LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] niet aan eigen geld kunnen komen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ninodouran
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2005 00:40

niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door ninodouran »

Wij hebben een hypotheek bij ING en laatst een bouwdepot geopend. Dit betekent dat je de gemaakte kosten voor de verbouwing terugbetaald krijgt na inlevering van betalingsbewijzen. Nu blijkt dat de kosten uit het bouwdepot betaald worden en op rekening gezet van onze ING hypotheekrekening maar zij weigeren dit geld over of door te storten naar onze Rabo betaalrekening! met andere woorden we worden verplicht gesteld een betaalrekening te openen bij de ING...dit kan toch niet kloppen, zij bepalen nu wat er met mijn geld gebeurt. Aan de balie doen ze heel erg aardig en sociaal maar ondertussen zijn ze verschrikkelijk klant onvriendelijk...(niet de eerste klantonvriendelijke ervaring dus)

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door Isabel1 »

naast het feit dat ik dat inderdaad niet netjes vind:

volgens mij is het niet jouw geld, maar het geld wat je van hen geleend hebt: dus hun geld.

Isabel

ninodouran
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2005 00:40

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door ninodouran »

lenen bij een bank betekent dat je uiteindelijk alles terug moet betalen met rente dus wel degelijk mijn geld, zonder ons geld geen banken...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door bprosman »

maar zij weigeren dit geld over of door te storten naar onze Rabo betaalrekening! met andere woorden we worden verplicht gesteld een betaalrekening te openen bij de ING.
Het zelfde is mij overkomen met een beleggingsrekening. Advies van ING : Contant opnemen aan de balie en bij de Rabo gaan storten :? .

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ninodouran schreef:lenen bij een bank betekent dat je uiteindelijk alles terug moet betalen met rente dus wel degelijk mijn geld, zonder ons geld geen banken...
Zolang het in depot staat betaal je geen rente over dat geld en is het dus nog steeds van de bank.

Kan je niet gewoon direct de rekeningen door ING vanuit het depot laten betalen? Zo heb ik het altijd gedaan. Nooit problemen gehad.

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door mje »

Mensen met een hypotheek zeggen vaak: "Ik heb een eigen huis" eigenlijk moeten ze zeggen: "Ik heb een huis van de bank"

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door bprosman »

Drie banken in huis, een tweezits, een driezits en de Rabobank.

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door mje »

Allemaal van Ikea behalve die Rabobank dan :D

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door sjohie »

mje schreef:Mensen met een hypotheek zeggen vaak: "Ik heb een eigen huis" eigenlijk moeten ze zeggen: "Ik heb een huis van de bank"
Nope, dat is niet zo. Het is eigendom van de persoon die de hypotheek geeft aan de bank, in ruil voor een financiering, met daaraan allemaal mitsen en maren, maar het is eigendom van de koper(s), en niet van de bank.

Het hypotheek-recht, is namelijk het recht van eerste verkoop, wat je als koper geeft als onderpand voor het verkrijgen van financiering voor de aanschaf van een registergoed. Dat is in bijna alle gevallen een huis uiteraard.

Maar goed, in dit geval zal ergens in de voorwaarden staan, dat de tegenrekening van het bouwdepot enkel een "eigen" ING rekening kan zijn, en dat je die dus af moet sluiten om geld overgemaakt te krijgen. Dat is in ieder geval ons ook duidelijk verteld toen we een ING hypotheek offerte hebben laten maken.

Andere manier, en nog makkelijker, is om zoals al voorgesteld de rekeningen direct vanuit het depot te laten betalen door de ING.

En anders neemt TS voor zolang het nodig is toch even een ING betaalrekening? Zo spannend is het nou ook allemaal weer niet.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@sjohie,

Formeel klopt het wat u schrijft. Ik kan de uitspraak van mje toch wel enigszins begrijpen. Ergens is men geen "huiseigenaar" maar "eigenaar van een schuld" zolang er een hypotheek is. Bijvoorbeeld betaal de maandlasten maar eens een poosje niet, eens kijken hoelang men nog eigenaar van het huis blijft.
sjohie schreef:Maar goed, in dit geval zal ergens in de voorwaarden staan, dat de tegenrekening van het bouwdepot enkel een "eigen" ING rekening kan zijn, en dat je die dus af moet sluiten om geld overgemaakt te krijgen.
Dat zou mij niet verbazen, dus doet TS er verstandig aan de voorwaarden even te lezen.
sjohie schreef: En anders neemt TS voor zolang het nodig is toch even een ING betaalrekening? Zo spannend is het nou ook allemaal weer niet.
Lijkt me wel de makkelijkste oplossing. De rekening kan daarna toch weer opgeheven worden.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:Ergens is men geen "huiseigenaar" maar "eigenaar van een schuld" zolang er een hypotheek is.
Die opvatting deel ik niet. Stel je voor je sluit een lening en gebruikt die om een auto van de koper. Die auto is toch écht jouw eigendom geworden. Dat je daarnaast ook een schuld hebt doet hier niets aan af. Er is een balans (schuld + auto = 0).

