LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Kookwekker
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2012 08:47

FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door Kookwekker »

Finbox is een nieuwe dienst van een drietal banken (ABN-Amro, ING, Rabobank) voor het ontvangen van digitale nota's van bedrijven. Het idee is goed. Lagere kosten voor de bedrijven die de nota's sturen, beter voor het milieu en de consument kan de nota meteen betalen zonder kans op fouten. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de consument er op gewezen wordt dat er een nieuwe nota voor hem klaar ligt. Rabobank biedt hiervoor de dienst FinBox Alerts, waarbij je een alert kunt ontvangen via SMS of e-mail echter:

Kosten
Voor het ontvangen van FiNBOX Alerts hoeft u geen abonnementskosten te betalen. U betaalt per ontvangen bericht € 0,20. Deze kosten worden automatisch van rekening ### afgeschreven.


Dit betekend dus dat je ook € 0,20 mag afrekenen voor het ontvangen van een e-mail. Ik vind dit absoluut schandalig, het versturen van hun nieuwsbrief kan schijnbaar wel kosteloos.

Ben ik te verwend om te verwachten dat de e-mail gratis is of gaat de rabobank hier een beetje te ver.

p.s. Kosten vragen voor een SMS kan ik nog wel begrijpen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wellicht is het wat overtrokken geld te vragen voor dat e-mailtje.
Aan de andere kant kan een consument ook heel makkelijk een keer per week (bijvoorbeeld) inloggen om te kijken of er rekeningen zijn binnengekomen, net zoals de gewone e-mail gecheckt wordt.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door henk51 »

Dit betekend dus dat je ook € 0,20 mag afrekenen voor het ontvangen van een e-mail. Ik vind dit absoluut schandalig, het versturen van hun nieuwsbrief kan schijnbaar wel kosteloos.

Ben ik te verwend om te verwachten dat de e-mail gratis is of gaat de rabobank hier een beetje te ver.
Dit is een extra service,het is niet verplicht je kan het aanzetten/uitzetten wanneer je wil. Als je het niet wil kijk je gewoon regelmatig in je finbox.
Dus om nou meteen te roepen schandalig is een beetje overdreven.Als je de alerts niet wil kosten ze ook niets. Het versturen van een nieuws brief gaat naar alle klanten.Het versturen van alerts maar naar een beperkt aantal klanten.
Het is dan niet fair om alle klanten te laten meebetalen voor een extra dienst welke maar door een klein aantal rekeninghouders gebruikt word.


gr Henk

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door CB »

Het is inderdaad een kwestie van je brievenbus van internetbankieren controleren. En dat is helemaal gratis. :wink:

Boisbas
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 jun 2007 14:12

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door Boisbas »

Lagere kosten voor de bedrijven die de nota's sturen
om alle klanten te laten meebetalen voor een extra dienst
Het is natuurlijk van de zotte om €0,20 te moeten betalen, zodat bedrijven hun kosten omlaag kunnen brengen.
De verwerking van gewone nota's kost ook geld.
En voor deze service mag je dan gaan betalen.

Niet een beetje de wereld op de kop?

Zo meteen gaan we ook betalen voor het kassagebruik in de supermarkt, wanneer je de boodschappen afrekent.
Dit in het kader om de kosten van de supermarkt om laag te brengen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door CB »

Boisbas schreef:Het is natuurlijk van de zotte om €0,20 te moeten betalen, zodat bedrijven hun kosten omlaag kunnen brengen.
Daar kies je toch zelf voor, het is geen verplichting. Het is een service die geboden wordt, maar daar hoef je toch geen gebruikvan te maken.
Boisbas schreef: Zo meteen gaan we ook betalen voor het kassagebruik in de supermarkt, wanneer je de boodschappen afrekent.
Maak je niet ongerust, die kosten worden al berekend in de algemene bedrijfskosten. :wink:

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door Jefdus »

Vergelijk het met de hypothetische mogelijkheid om een SMSje te ontvanegn op het moment dat de postbode post in je brievenbus gooit. Nodig heb je het niet, maar sommige mensen vinden het misschien handig (als je brievenbus ver van je huis afstaat bijvoorbeeld). Iedereen kan voor zichzelf uitmaken of ze het geld voor deze service overhebben of niet.

