LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone contract eerder beeindigen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
MG75
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2005 13:11

Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door MG75 »

Ik wil het contract eerder beeindigen bij vodafone.
Nu hebben ze daar een mooi formulier voor, waar je kan iinvullen waarom je wilt annuleren en of je het contract wilt opkopen. ik wil dat per direct.13 mei 2010 (contract loopt tot augutus 2010)
Ik vul alles naar behoren in. Je faxt en stuur per post. Ik wil nml het nummer vrij hebben en meenemen naar een andere provider.

Nu krijg ik een response en bevestiging dat ze mijn annulering hebben gehad. Echter staat in hun ontvangst bevestiging dat ze het contract per augustus pas zullen stop zetten.

Na meerdere keren bellen met de klanten service. met de volgende punten

Dat de eind datum niet klopt met wat is aangevraagd om dit te corrigeren, wordt niet beantwoord.

het proberen om een officiële klacht in te dienen en wat hun proces is word als aanvallend beschouwd en dan gaan ze met regeltjes schermen.

Heeft iemand tips of ervaring met het voortijdig opzeggen van tel abonnement bij Vodafone

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Je kan bij Vodafone je nummer niet per direct vrijkrijgen, maar je hebt altijd met een opzegtermijn te maken. (plus de abonnementskosten over de resterende contract periode)
De opzegtermijn voor particuliere abonnementen is 1 maand. De opzegtermijn voor zakelijke abonnementen is 3 maanden.
Als je een particulier abonnement hebt kan je nummer dus per 13 juni vrijkomen, als je een zakelijk abonnement hebt kan je nummer dus pas per 13 augustus vrijkomen

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een opzegtermijn is de termijn die je in acht moet nemen voor de vervaldatum van het contract. Het is dus niet zo dat als je opzegtermijn van een maand heb, je na een maand van je contract af ben. In het geval dat de verkoper hier mee instemmen en dit in de algemene voorwaarden is geregeld een boete in rekening brengen. Deze boete mag niet hoger zijn dan de (aantoonbare) verlies dat hij hier door heeft. Hierbij moet gedacht worden aan eventuele extra kosten die de verkoper moet maken of winstderving. In dit geval zou dit het laatste zijn.

In dit geval is er waarschijnlijk spraken van een elektronische communicatiedienst of programmadienst voor bepaalde duur. In dat geval geld dat de consument na een jaar hier op ieder moment de overeenkomst kosteloos kan opzeggen met in acht nemen van een maand.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 16 mei 2010 10:37, 2 keer totaal gewijzigd.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Mijn quote komt van de website van Vodafone zelf , betreffende het afkopen van het contract.

Je mag het afkopen maar moet alle resterende termijnen van het abonnement gewoon betalen (sic). Enig voordeel is dat het 06-nummer eerder beschikbaar komt voor een andere provider. Dt bedoelt Vodafone met de opzegtermijn.
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 16 mei 2010 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij is het dus in strijd met dwingend recht om dit zo te doen.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Dat wil ik wel eens zien. (wetsartikel..)

