Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door grun »

NeoDutchio schreef:
19 sep 2021 07:46
Of TS nu wel of niet weet hoe er online besteld kan worden is niet relevant. De lamp is online te bestellen, en dat wil zeggen dat de lamp ook offline te bestellen is. TS kan dus wel boos blind alle filialen afrijden, maar in de eerste winkel had de lamp gewoon besteld kunnen worden. Problemen kunnen ook gemaakt of gezocht worden.
Ja, hij kan besteld worden maar doen ze dat ook zonder dat je hem koopt? Ik kan me voorstellen dat TS de lamp gewoon eerst even wil zien en dan pas besluit te kopen of niet.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

grun schreef:
19 sep 2021 12:49
NeoDutchio schreef:
19 sep 2021 07:46
Of TS nu wel of niet weet hoe er online besteld kan worden is niet relevant. De lamp is online te bestellen, en dat wil zeggen dat de lamp ook offline te bestellen is. TS kan dus wel boos blind alle filialen afrijden, maar in de eerste winkel had de lamp gewoon besteld kunnen worden. Problemen kunnen ook gemaakt of gezocht worden.
Ja, hij kan besteld worden maar doen ze dat ook zonder dat je hem koopt? Ik kan me voorstellen dat TS de lamp gewoon eerst even wil zien en dan pas besluit te kopen of niet.
Praxis is coulant is het retourbrengen. De lamp kan gewoon besteld worden, aanbetalen zou niet hoeven in dit geval en bij levering kan TS het beoordelen en wel of niet kopen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door Lowieze »

NeoDutchio schreef:
19 sep 2021 13:30


Praxis is coulant is het retourbrengen. De lamp kan gewoon besteld worden, aanbetalen zou niet hoeven in dit geval en bij levering kan TS het beoordelen en wel of niet kopen.
Aanbetalen zou niet hoeven? In de winkel wordt er niets voor de klant besteld, dus via de website zul je toch echt eerst moeten betalen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door Erthanax »

Inderdaad, wat een gedoe. Ik vis ook wel eens achter het net; vette pech, jongen! Dan brei ik er zelf maar een oplossing aan, zoals de meesten wel zullen doen.

Dat neemt niet weg dat er wetgeving is die de consument (verregaand) beschermt en de verkoper verplichtingen oplegt. De meesten onder ons, mijzelf inbegrepen, maken daar in dit soort gevallen zelden gebruik van, maar je mag het iemand niet kwalijk nemen dat hij op die mogelijkheden wijst.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lowieze schreef:
19 sep 2021 13:33
NeoDutchio schreef:
19 sep 2021 13:30
Praxis is coulant is het retourbrengen. De lamp kan gewoon besteld worden, aanbetalen zou niet hoeven in dit geval en bij levering kan TS het beoordelen en wel of niet kopen.
Aanbetalen zou niet hoeven? In de winkel wordt er niets voor de klant besteld, dus via de website zul je toch echt eerst moeten betalen.
Het is een artikel dat regulier in het assortiment zit. Het is geen maatwerk en het is niet iets dat speciaal en los van alles besteld moet worden.
breien schreef:
19 sep 2021 13:54
Het is al 19 september.
De aanbieding gold tot 12 september. Dus om vandaag naar de Praxis te gaan om de lamp in de aanbieding te kopen heeft geen zin meer.
De folder loopt tot en met vandaag.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door Lowieze »

NeoDutchio schreef:
19 sep 2021 14:20

Het is een artikel dat regulier in het assortiment zit. Het is geen maatwerk en het is niet iets dat speciaal en los van alles besteld moet worden.

(….)
Het zit regulier in het assortiment en toch kon TS het niet vinden.
Hoe ziet u dat voor u dat je geen betaling hoeft te doen als het niet aanwezig is en je het wilt bestellen?