Boisbas
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 jun 2007 14:12

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door Boisbas »

Ik ben het met je eens CB, maar om de Finbox nu een service te noemen...., terwijl je weet dat een papieren nota aan toezending en verwerking veel en veel meer kost.
De verhoudingen zijn in dit opzicht dan wel zoek en weten deze banken lucht te verkopen :D

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Boisbas schreef:Ik ben het met je eens CB, maar om de Finbox nu een service te noemen...., terwijl je weet dat een papieren nota aan toezending en verwerking veel en veel meer kost.
De verhoudingen zijn in dit opzicht dan wel zoek en weten deze banken lucht te verkopen :D
Wat maakt het eigenlijk uit? Er moet alleen betaald worden voor een alert naar een ander e-mailadres. Als een Finbox gebruiker deze alerts nu niet aanzet en regelmatig zijn finbox checkt, net zoals de brievenbus en gewone e-mail zijn die alerts totaal niet nodig en kost het ook niks.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door A.niem »

Wij maken ook gebruik van de FinBox van de Rabobank. Op het moment dat je inlogt, en er staat een nieuwe rekening voor je klaar, krijg je daar bericht van. Dus als je minimaal 1x per week internetbankieren opent, is het helemaal niet nodig om dit in te stellen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door CB »

Boisbas schreef:Ik ben het met je eens CB, maar om de Finbox nu een service te noemen...., terwijl je weet dat een papieren nota aan toezending en verwerking veel en veel meer kost.
De verhoudingen zijn in dit opzicht dan wel zoek en weten deze banken lucht te verkopen :D
Ja ik vind de FinBox een service en ik doe het al bijna een jaar (ING kende dat al als Digitali nota's). Ik hoef geen acceptgiro's/overboekingen meer in te kloppen in het systeem. Het bespaart dus werk, is minder foutgevoelig en het is nog gratis ook. Als dat geen service is, dan moet je mij maar eens vertellen wat service volgens jou inhoud.

Hou me te goede, ik ben het lang niet altijd eens met hoe banken met kosten omgaan, maar je kunt het ook overdrijven en dat doe jij volgens mij in deze.

DennisJP
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2012 20:36

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door DennisJP »

Ik vind de informatie verstrekking over FinBox erg beperkt.
Hoe (vaak) mag een bedrijf aan je vragen om hun facturen te plaatsen in FinBox?
Wat als je het niet eens bent met een factuur?
Hoe snel kan je een bedrijf de toegang tot FinBox ontzeggen na eerdere toekenning?
Beschermt je bank je tegen (andere) vreemde praktijken van bedrijven in het algemeen die door FinBox kunnen ontstaan?

riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door riddert »

DennisJP schreef:Ik vind de informatie verstrekking over FinBox erg beperkt.
Hoe (vaak) mag een bedrijf aan je vragen om hun facturen te plaatsen in FinBox?
Je kunt daar zelf naar vragen, als je voorheen acceptgiro's ontvangt van een bedrijf, betaal je daar vaak voor. Als je digitale facturen via de Finbox ontvangt bespaar je deze kosten.
Wat als je het niet eens bent met een factuur?
Wat doe je nu als je een papieren rekening krijgt die niet correct is? De procedure is precies hetzelfde. Je zult zelf een opdracht moeten geven om de factuur te betalen.
Hoe snel kan je een bedrijf de toegang tot FinBox ontzeggen na eerdere toekenning? net zo snel als de eerdere toekenning.
Beschermt je bank je tegen (andere) vreemde praktijken van bedrijven in het algemeen die door FinBox kunnen ontstaan?[color=#FF0000Op welke 'vreemde'praktijken doelt u?[/color]
U ziet nogal wat beren op de weg. Het is niets meer en niets minder dan een postvakje waar je digitale facturen verzameld worden. Is er een nieuwe factuur, dan krijg je bij het inloggen in je persoonlijke pagina daar een melding van. Je hebt dan de keus tussen betalen of wachten tot de uiterste betaaldatum, of elk ander gewenst tijdstip om de rekening te voldoen.
Gewoon wekelijks je bank checken en je vergeet nooit meer een rekening te betalen.

