LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Oblomova »

Het lijkt wel alsof we er niet meer omheen kunnen: het automatische incassosysteem voor het betalen van rekeningen. Een bedrijf kan daarmee geld van je rekening afhalen omdat het voor die bedrijven makkelijker en goedkoper is. De klant heeft weinig keuze, want in sommige gevallen moet je anders maar 3 maanden vooruit betalen (Univé) of zelfs een heel jaar (Yarden). Blijft een bedrijf in gebreke om daartegenover de dienst te leveren waarvoor het in je rekening mocht graaien, dan kun je in ieder geval niet bijtijds de regeling stopzetten. De bank doet helemaal niets voor je en het betrokken bedrijf kan de rode kaart die je stuurt in feite gewoon negeren. Of je moet extra kosten maken door die aangetekend te sturen. Maar ook dan kan het bedrijf nog weken blijven doorgaan met plukken.
Ik vind dit allemaal heel klantonvriendelijk en een veel te grote inbreuk op mijn eigen beheer over mijn geld. Waarom moeten we het pikken om zo te worden gedwongen hieraan mee te doen?????

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Een bedrijf kan daarmee geld van je rekening afhalen omdat het voor die bedrijven makkelijker en goedkoper is
Dat klopt, maar voor de klant kan het ook handiger zijn.

Je kunt immers de betaling niet meer missen, en voorkomt zo herinneringen en incassokosten.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Storneren gaat bij de meeste banken vrij eenvoudig.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Wilt u dan iedere maand een acceptgiro of Zo? En wie denkt u dat die giga extra kosten gaan Betalen?

Juist, u en Ik!

Gewoon per jaar betalen, dat is uw goed Recht! Dat kan meestal zonder ai. Dan doe ik het via ai per maand om de kosten te spreiden, is meestal een gratis Service! ieder zijn meug.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Ik begrijp TS aan de ene kant wel, maar jij als klant bepaalt zelf nog wel hoe je wilt betalen. Er zijn genoeg gratis betaalmethodes, zoals via automatische incasso. Maar als jij perse via een acceptgiro, dus een factuur per post, wenst te betalen, tja, dan betaal je daar gewoon extra voor. Ik vind dat vrij logisch.

Ik betaal al mijn vaste lasten via automatische incasso. En als ik het met een afschrijving niet eens ben, dan storneer ik dat. Elke week controleer ik mijn bankzaken, want je weet maar nooit.

Maar ja, ieder voor zich!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik zou graag willen dat de bedrijven eens een vaste datum voor incasso handhaven..
momenteel lijkt het erop dat af en toe de 5e, dan de 12e, dan weer de 23e etc geincasseerd word.

Voor de planning niet makkelijker :|

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Veel bedrijven zoals KPN breedbanddiensten willen gewoon niet anders dan automatisch incasseren of ze sluiten je af. Het moet niet gekker worden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door nevermind »

Chanmaster schreef:Veel bedrijven zoals KPN breedbanddiensten willen gewoon niet anders dan automatisch incasseren of ze sluiten je af. Het moet niet gekker worden.
Van weggeweest terug, en direct weer de mensen op het verkeerde been zetten.
Kan ik mijn rekening via acceptgiro betalen?
Je kunt betalen via acceptgiro. Wanneer je kiest om te betalen via acceptgiro ontvang je automatisch ook de telefoonrekening en specificatie per post. Aan het betalen via acceptgiro zijn echter wel kosten verbonden. Wil je gebruik maken van een acceptgiro, neem dan contact op met de klantenservice (1200 met jouw mobiel of anders 06- 1200 1200). Voor het betalen via acceptgiro betaal je wel € 2,50 per ontvangen telefoonrekening en acceptgiro.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door grun »

Guardian72 schreef:Ik zou graag willen dat de bedrijven eens een vaste datum voor incasso handhaven.. momenteel lijkt het erop dat af en toe de 5e, dan de 12e, dan weer de 23e etc geincasseerd word.
Dat is niet mijn ervaring, integendeel. Er kan eens 1 of hooguit twee dagen verschil in zitten (als de vaste dag in het weekend valt) maar bij mij worden de incasso's altijd iedere maand op dezelfde dag afgeschreven.

Of bedoel je dat alle bedrijven samen op dezelfde dag zouden moeten afschrijven?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Guardian72 schreef:Ik zou graag willen dat de bedrijven eens een vaste datum voor incasso handhaven..
momenteel lijkt het erop dat af en toe de 5e, dan de 12e, dan weer de 23e etc geincasseerd word.

Voor de planning niet makkelijker :|
Dit vind ik ook heel irritant. Dat doet Evides bv. Als je daar niet automatisch laat afschrijven dan moet je per 3 maanden betalen. Dat lukt niet want 77 euro is teveel voor mij om in 1x te betalen dus moet ik wel per ai.

Heb je net nog een paar euro voor boodschappen schrijven zij onverwacht ineens 26 euro af :evil: Elke keer op een andere datum dus en dat kan wel 10 dagen schelen :roll:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

grun schreef:
Guardian72 schreef:Ik zou graag willen dat de bedrijven eens een vaste datum voor incasso handhaven.. momenteel lijkt het erop dat af en toe de 5e, dan de 12e, dan weer de 23e etc geincasseerd word.
Dat is niet mijn ervaring, integendeel. Er kan eens 1 of hooguit twee dagen verschil in zitten (als de vaste dag in het weekend valt) maar bij mij worden de incasso's altijd iedere maand op dezelfde dag afgeschreven.

