LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
R.stijl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jul 2010 13:54

Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door R.stijl »

Goede middag,

Een maand geleden hebben een aantal jongen mij bedreigd en moest ik onder dwang abonnementen afsluiten. Dit heb ik 6 maal op 1 dag gedaan. Nu wilde ik eerst geen aangifte doen omdat ze weten waar ik woon en met wie ik om ga. Nu was ik vanmiddag toch zover om aangifte te doen alleen kan de politie niets doen!

Omdat er een dag zat tussen de bereiding en het afsluiten van abonnementen had ik daartussen al de politie kunnen inschakelen. Dit is natuurlijk waar alleen durfde ik dat niet. De politie kan niets doen, de KPN kan alleen wat doen met een proces verbaal.... De andere providers reageren helemaal niet op mijn e-mails.

De kosten kan ik uiteraard niet betalen, ik ben nog een student.

De contracten zijn niet naar waarheid ingevuld, ik heb een vals adres opgegeven. Zijn ze dan nog geldig? Welke stappen kan ik nog ondernemen?

Mvg, R.

R.stijl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jul 2010 13:54

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door R.stijl »

- Vodafone kan de abonnementen niet blokeren zonder "claim" van de politie.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door jor »

R.stijl schreef:Goede middag,

Een maand geleden hebben een aantal jongen mij bedreigd en moest ik onder dwang abonnementen afsluiten. Dit heb ik 6 maal op 1 dag gedaan. Nu wilde ik eerst geen aangifte doen omdat ze weten waar ik woon en met wie ik om ga. Nu was ik vanmiddag toch zover om aangifte te doen alleen kan de politie niets doen!

Omdat er een dag zat tussen de bereiding en het afsluiten van abonnementen had ik daartussen al de politie kunnen inschakelen. Dit is natuurlijk waar alleen durfde ik dat niet. De politie kan niets doen, de KPN kan alleen wat doen met een proces verbaal.... De andere providers reageren helemaal niet op mijn e-mails.

De kosten kan ik uiteraard niet betalen, ik ben nog een student.

De contracten zijn niet naar waarheid ingevuld, ik heb een vals adres opgegeven. Zijn ze dan nog geldig? Welke stappen kan ik nog ondernemen?

Mvg, R.
Dat gaat een groot probleem worden ( is het eigenlijk al ) . Als er een dag tussen heeft gezeten bij de voorbereiding en het echt uitvoeren had je dus nog een kans om er onderuit te komen. Nu, na ook weer een maand te hebben gewacht is de zaak hopeloos en dat je een vals adres hebt opgegeven zal tegen je worden gebruikt ( je wist dat het niet waar was). Betalingsregelingen treffen is de enige optie en het feit dat je maar een student bent had je eerder aan moeten denken . Nu achteraf speelt dat geen rol. Triest, niet leuk maar waar.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door jor »

Mogelijk nog met bv je ouders of een maatschappelijk werker/ster kan je alsnog proberen om aangifte te doen maar de kans is klein.

Ravx
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 mei 2010 15:15

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door Ravx »

Niet erg handig, maar als je het niet kan betalen is het probleem natuurlijk erg groot..

Ik weet niet hoe bereidwillig de providers zullen zijn met het treffen van een regeling, ik weet wel dat het een behoorlijk minderfijne tijd zal zijn ..

Probeer anders die abonnementen te slijten op marktplaats ? (suggestie, niet aanvallend bedoeld)

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste R.stijl,

Ik begrijp dat "die 6 jongens" jou een telefonieabonnement hebben afgeperst voor eigen gebruik?
Om de schade te beperken kan je als eerste beginnen met de telefonieprovider per aangetekende brief met ontvangstbevestiging (€ 9,-- bij TNT) in te lichten over de situatie. En hen mee te delen dat je de gesprekskosten NIET kan betalen en NIET zult betalen. En dat je een regeling met hen wil treffen voor de abonnementskosten, die waarschijnlijk voor 1 jaar moeten worden voldaan, maar daarover kan worden onderhandeld. Je draagt de telefonieprovider formeel op om de betrokken 6 nummers af te sluiten, omdat je de gesprekskosten NIET zult betalen. Ik wijs je er op dat GSM gesprekken naar een bepaald niet nader te noemen land een zeer hoog tarief hebben. Ik neem aan dat je de 6 jongens en hun telefoonnummers nummers kent.

De telefonieprovider zal eieren voor zijn geld kiezen, want nu kan jij terugvallen op de door jou gegeven opdracht. Jij bent immers de abonnee, die beslist over wat de provider doet.

Dat is kort en goed het recept.

