LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik ontving reclame geadresseerd als;
Aan de Bewoners van.
Straatnaam **
9999 XX Plaatsnaam.

Het bleek bij navraag bij TNT Postbode dat ik net als alle andere stickers op brievenbus op een lijst sta, en daarom juist geadresseerde reclame krijg!
Zij moesten Maandag Huis aan Huis versprijden en ik kreeg Woensdag de geadresseerde...

Mag dit, adressen noteren en verkopen van Ja/Nee en Nee/Nee stickers?
Als ze zo toch reclame ontvangen is dit een dure vorm van misbruik, stuur dus deze reclame Retour, maar niet met Retour Afz. maar via ingesloten enveloppe met gratis antwoordnummer, want dat kost hun geld, en retour afz. niet!

Dus verschuur die rotzooi en stuur retour via antw. nr. en laat ze dubbel betalen en schrijf met stift dat je een Sticker hebt voor minder reclame rotzooi!
Ze kunnen je adres terug vinden en jou tegen veel kosten uit het bestand halen, zo pakken we de slimme reclame jongens terug.
Meld ook hier zodat we kunnen zien hoeveel ongewenste geadresseerde post we krijgen, Nederland moet boos worden, en bij voldoende reactie's kan het in het Programma, dus bewijs dat je dit niet wil en plaats reactie, korte is genoeg.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door Shine »

Ja dat mag en is ook een bekend gegeven.
Ik vrees dat u niet goed op de hoogte bent van de bedoeling van de betreffende sticker. Geadresseerde post wordt daarme namelijk niet geweerd. Daarvoor mjoet u een andere actie ondernemen.
Minder drukwerk in de bus
In het kort

Reclamedrukwerk en milieu

Ongeadresseerd reclamedrukwerk
Voor ongeadresseerde reclame zijn twee stickers beschikbaar die voor uw brievenbus. De nee/nee-sticker weert zowel ongeadresseerd reclamedrukwerk, als de huis-aan-huis bladen en wijkbladen. De nee/ja-sticker geeft aan dat u geen reclamedrukwerk (reclamefolders en magazines) wilt onvangen, maar wèl huis-aan-huis- en wijkbladen.

De stickers zijn gratis af te halen bij het gemeentehuis. U kunt ze ook telefonisch bestellen bij MailDB: T 0900 2025095 (€ 0,25 per minuut), of Vereniging Milieudefensie, T 020 6262620. Gemeenten kunnen bij MailDB stickers bestellen via Fax: 0900 3653377.

Geadresseerd reclamedrukwerk
Reclamedrukwerk dat gericht is aan u persoonlijk kunt u weren door u te laten opnemen in het bestand van Infofilter, voor mensen die geen geadresseerde reclame willen ontvangen. Ook telemarketing, de telefonische verkoop van producten, kunt u grotendeels stoppen door u aan te melden. Uw gegevens blijven drie jaar in dat bestand staan. Daarna moet u zich opnieuw aanmelden. De meeste adverteerders respecteren dit bestand.

Aanmelden kan via www.infofilter.nl / T 0900 6661000 (€ 0,25 per minuut). Of stuur een gefrankeerde brief met vermelding van het medium (per post of telefoon) via welke u geen reclame meer wenst te ontvangen, naar:
Infofilter
Postbus 666
1000 AR AMSTERDAM

Een klacht indienen
In het kort

Reclamedrukwerk en milieu



Een klacht indienen


Als u een sticker heeft geplakt op uw brievenbus, en toch nog reclamedrukwerk ontvangt kunt u een klacht indienen bij de adverteerder of de verspreider. Soms staat een telefoonnummer van de verspreider op de folder.

De verspreider is verplicht de klacht te onderzoeken en binnen vier weken antwoord te geven. Is het antwoord niet op tijd, of is de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld, dan kunt u binnen vier weken een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.
Reclame Code Commissie
Postbus 75684
1070 AR AMSTERDAM
Zie: http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... medrukwerk

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door D1RK »

Mijn probleem is dus dat ik met DIE sticker minder wil , en dus geen geadresseerde reclame die uitsluitend naar Ja/Nee en NEE/nee stickers word gestuurd, want daarmee ontduiken ze de stikkers, de normale brievenbussen kregen die dag niets, en de stikkers dus vrijwel allemaal!

