LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijden op plantaardige olie

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
pimarjan

Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door pimarjan »

Ik ben de trotse bezitter van een personenvoertuig welke rijd op diesel. Het is dan ook nu mijn kans om de hoge olieprijzen te ontwijken. Door de leeftijd van het voertuig, kan ik gebruik maken van sla olie. Ik heb dit niet gedaan, omdat ik denk dat het schade kan aanrichten. Wie kan mij hier meer over vertellen?

Even voor uitlopend op de uitzending van RADAR 12/09/2005, naar mijn mening mag men wel gebruik maken van plantaardige olieen.
Ik heb de volgende wetten en besluiten bekeken, maar nergens stond dat ik mijn tank niet mag vullen met sla olie.

Wegen Verkeerswet 1994,
Voertuig reglement,
Wet economische delicten,
Wet milieu beheer,
Besluit Algemene periodieke keuring.

Daarbij heb ik me ook verdiept in de aczijns en belasting wereld. Helaas, is dit wel heel zware kost .
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Wel mag men geen landbouwdiesel (zogenaamde rode Diesel) tanken.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Een collega van mij met een mercedes van 1989 rijdt al tijden op zonnebloemolie van Aldi,Lidl of Albert Hein (naar gelang het in de aanbieding is). Zomers rijd hij 50/50 en in de winter meer diesel dan zonnebloemolie. 75/25.

rhodi
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 dec 2003 21:05

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door rhodi »

Zover ik weet mag je GEEN brandstof in je voertuig doen waarover geen accijnzen zijn afgedragen.

Als de politie of douane jepakt ben je zwaar de ***.
Neemt niet weg dat ik je groot gelijk geef als je het toch probeert, ik had gewild dat ik de kans had. Ik rijd helaas op benzine :evil:

Gast

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door Gast »

Is het niet zo dat je accijns moet betalen bij de bron? Dat betekent dus dat je het wel in Duitsland mag halen, toch (daar wordt immers geen accijns geheven en die hoef je in Nederland dan ook niet te betalen)? Je hebt dan alleen te maken met de Europese regelgeving m.b.t. het maximum van de in te voeren spullen. Je mag voor eigen gebruik namelijk maar een bepaalde hoeveelheid hebben (weet zo even niet hoeveel dat is).

Aapjes

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door Aapjes »

Als je in Beglië of Duitsland tankt (diesel) hoef je in Nederland toch ook geen accijns te betalen? Waarom zou dat dan met slaolie wel het geval zijn?

Groeten,

Sjaakie.

fabien

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door fabien »

Waarom is plantaardige olie zo milieuvriendelijk??
Als je het mij vraagt is het net als diesel of benzine gewoon een brandstof dat in je motor moet verbranden tot het broeikaseffect-veroorzakende koolstofdioxide!
Zeker als je je tank volgooit met plastic literflesjes lijkt mij dit zeker niet erg lekker voor het milieu.

Zie ik wat over het hoofd? Heeft iemand een reden dat het écht milieuvriendelijk is?

Maar, goedkoop is het natuurlijk wel.

erikd_o
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:28

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door erikd_o »

Ik heb in 2004 ruim een half jaar uitsluitend biodiesel getankt in Duitsland. Dit kan doordat ik vlakbij de grens woon. Het betrof de vrij goed in Duitsland verkrijgbare omge-esterde koolzaadolie, waarvoor geen wijziging aan de motor nodig is.
De motor is een Volkswagen turbodiesel uit 1998. Volgens het instructieboekje is de motor zonder meer geschikt voor biodiesel.
Dit was ook zo, maar: Na een paar maanden bleek dat een of ander ventieltje dat de brandstoftoevoer regelt niet meer goed functioneerde. De dealer kende het probleem en wist precies dat het door de biodiesel kwam. Vervanging van het onderdeel heeft ons enige honderden Euro's gekost. Het betreffende ventieltje schijnt hard te worden, te vergelijken met verkalken.
De motor liep er verder prima op. Doordat (volgens de site van de brandstofleverancier) de verbrandingswaarde hoger is dan van gewone minerale diesel zou de motor zelfs beter moeten presteren.

De vraag wordt hier gesteld waarom biodiesel beter voor het milieu zou zijn. Dat zit zo: De CO2 die je uitstoot is kort tevoren opgenomen door de planten waarvan je brandstof is gewonnen. Dat is bij minerale diesel ook wel zo, alleen zitten daar vele tienduizenden jaren tussen.
Verder is de biodiesel in zijn algemeenheid schoner, er zitten minder bijproducten in.

Maar laat dit een waarschuwing zijn aan iedereen die er over denkt biodiesel te gaan gebruiken. Overtuig je er van dat er geen onderdelen in je auto zitten die er niet tegen kunnen.

Susel

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door Susel »

bio-diesel!
Gelukkig wonen wijbij de duitse grens en hebben een diesel voor de deur staan.
Als het even kan, zorg ik dat de tank bijna leeg is, wanneer we daar heen gaan en maar tanken!
de grenzen zijn open, en ik mag max. 20 liter nog in jerrycans mee nemen.
sla-olie hebben we nog nooit gebprobeerd.
weet wel dat onze auto geweldig loopt op bio-diesel

Gast

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door Gast »

Na alle inspanningen is nog maar de vraag hoeveel Nederland uiteindelijk aan biobrandstoffen kan produceren. Volgens het MNP kan het landbouwareaal 2 procent van het verkeer voorzien - een sector die zelf maar 20 procent van de totale energiebehoefte vertegenwoordigt. Veel CO2 zullen de brandstoffen dus niet besparen.
http://www2.trosradar.nl/PHP/news/19/1468