De politie is overigens altijd verplicht om op zijn minst een rapport te maken met jouw verklaring, alhoewel dat niet gelijk staat aan een aangifte. Overigens lijkt dit geval van afpersing mij weldegelijk een "strafrechtelijk feit" toe in de zin van het strafrecht en zou aangifte moeten kunnen worden gedaan, die leidt tot vervolging door het Openbaar Ministerie.

Groetjes,
MementoMori

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik me afvraag... 6 abonnementen afgesloten, wie beheert dan de abonnementen, oftewel, wie belt ermee?

Ravx
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 mei 2010 15:15

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door Ravx »

Ik denk niemand, tegenwoordig krijg je nog altijd gratis toestellen erbij .. mogelijk was het ze daar om te doen ?

R.stijl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jul 2010 13:54

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door R.stijl »

Bedankt voor de snelle reacties.

Ik zal de brieven gaan versturen. De politie heeft mij vertelt dat de enige die een misdrijf heeft gepleegd ikzelf was door contracten te tekenen waar onwaarheden in zaten. Dit is natuurlijk waar.

Ik ga proberen om tot een schikking te komen met de providers.

Ik heb bij 1 van hen in de klas gezeten, het gaat om 3 jongens in totaal. Ik weet niet wat er met de telefoons en contracten is gebeurt.

Bedankt zover.

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste R.stijl,

Jouw verhaal maakt duidelijk dat je zo'n dikke agent hebt aangetroffen, die met zijn volle aan zijn bureaustoel plakkende gewicht, persoonlijk bijdraagt aan de verdere verlaging van het al lage oplossingspercentage van de opsporing in Nederland. Als je jouw bankrekeningnummer correct hebt ingevuld, is er geen sprake van valsheid ingeschrifte. Jouw huisadres is namelijk totaal niet belangrijk, zoals je aan de komende automatische incasso's zult gaan merken. Ik help het je hopen, dat het jouw 3 vrienden alleen om het mobieltje ging.

Groetjes,
MementoMori

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door witte angora »

Feitelijk is jouw eigendom, 6 mobieltjes en 6 abonnementen, je ontvreemd, en kun je toch aangifte doen van diefstal, en in het verlengde daarvan afpersing. Immers, door de diefstal kun je de afpersing aannemelijk maken.

Daarbij, wat moet een 18-jarige student met 6 mobieltjes en dito abonnementen?

Lijkt mij.

Anne Nas
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:27

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door Anne Nas »

Een maand geleden hebben een aantal jongen mij bedreigd en moest ik onder dwang abonnementen afsluiten. Dit heb ik 6 maal op 1 dag gedaan.
Leuke joke dus 6 overvallers in 1 keer of verspreidt over de hele dag :D

Abarth
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:33

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door Abarth »

U werd gedwongen naar huis te gaan een bankafschrift op te halen en een kopie van uw legitimatie bewijs naar de winkel te gaan daar te pinnen etc?
En dat 6x op een dag?

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door tiptoo »

Anne Nas schreef:
Een maand geleden hebben een aantal jongen mij bedreigd en moest ik onder dwang abonnementen afsluiten. Dit heb ik 6 maal op 1 dag gedaan.
Leuke joke dus 6 overvallers in 1 keer of verspreidt over de hele dag :D

vind je dit grappig of zo, als je geen antwoord weet hou dan je mond geldt ook voor Abarth!!

R.stijl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jul 2010 13:54

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door R.stijl »

Als ik terug naar het bureau ga een aangifte doe van diefstal, heb je dan geen aankoopbewijs nodig?

Voorlopig wacht ik nog even op de reactie van de providers.... Het is trouwens verdraaid lastig om iemand te pakken te krijgen van die providers die ook echt iets kunnen doen.... De meeste verwijzen je weer naar iemand anders, in de meeste gevallen de politie of de kosten te verhalen op de daders....
U werd gedwongen naar huis te gaan een bankafschrift op te halen en een kopie van uw legitimatie bewijs naar de winkel te gaan daar te pinnen etc?
En dat 6x op een dag?
Uhm, ik denk dat u het niet helemaal begrijpt. Om een abonnement af te sluiten heb je alleen een ID en bankpas nodig. Kopieën maken ze daar. Ik moest bij ze in de auto komen en ben ik samen met die gasten door R'dam gereden om de abonnementen af te sluiten.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door tiptoo »

R . stijl laat die laatste 2 kletsen


Anne nas, ik heb een melding gemaakt voor het verzieken van elk topic!

