LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongevraagde CreditCard (Mastercard) via Tel Sell

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
MnM
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2006 20:12

Ongevraagde CreditCard (Mastercard) via Tel Sell

Ongelezen bericht door MnM »

Ik heb geen idee waar dit bericht het beste paste, verplaats hem maar als deze verkeerd blijkt te staan.
=====

Vandaag ontving ik van International Card Services BV (Mastercard) een brief waarin ze mij vertelden dat ik eerdaags een Mastercard zou ontvangen.
Geachte ....,

U ontvangt binnenkort uw nieuwe Tel Sell MasterCard! De Tel Sell MasterCard wordt u uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd aan u verzonden.

U kunt telefonisch een verzoek doen om uw Card te deblokkeren. Het telefoonnummer staat op de sticker op uw Tel Sell MasterCard. Wij hebben nog wel een aantal gegevens van u nodig. Om u snel van dienst te kunnen zijn is het van belang dat u deze gegevens bij de hand hebt.

Aan de hand van uw postcode, huisnummer en uw klantnummer bij Tel Sell kunnen wij uw gegeven opzoeken in onze systemen. Uw Tel Sell klantnummer vindt u bovenaan deze brief onder het kopje referentie.

Om te beoordelen of wij uw Card kunnen deblokkeren zullen wij uw toestemming vragen om een BKR-toetsing te doen. Daarvoor hebben wij uw geboortedatum, uw bankrekeningnummer en sofinummer nodig.

Vanaf het moment dat u uw Tel Sell MasterCard gebruikt, betaalt u een jaarlijkse bijdrage van € 19,95 tot wederopzegging. Heeft u nog vragen, belt u ons dan gerust. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 020-6 600 702.

Met vriendelijke groet,
International Card Services BV

L. Link
Hoofd Kaartacceptatie
Inmiddels heb ik ook contact opgenomen met International Card Services BV en werd te woord gestaan door een uiterst vriendelijke dame die direct haar verontschuldigingen aanbood en mij uit hun database zou verwijderen. Op zich niets te klagen over hun klantenservice dus.

Alleen vraag ik mij af of het uberhaupt wel toegestaan is om mensen ongevraagd (geblokkeerde) creditcards toe te sturen? Voor mijn idee is dit "aanzetten tot lenen"?

Ik heb nooit aangegeven van hun diensten gebruik te willen maken en ik heb ook nooit toestemming gegeven aan Tel Sell om mijn NAW gegevens door te verkopen aan derden.

Wat is jullie mening hierover?

[edit]
Even een kleine edit, want ik heb zojuist het privacybeleid van Tel Sell doorgenomen en daaruit blijkt dat je gewoon het 'haasje' bent als je daar een bestelling doet...
Uw gegevens worden gebruikt voor de beoordeling, het aangaan en de uitvoering van de levering op basis van de door uw geplaatste order en het beheren van de daaruit voortvloeiende klantrelatie, zoals bijvoorbeeld de invordering van verschuldigde betalingen, fraudebestrijding en het gericht uitvoeren van marketingactiviteiten door Tel Sell of door relaties van Tel Sell, het voldoen aan wettelijke verplichtingen.
Even een mailtje sturen zou de oplossing moeten zijn.

Rest mij alleen nog de vraag of het toegestaan is om ongevraagd creditcards te versturen :)
[/edit]

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Ongevraagde CreditCard (Mastercard) via Tel Sell

Ongelezen bericht door hharteman »

Gewoon doorknippen en niet reageren lijkt me.
Als je je gegevens niet doorgeeft (NB: wat me zeer verstandig lijkt), is er niets geactiveerd.
Zie het als een reclamefolder die ongevraagd in de bus komt.
Ze proberen je te verleiden om iets te kopen.
Zal wel een flinke provisie voor TellSell inzitten.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Ongevraagde CreditCard (Mastercard) via Tel Sell

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het probleem is dat je met een folder op zich niets kan activeren, en dat dat met een creditcard toch wel een stuk verleidelijker is.