DennisJP
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2012 20:36

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door DennisJP »

riddert schreef:
DennisJP schreef:Ik vind de informatie verstrekking over FinBox erg beperkt.
Hoe (vaak) mag een bedrijf aan je vragen om hun facturen te plaatsen in FinBox?
Je kunt daar zelf naar vragen, als je voorheen acceptgiro's ontvangt van een bedrijf, betaal je daar vaak voor. Als je digitale facturen via de Finbox ontvangt bespaar je deze kosten.Acceptgiro's mogen enkel belast worden als men een alternatief aanbiedt wat overeenkomt.
Wat als je het niet eens bent met een factuur?
Wat doe je nu als je een papieren rekening krijgt die niet correct is? De procedure is precies hetzelfde. Je zult zelf een opdracht moeten geven om de factuur te betalen.Dat betekent dus dat je binnen je eigen internetbankier omgeving aangemaand kan worden.
Hoe snel kan je een bedrijf de toegang tot FinBox ontzeggen na eerdere toekenning? net zo snel als de eerdere toekenning.
Beschermt je bank je tegen (andere) vreemde praktijken van bedrijven in het algemeen die door FinBox kunnen ontstaan?[color=#FF0000Op welke 'vreemde'praktijken doelt u?[/color]
Reclame, dochtermaatschappij zet eveneens facturen door en kan er nog wel een paar bedenken. Maar de vraag blijft of je bank je er tegen beschermt?


U ziet nogal wat beren op de weg. Het is niets meer en niets minder dan een postvakje waar je digitale facturen verzameld worden. Is er een nieuwe factuur, dan krijg je bij het inloggen in je persoonlijke pagina daar een melding van. Je hebt dan de keus tussen betalen of wachten tot de uiterste betaaldatum, of elk ander gewenst tijdstip om de rekening te voldoen.
Gewoon wekelijks je bank checken en je vergeet nooit meer een rekening te betalen.
Ik begrijp dat u dit product zelf omarmt en wil laten omarmen maar ik zou graag meer transparantie zien bij het aanbieden van de dienst.

Boisbas
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 jun 2007 14:12

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door Boisbas »

CB: Als dat geen service is, dan moet je mij maar eens vertellen wat service volgens jou inhoud.
Hou me te goede, ik ben het lang niet altijd eens met hoe banken met kosten omgaan, maar je kunt het ook overdrijven en dat doe jij volgens mij in deze.

Service is: klantgericht (mee)denken.
Vertel me eens, denken de banken tegenwoordig nog met hun klanten mee, of zijn ze vooral bezig hun tekorten weg te werken?
Het verzenden van nota's kost de bedrijven meer geld dan die € 0,20.
Dat is het punt.
Dat de bank je nu € 0,20 cent wil laten betalen riekt in dit verband meer naar graaierij en weinig klantgerichtheid.
Dat jij voor deze zogenaamde service wilt betalen moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Fijn dat je ook bijdraagt aan een beter milieu.
Maar jij kunt een gebrek service en graaierij niet goed praten en dat doe jij volgens mij in deze. :D

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door Emmy75 »