“ De lamp kan gewoon besteld worden, aanbetalen zou niet hoeven in dit geval ”

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door moederslink »

Hou maar op, schei maar uit. Henk Stoeten, de TS , is al sinds zijn post op 9 september niet meer teruggekomen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sannietje schreef:
19 sep 2021 12:36
Welke schade heeft Praxis veroorzaakt?
Praxis heeft veroorzaakt dat TS naar drie filialen is gegaan om de lamp te bemachtigen. Het causaal verband tussen de reclame en het bezoek aan het filliaal is aanwezig omdat redelijkerwijs te verwachten is dat de reclameuiting mensen aanzet om het filliaal te bezoeken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
19 sep 2021 13:52
Dat neemt niet weg dat er wetgeving is die de consument (verregaand) beschermt en de verkoper verplichtingen oplegt. De meesten onder ons, mijzelf inbegrepen, maken daar in dit soort gevallen zelden gebruik van, maar je mag het iemand niet kwalijk nemen dat hij op die mogelijkheden wijst.
Juist. Echter schijnt dat tegenwoordig “niet menselijk” te zijn. Terwijl het forum hier nu juist voor bedoeld is…

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
19 sep 2021 17:19
Erthanax schreef:
19 sep 2021 13:52
Dat neemt niet weg dat er wetgeving is die de consument (verregaand) beschermt en de verkoper verplichtingen oplegt. De meesten onder ons, mijzelf inbegrepen, maken daar in dit soort gevallen zelden gebruik van, maar je mag het iemand niet kwalijk nemen dat hij op die mogelijkheden wijst.
Juist. Echter schijnt dat tegenwoordig “niet menselijk” te zijn. Terwijl het forum hier nu juist voor bedoeld is…
Gelukkig maar dat iedereen voor zichzelf kan denken. Nergens lees ik iets dat "niet menselijk" zou zijn. Wat wel het geval is of het gegeven advies wel het juiste is. TS besluit immers zelf om meerdere filialen af te gaan rijden terwijl er zat andere middelen zijn. En als je dan toch online kijkt naar een adres van een andere vestiging, waarom dan niet even het filiaal bellen met de vraag of het op voorraad ligt of online even kijken of er voldoende voorraad is. Zoals al opgemerkt is, je zou schijnbaar heel Nederland door kunnen crossen en de rekening bij Praxis kunnen neerleggen. Het lijkt mij, en anderen gezien hun reactie, sterk dat je anderen laat opdraaien voor je eigen keuze. Als je zelf de schade kan beperken, dan zal er geen rechter of jurist zijn die het voor elkaar kan krijgen om die zelf gemaakte extra schade te laten vergoeden.

Wellicht even een andere plaat opzetten, dat houdt een topic ook zuiver.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
19 sep 2021 17:58
Moneyman schreef:
19 sep 2021 17:19
Erthanax schreef:
19 sep 2021 13:52
Dat neemt niet weg dat er wetgeving is die de consument (verregaand) beschermt en de verkoper verplichtingen oplegt. De meesten onder ons, mijzelf inbegrepen, maken daar in dit soort gevallen zelden gebruik van, maar je mag het iemand niet kwalijk nemen dat hij op die mogelijkheden wijst.
Juist. Echter schijnt dat tegenwoordig “niet menselijk” te zijn. Terwijl het forum hier nu juist voor bedoeld is…
Gelukkig maar dat iedereen voor zichzelf kan denken. Nergens lees ik iets dat "niet menselijk" zou zijn.
Nee? Ik wel. Ik neem aan dat jij net als ik gelezen hebt dat Erthanax over “ dit soort gevallen” schreef, en ik daarop reageerde. Maar hopelijk zijn we het dan eens: het wijzen op of gebruiken van rechten is gewoon menselijk.
NeoDutchio schreef:
19 sep 2021 17:58
Wat wel het geval is of het gegeven advies wel het juiste is. TS besluit immers zelf om meerdere filialen af te gaan rijden terwijl er zat andere middelen zijn. En als je dan toch online kijkt naar een adres van een andere vestiging, waarom dan niet even het filiaal bellen met de vraag of het op voorraad ligt of online even kijken of er voldoende voorraad is. Zoals al opgemerkt is, je zou schijnbaar heel Nederland door kunnen crossen en de rekening bij Praxis kunnen neerleggen. Het lijkt mij, en anderen gezien hun reactie, sterk dat je anderen laat opdraaien voor je eigen keuze. Als je zelf de schade kan beperken, dan zal er geen rechter of jurist zijn die het voor elkaar kan krijgen om die zelf gemaakte extra schade te laten vergoeden.
Inderdaad draait er niet iemand anders op voor de keuze. Het is immers de keuze van Praxis om iets aan te bieden - en hun verantwoordelijkheid om dan ook te leveren. Dat doet ze niet, en die gevolgen komen voor hun rekening.

