LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
msdakota1958
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2012 16:44

Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door msdakota1958 »

Even een vraag
Ik ben zo stom geweest om geld op een andere rekening nr te storten gelukkig die genen die het moest ontvangen schreef een e-mail waar het geld bleef ,wat blijk nu dat ik het op een ander nr hebt gezet ik heb weer 1 euro overgemaakt met de vraag of deze mensen het wilden terug storten ,maar dat is nog niet gebeurt ,ook ben ik gelijk naar de ING geweest maar die kunnen het geld niet zomaar voor je terug storten en moed ik 3 weken wachten ,de genen die het geld op hun reknr heeft staan reageert niet ,over 3 weken krijg ik de adres gegevens van de ING ,zijn er meer mensen die die fout maken en wat te doen nu .
Laatst gewijzigd door Radar op 29 apr 2015 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Hopen dat de ontvanger zo eerlijk is en het uiteindelijk terug wil boeken. Zelfs met adresgegevens wil het nog niet zeggen dat je het zomaar terugkrijgt. Helaas is er niet veel meer aan te doen.

Sterker nog: als je op dit forum gaat zoeken vind je ook nog wel berichten van mensen die ten onrechte geld hebben ontvangen en weigeren het terug te betalen (en die dan soms nog gelijk krijgen ook van andere forumbezoekers...).

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Friese vrouw is met een bloemetje naar Tilburg gereden, maar kreeg weinig gehoor. " Had je het maar niet moeten overmaken" zeiden de Tilburgse en haar zoons toen ze haar geld terugvroeg. Het was volgens de Tilburgers haar eigen schuld. De Friese zag wel dat er een nieuwe scooter bij de Tilburgse voor de deur stond.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/20095 ... stort.aspx

I rest my case.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door sjohie »

msdakota1958 schreef:Even een vraag
Ik ben zo stom geweest om geld op een andere rekening nr te storten gelukkig die genen die het moest ontvangen schreef een e-mail waar het geld bleef ,wat blijk nu dat ik het op een ander nr hebt gezet ik heb weer 1 euro overgemaakt met de vraag of deze mensen het wilden terug storten ,maar dat is nog niet gebeurt ,ook ben ik gelijk naar de ING geweest maar die kunnen het geld niet zomaar voor je terug storten en moed ik 3 weken wachten ,de genen die het geld op hun reknr heeft staan reageert niet ,over 3 weken krijg ik de adres gegevens van de ING ,zijn er meer mensen die die fout maken en wat te doen nu .
Ik denk dat er weinig meer rest dan even af te wachten tot je de gegevens van de ING krijgt. Als je geluk hebt stortten ze het geld terug, maar er zijn ook genoeg mensen die het lekker houden. Zoals al geopperd, kijk hier maar eens op het forum, of google het maar eens. In een fors aantal gevallen is het dikke pech, geld weg. Het zal je niet veel meer gerust stellen vrees ik, maar dat zou wel eens de harde realiteit kunnen zijn.

Niet iedereen is zo eerlijk om het terug te storten, of om bijvoorbeeld een gevonden portemonnee mét het contante geld er nog in, af te geven bij de politie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

of om bijvoorbeeld een gevonden portemonnee mét het contante geld er nog in, af te geven bij de politie.
..zodat je het risico loopt dat iemand bij de politie die portemonnee achterover drukt.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:Als je geluk hebt stortten ze het geld terug, maar er zijn ook genoeg mensen die het lekker houden.
Dit is een onverschuldigde betaling, werkt tegenpartij niet mee, dan is terugbetaling via rechter af te dwingen.
Zit tegenpartij in de schulden, dan kun je wel aansluiten bij overige schuldeisers.
Laatst gewijzigd door 16again op 29 apr 2015 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bob Schurkjens schreef:
of om bijvoorbeeld een gevonden portemonnee mét het contante geld er nog in, af te geven bij de politie.
..zodat je het risico loopt dat iemand bij de politie die portemonnee achterover drukt.
Tja idd,pas heel programma over geweest,en nee geen aaname,puu bewijs!!hadden opnames etc.,.
En ook dat nog portomonee niet meer naar politie maar gemeente afgeven..

IDD nu hopen mensen zo eerlijk zijn terug te storten.....

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

sjohie schreef:Niet iedereen is zo eerlijk om het terug te storten, of om bijvoorbeeld een gevonden portemonnee mét het contante geld er nog in, af te geven bij de politie.
Daarvoor moet je al een tijdje bij het Gemeentehuis zijn en niet meer bij de politie.

Verder hoop ik ook dat de vraagsteller met een eerlijk mens van doen heeft.

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Mallet »

msdakota1958 schreef:Even een vraag
Ik ben zo stom geweest om geld op een andere rekening nr te storten gelukkig die genen die het moest ontvangen schreef een e-mail waar het geld bleef ,wat blijk nu dat ik het op een ander nr hebt gezet ik heb weer 1 euro overgemaakt met de vraag of deze mensen het wilden terug storten ,maar dat is nog niet gebeurt ,ook ben ik gelijk naar de ING geweest maar die kunnen het geld niet zomaar voor je terug storten en moed ik 3 weken wachten ,de genen die het geld op hun reknr heeft staan reageert niet ,over 3 weken krijg ik de adres gegevens van de ING ,zijn er meer mensen die die fout maken en wat te doen nu .
Erg vervelend (en vaak erg jammer). Ging het om veel geld?

Je moet echt even de reactie van de ING afwachten. Zij sturen de ontvanger een brief met het verzoek het geld naar jou terug te storten. Ze mogen niet zomaar de gegevens van de ontvanger aan jou geven (privacy!). Indien ze niet reageren binnen een bepaald tijdsbestek is het conform de algemene voorwaarden toegestaan om de gegevens aan jou vrij te geven. Wat je er vervolgens zelf mee doet...