DennisJP schreef:Acceptgiro's mogen enkel belast worden als men een alternatief aanbiedt wat overeenkomt.
Ja en Finbox is zo'n alternatief dus mogen de acceptgiro's die u via Finbox kunt krijgen belast worden.
DennisJP schreef:Dat betekent dus dat je binnen je eigen internetbankier omgeving aangemaand kan worden.
Waarom is dat een probleem ? U kunt ook via uw eigen brievenbus gemaand worden.
DennisJP schreef:Maar de vraag blijft of je bank je er tegen beschermt?
Waartegen moet de bank beschermen ? Het is gewoon een digitale brievenbus (Financiële inbox) voor de rekeningen. U kunt de rekeningen eenvoudiger betalen, maar voor de rest moet u gewoon de rekening controleren net zoals u een papieren rekening zou nakijken. Reclameren zoals u bij een normale papieren rekening ook zou doen enz.
DennisJP schreef:Ik begrijp dat u dit product zelf omarmt en wil laten omarmen maar ik zou graag meer transparantie zien bij het aanbieden van de dienst.
Volgens mij is dit toch aardig transparant, zo ingewikkeld is het niet. Alleen ontvangt de gebruiker de rekening digitaal in de internetbankieren omgeving in plaats van in de brievenbus.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Boisbas schreef:Het verzenden van nota's kost de bedrijven meer geld dan die € 0,20.
Dat is het punt.
Dat de bank je nu € 0,20 cent wil laten betalen riekt in dit verband meer naar graaierij en weinig klantgerichtheid.
Dat jij voor deze zogenaamde service wilt betalen moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Het punt is dat u gewoon van finbox gebruik kunt maken zonder die kosten te betalen. U moet die kosten niet betalen.

Het gaat hier om een extra optie welke u wel of niet aan kunt zetten. Dat is een keuze. Als u ervoor kiest die optie aan te zetten, pas dan kost het geld.

Het gaat hier om de optie dat een e-mail naar uw normale (opgegeven) e-mailadres gestuurd wordt om u erop te attenderen dat er een rekening is binnengekomen in uw Finbox. Als u deze optie niet gebruikt en gewoon zelf eens per week inlogt in uw internetbankierenomgeving / Finbox ziet u ook dat deze betalingen klaar staan. Daar heeft u geen e-mailherinnering voor nodig en dan hoeft u deze € 0,20 niet te betalen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is helemaal waar dat je het niet hoeft aan te zetten, maar toch vind ik het onbegrijpbaar dat men dit doet. Het versturen van een e-mail kost nauwelijks iets en de burger is gewent dat het niets kost. Volgens mij is dit het resultaat dat banken zich richten tot de aandeelhouder in plaats van de klant.

Eigenlijk zou ik wel graag geregeld willen zien dat je je banknummer mee kan nemen naar een andere bank, net zoals we dit nu kennen met telefoonnummers.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door bprosman »

Eigenlijk zou ik wel graag geregeld willen zien dat je je banknummer mee kan nemen naar een andere bank, net zoals we dit nu kennen met telefoonnummers.
In theorie kan dat natuurlijk wel maar er zitten wat haken en ogen aan, bankrekening nummers zijn niet zomaar "nummers" daar zit logica in. Bij de Rabobank rekeningen bijvoorbeeld staan de eerste 4 cijfers van je rekening voor een filiaalnummer waar je kantoor zit. Dit zou het zelfde zijn als van Amsterdam naar Rotterdam verhuizen en dan nog een 020- telnr houden.
Het kan allemaal wel maar het is niet zo eenvoudig als het misschien op het eerste gezicht lijkt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: FinBox Alerts betalen voor een e-mail

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef:Het is helemaal waar dat je het niet hoeft aan te zetten, maar toch vind ik het onbegrijpbaar dat men dit doet.
Op de site van de Rabo valt te lezen (onder het kopje hoe werkt het):
FiNBOX Alerts.
Binnen Rabo Internetbankieren ziet u standaard of u een FiNBOX-bericht heeft. Daarnaast heeft u de optie om FiNBOX Alerts in te stellen. Hiermee ontvangt u een SMS of e-mail bij een binnengekomen FiNBOX-bericht. Per ontvangen FiNBOX Alert betaalt u 20 eurocent. U kunt FiNBOX Alerts in Rabo Internetbankieren instellen en stopzetten.

Zoals het hier staat gaat het om een extra optie, waar men voor kan kiezen en waarvoor men betaald als men ervoor kiest maar men hoeft er niet voor te kiezen.

Op finbox staat:
Is FiNBOX gratis ?
U betaalt niets extra’s voor het gebruik van FiNBOX, want FiNBOX is een vast onderdeel van internetbankieren binnen uw betaalpakket; mits u klant bent van ABN AMRO, ING en/of Rabobank.

Gesloten