Het info filter hoef ik niet, sta ook niet in telefoon boek en misbruik word keihard aangepakt, adressen doorverkopen accepteerde ik nooit, dus als de makelaar mijn gegevens doorverkocht omdat ik zoekende was, daarom laat ik niet zo snel meer adres achter!

maar de stikkerlijsten gebruiken om deze geadresseerde te sturen?
Gelukkig kan ik nu de antwoordnummer en gratis envelop gebruiken voor retour / ongewenst!
naast de reclame dus extra porto voor geen klant!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ja dat mag en is ook een bekend gegeven.
Ik vrees dat u niet goed op de hoogte bent van de bedoeling van de betreffende sticker. Geadresseerde post wordt daarme namelijk niet geweerd. Daarvoor mjoet u een andere actie ondernemen.
Dit is een zwam-argument.

Nee, het mag beslist NIET. Inderdaad moet je ''infofilter'' inschakelen om ook van direct mail verlost te worden, en dat werkt over het algemeen goed. Maar het is nonsens om te veronderstellen dat op deze manier mensen die een sticker op de brievenbus hebben, alsnog mogen worden voorzien van de ongewenste reclame-uiting.

Je kan hier weldegelijk actie tegen ondernemen.

Alleen: een sticker zorgt niet voor een beter milieu, het enige effect is dat de ''bezitter'' van de brievenbus minder oud papier thuisbezorgd krijgt.

Hoe dat zit? Stel, in een woonwijk heb je 1000 adressen, waarvan 20 procent is voorzien van een anti-reclamesticker. Dat wil zeggen: 200 adressen hebben een dergelijke sticker.

Wat gebeurt nou met die 200 folders? Worden die niet gedrukt? Jawel hoor. Ze belanden in een display van de winkel(keten) in de buurt waar die verspreid moest worden, OF in de struiken in de nabijheid. Er worden namelijk MEER folders gedrukt dan voorheen. Dat komt omdat er zoveel ketens in dezelfde ''vijver'' vissen.

Positief effect op het milieu: Nul komma nul.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door Shine »

Dit is een zwam-argument.
Oja?
Dacht het niet. Er wordt uiteengezet wat de regels en toepassingen zijn van deze stickers, nog los van het millieu aspekt.
Zie verder:
http://www.milieudefensie.nl/globaliser ... folder.htm

En info:
Wat is reclame en wat niet?

Dat is beslist niet altijd eenvoudig aan te geven. Soms hebben folders, brochures e.d. een gemengde inhoud; reclameboodschappen met gemengde berichten of informatie.
Er zijn een aantal juridische procedures gevoerd, om een uitspraak te krijgen over de vraag of deze nu als reclame zijn te bestempelen of niet.
Nu er al een aantal jaren ervaring is opgedaan met stickers, is wat dit betreft het beeld wel wat duidelijker geworden.


Wat mag wel in de nee/ja en nee/nee brievenbus

Berichten vanuit wijk, stad of dorp evenals die welke betrekking hebben op cursussen, religieuze of politieke groeperingen vallen niet onder de bescherming van de code.
DEZE VALLEN NAMELIJK ONDER DE GRONDWETTELIJKE VRIJHEID OM INFORMATIE TE VERSTREKKEN.
Ook al staat hier reclame in. Dit geeft in de praktijk nogal eens aanleiding tot ergernis en onbegrip; immers, men heeft toch een sticker opgeplakt.

Ook geadresseerd reclamedrukwerk zoals mailing met de boodschap: 'Meneer de Vries u heeft een auto gewonnen' valt in de bestickerde brievenbussen. De moraal van het verhaal is; met bepaalde 'informatie', ook al is men hier niet gelukkig mee, zal men toch moeten zien te leven.
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7053

Huis aan huis bladen:
Ik vrees dat hier de crux gaat zitten. In mijn gemeente wordt wekelijks een huis aan huis blad (krant) verspreid, waarin óók gemeentelijke informatie staat vermeld. In hoeverre valt een dergelijk blad dan onder het hoofdstuk: 'DEZE VALLEN NAMELIJK ONDER DE GRONDWETTELIJKE VRIJHEID OM INFORMATIE TE VERSTREKKEN.'

Kijken we naar de gemeente. Deze stuurt ook vaak via TNT post naar de bewoners met gemeentelijke informatie. Er staat dan duidelijk op de envelop vermeld:
Aan de bewoners van
Adres
Plaats.