Kan me niet voorstellen dat het dwingend recht is om een contract voor een bepaalde duur voortijdig te mogen beeindigen.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik geef niet aan dat voortijdig opzeggen in strijd is met dwingend recht, maar om de volle mep te eisen als dat gebeurt. De verkoper verrijkt zich dan namelijk, omdat hij geen kosten meer hoeft te maken voor de klant. De meer specifieke telecommunicatiewet staat dit volgens mij helemaal niet toe.
Artikel 6:233 BW schreef:Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar
  1. indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij; of
  2. indien de gebruiker aan de wederpartij niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.
Artikel 6:237 aanhef en onder i BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding (...) dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;
Artikel 6:27 aanhef en onder k schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding (...) dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j (diensten of goederen) een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij de bevoegdheid heeft de overeenkomst telkens na een jaar op te zeggen;
Artikel 6:246 BW schreef:Noch van de artikelen 231-244, noch van de bepalingen van de in artikel 239 lid 1 bedoelde algemene maatregelen van bestuur kan worden afgeweken. De bevoegdheid om een beding krachtens deze afdeling door een buitengerechtelijke verklaring te vernietigen, kan niet worden uitgesloten.
Artikel 7.2a TW schreef:
  1. De overeenkomst tussen een aanbieder en een consument met betrekking tot de levering van een elektronische communicatiedienst of programmadienst die is aangegaan voor een onbepaalde duur, kan door de consument te allen tijde kosteloos worden opgezegd.
  2. De overeenkomst tussen een aanbieder en een consument met betrekking tot de levering van een elektronische communicatiedienst of programmadienst die is aangegaan voor een bepaalde duur, kan na verloop van die duur stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd, mits de consument de overeenkomst hierna te allen tijde kosteloos kan opzeggen.
  3. De bij de opzegging door de consument in acht te nemen termijn is in alle gevallen niet langer dan een maand.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 16 mei 2010 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

alfatrion schreef:Volgens mij is het dus in strijd met dwingend recht om dit zo te doen.
dat is dus gewoon onzin. Dat geldt pas als het contract afgelopen is. Anders zul je gewoon alle abonnementskosten moeten betalen tot het eind. Anders zou ik nu een abonnement met een gratis telefoon nemen en die volgende wek opzeggen.. zo werkt het niet natuurlijk

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Ik dacht wel dat je op deze artikelen uit het BW zou doelen, maar die zijn niet van toepassing.

Artikel: 6 :233 BW, 6:237 BW en 6:246 BW

Dit betreft onredelijke algemene voorwaarden, die vernietigt kunnen worden.

Er zijn hier geen onredelijk voorwaarden in het spel. TS wil een bestaand contract openbreken, waarbij Vodafone zijn verlies en gederfde winst in rekening mag brengen. Het is logisch dat de abonnementskosten gederfde winst zijn van Vodafone en in rekening gebracht kunnen worden.

Helaas voor TS is ook het artikel uit de telecomwet niet van toepassing op zijn casus.

Artikel 7 :2a TW

Dit heeft betrekking op stilzwijgende verlenging nadat het contract voor een bepaalde duur is afgelopen, maar niet op het openbreken van een contract voor een bepaalde duur.

(Het zou natuurlijk ook onzinnig zijn dat je een contract voor bepaalde duur altijd tussentijds, met een opzegtermijn van een maand, kan beeindigen: Je krijgt je gratis telefoon, zegt gelijk op, en na een maand, neem je een sim-only abonnement. Tocht gratis telefoon verdient)

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

seagoing racer2 schreef:TS wil een bestaand contract openbreken, waarbij Vodafone zijn verlies en gederfde winst in rekening mag brengen. Het is logisch dat de abonnementskosten gederfde winst zijn van Vodafone en in rekening gebracht kunnen worden.
Art. 6:237 BW betekent dat het inrekening brengen van een dergelijk bedrag in beginsel onredelijk bezwarend is. Vervolgens is het aan Vodafone om met een goed verhaal te komen. Vodafone mag de winstderving en extra kosten die men moet maken in rekening brengen, maar niet meer dan dat. En ik kan me niet voorstellen dat de abonnementskosten pure winst zijn.
seagoing racer2 schreef:Dit heeft betrekking op stilzwijgende verlenging nadat het contract voor een bepaalde duur is afgelopen, maar niet op het openbreken van een contract voor een bepaalde duur.
Dit is artikel is relevant voor contracten met een bepaalde duur van langer dan een jaar en contracten met een bepaalde duur die stilzwijgend verlengt zijn. Ik heb niets gelezen van de TS dat dit uitsluit.

@Pindakaaspotje: lees dit maar eens:
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3579

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

En ik kan me niet voorstellen dat de abonnementskosten pure winst zijn.
Ik wel, omdat de gehele infrastruktuur en handelingen reeds zijn aangelegd cq. verricht.

