LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DSB compensatie regeling

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Piet »

Het is ondertussen 2013 en nog steeds geen bericht of wat dan ook van DSB compensatie ontvangen. Ik heb alle informatie opgestuurd wat ze nodig hadden echter het blijft opvallend stil.
Zit je ook nog steeds te wachten op een bericht van DSB m.b.t. de beoordeling van je compensatieaanvraag , stuur ons even een berichtje met je naam en postcode en wij gaan informeren bij DSB naar der status van je compensatieverzoek en de reden van de vertraging.

Groeten,
Piet

hermanuss
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2013 21:02

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door hermanuss »

Tot mijn grote verbazing kreeg ik 2 weken terug het compensatie voorstel binnen.
Ik had me alleen via internet aangemeld.
Ik heb niks meer lopen en mijn koopsom polis de wooncomfortpolis had ik ook al een paar maanden terug beeindigd.
Groot was mijn verbazing dat ik nu op een meevaller/vergoeding kan rekenen.Het heeft 1,5 jaar geduurd voordat ik wat heb gehoord en eerlijk gezegd was ik het al vergeten.
iik heb het 8 pagina's tellende voorstel getekend en retour gezonden.Nu even afwachten!
Zouden de internet aanmeldingen op alfabet werken? dan zijn ze daarmee pas bij de letter E aanbeland!

Michael8maart83
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mei 2013 04:54

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Michael8maart83 »

Ik ben als jurist al een tijdje aan het onderzoeken of het compensatiefonds ook echt tot behoorlijk compenseren kan worden verplicht. Liggen er geen mogelijkheden tot hogere compensatie dan thans het geval is?

hermanuss
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2013 21:02

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door hermanuss »

redhead55 schreef:Hermanuss,
bij DSB.

Klopt helemaal wat je vertelde, ik had gehoopt dat het grote bedrag in een keer betaald zou worden.Ik krijg nu slechts een voorschot van 27 procent en dan later weer.

Daardoor heb je nu een concurrente vordering op DSB. Dat is je als het goed is ook in de brief uitgelegd.
(waarschijnlijk ergens op pagina 2)

Dat betekent dat je vordering op de lijst van concurrente schuldeisers wordt geplaatst.
Tijdens de eerstvolgende verificatievergadering van DSB Bank wordt de vordering dan formeel geaccepteerd.

Er ligt momenteel een wetsvoorstel bij de Eerste Kamer (aanpassing WCAM) waarmee dit soort zaken
nog sneller kunnen worden afgehandeld.

Een concurrente vordering wil zeggen dat je meedeelt in de uitdelingen die door Rechter-Commissaris (R/C) in een faillissement worden goedgekeurd. Curatoren mogen niet op eigen houtje besluiten, ze hebben daarvoor altijd toestemming nodig van de R/C. De R/C is dus eigenlijk een soort controleur van de curator(en).

Op dit moment hebben concurrente schuldeisers 31% van hun vorderingen betaald gekregen. Uitdelingen vinden in principe, al naar gelang van de stand van de boedel, 2x per jaar plaats. Meestal in juni en december.

Stel nu dat je compensatie € 6.000,00 is. Dan zal de eerste uitdeling aan je dus 31% bedragen, ofwel € 1.860 euro. Bij elke volgende uitdeling ontvang je dus weer een percentage. Stel dat in december de R/C weer een uitdeling van 4% goedkeurt. Dan krijg je dus uitgekeerd: € 6.000 (oorspronkelijke vordering) - € 1.860 (reeds uitgedeeld) = € 4.140,00 x 4% = € 165,60. En zo moet je het rekensommetje telkens maken, tot het moment dat je niets meer te vorderen hebt..

Uitdelingen worden ook altijd gemeld in de openbare faillissementsverslagen van curatoren. Deze kun je hier vinden:
http://www.dsbbank.nl/crediteuren/nl/op ... erslagen)/

Let ook op dat curatoren, lopende het faillissement, nooit kunnen garanderen dat concurrente schuldeisers hun vorderingen voor de volle 100% betaald krijgen. Ze moeten dat voorbehoud wel maken zolang een faillissement nog loopt. Maar daar zou ik me op dit moment nog niet teveel zorgen over maken.