Jouw opmerking over “geen rechter die dit zal toewijzen” zijn evident gebaseerd op een eigen mening jouwerzijds en ontberen iedere juridische grondslag. Die mening is ook gewoon onjuist: de regelgeving is heel helder en bevat simpelweg niet de eis om online onderzoek te doen. De eventuele vordering zal gewoon worden toegewezen in deze casus.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door moederslink »

alfatrion schreef:
19 sep 2021 15:14
Sannietje schreef:
19 sep 2021 12:36
Welke schade heeft Praxis veroorzaakt?
Praxis heeft veroorzaakt dat TS naar drie filialen is gegaan om de lamp te bemachtigen. Het causaal verband tussen de reclame en het bezoek aan het filliaal is aanwezig omdat redelijkerwijs te verwachten is dat de reclameuiting mensen aanzet om het filliaal te bezoeken.
Dat lijkt mij niet waar, Praxis had het in dat specifieke filiaal niet op voorraad op dat moment.
Of al uitverkocht misschien?
Niemand heeft TS gedwongen om nog naar 3 andere filialen te rijden.
Een belletje was voldoende geweest en had de ritten kunnen besparen.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
19 sep 2021 18:19
Jouw opmerking over “geen rechter die dit zal toewijzen” zijn evident gebaseerd op een eigen mening jouwerzijds en ontberen iedere juridische grondslag. Die mening is ook gewoon onjuist: de regelgeving is heel helder en bevat simpelweg niet de eis om online onderzoek te doen. De eventuele vordering zal gewoon worden toegewezen in deze casus.
Als jij stelt dat de vordering wordt toegewezen in deze casus ben ik benieuwd (en vermoedelijk meerderen met mij) op welke juridische grondslag dat gebaseerd is. We hebben het er immers over dat iemand er zelf voor kiest om alle vestigingen af te rijden in plaats van online te kijken naar beschikbaarheid en/of te bellen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
19 sep 2021 17:58
Zoals al opgemerkt is, je zou schijnbaar heel Nederland door kunnen crossen en de rekening bij Praxis kunnen neerleggen.
Afgezien van de mensen die niet menselijk pardon niet juist vinden dat de Praxis ook maar iets aan schadevergoeding zou moeten betalen, heeft niemand het standpunt ingenomen dat een consument heel Nederland zou kunnen crossen en de rekening bij Praxis zou kunnen neerleggen. De mensen die het niet juist vinden dat Praxis maar iets aan schadevergoeding zou moeten betalen geven de koper een zelf verzonnen verplichting om vooraf te controleren of het filiaal het product op voorraad heeft, ook op de eerste dag van de actie, en dat het ontbreken van een dergelijke verplichting als consequentie zou hebben dat de consument heel Nederland door zou kunnen crossen op rekening van Praxis. Deze mensen gaan uit van een verplichting tot een maximale inspanning om schade te beperken, waarbij van de aspirant-koper wordt verwacht dat hij anticipeert op alle situaties die zich wellicht, eventueel, mogelijk zouden kunnen voordoen. Waarom zou de rechter zich niet menselijk opstellen en aangeven dat in ieder geval de eerste rit niet aan de aspirant-koper kan worden toegerekend?
moederslink schreef:
19 sep 2021 18:21
Niemand heeft TS gedwongen om nog naar 3 andere filialen te rijden.
Een belletje was voldoende geweest en had de ritten kunnen besparen.
Zoals Moneyman eerder al aangaf is dwang niet het criterium. Hier wordt geoordeeld met de kennis van later, maar een rechter zal oordelen met de kennis van toen. Het komt mij heel menselijk over dat je, wanneer je de lamp graag wilt hebben, je het niet bij het eerste tegenslag opgeeft. Dus als het eerste filiaal het niet heeft dan is het toeval en probeer je een tweede. Wanneer dat tweede filiaal al het product ook niet heeft dan is dat verwacht, maar is mijn inzien nog steeds niet ongelijk om Praxis het voordeel van de twijfel te kunnen. De derde keer is er sprake van een patroon en wordt het tijd om je eens achter de oren krabben: het aanbod is een lokkertje!