Bodosan
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2004 10:56

Re: Ongevraagde CreditCard (Mastercard) via Tel Sell

Ongelezen bericht door Bodosan »

Dit is een actie van Tel Sell. Ze schijnen 50.000 kaarten verstuurd te hebben.
De voordelen van de Tel Sell MasterCard
* 10% korting op uw eerste aankoop bij Tel Sell met de Tel Sell Mastercard
(Deze korting geldt niet in combinatie met andere aanbiedingen)
* Profiteer van voordelen en kortingen bij Tel Sell
* Geniet van aantrekkelijke aanbiedingen
* Speciale acties en persoonlijk voordeel
* Het gemak van kopen op rekening met uw kaart
* U kunt uw Tel Sell aankoop in termijnen betalen
* Het gemak van wereldwijd betalen en contant geld opnemen
Zolang ze niet geactiveerd zijn is het niet strafbaar daar je er dan eigenlijk niets mee kan. Bij activering moet je nog een aantal zaken opgeven, maar dan wordt het een persoonlijke kaart, die jij hebt aangevraagd!
Of eea erg netjes is is een andere vraag, maar wanneer je niet activeert kun je de kaart gewoon wegdoen. Tel Sell heeft blijkbaar uitgevonden dat voor vrij veel verkopen een creditkaart wordt gebruikt; dus een actie om deze te promoten is op zich niet zo vreemd. Op het Forum van VARA Kassa is dit ook aan de orde geweest.

jcaris
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2006 12:19

Re: Ongevraagde CreditCard (Mastercard) via Tel Sell

Ongelezen bericht door jcaris »

Ik ben dit soort zaken meer dan zat. Ik wil geen ongevraagde creditcards toegezonden krijgen als ik iets bestel en contant betaal bij Tell Hell, al zijn die kaarten 10x geblokkeerd.
Ik heb dan ook meteen gebeld en me laten verwijderen uit hun bestanden. Ik koop echt NOOIT meer iets bij dit bedrijf.
Maar ook Mastercard is nog niet van me af, omdat ze hieraan hun medewerking geven. Creditcards gaan over vertrouwen en financiele relaties, maar dat schijnen ze niet begrepen te hebben bij MC.
Ik ben daar al jaren lid, maar als ze zo beginnen, ben ik heel snel weg. Op hun site staat niet eens een telefoonnummer, de laffelingen, maar ik had er nog een, dus die zijn maandag aan de beurt.
Iemand het nummer van klantenservice hebben van Mastercard?
030-2835888

Quintus
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:47

Re: Ongevraagde CreditCard (Mastercard) via Tel Sell

Ongelezen bericht door Quintus »

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit weer zo'n ordinaire verkooptruc is. Ik baal ook stevig van dit soort brieven. Als ik de brief die ik zojuist heb gekregen bekijk, heb ik vooral medelijden met al die oudere mensen die hier niets van begrijpen en gewoon gaan reageren met het versturen van hun gegevens. De brief is zo opgesteld dat het een reactie lijkt op een door mij aangevraagde kaart. Ik geloofde eerst niet dat dit een brief van international cardservices was, totdat ik het kamer van koophandel nummer na had getrokken. Het blijkt dus dat ook bedrijven als telsell er dezelfde praktijken op na houden als al die andere fake-bedrijven die dagelijks op tv worden doorgelicht. Ik ga ook al mijn gegevens bij telsell laten verwijderen. Ik ga gewoon weer kopen bij de winkel om de hoek, die respecteren mijn privacy wel...

Quirien

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Ongevraagde CreditCard (Mastercard) via Tel Sell

Ongelezen bericht door gjvisser »

Dit soort dingen doet primeline ook. Stel je neemt een uitgestelde betaling op bijvoorbeeld een radio. Nadat dat allemaal geacepteerd is, krijg je later ook nog eens een soort van creditkaart thuisgestuurd.

Meteen doorknippen die hap!

Wizzy
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2006 09:35

Re: Ongevraagde CreditCard (Mastercard) via Tel Sell

Ongelezen bericht door Wizzy »

Ook ik heb dus ongevraagd een creditcard gekregen, echt
belachelijk. En een paar dagen later de pincode :shock:
Ik heb een mailtje gestuurd naar Telsell, dat ik hier geen
gebruik van wens te maken :evil: en in de toekomst dit
soort dingen niet meer toegestuurd wil krijgen, hopelijk kunnen
ze lezen daar :wink:

Groetjes

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Ongevraagde CreditCard (Mastercard) via Tel Sell

Ongelezen bericht door mr T. »

Alleen vraag ik mij af of het uberhaupt wel toegestaan is om mensen ongevraagd (geblokkeerde) creditcards toe te sturen? Voor mijn idee is dit "aanzetten tot lenen"?
Op zich is het gewoon toegestaan om dergelijke creditcards toe te sturen. Alleen op het moment dat je ze activeert of gaat gebruiken (en een handtekening zet) zit je aan MasterCard vast. Vraag me alleen af hoe ze aan de gegevens van de aan de kaart gekoppelde betaalrekening komen. En anders: fraudeurs grijp uw kans: vele ongedekte kaarten in omloop. Dit soort zaken wekken erg veel vertrouwen in het gebruik van dergelijke kaarten, mar niet heus.

