LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herdenkingsmunt

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
wichhart
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2013 21:27

Herdenkingsmunt

Ongelezen bericht door wichhart »

Bij de erfenis van mijn vader zitten veel herdenkingsmunten. Dit zijn wettige betaalmiddelen. Ook nu wordt er weer mee geadverteerd. Toen ik deze wilde inleveren cq storten op mijn rekening werd deze door ING geweigerd. Het grappige is dat deze ooit hier zijn aangeschaft.

Bij navraag blijkt dat de herdenkingsmunt wel een wettig betaalmiddel is, maar de ontvanger geen acceptatieplicht heeft.

Dit kan ik even niet plaatsen. Eigenlijk vind ik dit misleiding.

Daarnaast vraag ik me af hoe en waar ik deze munten dan wel in kan leveren?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Herdenkingsmunt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Geen wonder dat er op tv reclame gemaakt wordt voor deze munten: lucratieve handel voor de Koninklijke Nederlandse Munt. Ze komen toch niet in roulatie want niemand wil ze hebben. Ik zou het eens navragen bij [email protected]

Oudere herdenkingsmunten zijn nog van massief zilver. De nieuwere van koper met een zilverlaag.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Herdenkingsmunt

Ongelezen bericht door henk51 »

door wichhart » 09 sep 2013 22:07

Bij de erfenis van mijn vader zitten veel herdenkingsmunten. Dit zijn wettige betaalmiddelen. Ook nu wordt er weer mee geadverteerd. Toen ik deze wilde inleveren cq storten op mijn rekening werd deze door ING geweigerd. Het grappige is dat deze ooit hier zijn aangeschaft.

Bij navraag blijkt dat de herdenkingsmunt wel een wettig betaalmiddel is, maar de ontvanger geen acceptatieplicht heeft.

Dit kan ik even niet plaatsen. Eigenlijk vind ik dit misleiding.

Daarnaast vraag ik me af hoe en waar ik deze munten dan wel in kan leveren?
U kunt het proberen bij een muntenhandel of marktplaats,speurders, verzamelaarsbeurzen.

Een bank zal de munten niet aannemen omdat ze er zelf mee blijven zitten. Er is geen geldautomaat waar ze in kunnen en geen winkelier/particulier wil ze hebben als wisselgeld.
Ik heb ook veel herdenkingsmunten uitgegeven en die werden opgehaald voor verzamel doeleinden een munt die in roulatie is geweest verliest zijn verzamelwaarde door de gebruikers sporen en is niet meer interesant.


gr Henk

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: Herdenkingsmunt

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

Als het een echt zilverenmunt is dan heeft de munt gewoon de zilverwaarde:
Deze is meestal meer dan de oorspronkelijke waarde (behalve de 50 gulden munten).
http://www.zilver-inkoop.nl/quotes.html

De verzilverde kopere munten die ze nu uitgeven zijn niks waard als niemand ze wil hebben.

Gesloten