LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] N97mini voor ''spotprijs''

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

N97mini voor ''spotprijs''

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Tele2 heeft weer een actie. Veel klanten hebben de mailing in de bus gehad, waarin staat dat ze voor 2,50 per maand (eerste jaar) een contract afsluiten in combinatie met een ''gratis'' Nokia N97mini. Leuk toestel, daar niet van.

Maar reken eens mee: 2,50 per maand is 30 euro, het tweede jaar is dat 150 euro per jaar (12,50 per maand).

Voor het basisbedrag ben je dus al 180 euro kwijt. Maar dat is nog niet alles. Je kunt voor 1 euro per maand over de hele looptijd een basisdatadienst bij bestellen. Maar wil je een beetje fatsoenlijke internetsnelheid, dan red je het daar niet mee. Dan betaal je dus 9,95 per maand. voor 24 maanden is dat 238,80.

Maar dan ben je er nog niet. Je hebt dan nog geen SMS-bundel erbij. Je hoeft die overigens niet te nemen, je kan ook losse sms- en mms-berichten verzenden. .

Wil je het pakket bestellen, dan betaal je ook nog 24,95 euro aansluitkosten. Iets dat veel providers jaren geleden voor het laatst in rekening hebben gebracht. De verzendkosten tel ik niet mee, die heb je ook als je een ander toestel bestelt.

Alles bij elkaar kost je dat ''gratis'' toestel dus 444 euro.

Ik dacht trouwens dat contracten langer dan 1 jaar niet meer zomaar mochten, maar daar kan ik me in vergissen.

Uiteraard weet ik dat niets voor niets is, maar Tele2 spiegelt mogelijke klanten voor dat dit een superaanbieding is, terwijl het voordeel in de praktijk heel vies tegenvalt.

Toen ik de klantenservicemedewerker zei, dat ik vervolgens toch maar af zag van de aanbieding (ik had het toestel best graag willen hebben), begon hij kwaad te worden, en riep hij: ''U hoeft niet zo te schreeuwen, mijnheer''. Haha, ik had hem een paar keer gezegd dat ik afzag van de aanbieding, maar daar wilde hij niets van weten. Vandaar dat ik het de derde keer iets harder dan normaal zei.

thobe
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 sep 2010 20:29
Locatie: Dieren

Re: N97mini voor ''spotprijs''

Ongelezen bericht door thobe »

bodejosm43 schreef:Alles bij elkaar kost je dat ''gratis'' toestel dus 444 euro.
Nee hoor. Je betaalt 12 x €2,50 + 12 x €12,50 + 1 x €24,95 + €6,95= €211,90.

Een stuk goedkoper dan de €444 die u voorstelt. Die bundels die KUN je nemen, is niet verplicht.
bodejosm43 schreef:Wil je het pakket bestellen, dan betaal je ook nog 24,95 euro aansluitkosten. Iets dat veel providers jaren geleden voor het laatst in rekening hebben gebracht. De verzendkosten tel ik niet mee, die heb je ook als je een ander toestel bestelt.
Activatiekosten bij een nieuw abonnement zijn heel normaal. De provider maakt namelijk kosten door te kijken of ze u wel als klant uberhaupt willen hebben. Denk ook aan de administratiekosten endergelijke. Dus hoezo providers rekenen deze niet?:

Hi: http://shop.www.hi.nl/hi/RAPRD/Nokia-N9 ... 97Mbl.html

KPN: http://www.kpn.com/mobiel/alle-telefoon ... &slimmers=

Vodafone: http://www.vodafone.nl/mobiel_bellen/ab ... _tarieven/

T-Mobile: http://gsm.t-mobile.nl/tmobile/RAPRD/No ... 600bl.html (kon de N97 niet zo snel vinden).

Maar alle grote providers hanteren dus aansluit/activatiekosten. Bij verlenging is dit een ander verhaal.
bodejosm43 schreef:Ik dacht trouwens dat contracten langer dan 1 jaar niet meer zomaar mochten, maar daar kan ik me in vergissen.
Afsluiten van een contract met een looptijd langer dan een jaar mag gewoon. Verlengen niet: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... abonnement
bodejosm43 schreef:Alles bij elkaar kost je dat ''gratis'' toestel dus 444 euro.
Laten we eesn van uw berekening uitgaan. We nemen alle genoemde bundels en dergelijke, en we betalen dus na 2 jaar €444,-:

1 x toestel Nokia N97 mini - €319 (OP ZIJN GOEDKOOPST SIMLOCKVRIJ): http://tweakers.net/pricewatch/247455/n ... zwart.html
€444 - €319 = €125

1 x aansluitkosten á 24,95
24 maanden 100 minuten per maand bellen = €180
24 maanden onbeperkt internet = ongeveer €240
Dus voor €125 heb je het onbeperkte internet, en de bel minuten (en aansluitkosten). Dat is per maand €125/24 = €5,21. Goedkoop? Ja dus.
Voor minder dan 5,21 vind ik geen simonly die 100 minuten biedt per maand en onbeperkt internet heeft (Simpel is €7,50, telfort €6,45 ongeveer).

Nemen we het intenret niet, dan betalen we maar €211,90. Daar zit dit toestel van €319 (marktwaarde) dus bij in. Is het een goede aanbieding?, ik denk het wel.

