vervolgstappen. Hierbij vraag ik me af wat het verstandigst is. Niets meer betalen, de zaak voor laten en daar een tegenclaim indienen of als eerste de gang naar de rechter maken.

Tot die tijd zou ik consumenten willen adviseren heel, maar dan ook heel goed te overwegen of ze een contact met Vodafone willen aan gaan. Het is de vraag of er uberhaupt nog (grote) bedrijven zijn die iets aan klantenservice doen, maar Vodafone is een tragisch dieptepunt...

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: Vodafone: contracten met SMS-dienst belangrijker dan klant

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Dan moet je moeder nu maar aan een prepaid, als ze niet in staat is om een abonement te behouden. Geef ze simyo of zo, kun je online ook nog bijhouden hoeveel je meoder verbruikt. De aangevraagde diensten moeten toch ergens vandaan komen neem ik aan.

mich24
Berichten: 607
Lid geworden op: 15 dec 2009 11:32

Re: Vodafone: contracten met SMS-dienst belangrijker dan klant

Ongelezen bericht door mich24 »

Dan moet je moeder nu maar aan een prepaid, als ze niet in staat is om een abonement te behouden. Geef ze simyo of zo, kun je online ook nog bijhouden hoeveel je meoder verbruikt. De aangevraagde diensten moeten toch ergens vandaan komen neem ik aan.
Deze opmerking is natuurlijk helemaal loos en je hebt het bericht niet goed doorgelezen.

Ik heb dit gister wel gedaan en ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee hoe je dit kan oplossen. Wat lijkt me dit verschrikkelijk frustrerend als je weet dat dit niet aangevraagd is, ook gezien de codes die gestuurd zouden moeten zijn. Als het een beltoongedoe is dan is het nog te begrijpen enigzins, maar de codes die je hebt ingegeven volgens hun vind ik maar raar..

Misschien een optie. Ga eens naar het juridisch loket en kijk of ze daar iets kunnen doen voor je. Probleem is natuurlijk, jou wordt tegen het hunne..

Nou.. Succes ermee!!

harry2010
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2010 09:58

Re: Vodafone: contracten met SMS-dienst belangrijker dan klant

Ongelezen bericht door harry2010 »

Hallo Mitch,
Wij hebben een soortgelijk geval bij de hand. Mijn vriendin kreeg voor een fors bedrag aan ongevraagde sms-jes. Nooit aangemeld, nooit om gevraagd, nooit iets bevestigd. Wel een plundering van de bankrekening, met dank aan Telfort die daarin faciliteert en partij kiest voor de oplichter ipv voor de klant. Bij ons gaat het om Mobillion ism met SD&P, twee partijen die bij de toezichthouders bekend staan als cowboys die de sms gedragscode aan hun laars lappen. We hebben het automatisch afgeschreven bedrag dat betrekking had op deze premium diensten via de bank laten terugboeken, maar Telfort dreigt uiteraard met aanmelden bij BKR en met stopzetten van het nummer. In wat voor land leven we? Iedereen weet dat dit oplichters zijn. De providers laten dit willens en wetens gebeuren, misschien omdat er wekelijks miljoenen in omgaat. Allemaal geld dat voortkomt uit oplichting. Bellers betalen uiteindelijk maar, lamgeslagen door de macht van de providers (nummer afsluiten, deurwaarder ed) en wetende dat een advocaat erg duur is. Aangifte doen bij de politie werkt ook niet, want die hebben een kennisachterstand op dit gebied, fietsers bekeuren is meer hun ding. En dan hebben we nog de zwaargesubsidieerde toezichthouders die constant mis schieten met hun waterpistool, maar niet op het idee komen om om een groter kanon te vragen. Deze aanbieders moeten achter de tralies! Wie komt er voor ons op? Nederland heeft de buik vol van deze luizen in de pels.
Harry

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vodafone: contracten met SMS-dienst belangrijker dan klant

Ongelezen bericht door berndv »

Dyllanw schreef:Op geen enkele wijze kan worden bewijzen dat de diensten zijn aangevraagd. De enige partij die dit beweerd is de partij die baat heeft bij de bewering.
Ja, en nu is het aan jou om het tegendeel te bewijzen. Zij hebben het bewijs geleverd. Natuurlijk kunnen ze niet én bewijzen dat je het hebt aangevraagd én bewijzen dat je het niet hebt aangevraagd.

suc6

Daarbij vind ik het logisch dat je bij een betalingsregeling ook niet meer kan bellen. Je hebt een regeling om de achterstallige rekening die je al niet kon betalen te betalen, en dan ook nog de kosten van het lopende abonnement. Het zal vast en zeker in hun voorwaarden staan dat als je een achterstand hebt, je deze eerst dient te voldoen voordat je wordt aangesloten. Dat staat bij de meeste providers in hun voorwaarden namelijk.

Exilebear
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mei 2010 18:08

Re: Vodafone: contracten met SMS-dienst belangrijker dan klant

Ongelezen bericht door Exilebear »

www.smsdienstenfilter.nl/ stopt ook de lopende abonnementen niet, alleen kun je je in de toekomst niet meer aanmelden voor de diensten.
Over het algemeen werkt ook beter om op www.smsgedragscode.nl/ aan de hand van het nummer van de afzender het bedrijf achter de dienst op te zoeken en hen het probleem voor te leggen.

De provider is hierin enkel een doorgeef luik. En zal je behalve algemene informatie over het stoppen van de dienst je hiermee verder ook niet helpen.

Gesloten