Dora3
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2014 14:15

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Dora3 »

Bob Schurkjens schreef:
of om bijvoorbeeld een gevonden portemonnee mét het contante geld er nog in, af te geven bij de politie.
..zodat je het risico loopt dat iemand bij de politie die portemonnee achterover drukt.
De gouden armband die ik vond heb ik gemeld bij de politie en zelf gehouden. Binnen een uur werd ik door de politie gebeld dat iemand die verloren had en heb ik de armband bij de vrouw teruggebracht. Zo kan het ook.

Havermch
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2012 09:56

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Havermch »

Bij mij is 1 keer geld gestort op mijn rekening, ik kon aan de omschrijving zien dat dit niet voor mij bestemd was, heb dit per omgaande teruggeboekt, en ieder fatsoenlijk mens zou dit gewoon doen toch ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door sjohie »

Havermch schreef:Bij mij is 1 keer geld gestort op mijn rekening, ik kon aan de omschrijving zien dat dit niet voor mij bestemd was, heb dit per omgaande teruggeboekt, en ieder fatsoenlijk mens zou dit gewoon doen toch ?
Ik heb vroeger wel eens 200 gulden teveel gekregen toen ik contant geld opnam bij een bankfiliaal. ipv 30 had ik 32 briefjes van honderd bleek thuis. Dat heb ik een paar uur later teruggebracht, tot grote blijdschap van de baliemedewerkster en ook filiaalmanager. Vond ik heel normaal, een klasgenoot van me die ik het vertelde niet, maar die heeft inmiddels al een paar jaar op kosten de staat mogen logeren in diverse gevangenissen hoorde ik op een reünie laatst, dus je moet het maar treffen in dit soort gevallen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

sjohie schreef:
Havermch schreef:Bij mij is 1 keer geld gestort op mijn rekening, ik kon aan de omschrijving zien dat dit niet voor mij bestemd was, heb dit per omgaande teruggeboekt, en ieder fatsoenlijk mens zou dit gewoon doen toch ?
Ik heb vroeger wel eens 200 gulden teveel gekregen toen ik contant geld opnam bij een bankfiliaal. ipv 30 had ik 32 briefjes van honderd bleek thuis. Dat heb ik een paar uur later teruggebracht, tot grote blijdschap van de baliemedewerkster en ook filiaalmanager. Vond ik heel normaal, een klasgenoot van me die ik het vertelde niet, maar die heeft inmiddels al een paar jaar op kosten de staat mogen logeren in diverse gevangenissen hoorde ik op een reünie laatst, dus je moet het maar treffen in dit soort gevallen.
Slim van je,heeeel veel mensen denken,top hebben die kip,nou ze komen er toch wel achter...
Alleen de meeste maken het op :wink: en hebben dan probleem,bnk wil toch echt geld terug,ze kunnen alles terug vinden

Idd zo doe ik het ook,keer wat gevonden zelf achterhaald( niet zo moeilijk zat gegevens portomonee) mens gebeld superblij.

Iets afgeven doe ik niet,idd geef gegevens door,mogen ze contact met mij opnemen...

Het gezegd politie is je trouwste vriend( zoiets,of politie moet je het van hebben) is niet altijd meer...
Hoooooo...ook hele goede agenten,maar ook net als onder normale burgers( geen ambtenaren bedoel ik) kunnen ze soms ook crimineel zijn....ook maar mensen...

Dus goede orde kraak politie niet af,alleen in deze vertrouw ik agent en emeente niet..na uitzening op tv!!te erg voorwoorden

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door k2p »

Lezen: http://www.wetrecht.nl/onverschuldigde-betaling/

En wel vreemd. Hoe krijg je in het IBAN tijdperk nog per ongeluk geld op een verkeerde rekening? Er zit n.b. een controlegetal in.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo vreemd is dat niet. Zolang het een bestaand rekeningnummer is, wordt het geld gewoon overgemaakt - controlegetal of niet.

Lezen: http://www.iban-nummer.eu/mijn-iban-num ... berekenen/

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door bprosman »

Zo vreemd is dat niet. Zolang het een bestaand rekeningnummer is, wordt het geld gewoon overgemaakt - controlegetal of niet.
Niet helemaal, ik weet niet of het nog zo is maar een 2 jaar geleden heb ik per ongeluk iets overgemaakt naar een verkeerde ING rekening en toen kreeg ik het na 2 dagen teruggestort met de melding dat naam en rekeningnummer niet overeenkwamen. Maar volgens mij is ING de enige die dat doet.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat was vroeger, inderdaad, de naam/nummercontrole is enkele jaren geleden afgeschaft.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Moneyman schreef:Dat was vroeger, inderdaad, de naam/nummercontrole is enkele jaren geleden afgeschaft.
Zouden ze weer moeten invoeren, ook zodat je weer voor je overmaakt meteen een waarschuwing krijgt met de mededeling onder welke naam de rekening staat, als deze niet volledig en exact overeenkomt met wat je hebt ingetypt.

Het beste wat je kunt doen is bij grote overschrijvingen ALTIJD het volledige nummer te controleren.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens. Ik heb ook geen idee waarom dat afgeschaft is.

En dat laatste ben ik het uiteraard helemaal mee eens: het begint met EIGEN verantwoordelijkheid.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik ben erg benieuwd hoe groot het bedrag is waar het hier om gaat. Dit is van belang om af te wegen of het de moeite is het geld via de kantonrechter terug te vorderen als andere pogingen stranden.

Gesloten