LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] T-Mobile rekent kosten voor verzending van acceptgiro's

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
merman

T-Mobile rekent kosten voor verzending van acceptgiro's

Ongelezen bericht door merman » 26 mar 2011 12:41

Ik heb per 19-02 mijn T-Mobile abonnement verlengd. Nu ging er in het verleden heel veel mis met de facturen dus heb ik ervoor gekozen om een papieren acceptgiro te laten toesturen die ik elke maand keurig netjes overmaak.

Gisteren ontving ik mijn eerste factuur van mijn verlengde abonnement. Wat schetst mijn verbazing: ik betaal EUR 2,10 per maand voor een papieren factuur!

Ik heb met de klantenservice gebeld en vermeld dat ik mij feitelijk gedwongen voelde een automatische incasso af te geven. 'Als u dat zo opvat dan is dat zo', was de reactie van de overigens zeer vriendelijke medewerker.

Ik ben maar overgegaan op de incasso, maar het zit mij niet lekker. Ten eerste geldt het voor alle abonnementen afgesloten vanaf 01-10-2010 en alle verlengingen daarna. De medewerker vermeldde dat de algemene voorwaarden waren gewijzigd en ik het dus had moeten weten. In de T-Mobileshop waar ik mijn contract verlengd heb is mij hierover niets meegedeeld. Sterker nog: de algemene voorwaarden zijn mij niet meegegeven of ter ondertekening voorgelegd. T-Mobile kan niet verwachten dat klanten deze elke keer weer doornemen.

Gelukkig kwam ik er op tijd achter en is de schade nu maar EUR 2,10. Toch klopt dit voor geen meter. In september 2009 heeft een kantorechter een uitspraak gedaan die erop neerkomt dat als de enige andere oplossing een incasso afgeven is het onredelijk is om kosten te berekenen voor een acceptgiro. Zie: http://platformelfa.nl/824/kantonrechte ... cceptgiro/

Bovendien staan de kosten van EUR 2,10 (ik lees ook al EUR 2,50) tot geen verhouding met het A4-tje dat je dan toegestuurd krijgt. Een gespecificeerde rekening kosten zelfs EUR 5! Online is je factuur in te zien en er is een optie om te kiezen voor een SMS of een mail als je factuur beschikbaar is. Toch moest ik hier specifiek om vragen bij het contact met de klantenservice.

Hopelijk besteedt RADAR hier eens aandacht aan. Heel veel bedrijven maken hun klanten te veel geld afhanding door hoge kosten voor een papieren factuur te berekenen.

atesli

Re: T-Mobile rekent kosten voor verzending van acceptgiro's

Ongelezen bericht door atesli » 26 mar 2011 12:50

Gelijk hebben ze, opsturen enzo kost nu 1 maal geld.
Je kan ze gewoon zelf uitprinten gaat sneller ook.

merman

Ongelezen bericht door merman » 26 mar 2011 12:54

Onzin. Het mag gewoon niet. Ook niet als ze het administratiekosten oid. noemen. Feitelijk zijn het kosten voor een acceptgiro. Ze noemen het op de rekening 'kosten papieren factuur'. Het is maar net wel label je er op plakt.

Bovendien kan ik ook heus wel printen maaris de incasso nog steeds een feit. Ik wil zelf het bedrag overmaken en geen incasso laten instellen.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 » 26 mar 2011 12:58

U wijst naar dit artikel:
Bedrijven mogen vanaf 7 september geen extra kosten meer in rekening brengen voor het betalen met een acceptgiro als het enige andere alternatief een automatische incasso is. De Consumentenbond gaat bedrijven die dit na vandaag nog doen hierop aanspreken om deze praktijken te staken. Een recente uitspraak van de rechter in Haarlem sterkt de Consumentenbond in zijn standpunt dat bedrijven pas kosten voor een acceptgiro in rekening mogen brengen als er naast de automatische incasso op grote schaal goede en gratis alternatieve betaalmethodes zoals de digitale nota worden aangeboden.
Daarin staat uw antwoord T-Mobile heeft een digitale nota dus mogen ze kosten berekenen voor uw acceptgiro.

En dit onderwerp is al vele malen op TV behandeld dus onzinnig om dit nogmaals te gaan behandelen.

gr Henk

merman

Ongelezen bericht door merman » 26 mar 2011 13:02

Ja klopt, maar T-Mobile biedt niet de optie van een digitale nota en dan vervolgens zelf kunnen overboeken.

het is: of papieren nota + zelf overmaken per accept giro en dus kosten betalen
of: digitale nota + automatische incasso.

De kosten voor een automatische incasso zijn dus feitelijk de kosten voor het overmaken per acceptgiro. Deze twee kan je bij T-Mobile niet loskoppelen.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 » 26 mar 2011 13:05

Ja klopt, maar T-Mobile biedt niet de optie van een digitale nota
Die heeft T-Mobile wel ik heb net gekeken op mijn Telebankiersite en hij staat er gewoon tussen. Als ik wil kan ik mij aanmelden.
Dus T-Mobile voldoet aan de door de rechter daarvoor gestelde eisen.

gr Henk

merman

Ongelezen bericht door merman » 26 mar 2011 13:08

Dan mag jij mij uitleggen hoe ik dit moet regelen.

Ik begreep gisteren dat er maar 2 smaken zijn bij T-Mobile:
- papieren factuur + acceptgiro
- incasseren en rekening online inzien

er is mij niet verteld dat ik zelf vanuit mijn Internet Bankieren een digitale nota kan overmaken....

henk51

Ongelezen bericht door henk51 » 26 mar 2011 13:14

Ga naar de site van uw bank of gebruik Google
Zoek daar naar betalen digitale nota's. Daar wordt stap voor stap uitgelegd hoe u zich kunt aanmelden en hoe het verder gaat.
Of neem contact op met uw bank.
U zult versteld staan bij hoeveel bedrijven u al d.m.v. een digitale nota gratis kan betalen.

sukses
Henk

merman

Ongelezen bericht door merman » 26 mar 2011 13:26

ik werk zelf bij een bank. Ik weet dus hoe de digitale nota werkt. Maar hoe zet T-Mobile dan de incasso om naar digitale nota? Dat hebben ze me nog niet kunnen uitleggen.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 » 26 mar 2011 13:56

Je werkt zelf bij een bank ?
Dan moet je het toch zelf wel weten uit te zoeken.
Eerste stap : Je moet je aanmelden bij het bedrijf zodat je een digitale nota gaat ontvangen. Je gaat het bedrijf nu verzoeken om je te laten betalen via digitale nota dus niet via incasso of accept.
Tweede tip lees eens goed en volg stap voor stap de handleiding.

gr Henk

Hatertje

Ongelezen bericht door Hatertje » 27 mar 2011 13:32

Je kan ook een automatisch incasso instellen als betalingswijze bij T-mobile. Vervolgens laat je een blokkade bij je bank instellen op het rekeningnummer van T-mobile.

Dan lukt de automatisch incasso niet, en heb je sowieso nog 10 dagen om je factuur te betalen. Tussen het moment dat je factuur wordt opgemaakt en dat deze wordt geincasseerd zit ongeveer een week. Dan heb je 17 dagen om je factuur te controleren en zelf te betalen.

Echter, je loopt wel sneller het risico om afgesloten te worden als je bijvoorbeeld vergeet te betalen.

Gesloten