LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassokosten te laat betalen credit card

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Henk422
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2015 08:37

Incassokosten te laat betalen credit card

Ongelezen bericht door Henk422 »

Een kennis van mij was te laat met het afbetalen van haar credit card. Ze had geen gespreid betalen faciliteit. Het credit card bedrijf bracht haar incassokosten in rekening van enkele honderden euro. Nou heb ik begrepen dat een credit card geen incassokosten mag rekenen, maar alleen maar rente.

- weet iemand daar meer van?
- zijn er andere mensen die dit ook overkomen is?

Henk422
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2015 08:37

Re: Incassokosten te laat betalen credit card

Ongelezen bericht door Henk422 »

Dank voor de reactie. De voorwaarden zijn duidelijk wat betreft de incassokosten. Ik doelde op dwingende wetgeving die incassokosten voor credit cards verbiedt en prevaleert boven de voorwaarden van de bank. Dezelfde wetgeving die flitskredieten aan banden heeft gelegd door een maximum te stellen aan de kredietvergoeding.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Incassokosten te laat betalen credit card

Ongelezen bericht door CB »

Dus daarmee wil je zeggen, dat als er in de voorwaarden dingen zijn opgenomen die volgens de weg niet mogen, maar je hebt er voor getekend dat het dan mag?

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Incassokosten te laat betalen credit card

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:De voorwaarden zijn helder, de houder van die kaart gaat bij het aanvragen accoord met die voorwaarden. Dwingende wetgeving is niet aan de orde want het is een afspraak die door twee partijen overeen gekomen is.
Wetgeving gaat volgens mij altijd boven de voorwaarden.
Wat staat er nu precies in die voorwaarden?
Hoe hoog zijn de schuld en de incassokosten?

Henk422
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2015 08:37

Re: Incassokosten te laat betalen credit card

Ongelezen bericht door Henk422 »

Dit staat in de voorwaarden:
Welke kosten worden in rekening gebracht als ik mijn rekening te laat betaal?

De betaling van uw rekening moet binnen 21 dagen na de datum van uw laatste rekeningoverzicht bij ICS verwerkt zijn. Als dit niet het geval is, betaalt u:

met de Gespreid Betalen Faciliteit: debetrente over uw openstaande saldo;
zonder de Gespreid Betalen Faciliteit: een boete van 2% over het openstaande saldo. Bij een betalingsachterstand van meer dan twee maanden worden incassokosten in rekening gebracht.
Dit geldt ook als uw automatische incasso geweigerd of gestorneerd is. U moet uw rekening dan handmatig volledig aflossen om bovenstaande kosten te voorkomen.
Het ging om een ongeveer 500 euro kosten en ongeveer 4000 euro schuld.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Incassokosten te laat betalen credit card

Ongelezen bericht door 16again »

Bij mijn weten is er een wettelijke voorwaarde, waar tegenpartij aan moet voldoen, voordat incassokosten in rekening gebracht kunnen worden: je dient eerst aanmaning te ontvangen, met een periode van 14 dagen waarin je alsnog kunt betalen zonder aan incassokosten vast te zitten.
Dit kan niet omzeild worden dmv algemene voorwaarden.

Direct een boete van 2% lijkt mij onredelijk bezwarend. Dit is verkapte rente, hoger dan wettelijk toegestane. En mogelijk wordt boete al uitgedeeld binnen 14 dagen termijn van aanmaning.

500 Euro incassokosten op schuld van 4000 is wel binnen de regels

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Incassokosten te laat betalen credit card

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:Bij mijn weten is er een wettelijke voorwaarde, waar tegenpartij aan moet voldoen, voordat incassokosten in rekening gebracht kunnen worden: je dient eerst aanmaning te ontvangen, met een periode van 14 dagen waarin je alsnog kunt betalen zonder aan incassokosten vast te zitten.
Dit kan niet omzeild worden dmv algemene voorwaarden.

Direct een boete van 2% lijkt mij onredelijk bezwarend. Dit is verkapte rente, hoger dan wettelijk toegestane. En mogelijk wordt boete al uitgedeeld binnen 14 dagen termijn van aanmaning.

500 Euro incassokosten op schuld van 4000 is wel binnen de regels
De vraag is dus of die aanmaning is verzonden na een overschrijding van de terugbetalingstermijn >2 maanden.

