LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] iriscopisten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
ekiaam
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2005 21:05

iriscopisten

Ongelezen bericht door ekiaam »

Ik ben eerlijk gezegd eigenlijk wel geschrokken van het 'onderzoekje' naar iriscopisten. Ik vond het allemaal ook wel bijzondere mensen, maar dat hoort er misschien wel bij. Ik ben zelf een aantal keer naar een iriscopist geweest. Ik had er zelf wel een goed gevoel bij, omdat hij de eerste keer exact benoemde waar ik last van had. Ik herkende ontzettend veel van wat hij zei en had echt het gevoel dat ie wist waar hij het over had.

Ik had uiteraard graag gezien dat deze iriscopist ook eens 'onder de loep' werd genomen, omdat ik benieuwd ben wat hij zou zeggen. Ik geloof er op zich wel in dat dingen in de iris te zien kunnen zijn, maar ik denk ook dat er een hoop alternatieve 'artsen' zijn die 'vreemd' zijn. Maar hoe haal je die eruit?

Aan de andere kant hoorde ik van een client waarbij fibromyalgie was gediagnosticeerd door een oogarts. Beetje apart, maar blijkbaar zijn dat soort dingen dus wel in de ogen te zien.

Zou zo'n test ook gedaan kunnen worden bij acupuncturisten? Ik ben daar ook wel benieuwd naar.

Ik zal nu niet meer snel naar een iriscopist gaan... maar vind dat toch jammer, omdat ik (nogmaals) denk dat het wel kan.

Zijn er ervaringen van anderen? En niet afkrakingen van mensen die er nooit heen zijn geweest en er amper wat van weten en er niet in geloven. Ik wil graag ervaringen horen.

Peter 2
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2005 12:59

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door Peter 2 »

In ieder geval was de aanpak deze keer beter dan die van twee jaar geleden (zie onderwerp "kwakzalver" van 6 september 2003) . Toen gingen ze na of een iriscopist wel voldeed aan de eisen van de vereniging van iriscopisten, alsof dat enige garantie zou zijn dat zo iemand echt diagnoses kan stellen! Iriscopie is natuurlijk je reinste kwakzalverij, en dat kun je met dit soort tests eenvoudig aantonen. Natuurlijk was het resultaat geen verrassing voor me. Het mooist vond ik nog die dame die de patiënt zat uit te horen over waar deze misschien problemen had. Ja, zo kan ik ook wel een diagnose stellen! Het komische was dat ze het zelfs met deze hulp niet voor elkaar kreeg.

Het lijkt me een goed idee om dit soort tests te herhalen met andere vormen van kwakzalverij, dat zegt meer dan alle mooie verhalen van mensen die erin getuind zijn.

Harriet
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 feb 2005 10:22

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door Harriet »

Voor de zoveelste keer is aangetoond dat een Keurmerk voor alternatieve behandelwijzen héél erg dringend nodig is!
Ook is het lidmaatschap van een 'branchevereniging' en mooie diploma's aan de muur geen garantie voor goed werk.
Deze LVNG is dus terecht door ons niet erkend als van voldoende kwaliteit: de mensen weten niet waar ze mee bezig zijn en kennen hun eigen grenzen niet.
Ze zitten zeker niet op HBO nivo, nodig om zelfstandig praktijk te kunnen doen.
Consumenten die veilig naar een alternatieve behandelaar willen kunnen via de Infolijn AG hulp krijgen. www.infolijn-ag.nl

Huma

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door Huma »

Voorlopig is het duidelijk dat met een score van 0 van de 6 onderzochte iriscopisten je beter niet naar zo'n "alternatieve medicus" kunt gaan.
Lijkt me zinnig om over 3 maanden eenzelfde onderzoek te doen, deze keer bij 30 iriscopisten.
Ik ben bang dat de score wederom nul zal zijn.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door karr-2 »

Hiermee is maar weer eens bewezen dat alles wat niet binnen de reguliere medische zorg valt met een flinke korrel zout genomen moet worden. Alsof je aan mijn ogen kunt zien dat mijn linker grote teen pijn doet. Wat een onzin zeg.....