Even je eigen quote, uit de Telecomwet :
2.De overeenkomst tussen een aanbieder en een consument met betrekking tot de levering van een elektronische communicatiedienst of programmadienst die is aangegaan voor een bepaalde duur, kan na verloop van die duur stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd, mits de consument de overeenkomst hierna te allen tijde kosteloos kan opzeggen.
Hier staat het toch, dat de maand opzegtermijn pas van toepassing is nadat het contract voor een bepaalde duur is verstreken.
Dit is artikel is relevant voor contracten met een bepaalde duur van langer dan een jaar en contracten met een bepaalde duur die stilzwijgend verlengt zijn. Ik heb niets gelezen van de TS dat dit uitsluit.
Ik wel :
Ik wil het contract eerder beeindigen bij vodafone.
Hoe kom je er trouwens bij dat contracten met een bepaalde duur langer dan een jaar, dit artikel van toepassing is. In het artikel zelf staat dit in ieder geval niet.

Wel een beetje beter lezen ... :mrgreen:

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 6:27 aanhef en onder k schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding (...) dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j (diensten of goederen) een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij de bevoegdheid heeft de overeenkomst telkens na een jaar op te zeggen;
Deze was ik nog vergeten. Hier komt 't jaar vandaan.
seagoing racer2 schreef:Het zou natuurlijk ook onzinnig zijn dat je een contract voor bepaalde duur altijd tussentijds, met een opzegtermijn van een maand, kan beeindigen: Je krijgt je gratis telefoon, zegt gelijk op, en na een maand, neem je een sim-only abonnement. Tocht gratis telefoon verdient)
Ontbinding betekent dat een rechtmatige overeenkomst wordt zoveel mogelijk wordt ongedaan gemaakt. Er kan dan geen spraken zijn van een gratis telefoon.
seagoing racer2 schreef:
En ik kan me niet voorstellen dat de abonnementskosten pure winst zijn.
Ik wel, omdat de gehele infrastruktuur en handelingen reeds zijn aangelegd cq. verricht.
De rechter niet.
De wet bepaalt namelijk dat de consument na één jaar de overeenkomst moet kunnen opzeggen. Om de hoogte van de schadevergoeding te bepalen, ging de rechter daarom uit van een jaarcontract en niet een 2-jarig contract, hetgeen een jaar aan abonnementskosten scheelde. Dit neemt echter niet weg dat T-Mobile in een dergelijke situatie nog steeds die kosten in rekening brengt.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3620
seagoing racer2 schreef:
Artikel 7:2a lid 2 TW schreef:De overeenkomst tussen een aanbieder en een consument met betrekking tot de levering van een elektronische communicatiedienst of programmadienst die is aangegaan voor een bepaalde duur, kan na verloop van die duur stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd, mits de consument de overeenkomst hierna te allen tijde kosteloos kan opzeggen.
Hier staat het toch, dat de maand opzegtermijn pas van toepassing is nadat het contract voor een bepaalde duur is verstreken.
Hier staat dat wanneer een contract voor bepaalde duur stilzwijgend verlengd of vernieuwd wordt (met andere woorden er is een nieuw contract voor bepaalde duur) de consument er dan per maand kan opzeggen.
seagoing racer2 schreef:
Dit is artikel is relevant voor contracten met een bepaalde duur van langer dan een jaar en contracten met een bepaalde duur die stilzwijgend verlengt zijn. Ik heb niets gelezen van de TS dat dit uitsluit.
Ik wel :
Misschien dat je er dan ook even zo vriendelijk zou willen zijn om dat te citeren.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Ik ga niet alles weer quoten, dan wordt het onderhand een onleesbare discussie. Verder is hetgeen ik geschreven heb in de eerdere postings nog steeds onverkort van toepassing.
Ontbinding betekent dat een rechtmatige overeenkomst wordt zoveel mogelijk wordt ongedaan gemaakt. Er kan dan geen spraken zijn van een gratis telefoon.
Ontbinding van een contract is iets heel anders dan een opzegging.