Of bedoel je dat alle bedrijven samen op dezelfde dag zouden moeten afschrijven?
Ik bedoel dat bedrijven moeten aangeven rond welke datum (kan vanwege weekeind/feestdag verschil in zitten) ze afschrijven - en niet op steeds andere dagen.

Mijn ervaring is dat Interpolis soms op de 20e probeert, soms de 15e, soms de 13e en soms ineens de 1e.
Op die manier kan ik natuurlijk lastig plannen - en loopt men soms tegen een lege rekening aan.

Hen schrijven of ze hier rekening mee kunnen houden en een vaste datum willen gebruiken helpt niet - daar ze aangeven 'wij hanteren een vaste dag voor afschrijvingen'.
Dat ik a.d.h. van mijn rekening details kan bewijzen dat het niet zo is - word niet meer op gereageerd :(

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Guardian72 schreef:Mijn ervaring is dat Interpolis soms op de 20e probeert, soms de 15e, soms de 13e en soms ineens de 1e.
Op die manier kan ik natuurlijk lastig plannen - en loopt men soms tegen een lege rekening aan.

Hen schrijven of ze hier rekening mee kunnen houden en een vaste datum willen gebruiken helpt niet - daar ze aangeven 'wij hanteren een vaste dag voor afschrijvingen'.
Dat ik a.d.h. van mijn rekening details kan bewijzen dat het niet zo is - word niet meer op gereageerd :(
Is het misschien niet andersom ?
Dat Interpolis normaliter wel degelijk een vaste dag hanteert maar omdat het een paar keer niet lukt wegens te weinig saldo dat ze het dan op andere momenten proberen.. Dat is wel gebruikelijk bij automatische incasso. Als het rond de normale datum niet lukt, proberen ze het op een ander moment nog een keer.

Met geen enkel bedrijf waar ik automatische incasso mee heb afgesproken, loop ik tegen het euvel aan dat ze dit op totaal verschillende momenten in de maand doen. Er kan inderdaad met het weekend of feestdagen een paar dagen tussenzitten maar dat was het dan ook wel.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Emmy,

dat zou kunnen.
Maar waarom melden ze dat dan niet gewoon.

Nu word mij verteld "kan niet, want wij hebben een vaste dag" - terwijl de bank laat zien dat het niet zo is.

Of sjoemelt de bank met data? Want die suggestie wekt Interpolis.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door nevermind »

Met geen enkel bedrijf waar ik automatische incasso mee heb afgesproken, loop ik tegen het euvel aan dat ze dit op totaal verschillende momenten in de maand doen. Er kan inderdaad met het weekend of feestdagen een paar dagen tussenzitten maar dat was het dan ook wel.
Ook bij mij wordt de incasso steeds op hetzelfde tijdstip gedaan.
Afwijking nog niet geconstateerd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door nevermind »

@Guardian72

Ik weet niet welke bank je hebt, maar bij de ABN kan je in de incasso kijken.
Daar staan de bedrijven waar je een automatische incasso mee aangegaan bent, met het bedrag en het tijdstip/datum.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Guardian72 schreef:dat zou kunnen.
Maar waarom melden ze dat dan niet gewoon.

Nu word mij verteld "kan niet, want wij hebben een vaste dag" - terwijl de bank laat zien dat het niet zo is.
Sja dat weet ik ook niet, waarom ze dat niet even uitleggen.
Ik heb mij laten vertellen (sorry weet dit niet uit eigen ervaring) dat als een incasso mislukt door te weinig saldo dat dit wel te zien is op het afschrift of in de internetbankierenomgeving van de bank.

Wellicht is het handig de polis of andere papieren eens te raadplegen. Mogelijk staat daar in wanneer de incasso ongeveer plaats zou moeten vinden in de maand. Of aan interpolis vragen wat die vaste dag dan is.

Ron.
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2012 00:10

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Ron. »

De macht van de incasseerders is veel te groot.
Als particulier zou je te allen tijde de regie over je rekening moeten kunnen blijven houden.
Niet de incasseerder, maar de rekeninghouder zou een vaste incassodatum moeten kiezen.
Misschien dat er ooit in de toekomst een wet komt die dit mogelijk maakt.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door Barman »

Ron. schreef: Niet de incasseerder, maar de rekeninghouder zou een vaste incassodatum moeten kiezen.
Zodat je je rekeningen gewoon te laat kan betalen?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Chanmaster schreef:Veel bedrijven zoals KPN breedbanddiensten willen gewoon niet anders dan automatisch incasseren of ze sluiten je af.
Je kunt een machtiging ten alle tijden opzeggen. Als een bedrijf je daarom afsluit dan leveren ze een wanprestatie.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Het automatische incassosysteem meer dan beu!

Ongelezen bericht door kokka »

Barman schreef:
Ron. schreef: Niet de incasseerder, maar de rekeninghouder zou een vaste incassodatum moeten kiezen.
Zodat je je rekeningen gewoon te laat kan betalen?
bij een heleboel aanbieders kan je dit ook kiezen, maar dat is en service en geen recht.

Gesloten