LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hi hoog verbruik dataverkeer

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Apeldoorn01
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2010 10:51

Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door Apeldoorn01 »

Beste forum lezers,

ik zit met een probleem,en niet als enige met HI merk ik al. :(
Ik zal me nader toelichten:

Mijn vriendin heeft vorige week haar contract verlengt door middel van een sim only abbonement (175 min bellen en smsen).Geen internet afgesloten omdat ze dat nooit gebruikt heeft en zal gebruiken,afgelopen 2 jaar nog nooit dataverkeer gehad.

Ze kreeg bij het instellen van haar nieuwe sim wel een sms met internet instellingen,maar daar niets mee gedaan omdat ze(wij) dachten nou we hebben toch geen mobiel internet afgesloten.

Alles leuk en aardig dachten wij...Tot gistermiddag,je kan via Hi een bundelcheck doen,smiddags was het dataverbruik 4,64..Savonds werd het nog gekker en mijn vriendin kreeg de schrik van haar leven toen er opeens 150,- aan data verkeer naar voren kwam,terwijl voor de abbonementswijziging de rekening altijd 30,- was (hi 20+10,- onbeperkt smsen)

Vanochtend toen ze wakker werd weer de bundelcheck gedaan,toen zelfs 282,- aan dataverkeer,das wel heel vreemd als ze slaapt...

Uiteraard Hi gebeld,en de melkerts die ze zijn kunnen ze er weinig aan doen alleen betalingsregeling.Maar dit bestaat gewoon niet,binnen een dag bjina 300,- aan data verkeer (het komt erop neer dat ze dan een hyves pagina +-900kb 300x zal hebben geopend :shock: :shock: )

Heeft iemand tips of ervaringen met dit gedeelte van de Hi abbonementen,want als er geinternet is dan weten we dat heus wel en betalen we de rekening,maar dit is gewoon oplichterij!!.

Met vriendelijke groet,

Apeldoorn01

vincent987
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 sep 2010 11:51

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door vincent987 »

wat voor telefoon heb je?
want die van mij bijvoorbeeld checkt elke week online voor updates.

Hutchers
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 sep 2010 11:22

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door Hutchers »

Ja inderdaad, mijn telefoon checkt ook automatisch voor updates, daarom heb ik een rekening gekregen van ruim 550Euro. Ik heb het bedrag gestorneerd, maar nu dreigen ze met incassobureaus en hebben ze mijn aansluiting geblokkeerd. Bij de klantenservice kom ik ook niets verder.
:(

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door ronald g »

Dat is het addertje van hi, je neemt geen internet abbo maar de mogelijk is er wel, enkel valt het buiten de bundel. Tja dan tikt het wel aan. Ik vrees dat je er weinig aan kan doen, de instellingen van de gsm aanpassen zodat er geen verbinding met internet gemaakt kan worden is de enigste optie.

mich24
Berichten: 607
Lid geworden op: 15 dec 2009 11:32

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door mich24 »

Niet gelijk HI aanvallen, dit gebeurt bij andere telecomaanbieders ook gewoon!!!!!!

Maar de TS is onduidelijk, wat voor toestel enz enz...

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door ronald g »

Het betreft hier hi maar alle aanbieders hebben internet in hun pakket, behalve de prepayd kaarten, voor zo ver ik weet.

thobe
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 sep 2010 20:29
Locatie: Dieren

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door thobe »

Ook dat laatste is onjuist, ook met prepaid kun je gewoon internetten.

TS heeft niet voor internetbundel gekozen, prima, ben je helemaal vrij in. Echter daarmee verdwijnt nite de mogelijk om te internetten via het Hi (KPN) netwerk. Het smsje wat verscheen op het toestel bevat instellingen die er voor zorgen dat je kunt internetten via het kpn netwerk, dat is niks bijzonders, het is zelfs service, want handmatig die gegevns opzoeken en invoeren kost alleen maar veel werk.

Je vriendin heeft waarschijnlijk een telefoon die of automatisch naar updates zoekt en download, of dat er iets wordt gesynchroniseerd, zoals e-mail, navigatie, enz.

