Pagina 1 van 2

Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 26 jun 2013 20:15
door Svartal
Hoop dat dit de goeie sectie is voor deze thread.

Ontdekte vandaag op mijn Raborekening ineens een betaling via Adyen van 2 dagen terug 19,95€, gemachtigd, maar ik heb die hele rekening niet aangeraakt 2 dagen terug laat staan een machtiging gegeven voor die betaling.
Deze rekening wordt op zich vrij sporadisch gebruikt en dient alleen voor bepaalde maandelijkse kosten (verzekeringen etc) en het is de rekening waar ik meestal een online bestelling mee afhandel (wel altijd en alleen via iDEAL).

Dus toen ik die onverklaarbare betaling van 2 dagen terug zag ging er al snel een belletje rinkelen en ging ik meteen maar is even terug kijken in het verleden van die rekening en jahoor dit gaat blijkbaar al heel lang terug (minimaal een jaar, verder kon ik niet terugkijken).
De bedragen verschillen ook maar in de meeste gevallen is het 19,95€ en het is ook niet maandelijks, soms zit er 1 maand tussen soms zo,n 6 weken soms 2 maanden.

Nogmaals deze rekening wordt vrij sporadisch gebruikt en kijk eigenlijk alleen naar de bij- en afschrijvingen wanneer ik het maandelijkse afschrift met de post krijg en dan valt zo,n betaling niet snel op (laks ik weet het), vandaar dat mij dit niet eerder is opgevallen.
De enige reden dat me dit nu opviel was omdat ik een bestelling had geannuleerd en even wou kijken of dat bedrag terug gestort was en toen ontdekte ik de betaling van 2 dagen terug en ik wist vanzelfsprekend nog heel goed wat ik die dag wel of niet had gedaan met die rekening (helemaal niks).

Nu denk ik persoonlijk dat de grootste schuld hier bij de bank ligt want hoe kan het dat er een machtiging wordt gegeven voor een betaling waar ik helemaal niks van af weet?
De schuld ligt naar mijn inzien niet zozeer bij Adyen want die kwam niet alleen voor bij deze onverklaarbare betalingen ik had namelijk eerder dit jaar een keer bloemen besteld via iDEAL en die betaling was blijkbaar (kwam ik nu pas achter) afgehandeld door Adyen, maar bij die betaling stond wel duidelijk in de omschrijving van de betaling waar het over ging (BOEKETCADEAU).
Bij alle onverklaarbare betalingen via Adyen staat alleen dit in de omschrijving: GNLGMR, gevolgd door een lange code, en het rekeningnummer dat Adyen daar gebruikt is ook anders dan bij de bestelde bloemen.

Een andere zorg na dit hele verhaal is hoe kan Adyen (of wie hier uiteindelijk ook achter zit) de gegevens van mijn rekening krijgen?
Nogmaals ik gebruik 'alleen' iDEAL voor online bestellingen met deze rekening dus stuurt iDEAL mijn rekening gegevens dan zonder mijn weten volledig door naar een bedrijf als Adyen?
Zou voor mij zeer kwalijk zijn als dat zo is want ik (en zonder twijfel velen andere) gebruik nou juist 'alleen' IDEAL om zoiets te voorkomen.

Maar al bij al is het aller kwalijkste in mijn ogen dat deze betalingen volgens de gegevens in mijn Rabobank account gemachtigd zijn door mij, terwijl ik er niks van af weet, bij iDEAL maak je een 'eenmalige' betaling en daar geef je een machtiging voor als je gegevens vervolgens worden verspreidt is kwalijk maar hoe kan een bank vervolgens keer op keer een machtiging verlenen als jij daar zelf niks van af weet? :?
Ergens zit alvast een grote fout en naar mijn inzien wijst dat met name richting de bank.


