LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door praatstoel »

Mijn zoon heeft via een tussenpersoon een hypotheek aanvraag gedaan bij de ASR voor een hypotheek.Hij is kleine zelfstandige. De offerte liet al heel lang op zich wachten en wij moesten de onbindende voorwaarden verlengen.De reden was dat ze veel aanvragen hadden en de afdeling kleine zelfstandige ondernemers heeft een achterstand. Dan komt de offerte en deze word door mijn zoon getekend. Dan moeten er nog wat formulieren ingevuld worden en ondertekend via de tussenpersoon aangeleverd worden met een gezondheidslijst en een taxatierapport.Dit word meteen dezelfde dag aangeleverd. Weer wachten en mijn tussen persoon heeft meerdere malen gebelt met ASR. De stukken zijn er niet, dus weer digitaal aangeleverd. Weer de ontbindende voorwaarwaarden moeten verlengen. Het duurde weer een poos en ik hem zelf maar contact gezocht met ASR. Er werd mij weer gezegd, jaaropgaves en andere stukken zijn niet binnen.Word er beter gekeken door de medewerker van ASR, dan moeten ze nog gescand worden en naar de juiste afdeling verzonden worden. Vreemd word toch digitaal aangeleverd?

Weer een dag later.Weer geen jaarstukken.

Wat is dat vreemd want er was al een offerte getekend. Even goed zoeken, oh ja die zijn er wel maar de voorwaarden leveringspolis nog niet. Dus weer contact gezocht met de tussenpersoon en ook die waren er, werd hem toegezegd.

Weer de ontbindende voorwaarden verlengd, de erven van de oude bewoner waren er dus niet blij mee .En dat is begrijpelijk. Er zou een spoedverzoek komen en na het weekend zou het dossier opgepakt worden. Ik heb duidelijk vermeld dat de verkopers er nier blij mee zijn, dat er al een paar keer de ontbindende voorwaarden verlengd zijn. Ik kreeg als antwoord:" Maar mevrouw, de makelaar mag blij zijn dat er een koper is". Daar moet je het meedoen. Heb meerdere keren met ASR gebelt en kreeg van sommige te horen : We werken wel eens langs elkaar heen.Fijne informatie, daar zit ik niet op te wachten.

Maandag weer contact gehad met de tussenpersoon. Hij had nog niks vernomen van ASR. Dinsdag ook weer niet , en de passerdatum is gepland op 14 december. Dus dinsdag ik weer zelf bellen met ASR.Weer waren er geen jaarcijfers, vreemd en de offerte dan die is toch al ondertekend?. Ik weer bellen naar de tussenpersoon. Wat ik niet wist is dat de tussenpersoon weer een mail had gekregen dat de jaaropgaves er niet waren en hij heeft die weer doorgestuurd. Ik kreeg mijn twijfel naar het verhaal van de tussenpersoon en vroeg of hij de waarheid sprak dat hij wel wel steeds de ontbrekende stukken netjes opstuurd.

Hij heeft mij toen alle mailverkeer tussen ASR en hem opgestuurd. Alles kwam van een bepaalde email adres af, dus hij beantwoord ook dat email adres. Weer contact met ASR, eigenlijk mogen ze mijn geen antwoord geven en ook niet helpen. Het word weer op een spoedlijst gedaan voor de beoordeling.

Weer een paar dagen overheen, nog steeds geen uitsluitsel. Dan afgelopen maandag krijg ik via mijn tussenpersoon dat ze een bouwkundig rapport willen hebben. Ik werd boos moeten ze daar dan zo lang over doen, ze hadden toch een taxatie rapport . Ik weer bellen...............weer 2 uur in de wacht, net zoals de vorige keren. Krijg ik een dame aan de lijn en weer begint ze over de jaarcijfers............. werd dus terecht boos, maar bleef beleefd want er moet een hypotheek komen. Heb haar gevraagd of ze even goed wilt kijken , want er is een offerte getekend op grond van de jaarcijfers enz. Ze kijkt verder.

