LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
martwout
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 sep 2003 10:53

Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door martwout »

We kregen zojuist een brief van deze stichting dat ze een uniek stamboom van onze familie hebben. Ik vond het al zeer verdacht dat er alleen een 0900-nr en een postbus op stond en toen ging er een lampje branden (had weleens een uitzending gezien over oplichters met deze praktijken). Even zoeken en bij consumentenbond.nl staat een waarschuwing voor dit bedrijf. Misschien dat Radar hiervoor kan waarschuwen.

De brief is hier de prullenbak in verdwenen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dat waarschuwen, dat hebben ze inderdaad al eerder gedaan. Klopt het dat die firma in Breda of omgeving zit?

Als dat klopt, dan is het dezelfde oplichter, die ook met die zogenaamde familiewapens op de proppen kwam, die je jaren geleden voor 195 gulden kon kopen. Ik kreeg er destijds ook een, die niet overeenkwam met ons echte familiewapen. Een voorbeeld, om precies te zijn, ik ben er dus niet ingetrapt.

Een oom van mij is al tientallen jaren bezig met het samenstellen en bijhouden van onze familiestamboom, en had na grondig onderzoek het juiste familiewapen gevonden, en dit als logo op de stamboom-boeken laten drukken.

De afwijking in dat andere, nep-wapen, laat zich verklaren door de foutieve schrijfwijze van mijn achternaam, zoals die handelaar die hanteerde.

Wist ik niet beter, en had ik belangstelling gehad, dan had ik voor 195 gulden een verkeerd familiewapen gehad. ALS ik het al had ontvangen, want daar had die meneer uit Breda ook een handje van: gewoon het geld innen, en als het op leveren aankwam, OF een waardeloze lor opsturen, of helemaal niets.

martwout
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 sep 2003 10:53

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door martwout »

Deze brief kwam uit Den Haag en de aanbieding was een unieke kroniek voor 49 euro ipv 77.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dan is het misschien toch iemand anders. Ik vind het wel grappig hoe mensen altijd op het verkeerde been gezet worden, met zogenaamde aanbiedingen.

Die persoon wil er gewoon 49 euro voor hebben, zet er een x-bedrag bovenop, en suggereert daar meer dan 30 procent korting mee. Dat trekt koopjesjagers.........

dradroog
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2005 12:36

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door dradroog »

Zowel mijn vader als ik, wij hebben ons beiden bezig gehouden met genealogie, kregen ook zo'n brief van de Stichting Genealogie Nederland. Deze brief deed mij meteen denken aan een brief van een paar jaar geleden met een overeenkomstig aanbod. Het opvallende was dat er geen adres in de brief stond, wel een zinspeling op het Koningin Julianaplein in Den Haag, waar het rijksarchief zit. Dit zou de indruk moeten wekken dat het vertrouwd is. Niets is minder waar. Na even snuffelen op het internet blijkt dat veel mensen in deze week, zo'n zelfde brief hebben gehad. Ons wantrouwen blijkt dus gegrond te zijn. Niet op reageren dus!!!!!!!!!!!!!

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door topery »

Vandaag stond in de Telegraaf dat de oplichter van deze praktijken sinds een tijdje weer actief is. Hij schijnt zich vooralsnog te hebben gericht op Noord Nederland.

Het is geen firma maar een persoon, als je betaalt krijg je niets, of een nietszeggend boekje van de Mormonen.

dradroog
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2005 12:36

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door dradroog »

Dan heeft deze man inmiddels zijn werkgebied uitgebreid tot Midden-Nederland, want wij wonen respectievelijk in Den Haag en Leidschendam.

hbjhm
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 sep 2005 16:37

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door hbjhm »

kijk maar eens op de site van het centraal bureau - www.cbg.nl.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het gaat dus wel om de persoon waar ik het eerder over had, en in mijn regionale dagblad stond ook een uitgebreid artikel over de praktijken van dit figuur.

Hij is in Belgie onder meer veroordeeld tot een flinke boete, en mag daar 5 jaar lang geen enkele commerciele aktiviteit meer opstarten.

Sommige oplichters leren het dus echt nooit he.

Wil je dus iets over je afkomst weten: wat hij kan, kan dus iedereen: die info gratis van internet afplukken.

In de jaren 70 hebben de mormonen in Utah een gigantische database aangelegd. Zij boden daarbij alle gemeenten an, om gratis alle persoonsgegevens voor hen op microfiche te zetten, maar verbonden daarbij de voorwaarden aan, dat ze daar zelf een kopie van mochten opslaan in hun atoomvrije bunkers.

Ja, en daar hadden de gemeente wel oren naar, het bespaarde hen veel geld. Een nare bijkomstigheid ervan was, dat wij allemaal ongevraagd ''mormoon'' zijn geworden.

Hoe je in hun database komt: wanneer het die oplichter uit Den haag lukt, zal het een ander ook wel lukken. Even handig googlen, lijkt me.

