Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Pindakaasje
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2011 21:38

Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Pindakaasje »

Banken gaan boetes en daanaastmprocentpercentages rekenen voor het opnemen van contant geld. En al is munt en papiergeld nog steeds een wettig betaalmiddel de banken laten hiermee zien deze uit te willen bannen.
Daarnaast hebben veel banken de Coronacrisis aangegrepen en teveel bankfiliaal de deuren voorgoed gesloten. Deze zijn echter onmisbaar en horen in feite laagdrempelig te zijn en gebruikersvriendelijk ook voor nog steeds miljoenen mensen in Nederland die minder digitaal mee kunnen en de (nog financieel) zelfstandigen kwetsbaren en ouderen. Mensen die nog steeds legio te vinden zijn in de maatschappij en door de overheid en Postbus 51 spotjes naar Bibliotheken worden gestuurd. Maar echter voor hulp bij bankzaken en betalingen etc. men daar te horen krijgt dat bibliotheken daar echt niet voor bedoeld zijn en men daarvoor alweer.., naar hun bank gestuurd worden welke in hun woonplaats en wijde omtrek dus verdwenen is. Men wordt van het digitale kastje naar de muur gestuurd. Ik zie nu al (te) veel en groeiend aantal laaggeletterden, ouderen en kwetsbaren mensen in mijn directe omgeving die het afgelopen jaar in de problemen kwamen of slachtoffer werden van fraude, phishing en nergens terecht konden, want ook telefoontjes voor info en advies naar telefoonnummers bleken maar al te vaak die van kwaadaardigen welke uit waren op mensen hun nog bescheiden saldo.

Ook zie ik ouderen welke vanwege beperkte fysieke bankiermogelijkheden bovengenoemden (maar ook ondernemers) ineens grote geldbedragen opnemen (of storten) en daarmee over straat gaan … ook helaas met helaas alle daaraan klevende risico’s, gevaren en gevolgen van dien.

De banken en overheid zouden er daarom goed aan doen zich bewust te worden van de financieel-maatschappelijke taak naar deze kwetsbare groepen in de maatschappij door de opgeworpen drempels voor deze klanten weer te verlagen door meer filialen open te houden, geen boetes voor constant geld, betalingen, betaalmogelijkheden, stortingen, en opname. Ik weet het dat kost geld maar de huidige situatie is zorgelijk want bovengenoemde nog zelfstandig geldzaken regelende groepen mensen dreigen hier tussen wal en schip te geraken of anders wel flink in de problemen te komen

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Pindakaasje schreef:
24 jun 2021 12:35
De banken en overheid zouden er daarom goed aan doen zich bewust te worden van de financieel-maatschappelijke taak naar deze kwetsbare groepen in de maatschappij door de opgeworpen drempels voor deze klanten weer te verlagen door meer filialen open te houden, geen boetes voor constant geld, betalingen, betaalmogelijkheden, stortingen, en opname. Ik weet het dat kost geld maar de huidige situatie is zorgelijk want bovengenoemde nog zelfstandig geldzaken regelende groepen mensen dreigen hier tussen wal en schip te geraken of anders wel flink in de problemen te komen
Probleem is natuurlijk dat dat wat jij wilt, heel veel geld kost. Normaal gesproken worden kosten in rekening gebracht bij degenen die die kosten veroorzaken, maar dat zal ook niet de oplossing zijn die je voorstaat. Moet de overheid dan bankfilialen gaan sponsoren voor de steeds kleiner worden groep die de fysieke kantoren nog wil gebruiken?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Postbus 51 spotjes? Daar zijn ze in 2012 al mee gestopt :wink:

J. Deltoer
Berichten: 3034
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

In mijn dorp had je eind jaren 80 5 rabokantoren, 2 postbanken, 1 nmb bank, 1 abn bank, 1 amrobank, 1 volksbank, 1 verenigde spaarbank. Er is nu nog 1 rabobank (gaat ook weg) en 1 sns winkel. De rest is verdwenen. Geldautomaten zijn teruggebracht naar 4
En na al die reorganisaties besparingen en afbouw nu betalen voor contant geld omdat de banken er anders niet meer in uitkomen.... :shock:

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zie mensen (vooral ouderen) bij ons in het winkelcentrum geld pinnen, dat lukt nog prima. Vervolgens lopen ze naar de supermarkt en betalen daar contant. Waarom? Dan kun je toch ook voor je boodschappen veilig pinnen, beter dan met allemaal briefjes van 50 in je portemonnee te lopen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

En dan natuurlijk de vraag aan een ieder: hoe vaak ging je zelf nog naar die bankkantoren voordat ze dicht gingen. Toen er bij ons nog veel bankkantoren open waren kon je daar een kanonskogel afschieten, zo rustig was het daar. Nu er nog maar een paar zijn is er wat meer aanloop, maar nog steeds niet echt druk. Ik heb liever dat mjin bank geld steekt in nog betere digitale middelen dan in kantoren waar niemand heen gaat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door sjohie »

Contant geld is inderdaad een wettig betaalmiddel,maar daar zijn er meer van. Een winkel hoeft niet alle soorten daarvan te accepteren. Anders zouden bijvoorbeeld onbemande tankstations niet mogen bestaan..

J. Deltoer
Berichten: 3034
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

PeterPeters1966 schreef:
24 jun 2021 13:20
En dan natuurlijk de vraag aan een ieder: hoe vaak ging je zelf nog naar die bankkantoren voordat ze dicht gingen.
Zelden. Misschien 1 keer per 2 jaar. Ze mogen van mij ook gerust sluiten, dat is het punt niet.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door reggie2 »

sjohie schreef:
24 jun 2021 14:03
Contant geld is inderdaad een wettig betaalmiddel,maar daar zijn er meer van. Een winkel hoeft niet alle soorten daarvan te accepteren. Anders zouden bijvoorbeeld onbemande tankstations niet mogen bestaan..
Zover ik weet wel hoor, zolang geld een wettig betaal middel is kan je rustig in een winkel zeggen dat je contant betaalt. Moet ook gewoon kunnen vind ik , dat digitale maakt alles een stuk onpersoonlijker.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik.heb gelukkig nog nooit een persoonlijk gevoel gehad bij het afrekenen van een broodje.
Zo snel mogelijk vrij geven en ondernemers zelf laten bepalen wat ze wel of niet accepteren.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

PeterPeters1966 schreef:
24 jun 2021 13:20
En dan natuurlijk de vraag aan een ieder: hoe vaak ging je zelf nog naar die bankkantoren voordat ze dicht gingen.
Ik ging in de bankkantoren pinnen, dat leek me veiliger dan buiten. Ook wel eens geprobeerd om geld te wisselen, maar daar deden de banken niet meer aan.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is allang vrij. Een ondernemer hoeft geen contant geld te accepteren. Aan de klant de keus daar wel of niet te kopen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door grun »

reggie2 schreef:
24 jun 2021 15:22
sjohie schreef:
24 jun 2021 14:03
Contant geld is inderdaad een wettig betaalmiddel,maar daar zijn er meer van. Een winkel hoeft niet alle soorten daarvan te accepteren.
Zover ik weet wel hoor, zolang geld een wettig betaal middel is kan je rustig in een winkel zeggen dat je contant betaalt.
Ik begreep dat de winkelier zelf kan bepalen hoe hij betaald wil worden, zolang hij dat maar bij de ingang kenbaar maakt. Als hij daar bordje ophangt met "Hier kunt u alleen pinnen", dan kun je daar niks aan doen. In de fysieke winkels van Belsimpel bijvoorbeeld kun je alleen pinnen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door reggie2 »

Als je een bordje ophangt wel ja, dan mag je weigeren.

Bij ons is toen destijds een winkel tijdens de lockdown over gegaan op alleen maar pinnen. ( hield daar na de lockdown ook aan vast)
Is hij toch weer van afgestapt want hij raakte aardig wat klanten kwijt.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, bijna veertig jaar geleden bracht ik zo nu en dan echt een bezoek aan "mijn bankiers", de heren Mees en Hope. Een kort maar persoonlijk gesprek aan een bureau in een ontvangstkamer, waarbij het door mij gewenste bedrag werd overhandigd, na aangevoerd te zijn via buizenpost. Dat waren nog eens tijden.

