LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
stokstaartbroodje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2018 00:03

BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door stokstaartbroodje »

Dag allen,

Op 13 maart jl. heb ik een bestelling gedaan op kledingwinkel balr.com. Deze dag stond er een kortingscode van 60% op het internet. Voor mij reden om meerdere producten te bestellen. Ik heb bewust de keuze gemaakt om van hetzelfde product meerdere maten te bestellen, om er zeker van te zijn dat ik een goede maat bestel. Ik hem immers gratis retourneren binnen 14 dagen (staat op de website van BALR en in de algemene voorwaarden).

Nu vulde ik het retourformulier in om twee producten retour te sturen en ontving ik de onderstaande mail van BALR:
Your return has been rejected for the following reason:
De code die je hebt gebruikt was onderdeel van onze Familie & vriendenkorting. Als het goed is ben je een vriend of familielid van iemand die bij BALR. werkt en heb je de code van hem/haar ontvangen. Onze BALR. collega heeft jou dan ook uitgelegd dat de korting zo ontzettend hoog (60%) was, dat het NIET mogelijk is om te retourneren/ruilen. We wensen je ontzettend veel plezier met je nieuwe BALR. spullen en kunnen dus helaas geen retouren in ontvangst nemen.


Gedurende het bestelproces, is op geen enkele manier voorbij gekomen dat ik mijn producten niet kon retourneren of dat het om een 'Familie & vriendenkorting' ging. Ik heb de producten twee dagen geleden ontvangen. Volgens de wet valt dit dus onder de 14 dagen bedenktermijn.

Mijn vraag is dan ook: staat BALR hier in haar recht? Of sta ik in mijn recht en zou ik de producten nog gewoon mogen retourneren?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door Mark1992 »

stokstaartbroodje schreef:Dag allen,

Op 13 maart jl. heb ik een bestelling gedaan op kledingwinkel balr.com. Deze dag stond er een kortingscode van 60% op het internet. Voor mij reden om meerdere producten te bestellen. Ik heb bewust de keuze gemaakt om van hetzelfde product meerdere maten te bestellen, om er zeker van te zijn dat ik een goede maat bestel. Ik hem immers gratis retourneren binnen 14 dagen (staat op de website van BALR en in de algemene voorwaarden).

Nu vulde ik het retourformulier in om twee producten retour te sturen en ontving ik de onderstaande mail van BALR:
Your return has been rejected for the following reason:
De code die je hebt gebruikt was onderdeel van onze Familie & vriendenkorting. Als het goed is ben je een vriend of familielid van iemand die bij BALR. werkt en heb je de code van hem/haar ontvangen. Onze BALR. collega heeft jou dan ook uitgelegd dat de korting zo ontzettend hoog (60%) was, dat het NIET mogelijk is om te retourneren/ruilen. We wensen je ontzettend veel plezier met je nieuwe BALR. spullen en kunnen dus helaas geen retouren in ontvangst nemen.


Gedurende het bestelproces, is op geen enkele manier voorbij gekomen dat ik mijn producten niet kon retourneren of dat het om een 'Familie & vriendenkorting' ging. Ik heb de producten twee dagen geleden ontvangen. Volgens de wet valt dit dus onder de 14 dagen bedenktermijn.

Mijn vraag is dan ook: staat BALR hier in haar recht? Of sta ik in mijn recht en zou ik de producten nog gewoon mogen retourneren?