Het is te hopen dat hij weer snel ontmaskerd wordt. Maar dan krijgt hij weer een veroordeling van 10000 euro ofzo, en gaat hij daarna vrolijk door met zijn praktijken.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door topery »

Het is inderdaad leuk om je voorvaderen op te zoeken, maar het kan eenvoudig zelf, de meeste gemeente-archieven hebben de gegevens van (overleden) naamgenoten vrijgegeven. Begin bij opa en oma en je komt een heel eind via Genlias

Dorito
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2005 12:53

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door Dorito »

Deze "Stichting" bestaat wel echt, los van de betrouwbaarheid. Voor hen, die meer info willen: ze is gevestigd op de Broekweg 70 te Leidschendam. In eerdere stadia hebben mensen geprobeerd contact te krijgen, echter zonder resultaat: hij heeft daar geen telefoonaansluiting. Het internet staat vol met fora over deze stichting, dus houd je geld lekker in je zak...... Bel 0900 nummer maar niet, voor 20 cent per minuut wordt er alleen maar verteld dat je mag bestellen.....

peirtje
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2005 14:28

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door peirtje »

Ook ik kreeg afgelopen weekend zo,n brief van de stichting genealogie nederland. We konden o.a de kroniek van het oude geslacht van de familie bestellen. Ondertussen ben je dan ruim 110,00 euro kwijt en je voelt op je sokken al aan dat het de grootste bedriegerij is. Mensen, ben gewaarschuwd en trap er niet in, want deze persoon wat zich voorzitter van de stichting noemt, lacht in zijn vuistje als wij geld zouden overmaken naar hem. Wij wonen trouwens in het uiterste zuiden van Nederland dus daar oefent hij zijn praktijken ook al uit.

P.S: wel toevallig dat deze Willem Lambertus bijna de zelfde achternaam heeft als de familie waar de brief naar toe gaat.

Gewaarschuwde groeten. [/i]

Dorito
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2005 12:53

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door Dorito »

Willem Lambertus zijn zijn 1e twee voornamen......

januca
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:51

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door januca »

Hij is in 2004 veroordeeld tot een gevangenisstraf van 1 jaar en 5000,- Euro boete.
Hij is net vrij en gaat gewoon weer verder.
Trap er niet in.
Als je je stamboom wilt weten, moet je zelf gaan zoeken.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Heeft het heerschap niet per ongeluk een antwoordnummer? Dezelfde methode als bij die sokkenfirma, kun je dan ook hhierbij toepassen.

Koop bij de textielsuper een pakje enveloppen voor een euro (meestal zijn dat 50 stuks), schrijf op alle enveloppen zijn antwoordnummer, en stuur ze hem op. Kost hem voor 50 stuks meer dan 25 euro. Als 100 mensen dat doen: dan kost hem dat dus al 2500 euro.

Boontje komt om zijn loontje.

rietdijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2005 23:58

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door rietdijk »

Ik ben dus voor het eerst de dupe van de Stichting Genealogie
50 euro overgemaakt en nog niets ontvangen!!
Wie weet hoe je het geld weer terug kan vorderen?

Mvrgr,

Pieter Rietdijk : :cry:

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door flepp »

Voor belangstellende die weinig ervaring met zoeken hebben op genealogische sites.

http://www.surnamenavigator.org/
http://www.stamboomsurfpagina.nl/linkhits.html
http://www.geneanet.

djanse
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2005 10:23

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door djanse »


Ik ben dus voor het eerst de dupe van de Stichting Genealogie
50 euro overgemaakt en nog niets ontvangen!!
Wie weet hoe je het geld weer terug kan vorderen?
kun je niet gewoon je bank opbellen of ze de overmaking ongedaan willen maken? Heb ik ook een keer gedaan (in een ander geval weliswaar), dat ging zonder meer.

Dennis

gemojo
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 okt 2005 12:40

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door gemojo »

ook mijn ouders hadden het aangevraagd. wat krijg je een boek met allemaal onbeduidende teksten en achterin een velletje geplakt met daar in de namen van jou familie maar alleen achternaam en woonplaats nou die konden we dus al.
ik gebelt dat ze het niet wilden hebben omdat er niets over de stamboom in stond krijg als antwoord dat dit dus niet kan.
dus mensen wees gewaarschuwd.want je komt net als mijn ouders van een koude kermis thuis. en naar je geld kun je fluiten want op het adres wat we hadden weten te achterhalen zit niets of niemand

gemojo
Laatst gewijzigd door gemojo op 07 okt 2005 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

hveluwen
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2005 16:21

Re: Stichting Genealogie Nederland: pas op!

Ongelezen bericht door hveluwen »

Er is niets nieuws onder de zon...

In de jaren '90 had je ook al zo'n oplichter, die valse stambomen en familiewapens probeerde te slijten. Hij opereerde onder de naam 'De Heraut Antiquariaat Boekhandel' en is hiervoor veroordeeld.

Hans

Gesloten