Nee er moet dus nu een bouwkundig rapport komen , maar wel vertelde ze dat mijn tussenpersoon laks was. Nee, ik had bewijzen en ook vertelde ze dat hij een verkeerd email adres is gebruikt.Ook dat klopt niet want ik heb alle mail verkeer, waarin staat waar alles heengestuurd moet worden.

Dus met spoed op dinsdag iemand geregeld van eigen huis. De volgende dag kon er al een bouwkundig rapport gemaakt worden. Alleen het uitwerken duurt een paar dagen. Maar de 7de, vandaag loopt weer de ontbindende voorwaarden af.

Wil even wat over het pand vertellen. De woning heeft achterstallig onderhoud. Gelijke woningen erom heen zijn rond de € 200.000 verkocht. De woz waarde € 175000. Wij als ouders hebben een aannemersbedrijf en mijn zoon heeft een klussenbedrijf. Dus wij hebben eerst de woning goed bekeken en op basis hiervan een bod uitgebracht. Een bod die € 70.000 onder de waarde ligt, omdat er gewoon niet noemenswaardig achterstallig onderhoud is.

Vandaag kregen we een dikke NEE. Jaarcijfers zijn goed maar het pand is niet te finacieren. Vreemd ze hebben niet eens het bouwkundig rapport ontvangen en om een bouwkundig rapport van eigenhuis gevraagd.Wel was deze al uitgevoerd.

Ik natuurlijk weer contact opgenomen en om uitleg gevraagd. Krijg weer te horen , u bent geen tussenpersoon. Voor deze keer zullen wij u te woord staan.Jullie vragen om een bouwkundig rapport, wij maken hiervoor kosten € 300 en zonder het rapport is het al afgewezen?

Het is niet anders, krijg ik als antwoord. En ik denk dat geen ene bank dit financieerd. Niet eens uitleg. Waarom zo lang aan het lijntje gehouden, extra kosten gemaakt , zomaar NEE afgewezen.

Natuurlijk hebben de banken nu de macht. Maar na bijna 8 weken mag je toch wel verwachten dat ze meteen naar het pand hebben gekeken. Sterker nog ze vragen om een keuring en die is ineens niet meer nodig. Wie heeft dit eerder meegemaakt. De passeer datum is de 14de december, er word door ASR totaal geen rekening gehouden met gevoelens. Het is niet te beschrijven wat er in je om gaat dat je aan alle voorwaarden van ze voldoet en zij zonder af te wachten alles afblazen . Waarom heeft mijn zoon dan een offerte moeten ondertekenen en waarom kosten uitgeven € 300 en dan zeggen. sorry het gaat niet door?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door sjoegel »

ASR wist al direct dat het afgewezen ging worden. Uw familie zit in de bouw en hij is zelfstandig. Dan krijg je echt geen financiering meer. Kunt U gezien het relatief geringe bedrag zelf geen hypotheek regelen binnen de familie ?

Een bank heeft maling aan gevoelens. U bent op het verkeerde been gezet door de vele "feel good"reclames van banken op tv en andere media. Allemaal lachende mensen en gelukkige gezinnetjes. De werkelijkheid is anders.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door praatstoel »

@Sjoegel

Helaas kan de familie geen € 120000 ophoesten. Wij zouden de verbouwing bekostigen. En ja, ik heb ook het gevoel dat ze allang wisten dat er geen verstrekking kwam. Maar hoe is het dan mogelijk dat ze eerst een offerte laten tekenen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door sjoegel »

wat bedoeld U met offerte ? het gaat uiteindelijk om de hypotheekakte. Een offerte heeft geen waarde.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door praatstoel »

Het klopt, op basis van je ingeleverde stukken word je beoordeeld en zij geven het akkoord voor het verstrekken van een hypotheek. Jij ondertekend dit, alleen schijnt de werkwijze bij ASR anders te zijn. Eerst ondertekenen , dan gaan ze naar andere dingen kijken zoals taxatierapport, gezondheidsverklaring enz. Dat was allemaal goed. En nu is het dus niks waard omdat ze het pand niet zien zitten.