Dit was wel zo,n beetje alle informatie die ik op dit moment heb van deze vreemde ontdekking, sorry voor het lange verhaal maar was helaas nodig om een duidelijk beeld te geven van de situatie, na de ontdekking heb ik meteen contact genomen met de Rabobank en die zouden een onderzoek instellen en zo snel mogelijk contact opnemen... dus wordt zeker vervolgd :)

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 27 jun 2013 14:19
door Berenice
Ayden incasseert vaak voor abbonnementen (zoals bijv. spelpunt of watsnel.nl). Niet makkelijk om uit te zoeken welke het precies is.

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 27 jun 2013 15:17
door crazyme
Laat het gewoon terugboeken en informeer het bedrijf dat je geen opdracht hebt verstrekt om het bedrag af te schrijven.

Wellicht gewoon een administratief foutje (of je hebt echt iets over het hoofd gezien)

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 27 jun 2013 17:56
door stofzuigertje
U moet regelmatig deze rekening controleren.
Als je niet controleerde is al het eerder afgeboekte helaas moeilijk terug te halen.

Dus de laatste zelf terug halen en voor de rest de bank vragen.
Dat kan soms tot 1 jaar maar U is wel zelf erg laat en slordig.

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 28 jun 2013 00:15
door Svartal
Het is inderdaad slordig geweest, alleen is het alles bij elkaar ook geen enorm bedrag (ook een reden waarom het niet eerder opviel) het was ook puur toeval dankzij een geannuleerde bestelling dat ik het ontdekte, kon zo,n 15 maanden terug kijken en alles bij elkaar kwam het rond de 150€.

Het is ook geen abonnement want dan was het een vast bedrag met een vaste tijdsspan geweest en dat is beide niet het geval, de bedragen verschillen en de tijd ertussen nog meer.
En zoals ik in de eerste post al noemde ik gebruik enkel en alleen iDEAL met die rekening als ik online iets betaal en dat zijn altijd bestelling geweest van een product, een vast abonnement op iets heb ik op deze rekening nog nooit via deze route afgesloten.

Ik ben hierbij geen expert maar naar mijn weten geef je bij een betaling via iDEAL toch ook altijd slechts een enkele machtiging en sluit je bij iDEAL nooit een automatische incasso af, je kunt via iDEAL een abonnement afsluiten maar dan (voor zover mij bekent) betaal je dan eenmalig (dus eenmalige machtiging) een bepaald bedrag voor een abonnement van een bepaalde tijd zoals 1 maand, 3 maanden etc etc...

Er staat ook geen bruikbare informatie bij de omschrijving van de betalingen daar staat alleen GNLGMR gevolgd door een lange code (zegt me helemaal niks en ook niks over te vinden online), terwijl bij elke andere betaling er altijd een duidelijke omschrijving staat waar de betaling voor was net zoals ik eerder dit jaar een boeket had besteld via iDEAL wat vervolgens blijkbaar via Adyen was gegaan en daar stond duidelijk dat Adyen die betaling had afgehandeld en in de omschrijving stond dat het om een boeket ging, allemaal duidelijk en de normale gang van zaken, maar bij die onverklaarbare betalingen staat eigenlijk helemaal niks bruikbaars alleen die GNLGMR met de code erachter.


Wat mij uiteindelijk het meeste stoort is dat er machtigingen zijn gegeven om geld van de rekening te halen waar ik niks van af weet, ik zou nu eigenlijk nog liever hebben dat het een abonnement op iets was wat ik in een stomme bui onbewust had afgesloten want dan wist ik waar het over ging en hoe ik het kon stoppen, het enige wat ik nu weet is dat er een wisselend bedrag van tijd tot tijd van me rekening gaat met een machtiging daarvoor terwijl ik geen enkel idee heb en er ook geen informatie bijstaat waar het voor is... en thats it :?

Maar verwacht komende week meer helderheid te krijgen van de bank en dan hoop ik dat de hele situatie iets duidelijker wordt en als het even kan vanaf dan ook stopt.

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 28 jun 2013 12:46
door GJvdZ
crazyme schreef:Laat het gewoon terugboeken en informeer het bedrijf dat je geen opdracht hebt verstrekt om het bedrag af te schrijven.