En die 2% boeterente is wat je betaald over het openstaande saldo als er niet binnen de eerste 21 dagen is betaald na ontvangst van het maandelijkse overzicht. Dat is niks anders als rente betalen over roodstand op een rekening courant, of over het openstaande saldo bij een gespreid betalen faciliteit bij ze. Dat staat volgens mij los van eventuele incassokosten als men vervolgens 2 maanden te laat is met terugbetalen.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Incassokosten te laat betalen credit card

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:Volledig off topic maar een credit card maatschappij is geen filantropische instelling.
Daar weten de winkeliers van mee te praten.
De winkelier ontvangt immers niet het gehele aankoop bedrag, maar daar gaan nog kosten CC maatschappij van af!

Henk422
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2015 08:37

Re: Incassokosten te laat betalen credit card

Ongelezen bericht door Henk422 »

Artikel 34 Wet op het consumentenkrediet:
Het is de kredietgever en de leverancier verboden enige andere vorm van kredietvergoeding te bedingen, in rekening te brengen of te aanvaarden dan:
a. een vergoeding welke verschuldigd is bij afwikkeling overeenkomstig de betalingsregeling van de transactie;
b. een vergoeding die verschuldigd wordt ingeval de kredietnemer, na ingebrekestelling, nalatig blijft in zijn verplichting tot betaling ingevolge de transactie;
c. een vergoeding die verschuldigd wordt indien de kredietnemer vervroegd aflost.
Is dit wetsartikel van toepassing op de credit card zonder gespreid betalen?

NB: de onder b genoemde vergoeding is gemaximeerd op 15% per jaar
snuffel1 schreef:In mijn optiek bent u degene die het betreft want met zoveel info over de bedragen en voorwaarden moet u "die kennis van u" in het openingstopic wel verzonnen hebben.
Ik begrijp niet goed wat u wilt bereiken met de insinuatie dat ik lieg. Ik heb daar geen reden toe nu ik sowieso anoniem ben. Mijn kennis kwam naar me toe, omdat ik iets meer kennis heb van de materie dan zij, en zij mij vertrouwt met de informatie, dus ik heb de stukken ingezien

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Incassokosten te laat betalen credit card

Ongelezen bericht door sjohie »

Henk422 schreef:Artikel 34 Wet op het consumentenkrediet:
Het is de kredietgever en de leverancier verboden enige andere vorm van kredietvergoeding te bedingen, in rekening te brengen of te aanvaarden dan:
a. een vergoeding welke verschuldigd is bij afwikkeling overeenkomstig de betalingsregeling van de transactie;
b. een vergoeding die verschuldigd wordt ingeval de kredietnemer, na ingebrekestelling, nalatig blijft in zijn verplichting tot betaling ingevolge de transactie;
c. een vergoeding die verschuldigd wordt indien de kredietnemer vervroegd aflost.
Is dit wetsartikel van toepassing op de credit card zonder gespreid betalen?

NB: de onder b genoemde vergoeding is gemaximeerd op 15% per jaar
snuffel1 schreef:In mijn optiek bent u degene die het betreft want met zoveel info over de bedragen en voorwaarden moet u "die kennis van u" in het openingstopic wel verzonnen hebben.
Ik begrijp niet goed wat u wilt bereiken met de insinuatie dat ik lieg. Ik heb daar geen reden toe nu ik sowieso anoniem ben. Mijn kennis kwam naar me toe, omdat ik iets meer kennis heb van de materie dan zij, en zij mij vertrouwt met de informatie, dus ik heb de stukken ingezien
Het lijkt me wel, immers het is een consumenten kredietfaciliteit? Maar dit artikel noemt zoals ik het lees de vergoedingen die een kredietverstrekker wél in rekening mag brengen, en die 2% rente valt onder b, het is immers een vergoeding die ontstaat door nalatigheid van de kredietnemer. En die 15% is op jaarbasis, de 2% die in dit geval relevant is, is voor max 2 maanden, want daarna begint het losstaande incassotraject, en nergens in de voorwaarden hierboven lees ik dat ze die gedurende het incassotraject blijven heffen.

The Voice
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mar 2004 11:09

Re: Incassokosten te laat betalen credit card

Ongelezen bericht door The Voice »

De maatschappij/bank rekent zgn. stornokosten indien incasso op een bepaalde datum mislukt of het bedrag niet op vervaldatum binnen is. Staat wel in de voorwaarden genoemd hoeveel dat is, vaak een percentage van 1 a 1,5% per maand.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Incassokosten te laat betalen credit card

Ongelezen bericht door sacredfour »

Zoals The Voice al aangaf, mag de bank bij in gebreke eenmalig een bedrag als boete in rekening brengen. Dus deze 2% mag.
zie ook dit draadje:

http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/43077/highlight//

Gesloten