Waarom moeten wij dan eerst kosten maken voor een bouwkundig rapport, die ze nog niet eens in bezit hebben en nu alles al afwijzen.Dat hadden ze dan toch ook al maandag geweten, dan hadden we meer ruimte gekregen om naar een andere hypotheek verstekker te gaan.

Nu word het kort dag, de overdracht zou op de 14 de zijn en de ontbindende voorwaarden zijn al 4 x verlengd op aanraden van ASR.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door kokka »

Dus als ik uw verhaal goed begrijp, wilde uw zoon een huis kopen die normaal (net als de andere woningen in de straat) zo'n 200.000 euro kost. er is niet noemenswaardig achterstand maar u biedt de erven van de , blijkbaar overleden, vorige bewonder 70.000 euro minder. zij zitten ook met hun rug tegen de muur, waarschijnlijk flinke hypotheek en erfrecht wat er betaald moet worden, dus ze accepteren dit.
U heeft dan nog wel het lef om te klagen over de bank?
Ik ben blij dat de bank dit soort aasgieren niet helpt.
wel jammer dat je niet voor een spotprijsje een huisje op de kop hebt kunnen tikken die je dan na wat, niet noemenswaardig, onderhoud voor 50 ruggen meer kan verkopen.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door praatstoel »

@kokka

Wat bedoel je aasgieren. Ik vind je reactie ongepast. Je kent de situatie niet en voor ons is het onderhoud niet noemenswarrdig. Ik denk dat als u de woning in loopt gillend weg loop.

De woning is van de jaren 50 en nooit onderhoud aan gedaan. Alle kozijnen zijn verrot, geen dubbelglas. Dus moeten vernieuwd worden.Dak/ zolder is lek en er zit asbest in. De garage is verzakt ( zal eigenlijk opnieuw opgebouwd moeten worden), de schuur is verzakt. Zit geen keuken in alleen een blok met 3 deurtjes en wasbak.

Badkamer is later door bewoner in een voorraadkast gemaakt, niet geaard. Dus er moet een nieuwe badkamer in. Moet een nieuwe CV installatie in, is van 1970 en levensgevaarlijk.

De woningen die een paar jaar geleden verkocht zijn voor ongeveer € 200000, waren goed onderhouden. Dus een particulier wilt rent voor deze woning heel hard weg, alleen al gezien de kosten die erbij komen als zij het door derden moet laten uitvoeren.

Nu mag u weer een reactie geven.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door praatstoel »

@ kokka

De woning was geen koopje en echt geen € 50.000, maar € 120.000. Dus niet echt een spotprijsje.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door grun »

praatstoel schreef:Wat bedoel je aasgieren. Ik vind je reactie ongepast. Je kent de situatie niet en voor ons is het onderhoud niet noemenswarrdig. Ik denk dat als u de woning in loopt gillend weg loop.
Misverstandje, zou ik denken. U zegt "niet noemenswaardig achterstallig onderhoud". Dat betekent weinig tot geen achterstallig onderhoud in normaal Nederlands.

Maar er is juist enorm veel achterstallig onderhoud. Alleen, omdat u in staat bent dat in eigen beheer uit te voeren en kunt bezuinigen op bijvoorbeeld de loonkosten, kost u dat weinig en daarom is dat voor u niet noemenswaardig. Maar voor iedereen die geen klusbedrijf heeft of aannemer is, juist wel.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door praatstoel »

@Grun,

Ja , klopt. Heb misschien de verkeerde bewoording gebruikt. In een eerdere reactie van mij staat ook al dat de woning € 120000 kost en dus geen € 50000.

Daarom zijn de erven blij dat er een koper is en de bank weet dat wij aannemers zijn . Dus voor ons is het dagelijks werk. Natuurlijk de materialen die wij goedkoper kunnen inkopen en het asbest moeten wij ook door derden laten verwijderen .