Wellicht gewoon een administratief foutje (of je hebt echt iets over het hoofd gezien)
Ik zou eerst nog even heel goed nadenken en controleren of er echt niet iets is besteld. Een betaling terugdraaien terwijl die achteraf toch terecht bleek te zijn, geeft meer problemen.

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 28 jun 2013 12:55
door Barman

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 28 jun 2013 15:15
door Svartal
GJvdZ schreef:
crazyme schreef:Laat het gewoon terugboeken en informeer het bedrijf dat je geen opdracht hebt verstrekt om het bedrag af te schrijven.

Wellicht gewoon een administratief foutje (of je hebt echt iets over het hoofd gezien)
Ik zou eerst nog even heel goed nadenken en controleren of er echt niet iets is besteld. Een betaling terugdraaien terwijl die achteraf toch terecht bleek te zijn, geeft meer problemen.
Het is zonder twijfel geen bestelling, weet nog heel goed of ik afgelopen maandag (dat was de laatste onverklaarbare betaling) wel of niet iets besteld zou hebben en dat is helemaal niks heb de rekening die dag niet aangeraakt.
En nadat ik in het verleden ging kijken van de rekening was er nog zo,n dag met een onverklaarbare betaling waarvan ik heel goed weet wat ik die dag had gedaan en dat was 24 dec vorig jaar, had die rekening toen niet eens bij me want ik was toen in het buitenland.

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 28 jun 2013 15:36
door Svartal
Bedankt voor deze links.
Eentje had ik afgelopen woensdag zelf ook ontdekt.
Probleem is alleen voor mij dat het bij deze gevallen lijkt te gaan om een bepaald abonnement op iets waarvan men ook meteen bewust was waar het over ging, en ik zie niet hoe het bij mij een abonnement kan zijn gezien de bedragen met regelmaat veranderen en de tijd ertussen wisselt ook enorm.
En dat is nu ook mijn grootste probleem dat ik helemaal niet weet waar het over gaat, en dan is het ook des te moeilijker om het zelf stop te zetten vandaar dat ik ook na de ontdekking ervan zo snel mogelijk contact heb genomen met de bank.

Bij de gevallen in de links wist men blijkbaar meteen wat erachter zat en daarmee ook waar ze moesten zijn om het te stoppen, in de omschrijvingen bij mijn 'onverklaarbare' betalingen staat niks bruikbaars waarmee ik erachter kan komen waar de betalingen uiteindelijk naartoe gaan, alleen dat het via Adyen gaat en de letters GNLGMR met een code in de omschrijving waar normaal een duidelijke beschrijving staat als bijv Vodaphone, bestelling boeket, bol.com bestelling etc...

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 05 jul 2013 01:33
door Svartal
Vandaag belde Rabobank over het probleem en melde dat alle betalingen binnen de tijdsspan van een jaar geleden teruggestort worden... daarmee ben ik uiteindelijk slechts zo'n 15€ kwijt omdat die eerste "onverklaarbare betaling" buiten het jaar viel.
Maar al bij al erg goed nieuws moet ik zeggen want had er al op gerekend dat alles gewoon verloren zou zijn.

Verder niet te weten gekomen wie of wat hier nou precies achter zat en hoe het kon gebeuren maar de rekening van Adyen waarmee dit gebeurde is nu geblokkeerd op de betreffende rekening en kreeg het advies deze rekening in de gaten te houden dat er niet via een andere Adyen rekening hetzelfde gaat gebeuren en mocht dat wel gebeuren dan meteen contact opnemen met de bank.

Niet alle zorgen zijn hiermee echt weg, want weet nog steeds niet hoe mijn rekening terecht kon komen in deze "fraude constructie" en hoe het mogelijk was dat er keer op keer enkele machtigingen werden uitgedeeld aan die "fraude constructie".
Weet dus niet waar het fout is gegaan en hoe ik dat in de toekomst kan voorkomen.
Ga in de komende weken is nazoeken hoe veilig je bankgegevens zijn bij iDEAL gezien ik voor online betalingen met deze rekening altijd iDEAL gebruik en het in mijn ogen niet anders kan dan dat ik via een online betaling hierin terecht ben gekomen.

