LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING Phising

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Sperziboon
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2012 07:21

ING Phising

Ongelezen bericht door Sperziboon »

Net slachtoffer geworden van Phising, ik wilde via internetbankieren mijn rekeningen betalen, ik log in, zie netjes https in het scherm staan, krijg ik de melding dat ING bezig is met betere beveiliging, of ik een qr code wilde downloaden, danwel een link.....

Ik heb nogmaals gecontroleerd of ik goed had ingelogd en er https in de balk stond, op downloaden gedrukt, ik kreeg een nieuw scherm met de vraag wat voor type telefoon ik had, toen gingen de alarmbellen af en heb ik via mijn telefoon ingelogd, ik kreeg niet het scherm van beveiligen dus als een speer het alarmnummer van de bank gebeld 0202288800 en rekening laten blokkeren. Ik kreeg een meneer aan de telefoon ([persoonsgegevens verwijderd door de Moderator]) en die legde uit dat ik een mail zo krijgen van de ing met daarin een link om computer virusvrij te maken, dat mijn rekening geblokkeerd was en dat mijn TAN code functie geblokkeerd is, ook de tip gekregen om regelmatig te kijken of er geld is afgeschreven of opdrachten in de wachtrij staan.

Ik heb melding gemaakt bij de politie en zodra er geld wordt afgeschreven kan ik aangifte doen....

Het klinkt misschien stom maar ik durf niet goed de link van de ING in de mail te downloaden ook omdat ik mijn wachtwoord en gebruikersnaam zelf dien te veranderen, er staat mij bij dat ik wachtwoord en gebruikersnaam altijd via de ING zelf krijg over de post en daarna pas wachtwoord en gebruikersnaam kan veranderen, ik wacht daar ook even mee en ga dit eerst checken bij de klantenservice, ook na overleg politie.

Ik heb op de fb pagina van de ING melding gemaakt aangezien de klantenservice op zondag gesloten is...

Sperziboon
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2012 07:21

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door Sperziboon »

Het is trouwens geen phising maar een Trojan virus, net wederom gebeld met de alarmlijn en e.a.bevestigd gekregen van ING, deze meneer werkt er inderdaad en rekening is nog steeds geblokkeerd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door eleven »

Het klinkt misschien stom maar ik durf niet goed de link van de ING in de mail te downloaden ook omdat ik mijn wachtwoord en gebruikersnaam zelf dien te veranderen, er staat mij bij dat ik wachtwoord en gebruikersnaam altijd via de ING zelf krijg over de post en daarna pas wachtwoord en gebruikersnaam kan veranderen, ik wacht daar ook even mee en ga dit eerst checken bij de klantenservice, ook na overleg politie.
Inderdaad, ik ken het ook niet anders, dat je het wachtwoord via een brief van de ING krijgt gestuurd.
Dus niets meer downloaden en afwachten tot je schriftelijk bericht krijgt.
Jou rekening is geblokkeerd, dus kan er niets meer gebeuren.
Heb je geen ING bank in jou woonplaats, dan zou je morgen daar ook nog kunnen informeren.
succes

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door ciske »

vogels schreef: Waarom plaats je hierover eigenlijk een topic? Een Trojan zit op jouw p.c.
Misschien om anderen te waarschuwen.

TS , je kan toch langs de ING gaan voor je gegevens?

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door Mallet »

Het lijkt mij ook niet echt de bedoeling dat je hier open en bloot de naam van de betreffende medewerker plaatst. Voegt niets toe.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee, maar anderen kunnen dezelfde of een soortgelijke trojan krijgen. Banken willen nu eenmaal dat mensen steeds meer hun verantwoordelijkheid nemen om fraude te voorkomen, en lang niet altijd wordt de schade nog vergoedt.

Persoonlijk vindt ik het juist uitstekend dat mensen elkaar de komende tijd alert houden, en vertellen welke stappen ze gezet hebben om pishing/fraude te voorkomen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door tenormin »

Sperziboon schreef:Net slachtoffer geworden van Phising, ik wilde via internetbankieren mijn rekeningen betalen, ik log in, zie netjes https in het scherm staan, krijg ik de melding dat ING bezig is met betere beveiliging, of ik een qr code wilde downloaden, danwel een link.....
Stond groen slotje er dan ook gewoon bij?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik denk dat we vanaf april 2014 veel meer van dit soort verhalen op het forum krijgen. Dan stoppen de veiligheidsupdates voor Windows XP. Hele volksstammen gebruiken dat verouderde systeem nog. En daar zitten veel digibeten tussen. Een betere prooi kun je je als phisher niet wensen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bob Schurkjens schreef:Ik denk dat we vanaf april 2014 veel meer van dit soort verhalen op het forum krijgen. Dan stoppen de veiligheidsupdates voor Windows XP. Hele volksstammen gebruiken dat verouderde systeem nog. En daar zitten veel digibeten tussen. Een betere prooi kun je je als phisher niet wensen.
Ja die mensen krijgen dan ook hun geld niet meer terug. Als je nu nog niet weet dat je xp niet meer moet gebruiken en zeker niet voor online banking, dan heb je wel in heel diep hol gezeten het afgelopen jaar. Eigenlijk zouden dat soort mensen van de digitale snelweg geweerd moeten worden.