Harriet
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 feb 2005 10:22

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door Harriet »

Als het onderzoek overgedaan wordt: prima, maar dan wel onderscheid maken tussen gekwalificeerde artsen/therapeuten en lieden die b.v. alleen in de Gouden Gids staan. Kijken of er verschil is.
Wat ik wel zou willen weten: zijn er meer iriscopisten geraadpleegd en laten ze alleen de missers zien?
Radar is duidelijk niet geïnteresseerd in positief nieuws.....
Heb overigens nog nooit horen roepen dat we de geneeskunde moeten afschaffen, als emand zich ten onrechte heeft uitgegeven voor arts.....waarom moet het als het over alternatief gaat altijd over deze boeg?
Wat doet Radar met die 1 miljoen tevreden patiënten van alternatieve genezers elk jaar???

•Marijntjuh•
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 okt 2005 18:42

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door •Marijntjuh• »

Peter 2 schreef: Het mooist vond ik nog die dame die de patiënt zat uit te horen over waar deze misschien problemen had. Ja, zo kan ik ook wel een diagnose stellen! Het komische was dat ze het zelfs met deze hulp niet voor elkaar kreeg.
Als je het mij vraagt lijkt dit een beetje op Char ( - het medium). Die gaat ook eerst het alfabet opnoemen voordat ze een naam weet.

Bodosan
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2004 10:56

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door Bodosan »

Salut,
Vroeger had je piskijkers die aan de kleur van je urine konden zien wat je mankeerde en hoe ernstig dit was ('zwarte' pis).
Het lijkt me dat onze iriscopisten een soort moderne piskijkers zijn; in ieder geval weet ik zelfs dat je met een blauw oog een blauw oog hebt.
Prima Radar deze kwalijke nonsens te laten zien. Gewaarschuwd mens, etc.
Bodosan

Anemoon

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door Anemoon »

Ik herkende 1 iriscopist in de uitzending...daar loop ik zelf al 2 jaar bij!
En daar ben ik beter door geworden, want ik was behoorlijk ziek (problemen aan lever en darmen). Hij had het helemaal bij het juiste eind en vertelde me destijds dingen waar ik zelf nog niet aan had gedacht.
Uiteindelijk ben ik dan ook geschrokken door deze uitzending.

newenergy

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door newenergy »

Ik vind het jammer dat radar zo negatief uitzend over deze geneeskunst. Er wordt beweerd dat de proefpersonen een nierziekte hadden.Maar wie heeft dat bewezen? Ze hebben toch nog wel genoeg energie om een rit naar de iriscopist te maken en die in hun val te lokken. Ik kan hier verschrikkelijk boos om worden, :twisted: omdat ik jaren lang ziek was en pijnen leed,waar geen ene reguliere arts mij van verloste.
Het was wel de iriscopist die mij ooit op de goede weg hielp.
Addy

Gast

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door Gast »

Al 10jr geledenbij iriscopist geweest met mijn man .Hij vond vermindere nier fuctie. Maar de darmkanker werd niet gekonstateerd.Mijnarts vond dat als je 80 jr bent het heel normaal is dat je nieren niet meer 100 prc werken. Kosten 100 gld.Het is allemaal nep.

rosemarie ypma

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door rosemarie ypma »

Beste redactie,



Graag wil ik reageren op uw onderzoek naar iriscopisten. Ik ben Rosemarie Ypma, natuurgeneeskundig therapeut, docent en auteur algemene natuurgeneeskunde met 21 jaar ervaring.



In 1999 heb ik een boek geschreven over iriscopie op verzoek van de uitgeverij Ankh-Hermes te Deventer. Dit enige boek in de Nederlandse taal over dit onderwerp wordt op diverse opleidingen gebruikt.



Ik vind het jammer, dat een onderzoek naar dit bijzondere vak niet beter wordt voorbereid. Iriscopie heeft haar beperkingen, zoals iedere vorm van diagnose, ook de reguliere.