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef:
Emmy75 schreef:Ergens is men geen "huiseigenaar" maar "eigenaar van een schuld" zolang er een hypotheek is.
Die opvatting deel ik niet. Stel je voor je sluit een lening en gebruikt die om een auto van de koper. Die auto is toch écht jouw eigendom geworden. Dat je daarnaast ook een schuld hebt doet hier niets aan af. Er is een balans (schuld + auto = 0).
Zoals ik al zei formeel... Etc.

Maar ik begrijp die mening wel en dat is het ook alleen een mening.
Desalniettemin is een losse lening die gebruikt wordt voor een auto wel iets totaal anders. De hypotheek en het onderpand ( het huis ) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden zolang er niet is afgelost. Klopt formeel is de eigenaar van het huis ook daadwerkelijk eigenaar en niet de bank. Echter die vlieger blijft alleen opgaan zolang de lasten betaald worden. Als dit een poosje niet meer doet is men snel eigenaar af zonder dat men iets in te brengen heeft.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door sjohie »

Emmy75 schreef:
alfatrion schreef:
Emmy75 schreef:Ergens is men geen "huiseigenaar" maar "eigenaar van een schuld" zolang er een hypotheek is.
Die opvatting deel ik niet. Stel je voor je sluit een lening en gebruikt die om een auto van de koper. Die auto is toch écht jouw eigendom geworden. Dat je daarnaast ook een schuld hebt doet hier niets aan af. Er is een balans (schuld + auto = 0).
Zoals ik al zei formeel... Etc.

Maar ik begrijp die mening wel en dat is het ook alleen een mening.
Desalniettemin is een losse lening die gebruikt wordt voor een auto wel iets totaal anders. De hypotheek en het onderpand ( het huis ) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden zolang er niet is afgelost. Klopt formeel is de eigenaar van het huis ook daadwerkelijk eigenaar en niet de bank. Echter die vlieger blijft alleen opgaan zolang de lasten betaald worden. Als dit een poosje niet meer doet is men snel eigenaar af zonder dat men iets in te brengen heeft.
Die vlieger gaat gelukkig hier in Nederland lang en hoog op, wij hebben zo ongeveer het meest robuuste en betrouwbaarste hypotheekstelsel ter wereld, met een verwaarloosbaar aantal wanbetalers, en ook een wereldwijd geroemd enkadaster & notarieël systeem. :D

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:Desalniettemin is een losse lening die gebruikt wordt voor een auto wel iets totaal anders.
Stel dat je bij de lening een kunstwerk in onderpand moet geven? En de koper van het huis kan ook een hypotheekgarantie afnemen.

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door mje »

Honderdduizenden gezinnen in Nederland dreigen de komende jaren in de problemen te komen als hun huidige gunstige hypotheekrente afloopt en ze tegelijkertijd de gevolgen van allerlei bezuinigingen moeten ondergaan. Dat schrijft het Financieele Dagblad , op basis van een waarschuwing van Dynamic Credit.

Dus wat ik schreef:
Mensen met een hypotheek zeggen vaak: "Ik heb een eigen huis" eigenlijk moeten ze zeggen: "Ik heb een huis van de bank"
Dat is niet helemaal waar maar bij wanbetaling wel de realiteit. Met dank aan de bijdrage van Emmy75 in deze.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: niet aan eigen geld kunnen komen

Ongelezen bericht door sjohie »

alfatrion schreef:
Emmy75 schreef:Desalniettemin is een losse lening die gebruikt wordt voor een auto wel iets totaal anders.
Stel dat je bij de lening een kunstwerk in onderpand moet geven? En de koper van het huis kan ook een hypotheekgarantie afnemen.
Je hebt onderpand en onderpand in dit verhaal, en bij een hypotheek is dat een registergoed, wat veel meer zekerheid bied voor een geldverstrekker, dus nee, dat is niet een goede vergelijking. De enige 2 andere registergoederen naast onroerend goed zijn schepen en sinds kort ook vliegtuigen, meen ik.

Gesloten