Hoop dat je zo iets wijzer bent. Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door megatron29 »

Ik snap die hele overkredietering niet. Ik heb toendertijd bij een Moonen Maastricht een lening afgesloten met bij behorende levensverzekering van DSB. En een of andere aandelen portefeuille ook van DSB.
Ik kom niet in aanmerking voor overkredietering omdat er niks meer openstaat?
Maar er staat wel nog steeds 23000 Euro open bij Interbank. Kan het zijn dat DSB dit toen allemaal heeft door gesluisd naar Interbank om deze problemen te voorkomen? Is Interbank niet gelieerd aan DSB?
Ik vind het maar wazig.

jr30
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2013 23:53

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door jr30 »

Goede dag mensen

jammer dat er toch nog zoveel zijn die wel in zijn gegaan op het voorstel
bedoel als je het voorstel goed leest staat er in dat ze je en bedrag toezeggen
maar wil niet zeggen dat je het allemaal terug krijg en reken er maar op dat je niet alles terug krijg

en helaas is ook nog eens hypetheekleed er mee gestopt van wegen grote succes
nou ik zit nog steeds in het zelfde schuitje en ik ben het totaal niet eens met het voorstel
en eenmaal getekend heb je geen poot meer op te staan, doe je nog eens afstand van je rechten

wordt wel weer eens tijd dat er weer eens echt aandacht wordt besteed en dat die curatoren eens
stoppen met die streken waar Scheringa mee is begonnen

Ber71
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2013 17:37

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Ber71 »

Goedemiddag mensen,

Februari alle stukken (bijna heel boekwerk) aangeleverd voor een totaal aanbod. Naar een paar weken werden we gebeld dat we zelf de ABS op moesten vragen bij de belastingdienst.
Dat gedaan en opgestuurd.
Vorige week vrijdag werd ik gebeld dat ze van mij nog geen ABS binnen hadden.
Aangegeven dat ik die allang had opgestuurd?
Nou bleek er weer een gedeelte van de ABS er niet bij te zitten.
Weer de belastingdienst gebeld en alles opgevraagd.
Krijg ik van de week een brief dat mijn dossier omgezet is van vanwege een mutatie in hun systeem.
Dat ze wellicht andere gegevens nodig hebben en dat ik hierover nog geïnformeerd word.
Ik de DSB gebeld, was niks aan de hand werd er gezegd.
Vandaag lag er een grote envelop op de deurgat.
Verzoek tot aanleveren gegevens.
Weer alle gegevens die ik in februari al had opgestuurd.
Ik weet niet waar ze mee bezig zijn, maar word er gek van.
Kan toch niet zo zijn dat ik weer dezelfde papieren moet aanleveren .
Iemand hier ook mee te maken gehad?

P.s. Bedankt meneer Lakeman dat u uw zakken heeft gevuld en ons vervolgens niet helpt.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Ber71,

Ik denk dat het opsturen van de aanvullende ABS gegevens voor DSB voldoende moet zijn om de compensatie te kunnen berekenen.
Ik wil hierover wel voor je informeren bij onze contactpersoon bij DSB.

Stuur even een PB met je naam en postcode en ik neem maandag direct contact op met DSB om e.e.a. na te vragen.

Als er meer mensen zijn die vragen over hun compensatieaanvraag hebben, stuur even een berichtje met je naam, postcode en je vragen en ik zoek het uit.

Groeten,
Piet

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door megatron29 »

Vandaag heb ik een brief gekregen van DSB het betreft Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade. Heeft dit betrekking op de aangekoppelde lening die ik bij het product van DSB heb gepakt toendertijd?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Toch even aanmelden.

Ik heb ook een lening gehad bij DSB - ondertussen afbetaald (vervroegd).
Mijn wederhelft heeft e.e.a. eens nageplozen, en inderdaad - ook ik ben zo naief geweest ze te geloven - waardoor de lening 3 dubbel verzekerd is geweest.

Compensatieregeling - gewoon aangemeld met "we zien wel" - en inderdaad - er zou een bedrag terug moeten komen.
Vorige week getekend voorstel retour gezonden - nu rustig afwachten op wat komen gaat.
Zou wel fijn zijn - hebben we een beetje ruimte als het terugkomt..

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door solleila »

Ik heb tussen 2002-2005 een lening gehad en vanaf 2005 afbetaald,ook ik kreeg een brief met compensatieregeling. En ik moest ook een verzekering afsluiten. Is het daarom dat ik die brief kreeg?

ElenaB
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2013 10:22

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door ElenaB »

Wij hebben eind 2012 een compensatievoorstel gekregen ivm overkreditering en poliscompensatie.
We hadden een overkreditering van bijna 90.000 euro (staat erin) maar vanwege 'ingroei' is de compensatie nog slechts 26.000. Hoe verzinnen ze het...
We hebben vervolgens een herbeoordeling aangevraagd en die is nu afgewezen.Ik had juist in 2010 namelijk extra inkomsten vanwege een tijdelijk dubbele baan. De extra inkomsten worden niet als incidenteel gezien want ze kijken naar de gegevens van de belasting? Ik begrijp niet wat dat ermee te maken heeft. Natuurlijk was de belasting dat jaar hoger, want ik had meer inkomsten. Maar ik vind dus dat ze dat niet mee mogen tellen, ook vooral omdat die extra inkomsten juist waren om de hoge hypotheeklast van de dsb enigszins te verlichten. Verder vind ik het verschil tussen 90k en 26k echt te groot. Ik ben echt niet zoveel 'ingegroeid', was het maar waar.
We zijn nu dus weer een half jaar verder en ik ben nog geen stap verder. Ik weet ook niet wat ik nu nog kan doen. Mijn man zegt dat we maar moeten tekenen, maar ik durf nog niet want dan hebben we vervolgens geen poot meer op te staan. Aan de andere kant wil ik hier nu eindelijk eens vanaf zijn. Door die compensatie daalt mijn hypotheek licht maar echt geholpen zijn we er niet mee. Iemand hier nog een idee?

