LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foutive overboeking na typfout!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
misslia
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2014 16:42

Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door misslia »

Ik heb in december een bedrag bestemd voor de H&M overgemaakt naar een verkeerd nummer. Het nummer van de H&M eindigt op 12 en ik heb per ongeluk 14 ingevuld. Ik kwam erachter nadat ik een herinnering kreeg van de H&M waarvan ik wist dat ik die al lang betaald had. Direct de Rabo bank gebeld en die konden alleen een brief sturen met het verzoek tot teruggave. Het is nu Februari en het geld is niet terug geboekt. Het geld is bijgeschreven op rekening van PRS Recordings. Ik kan niks over dit bedrijf vinden en ook geen inschrijving bij de KVK. Ik dacht dat er altijd naam en nummer controle plaatsvond en vooral bij ING. Er werd mij ook gezegd dat deze er tussendoor is geglipt maar nu zit ik met de gebakken peren. Iedereen kan een keer een tik fout maken en de betaling was duidelijk gericht aan de H&M incl. klantnummer enz. Ik neem aan dat de bank ook een soort van beschermingsplicht heeft?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Weet niet of RABO daadwerkelijk de brief verstuurd heeft, maar u zou nog een keer een overboeking kunnen doen van € 0,01 met het verzoek uw verkeerde storting naar uw rekening terug te storten.
Daarna kunt u als het een vrij hoog bedrag betreft een zaak aanspannen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door SJZ »

Heb je het via ING internetbankieren (mijn ing) overgemaakt? Dan vindt er inderdaad wel een naam-nummercontrole plaats. Alleen is dat meteen als je het invoert. Er is je dan gevraagd zoiets als:
"Controleer het ingevulde rekeningnummer. Volgens ING is deze rekening van PRS Recordings. Is dat juist? Plaats de opdracht met "Opslaan, naar verzendlijst" op de verzendlijst."

Als je dat bevestigd hebt, dan is de naam omgezet naar PRS Recordings en vindt er natuurlijk daarná geen naam-nummercontrole meer plaats.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door CB »

De naam nummer controle vind alleen plaats bij de voormalig Postbank rekeningnummers. De vroegere Girorekeningnummers van ik geloof 3 t/m 7 cijfers lang. Op de Bankrekeningnummers van 9 en 10 cijfers lang vindt een controle plaats op basis van elfproef.

Als je via de RABO bank een bedrag overmaakt naar een girorekening, moest je volgens mij een P voor het rekeningnummer zetten.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door SJZ »

Op de Bankrekeningnummers van 9 en 10 cijfers lang vindt een controle plaats op basis van elfproef.
Ja, maar dat kan het dus niet geweest zijn. Op zo'n lang nummer kun je nooit 1 fout maken, dan bestaat het nummer niet.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door CB »

Daar heb je wel gelijk in. Dan zou je nu dus de ING moeten aanspreken op de foutieve controle die door hun is uitgevoerd. Wellicht dat de ING de fout moet corrigeren.

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door Mallet »

Als de ontvanger van het geld niet heeft gereageerd op het verzoek van de bank om het bedrag terug te boeken dan worden de NAW-gegevens vaak aan de verzender vrijgegeven zodat je er zelf mee aan de gang kan. Heb je dit gekregen van de bank?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door CB »

Ts heeft na de aanmaning van H&M contact opgenomen met de RABO. Het lijkt er dus op dat ze bij de RABO bankiert.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door electomonteur »

nou welke bank dan ook
ze zeggen alemaal het zelfde

had u het maar goed moeten controleren

ING gaat nog verder
de vroegere Postbank nummers worden als je de oude rekening nummers in vult gecontroleerd (zonder Iban)
gebruik je het Iban nummer word er geen controle meer uit gevoerd
juist door de invoering van de Iban worden er meer fouten dan vroeger gemaakt
en de banken willen er niet aan om daar iets aan te gemoed te komen

een van mijn personeels-leden heeft net als ik dyslexie en gooit in het over typen wel eens de nummers door elkaar
hierdoor heeft hij al div. malen fouten gemaakt met internet bankieren
de bank van hem heeft hem bij de 5e keer dat hij correctie aanvroeg gemeld dat hij beter bij hun weg kon gaan om dat hij te veel fouten maakte
en als hij nog 1 x een fout maakte hun kosten van 12.50 zouden gaan rekenen om het bedrag terug te boeken
nu heeft mijn telefoniste/ secretaresse aan geboden in het vervolg zijn overschrijvingen te doen om te zorgen dat er geen fouten meer worden gemaakt
dit probleem is ontstaan na invoering van de Iban
de rekening nummers zijn zo lang geworden dat hij de kluts kwijt raakt

misslia
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2014 16:42

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door misslia »