Adressen doorverkopen accepteert u en velen niet. Laat echter niet verlet dat het wel degelijk gebeurd. Juist daarom is er infofilter opgericht zodat de burger dat gedeelte van drukwerk, ontstaan via dit kanaal, ook kan weren. U moet hierbij denken aan bedrijven als TNT, de telefoongids, postcodegids enz. Niet in de orde van uw makelaar.

jiping

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door jiping »

Wat milieu betreft vraag ik me af of zo'n ja/nee sticker wel effect heeft.

Toen ik nog folders rondbracht in elk geval niet, zelfs averrechts.

Ik kreeg gewoon elke week het aantal folders naar het aantal huizen in de wijk, folders die overbleven werden niet teruggenomen maar moest je zelf weggooien.

Nooit is er gekeken naar hoeveel folders je daadwerkelijk bezorgde, enkel het aantal huizen.
de stickers hadden dus als enig effect dat de bezorgers er een hele hoop over hielden maar er is niet 1 foldertje minder om gedrukt.

Het averrechts effect was dat sommige bezorgers de grote hoeveelheden overgebleven folders dan maar ergens in de bosjes dumpen.

mischien is het inmiddels veranderd?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Oja?
Dacht het niet. Er wordt uiteengezet wat de regels en toepassingen zijn van deze stickers, nog los van het millieu aspekt.
je moet kijken wat ik daarna schrijf. Ik weet heus wel het verschil tussen geadresseerde post, geadresseerde mailings en ongeadresseerd (reclame)drukwerk. Ik bezorg zelf post (zie nickname....), en weet dat er per gemeente heel erg verschillend gedacht wordt over wat wel en niet mag.

Wanneer is iets reclamedrukwerk, wanneer is iets een huis-aan-huiskrant? Toen het criterium vastgesteld werd, voldeden veel reclamekrantjes niet aan de norm (ik meen dat die 12 procent is) om huis-aan-huiskrant genoemd te mogen worden.

Wat gebeurde nu? Reclameblaadjes ruimen 12 procent in voor de meest onzinnige berichten (kat van de buren gaat vreemd, bijvoorbeeld). En op die manier omzeilen ze de bepaling dat het eigenlijk gewoon een reclamefolder is. 88 procent van de inhoud bestaat immers uit advertenties/advertorials.

Gevolg is dat ik nu wekelijks 6 huis aan huis-krantjes krijg, waar nagenoeg (afgezien van een paar specifieke rubrieken) hetzelfde in staat. Intussen lees ik ze daarom geen van alle meer.

De stickers zijn er nu een kleine 20 jaar. Eerst was het een allegaartje, en toen is begin jaren negentig die landelijke sticker er gekomen. Maar nog steeds snappen veel mensen het niet: ze knippen het ding door. Nou, in dat geval beschouw ik het als GEEN sticker.

Komt er dan commentaar van de bewoner, dan vraag ik ze eerst waarom ze die sticker eigenlijk hebben verknipt. De meesten willen dat een Nee-Ja-sticker op die manier wordt opgevat als een Nee-Nee-sticker. Maar dat staat er dus niet.

jiping

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door jiping »

Wat gebeurt nou met die 200 folders? Worden die niet gedrukt? Jawel hoor. Ze belanden in een display van de winkel(keten) in de buurt waar die verspreid moest worden, OF in de struiken in de nabijheid
Zo heb ik dat dus ook ervaren.
Als je dus wel een positieve bijdrage aan het milieu wil leveren kun je dus het beste géén sticker plakken want dan weet je in ieder geval zeker dat de folders die voor jouw bestemt/gedrukt zijn NIET in de bosjes belanden maar je ze zelf bij het oud papier kunt doen. :wink:

DutchMarketeer
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2007 14:50

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door DutchMarketeer »

Simpelweg *JA* geaddresseerde drukwerk MOET zelfs bezorgt worden!
Het is zelfs strafbaar wanneer geaddresseerde post wordt achtergehouden!
Verder zijn de JA/NEE stickers niet meer bedoeld dan een teken voor de krantenjongen/meisje dat ze je deur kunnen overslaan indien ze komen met de wekelijkse krantjes en/of reclamefolders ;)

Marlies33
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2010 19:09

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door Marlies33 »