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: Ongevraagde CreditCard (Mastercard) via Tel Sell

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

NIET GEBRUIKEN DIE DINGEN! HIEROVER IS BIJ KASSA (van de vara dat wel!) een COMPLEET ONDERWERP OVER GEWEEST!

Het is een creditcard die Tel Sell in samenwerking met Mastercard uitgeeft. De meeste mensen zitten alleen totaal niet te wachten op een ongevraagde zending van een risicovol financieel product en hebben dat massaal aan Kassa laten weten.


Tel Sell wil geen toelichting komen geven, omdat ze dat niet op tv durven te doen. Een bedrijf dat via tv verkoopt met tv-vrees! Mastercard wil ook geen uitleg komen geven.


Ongevraagde toezending
Mag Tel Sell eigenlijk wel ongevraagd creditcards opsturen per post? Contijn van Marle van De Ombudsman denkt mogelijk van niet op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP). Het is namelijk zeer de vraag of Tel Sell hun klantenbestand voor een heel ander doel mag aanwenden. Ze verkopen via televisie en internet en gaan nu opeens een financieel product ongevraagd naar klanten thuis sturen. De Ombudsman gaat dat zo spoedig mogelijk aan het College Bescherming Persoonsgegevens voorleggen.


Negatieve optie
In de brief van Tel Sell wordt de mogelijkheid geboden om te voorkomen dat u de kaart gaat ontvangen door te bellen met een gratis telefoonnummer of een coupon op te sturen in een portvrije envelop. Men moet dus wel zelf actie ondernemen om de ongevraagde zending tegen te houden, dat is dus een negatieve optie en daar maken ook veel mensen zich erg kwaad over. Zij hebben er immers niet om gevraagd een creditcard te krijgen dus het is de omgekeerde wereld. De Ombudsman is fel gekant tegen de negatieve optie en vindt dat het verboden moet worden, net als spam.


Risico
Verder vindt De Ombudsman (net als bijvoorbeeld het Nibud en Nederlandse vereniging voor Volkskrediet) dat dit soort praktijken van Tel Sell zeer kwalijk zijn. De kat wordt zo op het spek gebonden terwijl het voor een groot aantal mensen beter is om geen creditcard in handen te hebben, omdat dat ze zo veel te makkelijk verleid worden tot onverstandige uitgaven waardoor men in ernstige problemen kan raken. Als je eenmaal schulden hebt, is het zeer moeilijk om daar weer uit te komen. Een creditcard is een krediet kaart dus dat betekent op de pof kopen ofwel geld lenen. Het is echter zeer onvoordelig om zo geld te lenen, vanwege de zeer hoge rentepercentages, alleen is dat niet voor iedereen even duidelijk. De drempel wordt zo veel te laag, maar lang niet iedereen zal de gevolgen goed kunnen overzien.


Hoge rente
Exorbitant hoge rentepercentages van 21% mogen per 1 juli 2006 gelukkig niet meer gevraagd worden volgens de Wet Financiële Diensten. Er mag dit jaar maximaal 16% worden gevraagd, een magere verbetering, want dat percentage is nog uiterst onvoordelig.


De Autoriteit Financiële Diensten (AFM) is tegen agressieve reclame voor dit soort financiële producten. Of ze er dan ook wat aan gaan doen, mogen ze helaas niet zeggen. De reactie van de politiek hangt weer af van eventuele maatregelen door de AFM.


Ook Wehkamp gaat de fout in
Er zijn overigens meer bedrijven die op een agressieve manier reclame maken voor hun financiële product, waarvoor vaak woekerrentes gevraagd worden. Ook Wehkamp gaat de fout in. Zij bieden de mogelijkheid snel contant geld op te nemen, tot een maximum bedrag van 1250,= en dan hoef je maar 40,= per maand af te lossen. Maar omgerekend is dat een rente van 21,6%! Dus Wehkamp probeert er nog even snel een slaatje uit te staan door honderdduizenden klanten dit onvoordelige aanbod te doen van 21% dat over ruim 3 maanden verboden is…
Bron, UITZENDINGEN en links naar diverse sites: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_ ... er=2409861

Gesloten