De fout zit niet bij Hi want het toestel maakt hoogswaarschijnlijk ook echt verbinding met het internet, en daarmee kom je dus meteen bij het probleem: het toestel. Als je bijv. een Nokia hebt kun je deze zo instellen dat hij nooit verbinding maakt, en als hij poging doet tot, dat hij altijd om dubbele bevestiging vraagt (kan overigens bij meerdere merken). Als ik jou was post je even wat info over de betreffende telefoon, misschien dat we je dan kunnen helpen met de instellingen.

Ik ben bang dat Hi hier niks aan gaat doen, je kunt wel altijd proberen een klacht in te dienen (klantenservice bellen/brief sturen) en te vragen wat ze voor je kunnen betekenen. Ze zullen dit vast wel vaker meemaken.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door ronald g »

Alle reacties komen er tot nu toe op neer dat als je geen internet wil het toch beschikbaar is. Je kunt het binnen de bundel of er buiten laten. Hier is toch enige uitleg van de aanbieder/verkoper geboden dunkt me. Edoch het smsje met instellingen zal geaccepteerd zijn en de gsm ingesteld.

thobe
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 sep 2010 20:29
Locatie: Dieren

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door thobe »

ronald g schreef: Hier is toch enige uitleg van de aanbieder/verkoper geboden dunkt me
Hoezo? Hi (of ieder andere provider) biedt internet aan als dienst. Je kunt een bundel nemen als je het vaak gebruikt, of je neemt geen bundel als je het niet/nauwlijks gebruikt. Erg simpel en dat heeft geen uitleg nodig lijkt mij. Dat je telefoon automatisch verbinding met internet maakt kan de provider niks aan, dat ligt gewoon aan de telefooninstellingen.Je kunt alijtd nog vragen aan de verkoper hoe het zit als je niet wilt internetten. Iedere telefoonverkoper kan dan uitleggen dat je nog steeds kunt internetten, ook als je dat niet wilt, en dat dit dus aan het toestel kan liggen. De consumenten hebben ook nog altijd een vraag plicht, en ik vind dat dit hier onder valt.

Neemt neit weg dat die hoge rekening erg vervelend is, vandaar dat TS beter eerst even contact opneemt met de klantenservice van Hi (doormiddel van een klachtenbrief). Misschien dat ze de rekening kunnen laten vervallen (of deels).

Apeldoorn01
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2010 10:51

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door Apeldoorn01 »

Haar telefoon is een samsung die je naar boven openklapt,zon hele dunne,weet het type niet pcies,maar feit is dat ze dezelfde telefoon had als voorheen.

Daar heeft nooit dataverkeer op plaatsgevonden,en nu bij de nieuwe simkaart opeens wel.

Er is idd een sms met internet instellingen geweest,maar die is naar ons weten niet geinstalleerd.
Ook vind ik het sim only boekje wat er bij zat misleidend want daar staat in dat je het MOET installeren als je telefoon daar om vraagt.

p.s. we zijn met het toestel naar de hi shop geweest en hebben de instellingen laten verwijderen zoals in vorige post geopperd.

kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

Ik wilde inderdaad net zeggen, heeft de persoon in kwestie wel een nieuwe telefoon genomen? Want meestal bij een sim-only gebruik je de oude telefoon.

Stuur een aangetekende brief waarin je de situatie schetst zoals je dat in de vorige post aangaf:

zelfde telefoon, vorige abo nooit data verbruik (weet niet of deze ook bij Hi was?), nu ineens een buiten proportioneel bedrag, terwijl jullie niets met de internet instellingen hebben gedaan terwijl in de handleiding staat dat je deze toch echt moet opslaan, en daarnaast heb je ook nooit om die internet instellingen gevraagd (dus ik weet niet in hoeverre je dit service kunt noemen). En kijk wat daar uitrolt.

Wat ik daarnaast alleen niet slim vind, is dat je niet gelijk de klantenservice hebt gebeld toen het eerste data verbruik a 5 euro online zag staan, maar dit nog een hele dag op laat lopen. Ik heb hetzelfde probleem bij Ben gehad, terwijl ik mijn abo al zeker 6 maanden liep ineens dataverbruik, maar heb toen al ingegrepen bij 1 euro waarbij de gehele internettoegang geblokkeerd is.