Maar uiteindelijk toch een plus aan de Rabobank voor dit geval want mijn enige schade is zo,n 15€ en dat is gewoon te wijten aan mijn eigen laksheid, en vindt het ook erg fijn om te weten dat je rekening een jaar lang beschermt blijft door de bank voor dit soort zaken.
Dus toch een vrij goede afloop en nu maar hopen dat de "onverklaarbare betalingen" hiermee ook afgelopen zijn.

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 05 jul 2013 08:27
door Jolijn
Als je binnenkort of over enige tijd een brief mail of sms van 1 of ander incassobedrijf krijgt, kom je er misschien achter welk bedrijf oorspronkelijk deze incasso's heeft gedaan.

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 09 jul 2013 14:53
door Guardian72
Nog wat nieuws?

Die code / omschrijving GNLGMR is trouwens niet via google te vinden (alleen dit topic).
Lijkt me voor de administratie van de betalers trouwens wel slim om duidelijke omschrijvingen te doen.

Had je al met Ayden contact opgenomen? En, is daar een antwoord?

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 31 jul 2013 19:31
door Svartal
Guardian72 schreef:Nog wat nieuws?

Die code / omschrijving GNLGMR is trouwens niet via google te vinden (alleen dit topic).
Lijkt me voor de administratie van de betalers trouwens wel slim om duidelijke omschrijvingen te doen.

Had je al met Ayden contact opgenomen? En, is daar een antwoord?
Ben bijna een maand in het buitenland geweest, maar heb de rekening vandaag bekeken en er zijn (nog) geen onverklaarbare betalingen voorgekomen... dus tot nu toe lijkt het probleem opgelost maar ik wacht nog even af want er zat ooit bijna 2 maanden tussen die onverklaarbare GNLGMR betalingen.

En dat er geen duidelijke omschrijving bij die betalingen is geeft mij des te meer de indruk dat het gewoon een geval van fraude is.
Misschien dat ik nog is contact op kan nemen met Adyen en daar enige informatie kan krijgen waar deze betalingen naartoe gingen, ga dan alleen eerst even uitzoeken of Adyen een beetje behulpzaam is bij dit soort gevallen voordat ik daaraan begin.

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 11 mar 2014 18:53
door klunsje


vandaag had ik een bijschrijving van AYDEN nagekeken had ik iets betaald netjes replace direct nl een batterij oeps onbekend? dus wacht ik nu maar dat ik een rekening ga ontvangen zodat ik het alsnog kan betalen zal geen liefdadigheid zijn denk ik dus ze zijn ook beleefd!

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 22 mei 2014 14:39
door merellein
Bij mij bleek de Adyen betaling een betaalde PostNL-boete te zijn van €1,92. Die had ik online via de postnl website voldaan.
Voor anderen een idee om na te gaan of hun onverklaarbare Adyen betaling wellicht gekoppeld is aan de post-doorzend-service die ook via deze benoeming loopt of een produkt dat via de de postnl-webshop is besteld. Maar er zullen ongetwijfeld zeer veel andere webshops zijn die ook Adyen gebruiken.

Ik noteer vanaf nu elke betaling op papier op het prikbord, want het komt zeer vaak voor dat de oorspronkelijke website niet terug te vinden is in de benoeming van de betaling. Scheelt een hoop vraagtekens.