Mallet schreef:Als de ontvanger van het geld niet heeft gereageerd op het verzoek van de bank om het bedrag terug te boeken dan worden de NAW-gegevens vaak aan de verzender vrijgegeven zodat je er zelf mee aan de gang kan. Heb je dit gekregen van de bank?
Ja maar dat was alleen de naam en het adres, verder geen nummer of andere info;. Via google en kvk geen info te vinden

misslia
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2014 16:42

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door misslia »

SJZ schreef:Heb je het via ING internetbankieren (mijn ing) overgemaakt? Dan vindt er inderdaad wel een naam-nummercontrole plaats. Alleen is dat meteen als je het invoert. Er is je dan gevraagd zoiets als:
"Controleer het ingevulde rekeningnummer. Volgens ING is deze rekening van PRS Recordings. Is dat juist? Plaats de opdracht met "Opslaan, naar verzendlijst" op de verzendlijst."

Als je dat bevestigd hebt, dan is de naam omgezet naar PRS Recordings en vindt er natuurlijk daarná geen naam-nummercontrole meer plaats.
Ik heb het van een Rabo rekening naar een ING rekening geboekt. De rabo geeft geen suggestie van wie het nr moet zijn. Het was duidelijk voor de H&M incl. klantnummer en gegevens.

misslia
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2014 16:42

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door misslia »

Jantje7 schreef:Weet niet of RABO daadwerkelijk de brief verstuurd heeft, maar u zou nog een keer een overboeking kunnen doen van € 0,01 met het verzoek uw verkeerde storting naar uw rekening terug te storten.
Daarna kunt u als het een vrij hoog bedrag betreft een zaak aanspannen.
Gaat om 157,- voor sommige mensen misschien niet veel maar voor mij wel (alleenstaande moeder met 3kids). Zaak aanspannen lijkt me het bedrag veel te laag voor helaas.

FerdiXXX
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2008 14:39

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door FerdiXXX »

Vervelend voor je dat de ontvanger blijkbaar het geld niet wil teruggeven !

Maar dat er ook maar een kleine schuld bij de bank ligt, daar ben ik het niet mee eens. Na het invoeren wordt er de kans geboden nogmaals het nummer te controleren.
Bijna niemand doet dat, maar daarmee neem je dus zelf de verantwoording voor een evt foutieve overboeking.
We kunnen niet altijd een ander de schuld van ons eigen falen geven.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door VioletPrue »

electomonteur schreef:een van mijn personeels-leden heeft net als ik dyslexie en gooit in het over typen wel eens de nummers door elkaar
hierdoor heeft hij al div. malen fouten gemaakt met internet bankieren
de bank van hem heeft hem bij de 5e keer dat hij correctie aanvroeg gemeld dat hij beter bij hun weg kon gaan om dat hij te veel fouten maakte
en als hij nog 1 x een fout maakte hun kosten van 12.50 zouden gaan rekenen om het bedrag terug te boeken
nu heeft mijn telefoniste/ secretaresse aan geboden in het vervolg zijn overschrijvingen te doen om te zorgen dat er geen fouten meer worden gemaakt
dit probleem is ontstaan na invoering van de Iban
de rekening nummers zijn zo lang geworden dat hij de kluts kwijt raakt
1. Je laat dus duidelijk de verkeerde persoon de overschrijvingen doen.
2. Dyslexie heeft te maken met letters, niet met cijfers.
3. Heel normaal dat een bank na VIJF keer de rotzooi van een ander opruimen kosten gaat berekenen.
4. Dit heeft niks met een IBAN te maken, maar met de discalculie van je werknemer.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dyslexie heeft te maken met letters, niet met cijfers.

Dislexie heeft te maken met lezen, dus cijfers p.o. omdraaien is dan heel logisch. En hoe langer dat geen wat overgetypt ( en dus gelezen) moet worden, hoe moeilijker het wordt.
Discalculie is heel wat anders dan p.o. cijfers verwisselen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik ken mensen met discalculie en anderen met dyslexie.
Ik weet het verschil.
Of al deze mensen moeten allemaal tegelijk per ongeluk een verknipte vorm van òf discalculie òf dyslexie hebben.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Foutive overboeking na typfout!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Met gironummers moet je extra goed oppassen omdat daar geen http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef in zit. De ontvanger is verplicht het geld terug te betalen. Naam nummer controle bestaat niet meer. De bank is niet aansprakelijk. Zoek op internet op "onverschuldigde betaling" om uit te zoeken hoe nu verder. Die tip van die 0,01 overboeken om het geld terug te vragen daar zou ik mee beginnen. Heeft u dat inmiddels gedaan?

Gesloten