Je mag en kan als iriscopist geen ziekten uit het oog benoemen, omdat die eenvoudigweg niet te zien zijn. Als je al een vermoeden hebt, mag je deze niet benoemen omdat je geen arts bent. Iriscopisten artsen zijn op 1 hand te tellen.



Ziekten zijn niet te zien, je ziet echter wel de zo belangrijke dieper liggende oorzaken van klachten, waarvan je alleen zult weten of ze op dat moment aanwezig zijn, door navraag bij de klant. Bijvoorbeeld; de klacht is hoofdpijn. Zeer geregeld zul je dan een relatie zien met het niet goed functioneren van de darmen, dus je ziet geen tekens in het hoofdgebied in de iris. Irisdiagnose is een aanwijzingsdiagnostiek die bevestiging van de klant behoeft.



Dit is niet het ‘’raden’’ omdat je, zoals de iriscopist in de uitzending niet alles wat je ziet moet benoemen. Als je veel ervaring hebt, weet je precies wat belangrijk is en wat ‘’overerfde’’ tekens zijn, dus meegekregen van ouders en grootouders. Die tekens doen meestal niets in het leven van de klant.



Als niet-arts mag je een vermoeden niet uitspreken, al zal een ervaren iriscopist deze wel hebben. Alleen de arts kan een diagnose stellen na ook uitvoerig de hulp in te roepen van allerlei deskundigen, zoals laboranten, radiologen, echodeskundigen enz.



Zoals in de uitzending de diagnose “nierstenen” werd gesteld is onmogelijk. Gal en nierstenen worden in hun ontstaan niet “gevoed” door het zenuwstelsel en zijn dus niet in het oog waar te nemen. Wel waarneembaar is de conditie van die organen en weefsels die het ontstaan van stenen mogelijk maakt. Zo laten ook operaties en verwijderde organen of transplantaties geen sporen na in de iris, omdat er door de narcose geen impulsen via de zenuwbanen kunnen worden gegeven.



Wat is dan de zin van iriscopie?



Wereldwijd hebben vele iriscopisten kunnen vaststellen dat hun bevindingen overeenkwamen met eerder gestelde reguliere diagnoses, zonder dat zij van tevoren op de hoogte waren. Ook hebben zij kunnen vaststellen dat mensen pas na jaren klachten ontwikkelden waarvan de iriscopisten de aanleg al jaren voordien in de iris hadden afgelezen. Iriscopie leent zich dus ook heel goed voor preventie. Zien wat je zwakke plekken zijn zodat je op tijd je leefwijze kunt veranderen.

Het kennen van de basis constitutie uit de iris is van groot belang voor een behandeling. Ieder mens heeft een uniek eigen lijnenpatroon, zoals een vingerafdruk. Het oog liegt niet. Maar om een oog te kunnen lezen, heb je veel ervaring en een goede opleiding nodig. Het is een moeilijk vak en niet iedere therapeut neemt de moeite zich te blijven bijscholen.



Ik zou het zeer op prijs stellen als u in uw programma ook deze kant wilt belichten. Ik lees nu al weer op het forum de negatieve reacties. Het doet geen goed aan de ervaren en integere collega’s die hun vak verstaan en vele mensen hebben kunnen helpen.



Met dank en vriendelijke groet,



Rosemarie Ypma www.rosemarie-ypma.nl

Gast

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door Gast »

Wat is dan de zin van iriscopie?
Dat vraag ik me na de uiteenzetting ook af.

Voor alle duidelijkheid, ik ben bepaald geen fan van natuurgeneeskunde, het werkt overigens wel bij mij maar dan alleen op mijn lachspieren (de Radar uitzending was daar een goed voorbeeld van),
Maar onder het mom vrijheid, blijheid mag wat mij betreft iedereen er verder in geloven, dat de verzekeringen het ondersteunen met munten vind ik minder.