Ontbinding = Het contract wordt geacht nooit te zijn aangegaan en dient zoveel mogelijk ongedaan gemaakt te worden
Opzegging = Het contract eindigt op een bepaalde datum. Na die datum hebben beide partijen geen verplichtingen naar elkaar toe meer.
De rechter niet.
Dit slaat alleen op de extra abonnementstermijnen na 1 jaar

Ik wel :
Ik wil het contract eerder beeindigen bij vodafone.
Dit stond toch duidelijk in mijn posting.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

seagoing racer2 schreef:Ontbinding = Het contract wordt geacht nooit te zijn aangegaan en dient zoveel mogelijk ongedaan gemaakt te worden
Nee, dat is het geval als het contract wordt vernietigd, maar dan zit je in de hoek van dwaling.
seagoing racer2 schreef:Opzegging = Het contract eindigt op een bepaalde datum. Na die datum hebben beide partijen geen verplichtingen naar elkaar toe meer.
Oke, maar dan is het nog steeds niet zo dat de opzegtermijn de vervaldatum bepaald. De opzegtermijn heeft ook niets te maken met wanneer je telefoonnummer wordt overgedragen. Als de vervaldatum 1 december is en er geld een opzegtermijn van een maand dan moet jou opzeggingsbrief binnen zijn voor 1 november. Is dat niet het geval dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengt.
seagoing racer2 schreef:Dit slaat alleen op de extra abonnementstermijnen na 1 jaar
Ik lees het zo: verkoper en consument sluiten een contract af voor de levering van een dienst van twee jaar. De consument geeft later aan het contract te na een jaar te willen ontbinden. De verkoper eist vervolgens het abonnementsgeld op voor de hele twee jaar. De rechter haalt hier een streep door heen en kent alleen 12 maanden abonnementsgeld toe of welk deel de consument daarvan nog moet uitzitten.

Hieruit is af te leiden dat het abonnementsgeld niet pure winst is, want dan zou de verkoper een goed verhaal hebben waarom een beroep op artikel 6:237 aanhef en onder i BW onsuccesvol zou moeten zijn.
seagoing racer2 schreef:
Dit is artikel is relevant voor contracten met een bepaalde duur van langer dan een jaar en contracten met een bepaalde duur die stilzwijgend verlengt zijn. Ik heb niets gelezen van de TS dat dit uitsluit.
Ik wel :
Ik wil het contract eerder beeindigen bij vodafone.
Dit stond toch duidelijk in mijn posting.
Je begrijpt me verkeert. Ik bedoelde dat op basis van het geen TS heeft geschreven niet kon aangeven om welke van deze drie het ging: a) een eenjarig overeenkomst in het eerste jaar b) een meerjarig overeenkomst c) een overeenkomst dat reeds stilzwijgend verlengt is.

Het in een keer afbetalen van de resterende termijn lijkt mij overigens in strijd met redelijk en billijkheid.

Falkoro
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2010 14:44

Re: Vodafone contract eerder beeindigen

Ongelezen bericht door Falkoro »

Hallo iedereen,

Toevallig heb ik hetzelfde probleem. Ik wil af van mijn (vreselijk) dure vodafone abonnement. Ik heb een Samsung Pixon waar ik niet echt tevreden over ben. Vorig jaar heb ik hem verlengd en hierdoor zou mijn contract pas op 11 september 2011 aflopen. Ik wil hier niet op wachten. Volgens hierboven is het dus mogelijk om (mits goed onderbouwd) mijn contract kosteloos op te zeggen.
Wat ik ook zou kunnen doen is mijn contract misschien verlagen (tegen betaling) naar het laagste abonnement. En daarna afkopen. Dit zal ook zeer veel geld schelen in mijn ogen.

Gaarne hoop ik op jullie mening hierop.

Gesloten