LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verkeerd overboeken: pech gehad?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door ciske »

Je vergeet dat die vrouw toch eerst een rechtszaak moet aanspannen. Dat is heus niet zo gemakkelijk.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door bprosman »

Zo ingewikkeld is dat nou ook weer niet :

http://www.rechtspraak.nl/naar-de-recht ... fault.aspx

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door eleven »

ciske schreef:
Er zijn altijd mensen, die geen fouten maken
Klopt, alleen voor deze vrouw een dure fout, zelf gemaakt.

Ik had het over deze uitspraak.
Dat is wel zeker dat het mij niet overkomt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door ciske »

Wel nee joh, is een eitje!! Als het zo makkelijk was , zou die vrouw echt niet op de buis komen hoor. Gaat echt wel wat tijd overheen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je geld op het rekeningnummer van een junk terechtkomt, dan ben je echt je geld kwijt. Zoals al door Jan1 is beschreven gaat het mis met gironummers. Omdat je daar geen elfproef op kan toepassen.

Het gaat met name fout wanneer je van een banknummer naar een gironummer overboekt. Er is dan geen naamcontrole. Die is er wél als je van giro naar giro overboekt:


Stel je boekt vanaf giro 4,99 over op gironummer 1 ten name van "Piet", dan krijg je binnen 1 seconde het volgende te zien:

Afbeelding

De correcte naam verschijnt onmiddellijk, zodat je die kan controleren. Had je vanaf een banknummer overgeboekt, dan had je die controle niet gehad. Het boek wordt dan gewoon door de bank overgeboekt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door bprosman »

Het gaat met name fout wanneer je van een banknummer naar een gironummer overboekt. Er is dan geen naamcontrole. Die is er wél als je van giro naar giro overboekt:
Die is er wel, een half jaar geleden heb ik een bedrag overgemaakt van Rabobank naar de verkeerde (ING) rekening. De volgende dag werd het geld automatisch teruggestort omdat naam en rekeningnummer niet overeen kwam (dit was ook de omschrijving van de terugboeking).
Hiervoor hoefde ik niets te doen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Welk rekeningnummer was dat? Waarschijnlijk een niet bestaand gironummer. Dan heb je geluk gehad. Met ING internetbankieren kan ik zo voor je checken of het een bestaand of niet bestaand nummer was.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door bprosman »

Of het een niet bestaand gironummer was weet ik niet, het nummer was in ieder geval niet goed wat ik ingevuld had. De naam was wel zeker goed. Het kwam terug met de vermelding dat naam/nummer niet overeen kwamen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kun je dat niet meer terugvinden dan? Op mijn gironummer heb ik inmiddels een onverschuldigde betaling ontvangen en die is door ING niet teruggeboekt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door bprosman »

Jawel hoor ik kan dat wel terugvinden, wil je het per se weten ? Ik doe dat dan wel via PB.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je zou willen zou ik dat op prijs stellen. Banken leggen hier immers niets over uit aan het publiek. We weten niet hoe het zit.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij deze dan, even een overzicht gemaakt van mijn betalingen.
Op 17-01 heb ik TWEE keer een bedrag van 140 Euro overgemaakt, naar de verkeerde rekening (eindigend op 427) en een keer naar de juiste rekening (toen ik er achter kwam dat ik naar de verkeerde rekening overgemaakt had) .
De volgende dag zie je de transactie naar de verkeerde rekening terugkomen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door bprosman op 19 okt 2013 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dank je. Inderdaad een bestaand gironummer volgens mijn check. Heel vreemd. Ik snap niet hoe ik dan aan een onverschuldigde betaling op mijn giro kan komen die niet wordt gecorrigeerd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door bprosman »

Misschien dat de verzendende bank er iets mee te maken heeft ?
Zou niet moeten want ik neem aan dat het in dit geval ING geweest is geweest bij mij die het teruggestort heeft.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In mijn situatie is alles hetzelfde: verzendende bank is RABO en ik heb een ING girorekening. Misschien heeft je onterechte ontvanger direct aan de bel getrokken bij ING, anders kan ik het niet verklaren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verkeerd overboeken: pech gehad?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik heb de Rabobank destijds gebeld en die vroegen mij "een paar dagen" af te wachten omdat ING (als enige) een Naam/Nummer check doen, althans, zo is het mij verteld. Heb verder ook niets gedaan en de volgende dag was het alweer terug.

Gesloten