Apeldoorn01
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2010 10:51

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door Apeldoorn01 »

Ik begrijp je standpunt,mijn vriendin heeft getracht te bellen in haar pauze,echter was de wachttijd zo lang dat ze uiteindelijk op heeft moeten hangen (ze is kapster en dus aan afspraken gebonden).

Dus de eerstvolgende mogelijkheid voor haar om te bellen was vrijdagochtend(toen heb ik meteen om 7.00 uur gebeld).

Uiteraard zijn we bij de eerste mogelijkheid ook naar de hi winkel gegaan,alleen was toen het kwaad al geschied,

kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

Ok begrijpelijk. Ik zou dit toch zeker niet zomaar laten gebeuren en er zeker nog even achteraan gaan bij Hi.

Succes!

Bennie0
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2010 17:19

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door Bennie0 »

Het zelfde probleem gehad met Ben ®
brief gestuurd met een reactie van Ben®



Betreft: Factuur en blokkade 06-00000000.

Goedendag,

Per 23-07-2009 heb ik een Ben® Vaak abonnement afgesloten, samen met een Ben® Internet-altijd abonnement.

Ruim drie weken geleden heb ik telefonisch contact gehad met uw Klantenservice om te informeren wat ik moest doen om het Ben® Internet-altijd abonnement op te zeggen. Toen is mij verteld dat ik dit dmv. de “Mijn Ben®”-pagina van de website gemakkelijk zélf kon uitschakelen. Dit heb ik toen gedaan en ik verkeerde in de veronderstelling dat hiermee alles in kannen en kruiken was.

Tot ik opeens een SMS ontving van uw firma met de melding dat er een blokkade op mijn telefoon van toepassing was, hetgeen veroorzaakt bleek te worden doordat er een openstaande rekening a raison van 350 Euro was, veroorzaakt door datagebruik zonder Ben® Internet-altijd abonnement.

Telefonisch contact met uw Klantenservice leerde dat eea. mijn eigen schuld was en dat ik derhalve gewoon geacht werd het openstaande bedrag te voldoen.

Toch vraag ik mij hierbij een aantal zaken af. Op de eerste plaats is mij verteld dat ik mij zelf via de website voor het abonnement voor mobiel internet kon afmelden. Nadere bestudering van die ( en via doorklikken op een aantal links een aantal andere) pagina’s leerde dat het aldaar bedoelde “uitzetten” van internet alleen bedoeld was om datagebruik tijdens roaming te blokkeren.

Verder bevreemd het mij dat er bij datagebruik tijdens roaming na het verbruiken van data ter waarde van 59,50 Euro automatisch de mogelijkheid tot internet afgesloten wordt. Verder gebruik van internet is dan alleen mogelijk wanneer dit weer expliciet door de gebruiker wordt aangezet.

Nu wordt ik geconfronteerd met een rekening over drie weken die even hoog is als dertig maanden Ben® Internet-altijd en zes keer zo hoog is als het limietbedrag voor datagebruik tijdens roaming, zonder dat ik daar op enigerlei wijze van op de hoogte gesteld wordt.

Nu weet ik dat het mechanisme voor het beperken van de kosten van dataverkeer tijdens roaming door Europese regelgeving aan telecomproviders is opgelegd. Dat dataverkeer op het eigen netwerk van de provider ongelimiteerd kan oplopen zonder enige vorm van waarschuwing, dat bevreemdt mij ten zeerste.

U zult ongetwijfeld vinden dat een en ander op uw site vermeld staat en daardoor de schuld bij mij ligt, maar naar mijn mening wordt de informatie niet helder weergegeven en heb je alleen het complete plaatje als je de informatie van diverse pagina’s bij elkaar voegt.

Verder vind ik dat het nu berekende bedrag in geen enkele verhouding staat tot het abonnementsbedrag van
Ben® Internet-altijd en het limietbedrag voor roaminggebruik in de EU.

Doordat mijn telefoon ook voorzien is van WiFi ben ik in de veronderstelling geweest dat het browsen op internet plaatsvond via deze netwerken en niet via het mobiele netwerk, aangezien de telefoon automatisch de voor mij beschikbare verbinding selecteert.