Mar70
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2010 15:50

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Mar70 »

Wij zijn al sinds november 2011 bezig de compensatie uitbetaald te krijgen, maar hoe verrassend: dat is nog steeds niet gebeurd.

Het compensatiebedrag zou de restschuldregeling volledig inlossen, broekzak/vestzak-idee, maar we lopen alleen maar tegen betonnen muren van naar elkaar verwijzen op.
Vandaag weer gebeld en nu is er weer een probleem met het systeem waardoor de door ons gevraagde afhandelbrief niet verstuurd kan worden. Zal 1-2 weken duren en is smoes nr. zoveel.

Wij willen graag van de restschuldbetalingen af, maar de DSB en compensatie-afdeling niet.
Echt ongelofelijk daar.

wilfredo
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 okt 2011 09:20
Locatie: wageningen

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door wilfredo »

Hoi Elena,

Hebben jullie in het jaar 2009 geen 'extra' inkomsten gehad? zo nee dan kun je dat jaar nemen, dit kun je dan bij de DSB compensatieregeling aangeven. Ik heb gelezen dat dit kan, dus ik zou zeggen sowieso proberen!

Succes
ElenaB schreef:Wij hebben eind 2012 een compensatievoorstel gekregen ivm overkreditering en poliscompensatie.
We hadden een overkreditering van bijna 90.000 euro (staat erin) maar vanwege 'ingroei' is de compensatie nog slechts 26.000. Hoe verzinnen ze het...
We hebben vervolgens een herbeoordeling aangevraagd en die is nu afgewezen.Ik had juist in 2010 namelijk extra inkomsten vanwege een tijdelijk dubbele baan. De extra inkomsten worden niet als incidenteel gezien want ze kijken naar de gegevens van de belasting? Ik begrijp niet wat dat ermee te maken heeft. Natuurlijk was de belasting dat jaar hoger, want ik had meer inkomsten. Maar ik vind dus dat ze dat niet mee mogen tellen, ook vooral omdat die extra inkomsten juist waren om de hoge hypotheeklast van de dsb enigszins te verlichten. Verder vind ik het verschil tussen 90k en 26k echt te groot. Ik ben echt niet zoveel 'ingegroeid', was het maar waar.
We zijn nu dus weer een half jaar verder en ik ben nog geen stap verder. Ik weet ook niet wat ik nu nog kan doen. Mijn man zegt dat we maar moeten tekenen, maar ik durf nog niet want dan hebben we vervolgens geen poot meer op te staan. Aan de andere kant wil ik hier nu eindelijk eens vanaf zijn. Door die compensatie daalt mijn hypotheek licht maar echt geholpen zijn we er niet mee. Iemand hier nog een idee?

Kella
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2013 23:08

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Kella »

Hallo allemaal,

Vandaag zouden ook wij 27% van onze compensatie regeling ontvangen, maar nee ook wij hebben niets ontvangen :x Had niet verwacht dat het gestort zou worden maar je blijft toch hopen.

Wat kunnen wij toch doen zodat ze datgene waarmaken wat ze ons beloven.

Succes allemaal.

ElenaB
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2013 10:22

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door ElenaB »

Wilfredo: dank voor je reactie. Dat is zeker het proberen waard. Extra inkomsten liepen vanaf half december 2009 dus dat was in dat jaar niet zoveel.

Helpt me alleen niet met het gapende gat in de overkreditering. Ben bang dat de inkomsten/belasting niet het verschil zullen maken.

ElenaB
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2013 10:22

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door ElenaB »

Ik zit net mijn dossier nog even door te kijken maar ze hebben de belastinggegevens van 2009 ook al.
We gaan ze maar weer eens bellen en schrijven.

Kella
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2013 23:08

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door Kella »

Hallo allemaal,

Ook een goed bericht even plaatsen hier. Niet verwacht maar toch gebeurd, wij hebben het beloofde bedrag gekregen van de DSB :D Er is dus nog hoop voor de mensen die aan het wachten zijn.