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
19 sep 2021 19:11
NeoDutchio schreef:
19 sep 2021 17:58
Zoals al opgemerkt is, je zou schijnbaar heel Nederland door kunnen crossen en de rekening bij Praxis kunnen neerleggen.
Afgezien van de mensen die niet menselijk pardon niet juist vinden dat de Praxis ook maar iets aan schadevergoeding zou moeten betalen, heeft niemand het standpunt ingenomen dat een consument heel Nederland zou kunnen crossen en de rekening bij Praxis zou kunnen neerleggen.
Die opmerking is gekomen:
Lowieze schreef:
19 sep 2021 11:33
Dan zou ik er, als ik TS was, een dagje uit van maken door alle filialen te bezoeken. Krijg je je benzinekosten ook nog vergoed :D
omdat u aangaf dat TS al schade had door de schuld van Praxis. En die schade heeft TS zelf voor gekozen. Er zijn verschillende manieren om te achterhalen of iets op voorraad is, waarom zou Praxis dan de duurste optie moeten betalen?
alfatrion schreef:
19 sep 2021 19:11
De mensen die het niet juist vinden dat Praxis maar iets aan schadevergoeding zou moeten betalen geven de koper een zelf verzonnen verplichting om vooraf te controleren of het filiaal het product op voorraad heeft, ook op de eerste dag van de actie, en dat het ontbreken van een dergelijke verplichting als consequentie zou hebben dat de consument heel Nederland door zou kunnen crossen op rekening van Praxis. Deze mensen gaan uit van een verplichting tot een maximale inspanning om schade te beperken, waarbij van de aspirant-koper wordt verwacht dat hij anticipeert op alle situaties die zich wellicht, eventueel, mogelijk zouden kunnen voordoen. Waarom zou de rechter zich niet menselijk opstellen en aangeven dat in ieder geval de eerste rit niet aan de aspirant-koper kan worden toegerekend?
Als je de eerste rit al als schade zou berekenen, dan zouden fysieke winkels kunnen gaan sluiten. Het is namelijk niet abnormaal dat een winkel niet alles onbeperkt in voorraad heeft liggen. Voor een verbouwing laatst zelf ook flink ingeslagen. De vloer was net niet voldoende van dezelfde partij, de wandtegels veel te weinig, maar de cellenbetonblokken pallets vol. Je kan geluk hebben dat alles op voorraad is, je kan pech hebben dat er niet iemand voor je is geweest.
Bij een echte actie waarbij de winkelier actiegoederen apart inkoopt, dan mag je verwachten dat bij het ingaan van de actie dat product ook aanwezig is. Als een regulier artikel uit het vaste assortiment in de folder staat, dan wordt daar niet altijd extra voor ingekocht. Zeker niet bij minder hard lopende goederen. Dus als elk filiaal 2 lampen standaard op voorraad heeft (wat heel normaal is) en iemand koopt net die 2 lampen op de vrijdag voordat de actie begint, dan begin je maandag dus met 0 voorraad. Voorraden worden automatisch bijgehouden en bestellingen gaan op vaste momenten de deur uit. Niet elke leverancier levert elke dag. Nagenoeg geen eentje zelfs, die rijden vaste routes op vaste dagen.
De eerste rit naar welke winkel dan ook is altijd voor eigen rekening. Mocht het artikel er niet zijn, dan kan het gewoon besteld worden. Dat in dit geval TS besluit om zelf door de regio te gaan rijden zonder informatie in te winnen, dan is dat een eigen keuze.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
19 sep 2021 19:07
Moneyman schreef:
19 sep 2021 18:19
Jouw opmerking over “geen rechter die dit zal toewijzen” zijn evident gebaseerd op een eigen mening jouwerzijds en ontberen iedere juridische grondslag. Die mening is ook gewoon onjuist: de regelgeving is heel helder en bevat simpelweg niet de eis om online onderzoek te doen. De eventuele vordering zal gewoon worden toegewezen in deze casus.
Als jij stelt dat de vordering wordt toegewezen in deze casus ben ik benieuwd (en vermoedelijk meerderen met mij) op welke juridische grondslag dat gebaseerd is. We hebben het er immers over dat iemand er zelf voor kiest om alle vestigingen af te rijden in plaats van online te kijken naar beschikbaarheid en/of te bellen.
Het is heel basaal verbintenissenrecht. Praxis doet een aanbod, de consument aanvaardt het, Praxis moet dus leveren. Praxis doet/kan/wil (welke keus het is, is niet eens zo relevant) dat niet en dat maakt haar schadeplichtig.