Hierbij verzoek ik u – het bovenstaande in overweging nemend – de aan mij gepresenteerde rekening en de wijze waarop eea. op uw website wordt aangegeven te herzien.

U begrijpt dat het voor mij een enorme domper is dat ik nu met een dusdanig hoge rekening geconfronteerd wordt, juist omdat besparing op de maandelijkse uitgaven de reden was dat ik mijn Ben® Internet-altijd abonnement moest annuleren.

Graag verneem ik van u of u mij in deze tegemoet kan komen.

Met vriendelijke groeten,


:evil: :evil:

Reactie Ben®
Ik vind het vervelend dat het voor jou niet duidelijk was hoe jij je internetabonnement kon uitschakelen. Je kunt inderdaad op je persoonlijke pagina terecht om je bundel te wijzigen. Je kunt dan de internet-altijd bundel uitschakelen. Wanneer je de bundel uitschakelt betaal je geen 9,95 meer per maand. Je kunt na het uitschakelen nog wel internetten op je telefoon, echter worden deze kosten dan per MB berekend, en kun je niet meer eindeloos van internet gebruik maken voor 9.95 per maand. Je kunt op je persoonlijke pagina aangeven dat wanneer jij in het buitenland bent en je voor meer dan 59.50 euro gebruik maakt van internet, jouw internet wordt geblokkeerd, totdat jij bij Ben aangeeft dat je weer gebruik wilt maken van internet in het buitenland. Europese regelgeving heeft dit verplicht, echter, wanneer je in Nederland gebruik maakt van internet geldt deze regel niet. Om deze redenen kan ik helaas geen tegemoetkoming aanbieden.
Voor verdere vragen kun je altijd contact opnemen met mijn klantenservice.

Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De groeten van Ben


Het zijn allemaal grote boeven ik hoop dat er snel iets aan gedaan wordt
Radar help AUB :!:
:cry:

RowenaEvers
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2013 12:44

Re: Hi hoog verbruik dataverkeer

Ongelezen bericht door RowenaEvers »

Hier hetzelfde probleem met HI. Ik zit met mijn mb's vrijwel nooit boven mijn bundel. 500mb heb ik per maand en dit gebruik ik voor het checken van mijn mail, facebook, whatsapp en het nieuws te lezen. De afgelopen maand is daar niks aan veranderd behalve dat ik ineens een rekening van 90 euro heb(normaal 30). Volgens HI had ik de afgelopen maand ruim 1000mb verbruikt. Tijdens dit gesprek kwam ook naar boven dat ik nu (halverwege de maand) ook alweer over mijn 500mb heen was. Toen ik vroeg of ik dan de mb's die ik nu over mijn bundel heen ben gegaan bij kon kopen en dat kon niet.
Het advies van HI was om dan maar mijn gehele abonnement te verhogen. En om een mbmeter te installeren om te zien waar mijn mb's naartoe gaan. ( ja en dan zeker weer een rekening van 90 euro om alleen maar te zien waar mijn mb's nou eigenlijk naartoe gaan)

Op dit moment heb ik mijn mobiele internet in ieder geval uitgeschakeld om zodanig aan het eind van deze maand niet weer zon rekening te krijgen. Dan maar alleen op internet als er wifi is.

Eigenlijk heb je dus geen been om op te staan. Het is jouw woord tegen het hunne. HI zegt: ' Wij meten alleen het mb verbruik vanaf die bepaalde simkaart'.(zij zitten er dus sowieso niet naast)

Mijn vraag: Wat moet ik nu doen? Mij er gewoon bij neerleggen?

ps: Voorheen nooit klachten gehad over HI, maar het afgelopen jaar al vaak met de klantenservice gebeld. Zo werd mij bij het contractverlengen 250mb extra gratis beloofd omdat ik vaste klant ben. Toen ik die mb's niet kreeg, weer gebeld, mb's werden er alsnog bij gezet. Blijkt achteraf dat ik gewoon extra moest betalen voor de mb's. Toen ik bij de klantenservice zei dat deze mb's mij extra gratis waren beloofd kon men daar niks van vinden.
Ben blij als ik van HI af ben! Helaas duurt dat nog een jaar...

Gesloten