Jij staat in je recht om de producten te retourneren. Promotiecodes hebben geen invloed op de 14 daagse termijn wanneer het koop op afstand betreft. BALR is verplicht om de goederen terug te nemen wanneer deze binnen 14 dagen na ontvangst als retour worden aangeboden. Het ''feit?'' dat het om een Familie&Vriendenkorting zou gaan en dit hierdoor uitgesloten is van retournering is niet mogelijk.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

stokstaartbroodje schreef:Deze dag stond er een kortingscode van 60% op het internet.
Op "het internet", of op de website van het bedrijf? Oftewel: heb je oneigenlijk gebruik gemaakt van die code?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door grun »

Ik vermoed via de volgende link: https://nl.pepper.com/kortingscode/balr.com
De tweede op die lijst is de aanbieding met 60% korting.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit noga een verschil. De site is in het Engels, contact gegevens zijn er niet, net zo goed als een vestigingsplaats.
Is het wel een Nederlandse webshop?

stokstaartbroodje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2018 00:03

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door stokstaartbroodje »

Moneyman schreef:
stokstaartbroodje schreef:Deze dag stond er een kortingscode van 60% op het internet.
Op "het internet", of op de website van het bedrijf? Oftewel: heb je oneigenlijk gebruik gemaakt van die code?
grun schreef:Ik vermoed via de volgende link: https://nl.pepper.com/kortingscode/balr.com
De tweede op die lijst is de aanbieding met 60% korting.
Heb hem inderdaad van de bovenstaande website. Een - in mijn ogen - openbare kortingscode. Zeker gezien het feit dat tijdens het invoeren en gedurende het bestelproces mij niks bekend was over een familie- of vriendenkorting en al helemaal niet dat retourneren niet mogelijk was.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

stokstaartbroodje schreef:Mijn vraag is dan ook: staat BALR hier in haar recht? Of sta ik in mijn recht en zou ik de producten nog gewoon mogen retourneren?
Nee, ze staan niet hun recht. Het herroepingsrecht is van half-dwingende aard en de uitzondering "een hele hoge korting" staat er niet op.

Bossim
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2018 11:26

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door Bossim »

Hier hetzelfde probleem!
een bestelling gedaan van 4 producten en 2 niet naar wens dus deze wil ik retourneren.
Echter krijg ik een weigering via de mail terug.

Your return has been rejected for the following reason:
De code die je hebt gebruikt was onderdeel van onze Familie & vriendenkorting. Als het goed is ben je een vriend of familielid van iemand die bij BALR. werkt en heb je de code van hem/haar ontvangen. Onze BALR. collega heeft jou dan ook uitgelegd dat de korting zo ontzettend hoog (60%) was, dat het NIET mogelijk is om te retourneren/ruilen. We wensen je ontzettend veel plezier met je nieuwe BALR. spullen en kunnen dus helaas geen retouren in ontvangst nemen.

De code is via Facebook gedeeld (de pagina Pepper) en dus niet bij ons allen bekend als familie en vriendenkorting en dus niet aangekondigd bij het bestellen dat retourneren niet mogelijk is.
Als je op internet de wet en regelgeving opzoekt en tevens de voorwaarden van Balr zelf bekijkt zal je ten alle tijden mogen retourneren.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Dus als ik het goed begrijp, gaat u op internet opzoek naar een kortingscode. Deze vindt u op een site die niks met BALR te maken heeft. Gebruikt hem zonder u zelf op de hoogte te stellen van de voorwaarden die hierbij gelden en gaat u achteraf beklagen dat u niet op de hoogte was.

Omdat BALR deze code niet openbaar heeft gemaakt, is het ook niet aan hen dit ergens te vermelden. U had op het moment van bestellen de webshop moeten bellen, om te vragen naar de voorwaarden, dit heeft u niet gedaan. Dus achteraf gaan klagen vind ik in dezen niet terecht.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door Revoked »

Ho. De voorwaarden moeten de consument ter hand worden gesteld. De wet is daar duidelijk in. De consument hoeft er niet naar te vragen en tijdens het bestelproces horen de voorwaarden door het beeldscherm heen te komen in eenzelfde font als de bestelpagina.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Revoked schreef:Ho. De voorwaarden moeten de consument ter hand worden gesteld. De wet is daar duidelijk in. De consument hoeft er niet naar te vragen en tijdens het bestelproces horen de voorwaarden door het beeldscherm heen te komen in eenzelfde font als de bestelpagina.
Mits je op een normale wijze aan een kortingcode komt. Het zo maar van internet halen vind ik in dit geval toch echt het probleem van de consument. BALR zegt dat het een friends and family code is, zolang de TS geen friend of family is, had het eigenlijk niet eens gebruik mogen maken van deze code.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

