LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon Spaarbeurs

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
T&R
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2014 08:55

Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door T&R »

Ik blijf het vreemd vinden dat het Aegon is toegestaan om 1,9% per jaar van het belegde vermogen aan kosten en een garantieverzekering in rekening mag brengen voor het beheren van fondsen.

In november 1998 heb ik door advies van een verzekeringsadviseur een spaarbeurs afgesloten met een 1ste inleg van € 1.600. Als je zoals ik daarna 16 jaar € 50,-- per maand inlegt betekent dit dat ik dit jaar van mijn € 600,-- jaarlijkse inleg een bedrag van € 400,-- aan minimale kosten moet betalen (inclusief € 70,-- = 0,65% voor een belachelijke overlijdensrisicoverzekering). In het laatste jaar bedragen de kosten zelfs € 520,--. Ik vind dat dit niet in relatie staat met het bedrag dat ik per jaar inleg.

Tot november 2005 werd zelfs 10% van het belegde vermogen berekend aan administratiekosten berekend.

Aegon geeft aan dat zij zich houden aan wettelijke eisen?! Toch blijf ik het zeer vreemd vinden dat zij voor deze "woekerpolis" geen aanpassing moeten doen. Als ik dit had geweten, was ik nooit aan deze verzekering begonnen.

Ik ben erg benieuwd naar reacties van personen zijn die ook jaren geleden bij Aegon een Spaarbeurs "woekerpolis" verzekering hebben afgesloten.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door ruud_a »

u lijkt goed op de hoogte van de kosten.
die wist u dus toch ook, toen u de verzekering afsloot (had u kunnen weten)?
en de inleg per jaar vergelijken met de kosten over de totale inleg is wat krom natuurlijk.
naarmate het totale bedrag hoger wordt, zullen die kosten uiteraard ook stijgen ten opzichte van de inleg.
en die kosten stonden naar ik aanneem gewoon in uw polis op het moment van afsluiten.
als u de kosten ergens mee wilt vergelijken, moet u dat met de rente van het spaarproduct doen.
en die was in 1998 waarschijnlijk flink hoger dan nu.
en ook de kosten van de overlijdensrisico verzekering waren blijkbaar bekend.
u hebt dus bewust voor dit product gekozen (waarschijnlijk, omdat de opbrengst belastingvrij is)
en ja, waarschijnlijk bent u er in geluisd door uw adviseur, maar u hebt toch ook een eigen verantwoordelijkheid.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door juwita »

ruud_a schreef:die wist u dus toch ook, toen u de verzekering afsloot (had u kunnen weten)?

Dikke onzin !

Zelfs consumentenorganisaties konden in de jaren negentig niet achter de kosten van beleggingsverzekeringen komen. Zij moesten destijds vergelijkende onderzoeken naar deze wanproducten staken omdat de hoogte en hoeveelheid aan kosten niet te achterhalen waren. Laat staan dat een eenvoudige consument hier achter kon komen.
Leest het boek ''de woekerpolisaffaire'' van Kees Kooman, in dat boek wordt e.e.a. verduidelijkt.
Laatst gewijzigd door juwita op 01 jul 2014 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door juwita »

Aegon geeft aan dat zij zich houden aan wettelijke eisen?!
Tja....... en waar komt dan die rechterlijke veroordeling vandaan wegens misleiding in de Koersplan-affaire ?

Indien AEGON u niet voorafgaande aan het sluiten van uw Spaarbeurs contract volledig over alle kosten heeft geïnformeerd, dan is er sprake van ''dwalingveroorzaking'' door AEGON. Zie ook de recente uitspraken van de Advocaat-Generaal bij het Europees Hof van Justitie over de 3e verzekeringsrichtlijn van de Europese Gemeenschappen.
Zie verder ook de uitspraken van het KIFID in 2013-02 en 2013-134 (http://www.kifid.nl)

wilfredo
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 okt 2011 09:20
Locatie: wageningen

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door wilfredo »

.

Loekie2015
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2016 09:34

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door Loekie2015 »

Hallo

Ik heb een vraagje over de Rendementen van de Spaarbeurzen van Aegon. Het Mix Fund . Emerging Markets Fund, Equity Fund.
In 1995 hebben wij 3 spaarbeurzen afgesloten bij Aegon, en in 2000 nog 1 spaarbeurs. De inleg was € 22,69 per beurs.

De eerste drie beurzen kwamen vrij in 2011 en de laatst afgesloten beurs in 2015.

Weet iemand waar ik het rendement van de fondsen kan opvragen. Vanaf 1995 tot 2015. De rendementen per jaar.

Alvast bedankt.

Loekie

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Aegon Spaarbeurs

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Voor rendementen zie https://www.aegon.nl/particulier/belegg ... informatie
Bovenin kiezen voor 'Verzekeringsfondsen'
Per fonds is er informatie kun je kijken bij 'fondsinformatie' waar de koersen sinds de oprichting zichtbaar zijn.
Of anders per mail opvragen bij Aegon.

Gesloten