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door kokka »

praatstoel schreef:@ kokka

De woning was geen koopje en echt geen € 50.000, maar € 120.000. Dus niet echt een spotprijsje.

ja, ik kan ook lezen.. ik zeg alleen dat jullie dan na die (voor jullie) niet noemenswaardige onderhoudsbeurt het huis voor 50.000 WINST doorverkopen.
je schrijft zelf dat je het huis voor 70.000,- minder wil kopen als wat hij waard is, dus de waarde zoals ik dat lees is dat dus 190.000 euro rekening houdend met het achterstallige onderhoud.
ja dat noem ik dus aasgieren.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door praatstoel »

@kokka,


Wie heeft het over € 50 .000 winst doorverkopen? Blijf AUB bij het onderwerp en wij hebben de vraagprijs geboden.Het is voor permanente bewoning. Dus wij zijn geen aasgieren, jou woorden. en kijk even om je heen............worden er nu eigenlijk wel woningen gekocht of verkocht? Vooral met al die nieuwe regels......
En die winst............vergeet het maar.

En als ik zeg € 70000 onder de waarde , dan is het van het gemiddelde waar woningen in de omgeving voor verkocht zijn.

Jammer dat op het Forum mensen zitten die denken alles te weten en graag oordelen over anderen. Reageer als je advies of raad heb, daarom heb ik dit bericht geplaatst ........... daar gaat het over en niet dat de bank aasgieren niet moet helpen.Wij hebben niet de intentie om iemand te kort te doen of er weer ergens winst uit willen halen. Ik vind dit kwetsend !!!!

Bovendien, op de woning zit geen hypotheek meer en ook geen erfrecht. Wel heel veel gebreken , wat niet vermeld was.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door kokka »

je hebt het toch over de erven van?? of had je dat ook niet zo bedoeld?
het hele verhaal is nogal vaag, maar het doet er allemaal niet toe, want je krijgt geen hypotheek.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door praatstoel »

Goed gelezen, op de woning rust er voor de erven geen hypotheek meer. Maar het gaat erom dat alles akkoord was en getekend en de bank nu zegt. Wij willen het pand niet. Terwijl hij na verbouwing in waarde stijgt.

Maar er zijn meer banken. Het gaat er alleen maar om dat ASR wel heel laat met een beslissing kwam, na vier keer de ontbindende voorwaarden verlengd te hebben.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door kokka »

misschien helpt het als jullie garant staan voor je zoon.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door praatstoel »

Dat hebben wij gedaan, maar ze willen het niet omdat wij ook een risico groep zijn, zelfstandigen.Maar daar ging het ook niet echt om, ze willen het pand niet.

Heb vandaag ook gesproken met degene die een bouwkundige keuring heeft gedaan, iemand van eigen huis. Hij keurt dit ook niet goed en vind het vreemd, vooral omdat hij geconstateerd heeft dat de woning voor dat bedrag wel waard is. En dat zij het rapport niet eens gezien hebben.

Maar bedankt. Heb een paar afspraken vandaag gemaakt bij andere verstrekkers en open kaart gespeeld. Ze vinden het ook een rare beslissing.

Maar banken doen nu moeilijk met kleine zelfstandigen. Een vaste baan is tegenwoordig toch ook geen garantie meer, anders waren er niet zoveel gedwongen verkopen.

Maar we hopen toch snel een oplossing te krijgen, en dat hij gewoon zijn huisje kan kopen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ASR..........offerte hypotheek.... afgewezen!!!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

praatstoel schreef:Daarom zijn de erven blij dat er een koper is en de bank weet dat wij aannemers zijn . Dus voor ons is het dagelijks werk.
Maar als jullie aannemers zijn betekent dat ook dat als er betalende klanten zijn, die voorrang zullen krijgen boven je eigen klushuis (zeker in deze tijd). De waardevermeerdering van het onderpand is dus zeker niet gegarandeerd. En dat weet de bank ook uit ervaring.

Gesloten