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 31 mei 2014 00:09
door Cor van Alphen
Via de telegraafshop bestelde ik een proefpakker van Hello Fresh maaltijdbox voor 3 dagen van € 4,45 per dag. Enkele dagen later wordt de doos bezorgd. Ik heb al heet wat kooklessen gehad maar koken via 'n recept in veel te kleine letters werkt zeer lastig. Het eerste recept heb ik zorgvuldig bereid met behulp van 'n loep, een elektronische weegschaal en 6 pannen. Het was eetbaar maar allerminst lekker. Dus alles weggegooid. Maar twee dagen later staat er weer 'n man met een doos aan de deur die ik weigerde. Ik werd gebeld dat ik een abonnement had genomen. Toen ik een bewijs hiervoor wilde kreeg ik te horen dat er geen dozen meer aangeboden zouden worden. Maar op mijn bankrekening was op 12-05-2014 € 26,98 en op 19-05-2014 € 34,00 afgeschreven. Ik stuurde Rabobank een brief dat het eerste bedrag niet klopte en voor de tweede geen opdracht voor was verstrekt. De Rabobank liet weten dat de afschrijvingen niet teruggeboekt konden worden vanwege eenmalige incasso opdrachten. Hello Fresh beweert hiervoor 'n opdracht te hebben ontvangen maar leveren geen bewijs. Hello Fresh zal zo niet lang op de markt zijn. Wat kan ik hiertegen ondernemen? Met vriendelijke groet, Cor van Alphen

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 31 mei 2014 12:45
door Guardian72
Cor van Alphen schreef:Ik stuurde Rabobank een brief dat het eerste bedrag niet klopte en voor de tweede geen opdracht voor was verstrekt. De Rabobank liet weten dat de afschrijvingen niet teruggeboekt konden worden vanwege eenmalige incasso opdrachten. Hello Fresh beweert hiervoor 'n opdracht te hebben ontvangen maar leveren geen bewijs. Hello Fresh zal zo niet lang op de markt zijn. Wat kan ik hiertegen ondernemen? Met vriendelijke groet, Cor van Alphen
Het antwoord van de Rabobank kan misschien wel correct zijn, maar als u melding doet van (volgens u onrechtmatige) afschrijving, moeten zij actie ondernemen, door de afschrijvende partij te verzoeken om bewijs van machtiging af te geven aan de bank. Kunnen of willen zij dit niet, dan moet de bank ook een eenmalige machtiging terugdraaien.
Het werkt het best als men in persoon bij een filiaal langsgaat (ID mee).

Maar, ik heb ook waardebonnen van Hello Fresh gekregen - en juist omdat daarbij staat dat je gelijk een abonnement aangaat, heb ik de bon weggegooid.
Het is geen echte waardebon (m.i.) als er zulke voorwaarden aanhangen.

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 18 dec 2014 20:33
door kimdienske
Ik zag ook opeens een afschrijving van Adyen. Ben terug gaan zoeken in mijn afschriften en zag dat er nog een keer een afschrijving was. Ik begreep de omschrijvingen in eerste instantie niet zo goed, maar na enig terugzoeken bleek het te gaan om een donatie die ik online had gedaan en een website betaling.

Beide omschrijvingen noemden wel dat het ging om een IDEAL incasso. Dus dit bedrijf verwerkt die incasso's voor heel veel bedrijven. Lees dit artikel maar: http://www.nrcq.nl/2014/12/17/adyen-de- ... con-valley
Het is dus een bedrijf dat alle betaalmogelijkheden van veel landen kant en klaar aanbiedt aan websites. Op die manier hoeven websites niet heel veel betalingsmogelijkheden zelf uit te werken, maar biedt Adyen hen de mogelijkheid om er in één keer vanaf te zijn.

Volkomen terechte afschrijvingen in mijn geval dus. Ik zou even heel goed nagaan of die betaling daadwerkelijk onterecht was. Ook een betaaldienst zoals IDEAL kan via hen gaan.

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 15 feb 2015 18:48
door MRTricky
Er zijn verschillende organisaties die gebruik maken van Adyen,
b.v. BVA auctions, Domino's Pizza, Bliep.nl.
Volgens mij klopt het tot nog toe, zover ik het me herinneren kan.
Helaas is niet altijd duidelijk welke partij wat precies afschrijft onder Adyen.

Re: Adyen onverklaarbare afschrijvingen

Geplaatst: 28 feb 2015 09:08
door TimTimTim
Gay.nl haalt ook zomaar €9,95 van je rekening iedere maand als je er een profiel opent.