LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
ArjenJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2013 21:40

Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door ArjenJ »

Ik heb een zoontje van 4, die helemaal fan is van animatiefilms. Nu lijkt mij het erg leuk om met hem naar de bioscoop te gaan. Maar die films die ons erg leuk lijken zijn vrijwel allemaal in 3D. Nu geeft dat voor velen een leuke extra dimensie, maar als ik de waarschuwingen op het internet mag geloven, (en ook wat het merk van mijn 3D-TV aangeeft) mogen kinderen pas vanaf 7 jaar naar een 3D voorstelling. De ogen van kinderen jonger dan 7 jr, zijn nog vol in ontwikkeling. En hebben kinderen jonger dan 7 jr, kans op evenwicht-stoornis, een lui oog, etc. (toch wel schrikken)
Ben hier in de buurt naar de bioscoop geweest om te vragen of zij mij misschien daar wat meer informatie over konden geven, maar zij wisten hier niet eens van af.
Erg leuk dus die 3D films. Maar missen ze hiermee dan niet hun doelgroep? Er staat voor alle leeftijden. Maar moet dus eigenlijk staan vanaf 7 jr. Of iig een waarschuwing voor het gevaar op letsel bij jonge kinderen. Ik ben het niet tegengekomen. En veel mensen weten er niet eens vanaf. Bij de 3D-TV geven ze het wel aan, en bij de bioscopen dus niet. Wat ik me dus afvraag is, of het dus net zo is als bij de 3D-TV...(bioscoop is vele malen groter dan een TV, dus het effect ook vele malen groter??) Of maak ik me druk om niks?

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

ArjenJ schreef:Ik heb een zoontje van 4, die helemaal fan is van animatiefilms. Nu lijkt mij het erg leuk om met hem naar de bioscoop te gaan. Maar die films die ons erg leuk lijken zijn vrijwel allemaal in 3D. Nu geeft dat voor velen een leuke extra dimensie, maar als ik de waarschuwingen op het internet mag geloven, (en ook wat het merk van mijn 3D-TV aangeeft) mogen kinderen pas vanaf 7 jaar naar een 3D voorstelling. De ogen van kinderen jonger dan 7 jr, zijn nog vol in ontwikkeling. En hebben kinderen jonger dan 7 jr, kans op evenwicht-stoornis, een lui oog, etc. (toch wel schrikken)
Ben hier in de buurt naar de bioscoop geweest om te vragen of zij mij misschien daar wat meer informatie over konden geven, maar zij wisten hier niet eens van af.
Erg leuk dus die 3D films. Maar missen ze hiermee dan niet hun doelgroep? Er staat voor alle leeftijden. Maar moet dus eigenlijk staan vanaf 7 jr. Of iig een waarschuwing voor het gevaar op letsel bij jonge kinderen. Ik ben het niet tegengekomen. En veel mensen weten er niet eens vanaf. Bij de 3D-TV geven ze het wel aan, en bij de bioscopen dus niet. Wat ik me dus afvraag is, of het dus net zo is als bij de 3D-TV...(bioscoop is vele malen groter dan een TV, dus het effect ook vele malen groter??) Of maak ik me druk om niks?
Ik vind dit oprecht een interessante vraag, ik reageer even zodat ik dit bericht morgen nog kan terugvinden, wil het graag voorleggen aan m'n optiekleraar. Kom hier graag nog op terug!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door bprosman »

en ook wat het merk van mijn 3D-TV aangeeft
Welk merk geeft dat aan ?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door eleven »

Ben hier in de buurt naar de bioscoop geweest om te vragen of zij mij misschien daar wat meer informatie over konden geven, maar zij wisten hier niet eens van af.
Het beste antwoord krijg je van een oogarts, die heeft er voor geleerd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als ik een beetje Google kom ik diverse berichten tegen, maar van 2010, 2011. Vara's Kassa heeft er al eens aandacht aan besteed.
Als het bij een enkele keer blijft, kun je toch gewoon gaan? En misschien vindt je zoontje het niet eens zo fijn om naar te kijken.
Niet iedereen is zo weg van die extra dimensie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien dat het ook afhangt van de soort 3d bril? Heeft je TV een actief of een passief systeem? In de bioscoop gebruiken ze nl. altijd het passieve systeem.

(Actief is met brillen met een batterij, waarbij de lenzen om en om heel snel open en dicht gaan en het beeld dus ook heel snel knippert, passief is met een soort polaroid-lenzen, zonder batterijen in de bril.)

ArjenJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2013 21:40

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door ArjenJ »

Ik vind dit oprecht een interessante vraag, ik reageer even zodat ik dit bericht morgen nog kan terugvinden, wil het graag voorleggen aan m'n optiekleraar. Kom hier graag nog op terug![/quote]


Dank je wel Fleurtje666,

Ben benieuwd wat die er over zegt.

ArjenJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2013 21:40

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door ArjenJ »

bprosman schreef:
en ook wat het merk van mijn 3D-TV aangeeft
Welk merk geeft dat aan ?
Ikzelf heb een Samsung.

ArjenJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2013 21:40

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door ArjenJ »

Jolijn schreef:Als ik een beetje Google kom ik diverse berichten tegen, maar van 2010, 2011. Vara's Kassa heeft er al eens aandacht aan besteed.
Als het bij een enkele keer blijft, kun je toch gewoon gaan? En misschien vindt je zoontje het niet eens zo fijn om naar te kijken.
Niet iedereen is zo weg van die extra dimensie.
Ik weet dus niet of die enkele keer dus schadelijk is. Je zit dan wel anderhalf uur naar zo'n levensgroot scherm te kijken. En ik denk persoonlijk dat veel jonge kinderen het niet fijn vinden om 3D te kijken (te druk). Dus waarom ook niet gewoon ouderwets een 2d voorstelling.

ArjenJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2013 21:40

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door ArjenJ »

kweenie schreef:Misschien dat het ook afhangt van de soort 3d bril? Heeft je TV een actief of een passief systeem? In de bioscoop gebruiken ze nl. altijd het passieve systeem.

(Actief is met brillen met een batterij, waarbij de lenzen om en om heel snel open en dicht gaan en het beeld dus ook heel snel knippert, passief is met een soort polaroid-lenzen, zonder batterijen in de bril.)
Daar had ik ook al even naar gekeken. Ikzelf heb een actief systeem. Weet niet of het effect daardoor anders is. Uiteraard is de werking verschillend.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Mijn nu 8 jaar oude dochter ging jaren geleden al mee naar 3D films, en dat ging gewoon goed. Sterker nog, het is de enige van de kids die geen bril heeft....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door bprosman »

Kan me voorstellen dat mensen met aanleg voor epilepsie meer last zouden kunnen hebben van het actieve systeem. Misschien vandaar de waarschuiwing (waarvan overigens ook op veel videogames een soortgelijke staat mbt snel bewegende beelden).
Van de andere kant, als ik alles moet laten wat volgens het Internet slecht voor me is moet ik nu al meteen beginnen mn WiFi uit te zetten, een alu hoedje op en onder de dekens kruipen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door Jolijn »

ArjenJ schreef:
Jolijn schreef:Als ik een beetje Google kom ik diverse berichten tegen, maar van 2010, 2011. Vara's Kassa heeft er al eens aandacht aan besteed.
Als het bij een enkele keer blijft, kun je toch gewoon gaan? En misschien vindt je zoontje het niet eens zo fijn om naar te kijken.
Niet iedereen is zo weg van die extra dimensie.
Ik weet dus niet of die enkele keer dus schadelijk is. Je zit dan wel anderhalf uur naar zo'n levensgroot scherm te kijken. En ik denk persoonlijk dat veel jonge kinderen het niet fijn vinden om 3D te kijken (te druk). Dus waarom ook niet gewoon ouderwets een 2d voorstelling.
Zou idd te druk kunnen zijn en een beetje te levensecht, komt te dichtbij. In het platte vlak, 2D, is het toch wat 'afstandelijker'.

feyline
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2007 17:28

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door feyline »

Hallo,

Ons zoontje had sinds hij 3 was ineens last van scheelzien, hierdoor krijg je een lui oog wat dus het geval was.Om een lang verhaal kort te maken: tot voorjaar 2013 begonnen met afplakken (3,5 jr) en toen dit luie oog weer goed zag kwam hij op de wachtlijst voor operatie. na de zomer is hij geopereerd aan het scheelzien. hij kijkt nu mooi recht, maar we zijn afgelopen keer naar 3d film van gehaktballen geweest en hij vond het erg vermoeiend met de bril op. achteraf dachten we ook, stom van ons, logisch.
zelfs ons zoontje van 6 heeft er last van en kijkt liever gewoon.
Hier is dus ook in de bios op woensdagmiddag alleen maar 3d te zien bij jt bioscopen. beetje dom inderdaad. Ik vind het zelf ook erg vermoeiend en krijg er koppijn van. En de brillen zijn ook niet altijd even netjes. zodra er een klein vlekje op zit kijk je steeds tegen dat vlekje aan en word je ook knetter van.
ik zou zeggen geef men in elk geval de keus op dezelfde dagen.vooral op woensdagmiddagen voor kinderen

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Ondertussen echt heel erg veel later, maar ik denk dat ik wel een kleine uitleg kan geven. Even een klein lesje theorie. Eigenlijk zijn er 5 'manieren' of fases van zien.

1. monoculair (met 1 oog, het andere doet niet echt mee, dit zou je als 'lui oog' kunnen zien)

2. alternerend (nooit tegelijkertijd beide ogen, ze wisselen elkaar af)

3. binoculair (beide ogen tegelijkertijd, maar je zou nog steeds dubbel kunnen zien, ze werken niet persé op gelijk niveau samen)

4. fusioneel (2 ogen die samenwerken)

5. stereoscopisch (je ogen zien links en rechts 2 iets verschillende beelden, dit wordt omgezet in een 3d beeld, de 2 ogen werken goed samen)

Nu is het zo dat 1 het 'laagste' (makkelijkste) is voor de hersenen, en 5 het meest inspannend. De meeste mensen halen 5 in het dagelijks leven niet, alternerend en binoculair komen veelvuldig voor. Bij een 3D film met passief systeem, worden je ogen 'gedwongen' om ineens op niveau 5 te presteren. Dit is de reden dat je, zeker na een langere film, veel mensen de bril af ziet zetten en in de ogen ziet wrijven, het is eigenlijk gewoon topsport voor de ogen, die dit niveau van zien niet gewend zijn. Dus nee, je ogen worden er niet slechter van, maar het is wel zéér vermoeiend in bijna alle gevallen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je 5 niet haalt (stereoscopisch) hoe schat je dan in het dagelijks leven "diepte" in ?

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Films nu in de bioscoop 3D (leeftijd?)

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

bprosman schreef:Als je 5 niet haalt (stereoscopisch) hoe schat je dan in het dagelijks leven "diepte" in ?
Sorry, was nog wat vergeten zie ik nu. 5 'haal' je wel in je dagelijks leven, maar niet constant (ook al heb je dit zelf niet door). Ook met alternerende ogen ben je nog in staat om diepte in te schatten, alleen iets minder nauwkeurig, omdat je ogen dus niet tegelijkertijd kijken. Zoals ik al zei, 5 is 'topsport' voor ogen en hersenen.

Gesloten