Beetje stom om dan in de uitzending pure olie te gaan hypen :roll:

erikd_o
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:28

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door erikd_o »

Het is wat bekrompen om alleen naar Nederland te kijken als het gaat om de productie van biobrandstoffen.
Ook Duitsland bv. kan slechts voor een beperkt deel in de eigen productie voorzien. Maar in een land als Polen is nog zoveel ruimte voor koolzaad.... Ook EU!
Anders wordt het m.i. als er oliepalmen geplant gaan worden op plekken waar eerst oerwoud wordt gekapt. Ook daar schijnt sprake van te zijn.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Susel
Gast

Geplaatst op 12 Sep 2005 22:55 door Susel


--------------------------------------------------------------------------------

bio-diesel!
Gelukkig wonen wijbij de duitse grens en hebben een diesel voor de deur staan.
Als het even kan, zorg ik dat de tank bijna leeg is, wanneer we daar heen gaan en maar tanken!
de grenzen zijn open, en ik mag max. 20 liter nog in jerrycans mee nemen.
sla-olie hebben we nog nooit gebprobeerd.
weet wel dat onze auto geweldig loopt op bio-diesel

Ik dacht dat de diesel in Duitsland duurder was?
Waarom komen de Duitsers dan bij ons diesel tanken??

daan1

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door daan1 »

Naar mijn mening kun je als alternatief voor de hoge benzineprijzen het beste op lpg rijden. Het scheelt je een hoop geld aan de benzinepomp.
Helaas stimuleert de overheid het rijden op lpg nog steeds niet. Terwijl het erg milieuvriendelijk is! Voor mij een belangrijke reden om op lpg te rijden. Ik ben heel erg tevreden met mijn inbouwinstallatie. Met de nieuwe systemen tegenwoordig ( VSI ) absoluut geen problemen. Persoonlijk zou ik niet zelf experimenteren met zonnebloemolie.

labren

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door labren »

ik vindt het de grootste onzin dat wij niet op plantaardige olie mogen rijden alleen maar omdat de regering daar geen graantje van kan mee pikken er zitten zogenaamt geen acijnse op maar ze houden er geen rekening mee dat op wat alles wat je koopt al belasting wordt geheven in de vorm van btw en acijnse die iedere winkel moet betalen en plus het is beter voor het miljeu en waarom verlagen ze nu de acijnse op benzine niet nu de olie duur betaalt moet worden 1,56 euro per liter benzine is wel 3,43 gulden we hadden voor de euro zon grote mondt toen de benzine naar 2,50 gulden ging van wat wordt de benzine duur en nu hoor je niemandt er meer over en wanneer krijgen wij het kwartje van kok terug ik moet er om lachen iedereen loopt te klachen maar doet er niks aan maar de consument is er weer de dupe van.

Dilaylah

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door Dilaylah »

Ik heb ook begrepen dat je kunt rijden op methaan. Heeft iemand daar ervaring mee en belangrijker, waar kun je dat tanken?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

g

Gast

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door Gast »

je mag geen brandstoffen gebruiken waarover geen accijns wordt geheven :(

Dotteke
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:33

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door Dotteke »

je wordt wel degelijk bekeurd door de politie, ze meten het percentage slaolie in je tank en dan mag je vrolijk bijbetalen (ik meen 10,- per liter)

pimarjan

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door pimarjan »

Helaas, ik woon niet bij de Duitse grens. Maar ik vraag me af waar het nu strafbaar wordt gesteld? Want hoe komen ze aan de boete? Ik begrijp dat het verwezen wordt naar de WED (Wet economische delicten). Maar welk besluit of wet geeft de douane de bevoegdheid omher proces-verbaal voor op te maken? Als ik het presteer om de auto op water te laten rijden, hoef ik alleen door de RDW te laten keuren en als alles veilig is aan het voertuigreglement voldoet, mag ik gewoon de wegen op.

Ik heb meer het idee, dat de Nederlandse regering (Welke vermoedelijk veel steun krijgt van de olie industrie), dit gebruikt ter intimidatie.

Nog een toevoeging, de politie is niet bevoegd tot controlle op gebruik van sla olie. Alleen bij een heterdaadsituatie, waarbij het naar voren komt, dan mag er met ondersteuning van een bevoegde organisatie (AID, FIOD of Douane) een proces verbaal opgemaakt worden.
Voorbeeld een ongeval waarbij de sla olie uit de tank loopt.

Ik ben benieuwd naar de eerste zitting, waarbij men het aan de rechter voorlegd.

Wie geeft mij de antwoorden op het juridische

Strearjan
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2005 23:59

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door Strearjan »

Hallo Dotteke, heb jij hier een bekeuring voor gehad? Ik ben ook wel benieuwd hoe men het gaat vervolgen. De politie heeft wel andere prioriteiten volgens mij?

Dotteke
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:33

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door Dotteke »

ik heb zelf geen boete gehad, want wij doen het niet. Maar laatst in een gesprek met iemand over het bijvullen van slaolie dit gehoord.

erikd_o
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:28

Re: Rijden op plantaardige olie

Ongelezen bericht door erikd_o »

Ik dacht dat de diesel in Duitsland duurder was?
Waarom komen de Duitsers dan bij ons diesel tanken??
Biodiesel kost in Duitsland ongeveer evenveel als gewone diesel bij een goedkoop tankstation in NL. In Duitsland is biodiesel circa 20 cent goedkoper dan gewone diesel. Vandaar dat Duitsers liever gewone diesel in Nederland tanken dan in Duitsland.

Gesloten