Dus voordat je een aanbieding de grond in boort, graag even iets langer nadenken. Dit is gewoon goedkoop. Het toestel los aanschaffen is duurder dan het toestel nemen met een abonnement met belminuten. Dus de aanbieding is gewoon goed.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: N97mini voor ''spotprijs''

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Voor ik een aanbieding de grond in boor? Het moet niet gekker worden. Je snapt duidelijk de essentie van mijn verhaal niet.

Ik maak alleen de kosten inzichtelijk, en geef aan dat gratis niet gratis is.

Jij hebt het erover dat bepaalde dingen in de telecomwereld heel normaal zijn. Dat is het hem nou juist: het wordt gewoon gedaan, maar of het ''normaal'' is?

''Het staat in de voorwaarden'', maar wil dat dan ook zeggen dat het netjes is? Dat is wat ik wil aangeven hiermee.

Het is niet voor niets dat consumentenorganisaties dit soort wazige voorwaarden aan banden wil leggen.


Tele2 doet het voorkomen alsof het een wereldaanbieding is, en als je ze eenmaal aan de lijn hebt, komt er dit nog bij, en komt er dat nog bij. Het gaat me niet zozeer om het totaalbedrag. Het is overigens niet bepaald een toestel dat gekocht wordt door mensen die er alleen mee willen bellen en sms-sen. Daarvoor zijn eenvoudigere toestellen op de markt. Tele2 weet heel goed dat 99 procent van degenen die ingaan op de aanbieding, ook die databundel erbij neemt. Om er dan een beetje comfortabeler mee te werken, zal men ook doorgaans kiezen voor een snellere verbinding.

Strikt genomen heb je gelijk, als je de bundel niet neemt, ben je 212 euro kwijt, maar dan heb je wel een toestel waarvan je slechts 20 procent van de mogelijkheden gebruikt.

Ik ben van mening, dat de term ''gratis'' in dit soort aanbiedingen voortaan vervangen zou moeten worden door ''bij het contract inbegrepen'', of iets dergelijks.

Overigens was de Consumentenbond het met mij eens, dat deze aanbieding de zaken mooier voorspiegelt dan ze zijn, dus ik sta in meijn mening beslist niet alleen.

thobe
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 sep 2010 20:29
Locatie: Dieren

Re: N97mini voor ''spotprijs''

Ongelezen bericht door thobe »

Ik heb even mijn bericht opnieuw gelezen, en mijn laatste stukje kwam misschien een beetje raar over, excuses.

Toch is de aanbieding goed, of je nu bijna gedwongen wordt tot het afsluiten van andere bundels of niet. Hoe je het ook bekijkt, je krijgt voor 212 euro gewoon een toestel dat meer waard is, en met belminuten erbij. Dat je vervolgens aanbevolen wordt een internetbundel te nemen is gewoon stukje verkoop. Tele2 weet donders goed dat je alles uit dit toestel haalt met een internetbundel. Maar, het is niet verplicht, zonder die bundel is het toestel ook gewoon gratis.

Ik denk dat ik de essentie van je verhaal best wel begrijp. In de telecomwereld wordt veel geadverteert met mooie aanbiedingen, waarbij je achteraf veel meer kwijt blijkt te zijn omdat je nog bundels nodig hebt of een te laag abonnement hebt. Maar naar mijn mening is deze aanbieding niet het goede voorbeeld.

d22
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2010 12:13

Re: N97mini voor ''spotprijs''

Ongelezen bericht door d22 »

Het is eigenlijk nog veel mooier! De Nokia N97 mini is gewoon simlockvrij! Ik bel nu via T-Mobile Flex, waar je alles uit je tegoed betaalt inclusief mobiel bellen en internet in het buitenland (helaas loopt dit abonnement alleen nog door -voorlopig denk ik- voor bestaande klanten). Het laatste gaat per 10kb dus kan ik voor enkele centen mail controleren (op een speciaal adres waar alleen belangrijke berichten binnen komen). Tele2 mobiel is
1) duur in het buitenland
2) rekent minimaal 100 kb af per internetcontact, dus een simpele mededeling als 'er is geen mail' zou me 1,75 kosten en
3) gaat niet uit de bundel.
En ik bel vrijwel niet in Nederland maar wel regelmatig in het buitenland. Dat kan ik nu dus gewoon met de T-Mobile blijven doen. Maar ik heb nu dus voor de door Thobe voorgerekende 211 euro een toestel dat elders minimaal 320 euro kost en die paar keer dat ik bel in Nederland (en met 24 euro extra, de paar keer dat ik mobiel zou willen internetten in Nederland) zitten er gratis bij.

Dus ja, ook ik ben heel positief over de aanbieding, inclusief de bestelprocedure en de informatie erbij. Dat het abonnement voor mij niet zo bruikbaar is is secundair; anderen zullen die 150 belminuten die over 2 jaar dus 5 cent kosten wellicht wel kunnen waarderen.

Dick

Roytheslayer
Berichten: 432
Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02

Re: N97mini voor ''spotprijs''

Ongelezen bericht door Roytheslayer »

Niks is gratis, maar dit is wel gewoon een hele mooie aanbieding.
Hoor mensen vaak zeggen dat ze voor het geld dat het abonnement kost ook het toestel los kunnen kopen dat ze dan net zo duur uit zijn.
Maar ze vergeten dan vaak dat ze voor dat bedrag in de maand ook nog belminuten en smsjes krijgen

Gesloten