Het excuus “geen voorraad” maakt dit niet anders, zoals uit de al eerder aangehaalde jurisprudentie blijkt. De consument kan meerdere dingen doen; schadevergoeding eisen, een dekkingskoop doen, of het er gewoon bij laten zitten.

Uiteraard zal het gros van de mensen in het gros van de gevallen nooit gebruik maken van deze rechten, maar dat maakt niet dat ze er niet zijn.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
19 sep 2021 19:29
Als je de eerste rit al als schade zou berekenen, dan zouden fysieke winkels kunnen gaan sluiten. Het is namelijk niet abnormaal dat een winkel niet alles onbeperkt in voorraad heeft liggen. Voor een verbouwing laatst zelf ook flink ingeslagen. De vloer was net niet voldoende van dezelfde partij, de wandtegels veel te weinig, maar de cellenbetonblokken pallets vol. Je kan geluk hebben dat alles op voorraad is, je kan pech hebben dat er niet iemand voor je is geweest.
Dat dit argument geen stand houdt, is al eerder in dit topic beargumenteerd. Onvoldoende fysieke voorraad is geen enkele reden om niet te leveren. Het is overigens ook überhaupt niet de situatie waar TS over klaagt.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
19 sep 2021 19:37
kuklos schreef:
19 sep 2021 19:07
Moneyman schreef:
19 sep 2021 18:19
Jouw opmerking over “geen rechter die dit zal toewijzen” zijn evident gebaseerd op een eigen mening jouwerzijds en ontberen iedere juridische grondslag. Die mening is ook gewoon onjuist: de regelgeving is heel helder en bevat simpelweg niet de eis om online onderzoek te doen. De eventuele vordering zal gewoon worden toegewezen in deze casus.
Als jij stelt dat de vordering wordt toegewezen in deze casus ben ik benieuwd (en vermoedelijk meerderen met mij) op welke juridische grondslag dat gebaseerd is. We hebben het er immers over dat iemand er zelf voor kiest om alle vestigingen af te rijden in plaats van online te kijken naar beschikbaarheid en/of te bellen.
Het is heel basaal verbintenissenrecht. Praxis doet een aanbod, de consument aanvaardt het, Praxis moet dus leveren. Praxis doet/kan/wil (welke keus het is, is niet eens zo relevant) dat niet en dat maakt haar schadeplichtig.

Het excuus “geen voorraad” maakt dit niet anders, zoals uit de al eerder aangehaalde jurisprudentie blijkt. De consument kan meerdere dingen doen; schadevergoeding eisen, een dekkingskoop doen, of het er gewoon bij laten zitten.
We hadden het hier over alle vestigingen gaan afrijden, continu van een koude kermis thuiskomen en dan de kosten van het rijden verhalen op Praxis.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

We hadden het helemaal niet uitsluitend over die extreme varianten. We hebben het gewoon over de casus die voorligt, zoals ik ook letterlijk schreef.

Het heeft totaal geen nut om allerhande bizarre situaties te bedenken en dat te roepen “ het kan toch niet zo zijn dat…”. Zo werkt het ook juridisch niet, omdat je in die idiote situatie al lang het punt gepasseerd bent dat het nog aan de nalatige verkoper te danken is. Zoals overigens eerder al keurig beargumenteerd is.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Praxis-aanbieding is nergens leverbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
19 sep 2021 19:37
De consument kan meerdere dingen doen; schadevergoeding eisen, een dekkingskoop doen, of het er gewoon bij laten zitten.
Uiteraard zal het gros van de mensen in het gros van de gevallen nooit gebruik maken van deze rechten, maar dat maakt niet dat ze er niet zijn.
De lamp is te bestellen bij Praxis. Zowel in de winkel als online. Dus nog voordat je zelf de bestelling doet, nog voordat je in de winkel aan de balie de lamp gaat bestellen kan de klant al een schadevergoeding eisen of een dekkingskoop doen?
Er worden een hoop stappen overgeslagen. En door het "vergeten" van die stappen kan je TS op behoorlijke kosten gaan jagen.

Gesloten