Ik vind het een beetje kortzichtig om te denken dat de reclamefolders ondanks het aantal stickers in vaste aantallen worden gedrukt. Stel dat in de toekomst 80% van de huishoudens een dergelijke sticker op de brievenbus heeft. Betekent dit dan dat 80% van de folders in de papierbak terecht komt? Op deze manier worden reclamecampagnes veel te duur. En dat is nou net hetgeen waar winkelbedrijven niet op zitten te wachten.
Naar mijn mening zal de digitale folder (en andere internet apps) naar verloop van tijd de overhand nemen.
Voor de mensen die nog wel geloven in de Nee/Nee- en Nee/Ja stickers; hier een handig linkje http://www.foldersenkranten.nl/nee-ja-s ... ragen.html waarop alle manieren staan vermeld over hoe de stickers te kunnen bemachtigen.
Succes ermee!

vinyljunk
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 dec 2009 11:49

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door vinyljunk »

Ik heb bij TNT gewerkt en me daar onder andere met de reclamefolders beziggehouden. Per wijk was bekend hoeveel afgiftes woningen er waren en wie er wel/geen reclame wilde. Dat werd regelmatig aangepast. Onze vestiging kreeg dan per kwartaal meer of minder folders. Bij mijn weten werd dat ergens in Deventer voor TNT voor alle vestigingen bijgehouden. Weet natuurlijk niet of er inderdaad meer/minder folders gedrukt werden, zover ging mijn invloed nou ook weer niet.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door mihoen »

als ik geadresseerde reclame krijg van bedrijven waar ik niets mee te mken wil hebben, zoek ik de telefoonnummers op van dat bedrijf en verzoek ze om me uit hun systeem te halen. EN DAT WERKT! ik krijg geen geadresseerde reclame mee van loterijen en de organisaties die ik gebeld heb.

kost ff wat moeite maar het werkt tenminste

gewande
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2011 18:49

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door gewande »

[inhoud van bericht verwijderd door de Moderator wegens het opnemen van meerdere commerciële links]

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Je kunt dit aangeven bij de adverteerder, dat je dit niet wil. Als de adverteerder zich er niet aan houdt, kan die een boete verwachten van enige duizenden euro's.

Eert krijgt ie een waarschuwing, bij herhaling volgt een relaief lage boete, en als ie nog een keer in de fout gaat, volgt een boete die enkele duizenden euro's bedraagt.


Maar je moet wel klagen, om te beginnen bij de milieupolitie. Anders gebeurt er niets.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Beetje late reactie voor Marlies33. Jij vindt het misschien kortzichtig, dat ik dat schreef, maar het is weldegelijk waar. Ga maar eens kijken bij de grootwinkelbedrijven, wat daar bij de ingang in de rekjes ligt. Die folders veranderen echt niet meer in bomen.

Ik heb het ook vanuit de branche zelf, er wordt echt geen folder minder gedrukt dan er adressen zijn. Je hebt het erover dat er op een gegeven ogenblik misschien 80 procent bestickerde brievenbussen zijn. Helaas is dat een utopie, het percentage stickers is al vele jaren ongeveer 15 procent van het totaal. Neemt nauwelijks af, neemt nauwelijks toe.

masterslave
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 nov 2010 12:11

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door masterslave »

bodejosm43 schreef:

Maar je moet wel klagen, om te beginnen bij de milieupolitie. Anders gebeurt er niets.

Omdat jij een pak volders in de brievenbus krijgt!
Wat doet de milieupolitie dan?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Milieupolitie onderzoekt de klacht, neemt contact op met de verspreider, en deelt bij herhaling boetes uit.

Er is hier in de buurt al een pizzaboer getrakteerd op een dergelijke boete, omdat die hardnekkig bleef folderen op plekken waar stickers waren geplakt. Die kon dus 4000 euro dokken.

masterslave
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 nov 2010 12:11

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door masterslave »

Milieupolitie onderzoekt de klacht, neemt contact op met de verspreider, en deelt bij herhaling boetes uit.
Het was mooi, als jij dit kan onderbouwen, dat het verspreiden van illegale reclame onder de werkzaamheden van de milieupolitie valt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bodejosm43 schreef:Milieupolitie onderzoekt de klacht, neemt contact op met de verspreider, en deelt bij herhaling boetes uit.

Er is hier in de buurt al een pizzaboer getrakteerd op een dergelijke boete, omdat die hardnekkig bleef folderen op plekken waar stickers waren geplakt. Die kon dus 4000 euro dokken.
Nog nooit eerder van gehoord.

masterslave
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 nov 2010 12:11

Re: Ja/Nee of Nee/Nee sticker geeft extra reclame!

Ongelezen bericht door masterslave »

@bodejosm43

Is er geen antwoord meer op jouw indianen verhaal ?

Gesloten