Overigens blijft microsoft na april nog wel een tijdje updates uitbrengen voor security essentials en de meeste andere beveligingspakketen ook. Maar begin 2015 houdt het echt op. Dus die mensen hebben nog 1 jaar om een andere pc te kopen, te upgraden of linux te installeren...Overigens windows 8.1 is een uitstekend systeem dat op 80% van de xp computers zou kunnen draaien.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door olaf79 »

vogels schreef:Topic heeft niets te maken met phishing. Bovendien er wordt AL JAREN all over het web voor phishing gewaarschuwd. Mensen die er nu nog intrappen, lezen blijkbaar nooit wat, dus ook hier niet.
Weldegelijk, want de trojan probeert inlog gegevens af te troggelen. Het is dus ook phishing.
Vind het trouwens terecht dat niet alle rekeninghouders de rekening gepresenteerd krijgen door mensen die te beroerd zijn hun p.c. clean te houden of nog steeds in die stomme mails blijven trappen.
Banken hebben ook nog heel wat te leren op dat gebied. Het gebruik van een fraudegevoellig TAN systeem bijvoorbeeld is al lang niet meer van deze eeuw.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je nu nog niet weet dat je xp niet meer moet gebruiken en zeker niet voor online banking, dan heb je wel in heel diep hol gezeten het afgelopen jaar. Eigenlijk zouden dat soort mensen van de digitale snelweg geweerd moeten worden.
Mee eens. Maar ik denk dat de helft van alle XP gebruikers niet weet wat "Window XP" is en ook niet weten wat een "besturingssysteem" of "een browser" is. Zij hebben gewoon "een kompjoeter". That's it :D

Een bekende vertelde ik laatst dat ze haar XP pc eigenlijk niet meer kan gebruiken na 7 april 2014. Ze was verbijsterd. Haar pc is 9 jaar oud. Ik heb uitgelegd dat dat best oud is. Maar zij vond juist van niet. Ik voel me dan al snel een betweter en hou verder mijn mond maar. Tsja, wat doe je er aan...
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 01 dec 2013 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bob Schurkjens schreef:
Als je nu nog niet weet dat je xp niet meer moet gebruiken en zeker niet voor online banking, dan heb je wel in heel diep hol gezeten het afgelopen jaar. Eigenlijk zouden dat soort mensen van de digitale snelweg geweerd moeten worden.
Mee eens. Maar ik denk dat de helft van alle XP gebruikers niet weet wat "Window XP" is en ook niet weten wat een "besturingssysteem" of "een browser" is. Zij hebben gewoon "een kompjoeter". That's it :D

Een bekende vertelde ik laatst dat ze haar XP pc eigenlijk niet meer kan gebruiken na april 2014. Ze was verbijsterd. Haar pc is 9 jaar oud. Ik heb uitgelegd dat dat best oud is. Maar zij vond juist van niet. Ik voel me dan al snel een betweter en hou verder mijn mond maar. Tsja, wat doe je er aan...
Tsja, die leest dus geen kranten, kijkt geen nieuws, komt nooit op internet, en leeft nog in de veronderstelling dat er in berlijn een hoge muur staat. Wat moet zo iemand eigenlijk met een computer? Typmachine werkt toch ook?! :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik internetbankier al jáááren met mijn typemachine :)

Heel veilig hoor.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door tenormin »

Mee eens. Maar ik denk dat de helft van alle XP gebruikers niet weet wat "Window XP" is en ook niet weten wat een "besturingssysteem" of "een browser" is. Zij hebben gewoon "een kompjoeter". That's it :D

Een bekende vertelde ik laatst dat ze haar XP pc eigenlijk niet meer kan gebruiken na 7 april 2014. Ze was verbijsterd. Haar pc is 9 jaar oud. Ik heb uitgelegd dat dat best oud is. Maar zij vond juist van niet. Ik voel me dan al snel een betweter en hou verder mijn mond maar. Tsja, wat doe je er aan...
Hier zit er zo eentje die je net beschrijft. Weet alleen dat ik geen XP heb, maar verder...geen idee. Ja, Windows 7, geloof ik :mrgreen: . Kan met IE en FF werken, dat ie telkens "zelf?" programma's doorloopt om fouten te zoeken en dat ie 3 jaar oud is. Ik zou juist wel willen horen als iets oud is en vervangen moet worden, dan deed ik dat 'gisteren'. Zou best zo iemand dus wel willen kennen.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Als :"https://mijn.ing.nl/internetbankieren/S ... rvlet"niet in mijn scherm verschijnt is er "stront aan de knikker". Ik heb al eens "htttps"voorbij zien komen! Goed opletten dus!
Ik ga overigens pas online als mijn virusscanner en mijn firewall opgestart is!!!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:Banken hebben ook nog heel wat te leren op dat gebied. Het gebruik van een fraudegevoellig TAN systeem bijvoorbeeld is al lang niet meer van deze eeuw.
Leg die fraudegevoeligheid dan eens uit? Het ontvangen van een SMS met daarin de code is veiliger dan menig ander systeem. Zeker als je je telefoon nog eens van een PIN voorziet. Bij mij op het werk hadden we voor toegang tot de secure delen van het netwerk eerst zo'n calculatortje, maar dat is een tijdje terug vervangen door SMS omdat dat veiliger is. Als je echt wilt is zo'n code generator off-line te kraken. Dat is met een online code generator al een stuk moeilijker.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: ING Phising

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Waarschijnlijk bedoeld olaf79 de TAN code die op papier wordt verstrekt en per post wordt bezorgd.
Dit is wel makkelijk, maar veilig????

jantje7

Gesloten