Succes allemaal :)

groetjes Kella

ZomaarIemand2013
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2013 15:33

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door ZomaarIemand2013 »

Goedendag allemaal,

Laat ik beginnen met mijn eindconclusie, dan hoeven diegenen die troost zoeken of hun frustratie kwijt willen zich niet zolang alleen te voelen. Alle handelingen bij DSB compensatie zijn gericht op het VERTRAGEN van alle aanvragen: tot in den treure aan toe!

Ik heb in december 2012 al compensatie aangevraagd en tegelijkertijd een lastenverlichting aangevraagd middels het IKL formulier op de DSB site. De lastenverlichting is nodig vanwege arbeidsongeschiktheid. Na een paar weken kreeg ik bericht dat de IKL was afgewezen en dat ik DSB compensatie aan moest vragen (wat al was gebeurd), "DAT IS VOOR U DE OPLOSSING VOOR VERLICHTING!"

Ik heb 1 lopende lening en een stuk of 4 leningen uit het verleden. Voor die lopende lening hadden ze ontzettend veel inkomensgegevens nodig hoewel ik wel wist dat ik het daar niet van moest hebben want ik ging steeds meer verdienen in de loop van de jaren: ik moet het van de compensatie op de poliskosten hebben. Dat moeten ze bij de DSB ook wel hebben gezien toen ze de eerste papieren van de belasting binnenkregen in januari(!!), maar ze doen net of ze hartstikke gek zijn. Ze vragen maar door en vaak werd er alleen wat gedaan als ik belde.
"Ik heb 4 weken geleden de laatste papieren waar jullie om vroegen opgestuurd, hoever zijn jullie er mee?".
"Ja meneer die zijn binnen".
Ik zeg: "U hebt mijn status op het scherm staan dus, lees eens op wat u allemaal al heeft gedaan voor me de laatste 4 weken dan".
"Ja meneer daar mogen we geen mededelingen over doen"
Ik zeg:"Ik zit krap, ik verkoop allemaal bezittingen om te kunnen blijven eten, ik heb lastenverlichting nodig!"
"Ja meneer ik begrijp het, maar ik kan niets voor u betekenen we mogen er 2 maanden over doen"

Dat is ook iets hoor: elke keer die zelf bedachte termijnen als je weer een formulier hebt opgestuurd, dan begint de teller weer opnieuw en gebeurt er niets totdat je belt. Dus ook deze keer, want de volgende dag nadat ik had gebeld had ik al een brief en je raad het het al, ze hadden weer iets nieuws gevonden en ik moest weer iets nieuws opsturen en weer een nieuwe termijn van 2 maanden. VIES, LAAG en CRIMINEEL anders kan ik het niet omschrijven.

Ik heb een keer of 4 gebeld over mijn vervelende situatie en zeker 3 keer een brief gestuurd dat ik op een gegeven moment van 30 euro in de week rond moest komen dus ze kunnen niet zeggen dat ze het niet wisten dat ik krap zat. En dan komt er in juni bericht dat er compensatie is op de lopende lening, op de poliskosten wel te verstaan. Ik dacht mooi, lagere betalingstermijn en lucht. Maar nee, ik had niet eens keus. De looptijd wordt gewoon ingekort, NIETS LASTENVERLICHTING zoals ze hadden beloofd in de afwijzing. Ik geloof dat je nog beter met Scheringa zelf te maken kan hebben dan met die curatoren. Ik voel me totaal genegeerd.

Dan is er nog compensatie op de poliskosten van die andere 4 leningen en dat zou 6 weken geleden nog 6 weken duren. Helaas kreeg ik een brief dat er enige vertraging is opgelopen en dat ik nog 5 weken langer moet wachten. Dat geld ga ik natuurlijk gebruiken om de lopende lening af te lossen en ik had al ingecalculeerd dat ik in augustus geen maandtermijn meer hoefde te betalen, maar helaas. Eens kijken wat er over een paar weken van truc uit de hoge hoed komt...

Zoals ik het nu bekijk hadden ze in december meteen AL MIJN GEGEVENS om de compensatie van de poliskosten te bereken daar hadden ze geen inkomensgegevens voor nodig. Ze hebben er door allerlei vertragingstechnieken nu al bijna 8 maanden over kunnen doen om het grootste gedeelte niet uit te betalen.

Als ik het nu over zou moeten doen dan zou ik alleen compensatie vragen over de poliskosten en niets anders. Misschien is dit een tip voor anderen die nog willen aanvragen en die weten dat ze door de jaren heen ook steeds meer hebben verdiend en niet voor compensatie voor overkreditering in aanmerking komen.

Succes en sterkte allemaal!

wilfredo
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 okt 2011 09:20
Locatie: wageningen

Re: DSB compensatie regeling

Ongelezen bericht door wilfredo »

Ik ben wel meer gaan verdienen, maar wordt er ook gekeken of de gezinssituatie is veranderd?? maw er moeten meer monden gevuld worden met een kleinere % stijging van het inkomen.....

Gesloten