Rijd zelf een Smart Roadster Coupe en had daarvoor een For2; natuurlijk zijn er problemen met de autootjes, maar bij welk merk is dat niet? Daarbij zijn de Smarts nog relatief nieuw, dus nog niet zo doorontwikkeld als types die al 10, 20 jaar op de markt zijn. Ik vind de reacties hier in veel gevallen erg overdreven - het "ik koop nooit meer een Smart en raad heel Nederland hetzelfde aan" is weer dat typische Nederlandse gezeur. Als de autootjes écht allemaal probleemgevallen zouden zijn had niemand er nog in rond gereden - het zijn de uitzonderingen die hier onder een vergrootglas gelegd worden, maar laten we niet het hele merk daarop afschrijven.
Wanneer je een Smart koopt, laat je je in met een eigenwijs merk. De Smart centers werken anders dan de gemiddelde andere auto dealer en ja, Smarts zijn relatief duur. Voor design en 'anders dan anders' betaal je nou eenmaal wat meer, dat weet je als je aan een Smart begint.
Gelukkig is er nog nooit iemand verplicht een Smart aan te schaffen, dus als je blij bent met je Toyota, Kia, Opel of andere 13-in-een-dozijn boodschappenwagen is dat natuurlijk prima

Volgende maand wordt het volgende merk onderuit gehaald en begint de hele discussie weer van voor af aan...
Let wel: ik wil het niet bagitaliseren: als er een structureel probleem is met de motor, dient Smart dat op te lossen - blijven ze in gebreke, dan moet daar zeker wat aan gedaan worden, maar mijn ervaring met Smart is dat ze dat ook wel doen. Ik was een van de eerste in Nederland met een Roadster en die had inderdaad wat kinderziektes, maar tot nu toe is alles kosteloos verholpen, zelfs onlangs nog een olielek-in-wording, terwijl de auto inmiddels alweer anderhalf jaar oud is.
Of mijn volgende auto weer een Smart wordt weet ik nog niet - maar dat heeft meer te maken met de modellen (beter dan een Roadster kan ik bij Smart niet meer krijgen, en de For4 is me te "normaal") dan met de zogenaamde technische problemen, want die kun je over iedere willekeurige auto vinden.