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door trudy81 »

@r.stijl,

als ik u was zou ik nogmaals naar de politie gaan. Punt is namelijk dat u in deze ook strafbaar bent. Het gebeurt steeds vaker dat deze situatie voorkomt bij telefoons, vroeger gebeurde dit meestal met autos (omkatten heet dat)
Nu is het zo dat u medeplichtig bent aan het oplichten van de provider. Want u hebt immers nooit de intentie gehad de rekening feitelijk te betalen en ook was u niet van plan de telefoon zelf te gebruiken. Ook hebt u valse adressen opgegeven.

Ik begrijp uit uw verhaal wel dat het niet uw bedoeling was, en daarom zou ik alsnog naar de politie gaan, laat hen toch een verklaring opnemen alleen al om te zorgen dat u dadelijk niet vervolgd wordt. U hoeft dan geen aangifte te doen van bedreiging of handelingen verrichten onder dwang maar u kunt zich melden als getuige/medeplichtige van oplichting en zo uw verhaal doen, om te voorkomen dat u straks mede vervolgd wordt.

Succes

Trudy

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste R.stijl,

Goed advies van mijn bovenbuurvrouw Trudy81, ga naar de politie maar wacht tot er een slanke agent achter de balie zit in plaats van die dikke, die ik eerder noemde. Laat je niet meer afpoeieren op het politiebureau, want ze hebben daar gewoon te veel dikke luie konten, die een goede trap verdienen en waar een riem met allerlei gadgets omheen zit, waarvan ze denken dat die het werk voor ze doen. Neem desnoods iemand mee "met enig gezag" (decaan??) als dat kan. Je kan ze ook deze berichten laten zien, want ze kennen mij daar bij de politie ;-) Ze hebben internet op het politiebureau, waar ze teveel op surfen.

Diefstal en afpersing (die hier overduidelijk aan de orde zijn) zijn "onder alle condities" strafrechtelijke feiten en die moeten kunnen worden aangegeven bij de politie voor vervolging. Dat geldt ook na verloop van een maand, wat ruim binnen iedere strafrechtelijke verjaringstermijn ligt. De politie MOET procesverbaal opmaken en neem met minder geen genoegen! Benader ondertussen de providers met het verhaal zoals ik eerder aangaf. Het is goed dat je jouw ex klasgenoot kent, want dan kan de politie hem van zijn bed lichten ;-) En hij moet teruggeven wat hij zich onrechtmatig heeft toegeëigend.

En zoals ik al vermoedde, je hebt geen "overtreding" zoals valsheid in geschrifte begaan met het verstrekken van jouw personalia (ID en bankpas). Alles wat nodig is staat daar namelijk op: jouw naam, geboortedatum en -plaats en VOORAL jouw bankrekeningnummer! Dus je moet aan het werk.

Groetjes,
MementoMori

PS: Let goed op mijn aanwijzing uit mijn vroegere bericht: Je moet de providers duidelijk maken dat ZIJ een probleem hebben (geen geld krijgen), als zij dit niet met jou oplossen. Pas dan komen zij in actie.

bussiness
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 jun 2010 18:26

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door bussiness »

Sorry maar dan ben je echt erg labiel als je het mij vraagt en hoor je per direct onder curatele.

De jongens zaten in de auto zichzelf natuurlijk kapot te lachen, en het komt niet bij jou op tegen de medewerker te zeggen dat je bedreigd wordt en hij meteen de politie moet bellen.

6 abbo's op 1 naam geheid dat er een weigering uitrolt.

En ja je bent zelf erg strafbaar daar jij vals adres etc opgaf dit maakt je medeplichtig en kan je uiteindelijk een flinke boete en straf opleveren.

Je wacht een hele maand terwijl je in de winkel al actie had kunnen ondernemen maar nee je loopt mak als een lammetje achter hun aan.

Als jij meteen actie had ondernomen had het gajes nu vast gezeten en had jij geen megaschuld op je genomen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Telefoon Abonnementen onder dwang. Politie kan niks doen!

Ongelezen bericht door witte angora »

Sorry maar dan ben je echt erg labiel als je het mij vraagt
Dat is het gevoel dat ik ook heb. De vraag is echter niet hoe R.stijl labiel geworden is, de vraag is hoe hij geholpen kan worden.

En ik heb het gevoel dat het voor R.stijl al heel wat is dat hij het op een rijtje heeft gezet, geconcludeerd heeft dat het hartstikke fout zit, en om hulp vraagt.

De reactie van de agent duidt opnieuw op een R.stijl die geen idee heeft wat hij er mee aan moet, maar die gewoon in de z*** wordt genomen, en wordt afgepoeierd.

Persoonlijk denk ik (ook al kan ik geen diagnose stellen, maar heb wel een vermoeden) dat hem weinig te verwijten valt. Degene die echt iets te verwijten is, zijn degenen die misbruik van hem hebben gemaakt.

Gesloten