ManchesterU15 schreef:
Revoked schreef:Ho. De voorwaarden moeten de consument ter hand worden gesteld. De wet is daar duidelijk in. De consument hoeft er niet naar te vragen en tijdens het bestelproces horen de voorwaarden door het beeldscherm heen te komen in eenzelfde font als de bestelpagina.
Mits je op een normale wijze aan een kortingcode komt. Het zo maar van internet halen vind ik in dit geval toch echt het probleem van de consument. BALR zegt dat het een friends and family code is, zolang de TS geen friend of family is, had het eigenlijk niet eens gebruik mogen maken van deze code.
Ongetwijfeld zijn deze voorwaarden ook duidelijk gecommuniceerd naar degene die deze code wél legaal hebben verkregen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij is dat een non-discussie. Als oneigenlijk gebruik een legitiem argument is, dan is het gevolg m.i. vernietiging van de overeenkomst. Met dat resultaat kan TS zich instemmen.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In het geval van retourneren zal wel de korting van de goede producten vervallen, lijkt me dan. En aangezien de 14 dagen daarvoor al voorbij zijn.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

De korting van 60% is van toepassing op de overeenkomst. TS heeft binnen de 14 dagen de overeenkomst (deels) ontbonden. De Nederlandse wet voorziet ook in partiële ontbinding (art. 6:277 BW). De 60% zit gewoon op het restant van de overeenkomst.

Overigens, had ik de vraag van TS zo begrepen dat de hele overeenkomst was ontbonden, maar partiële ontbinding is inderdaad waarschijnlijker.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:De korting van 60% is van toepassing op de overeenkomst. TS heeft binnen de 14 dagen de overeenkomst (deels) ontbonden. De Nederlandse wet voorziet ook in partiële ontbinding (art. 6:277 BW). De 60% zit gewoon op het restant van de overeenkomst.

Overigens, had ik de vraag van TS zo begrepen dat de hele overeenkomst was ontbonden, maar partiële ontbinding is inderdaad waarschijnlijker.
Maar TS heeft zelf de overeenkomst gebroken, dus zal die 60% korting ook vervallen.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het argument is dat TS op niet legitieme wijze aan een kortingscode is gekomen (ook direct het breken van de overeenkomst), hiervan de voorwaarden niet kende, maar deze toch gebruikte. Vervolgens bestelde TS onder de voorwaarden van de kortingscode toch spullen en nu wil TS onder die voorwaarden uit. BALR houdt zich verder netjes aan de voorwaarden.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat argument is niet steekhoudend. Als de code op oneigenlijke wijze is verkregen dan kan dat niet resulteren in het vervallen van de korting. En die voorwaarden zijn sowieso in strijd met de wet.

Stel dat TS de code wel had gekregen van iemand die daar werkte dan had het bedrijf zich toch nog steeds moeten houden aan het herroepingsrecht.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:Dat argument is niet steekhoudend. Als de code op oneigenlijke wijze is verkregen dan kan dat niet resulteren in het vervallen van de korting. En die voorwaarden zijn sowieso in strijd met de wet.

Stel dat TS de code wel had gekregen van iemand die daar werkte dan had het bedrijf zich toch nog steeds moeten houden aan het herroepingsrecht.
Natuurlijk vervalt de korting als achteraf blijkt dat er onrechtmatig gebruik van gemaakt is.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het heeft niet zoveel zin om hier een welles nietes discussie van te maken. Er is geen juridische onderbouwing mogelijk voor het standpunt dat de overeenkonst in stand blijft en de korting zou komen te vervallen.

Gesloten