De laatste keer dat ik in een bankkantoor van ING was, in verband met een buitenlandse cheque, kreeg ik een afdrukje van de internetpagina die ik zelf ook al had gevonden. Nee, verder konden ze daar niets voor me doen. Ik ben er nooit meer geweest en het verbaast me dan ook niet dat er steeds meer kantoren worden gesloten. Online regelen gaat gemakkelijker en sneller.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door sjohie »

reggie2 schreef:
24 jun 2021 15:22
sjohie schreef:
24 jun 2021 14:03
Contant geld is inderdaad een wettig betaalmiddel,maar daar zijn er meer van. Een winkel hoeft niet alle soorten daarvan te accepteren. Anders zouden bijvoorbeeld onbemande tankstations niet mogen bestaan..
Zover ik weet wel hoor, zolang geld een wettig betaal middel is kan je rustig in een winkel zeggen dat je contant betaalt. Moet ook gewoon kunnen vind ik , dat digitale maakt alles een stuk onpersoonlijker.
Dat heb je dus mis, aldus bijvoorbeeld deze pagina van de rijksoverheid.

Zoals ik al zei, als dit niet zou mogen, zou jij dus met een briefje van 50 bij een onbemand tankstation kunnen gaan staan stamvoeten, en eisen dat je er mee moet kunnen betalen? Dat is dus niet zo, dat is pin-only, en als dat tegen een wet of regel zou zijn, hadden we het aantal ervan de afgelopen tien jaar niet zo zien groeien, en al veel eerder met veel tamtam, proefprocessen voorbij zien komen in de media, etc etc.

Ondernemers, maar ook particulieren op zeg marktplaats, mogen bepaalde wettelijke betaalmiddelen weigeren, denk aan 500 euro biljetten, of recent alleen contactloos betalen in winkels tijdens de pandemie. Als dat laatste, jou volgend, niet gad gemogen, waren Engel & co er al lang een proces over begonnen.

Enige vereiste is dat dit vooraf duidelijk kenbaar wordt gemaakt, en dan kan je als consument een geïnformeerde keuze maken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door reggie2 »

Het gaat mij niet om een onbemand tankstation maar om een gewone winkel.

By the way.....ik stampvoet nooit, dan sla ik de winkel wel over waar ik niet wil pinnen :-)

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Sira »

Op zich maakt het mij niet uit of die bankkantoren sluiten, maar het vervelende voor bijv. ondernemers, is dat ze ook gelijk de enige stortingsautomaat weghalen. Wij hebben bij ons in het dorp geen bankkantoor, maar wel 1 pinautomaat die ook zo nu en dan noodzakelijk is. Als ik namelijk een nieuwe pontkaart nodig heb, kan ik die uitsluitend contant afrekenen op de pont.

sake1987

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door sake1987 »

J. Deltoer schreef:
24 jun 2021 13:09
In mijn dorp had je eind jaren 80 5 rabokantoren, 2 postbanken, 1 nmb bank, 1 abn bank, 1 amrobank, 1 volksbank, 1 verenigde spaarbank. Er is nu nog 1 rabobank (gaat ook weg) en 1 sns winkel. De rest is verdwenen. Geldautomaten zijn teruggebracht naar 4
En na al die reorganisaties besparingen en afbouw nu betalen voor contant geld omdat de banken er anders niet meer in uitkomen.... :shock:
In de jaren 80 kon je bij die banken terecht van maandag tot vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Was ik vrijdag te laat had ik geen stap geld voor het weekend.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Jablan »

Met een biljet van 500 euro afrekenen lukt wel in dat soort winkels, als je daar meer dan 450 euro uitgeeft. Achter deze tekst zit het afromen van de kassa, voor een aankoop van 50 euro is er te weinig wisselgeld in de kassa aanwezig als je met de grotere biljetten betaalt.

Gesloten