Volgens de uiteenzetting mogen ze niets want ze kunnen niet veel zien maar hun bevindingen komen wel overeen met eerder regulier gestelde diagnoses (maar ze mogen dat weer niet vertellen want ze zijn geen arts)
Ik moet er dus naartoe om te horen wat ik voor aanleggen heb (mogen ze die wel vertellen) en te horen dat ik moet stoppen met roken en beter moet gaan eten.
Kijk, daarvoor hoef ik zelfs niet naar een reguliere arts, dat weet ik zelf wel.

Dan ben ik bang (en dat zagen we in de uitzending ook) dat er vervolgens wordt geadviseerd om me te baden in olie, kabouterthee te drinken (ook zielig voor die kaboutertjes :wink: ), aan bloemen te ruiken en gekleurde lapjes op mijn lijf te leggen.
Geeft een beetje het idee van koppelverkoop of belangenverstrengeling.

Als mensen denken er baat bij te hebben moeten ze vooral gaan en doen wat iriscopisten en therapeuten zeggen, dan helpt het ook.
Laat mij maar ploeteren met de reguliere geneeskunde

Ik wens u allen een goede gezondheid, op welke manier dan ook :D

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dan ben ik bang (en dat zagen we in de uitzending ook) dat er vervolgens wordt geadviseerd om me te baden in olie, kabouterthee te drinken (ook zielig voor die kaboutertjes ), aan bloemen te ruiken en gekleurde lapjes op mijn lijf te leggen.
Ha ha ha ik zie het ineens helemaal voor me. Met een lapje van de juiste kleur ben je zo genezen....

Maar even serieus, ik geloof absoluut niet in dat zweverige gedoe. Geef mij maar een gewone echte arts, dan weet ik zeker dat ik genees. Aan mijn ogen, mijn urine of mijn tenen valt niets af te leiden door een kwakzalver.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Ik wens u allen een goede gezondheid, op welke manier dan ook
Die reactie boven dilbert29 is van mij maar ik heb het per ongeluk als gast gepost.
Als je zo'n bikkel bent om hier te posten moet je dat ook maar op naam doen vind ik :wink:

groeten

ekiaam
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2005 21:05

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door ekiaam »

Wat ik wel jammer vind is dat ik vraag om mensen die er ervaring mee hebben en vervolgens weer allerlei posts krijg van mensen die er niet in geloven. Dat weet ik nou wel, dat die mensen bestaan. En ik weet ook wat jullie er van denken. En als je niet in iriscopie gelooft, hoef je er ook niet heen. Dus post dan ook niet zou ik zeggen.

Gelukkig zijn er ook mensen die wel vanuit hun ervaringen hebben gepost. Bedankt (y). Zijn er meer ervaringen?

antoine

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door antoine »

In het kader van iriscopie; er bestaan echte oplichters!!!
Als eerste zou ik willen zeggen dat ik absoluut ook hele goede ervaringen heb met alternatieve geneeswijze en zeker niet alle mensen over een kam wil scheren maar kijk uit. Zonder namen te noemen wil ik wel waarschuwen voor een bepaalde man die zich iriscopist noemt, gebruik maakt van logo's van beroepsverenigingen maar daar niet bij aangesloten is en als je eenmaal met hem in zee gaat je dwingt onder de noemer dat als je niet luistert naar zijn aanwijzingen het heel verkeerd gaat aflopen je torenhoge rekeningen in de bus gooit met een advocaat dreiging er achter aan. Ze bestaan dus wel degelijk en probeer daar maar eens van af te komen. Buiten de financiële schade is er ook een hoop emotionele schade en zorgt hij ervoor dat mensen alleen maar conflicten met anderen overhouden en letterlijk een enorm schuldgevoel overhouden. Aan de dood van een kind ben je zelf schuldig! Aan een zedemisdrijf heb je zelf meegewerkt en ga zo nog maar even door. Deze man is levensgevaarlijk als je niet stevig in je schoenen staat.

Harriet
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 feb 2005 10:22

Re: iriscopisten

Ongelezen bericht door Harriet »

Dringend verzoek aan gast Antoine: geef ons door om wie het gaat, dan kunnen we uitzoeken of er iets tegen deze griezel ondernomen kan worden!
www.infolijn-ag.nl

Gesloten