LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
wageral
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2015 11:51

Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door wageral »

Afgelopen zondag haalde ik geld af uit een ING-geldautomaat (ben zelf ook ING-klant).
Eén van de biljetten (€ 50) bleek beschadigd te zijn. Er ontbreekt aan de rechter kant een stuk van zo'n 15 à 20%. Daar kan ik absoluut niet mee betalen.
Maandagochtend ben ik uiteraard met het biljet naar een filiaal van de ING-bank gegaan om het biljet om te ruilen tegen een gaaf exemplaar. Tot mijn verbazing vertelde de baliemedewerkster dat ik het biljet zelf (aangetekend à € 7,95) moet opsturen naar de Nederlandse bank in Amsterdam. Ik vind dit een vreemde situatie; ik 'koop' iets van de ING, het blijkt niet in orde te zijn en moet vervolgens zelf contact opnemen met de 'fabrikant'). Dat is toch niet in de haak, lijkt me.

Nog iets vreemds: in de korte tijd dat de geldsleuf open stond zag ik iets vreemds (kauwgom, stopverf of iets dergelijks) in de sleuf zitten. Ik vertelde dat tegen de baliemedewerkster zodat de automaat nagekeken kon worden en nieuwe problemen zouden kunnen voorkomen. De baliemedewerkster was totaal niet geïnteresseerd om welke automaat het ging "alle automaten worden dagelijks gecontroleerd en dan vindt men het probleem wel" was haar antwoord.

Ik wist niet wat ik hoorde; geef je een eventuele manipulatie van een geldautomaat door (waar ik waarschijnlijk zelf ook de dupe van ben geworden) wordt er geen enkele actie ondernomen.

Ik vraag me af of:
a) ikzelf inderdaad moet zorgen voor een gaaf bankbiljet en daar kosten voor moet maken (schijnt bovendien tot drie maanden te kunnen duren alvorens een biljet wordt omgeruild volgens de DNB-website) en
b) of het inderdaad klopt dat meldingen van eventuele manipulatie van geldautomaten niet worden gewaardeerd door de ING.

Iemand ervaring met dit soort zaken?
Laatst gewijzigd door wageral op 24 jun 2015 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door langste adem »

Het klopt inderdaad dat de Nederlandse Bank de biljetten kan omruilen, maar inderdaad, dat kost u moeite en geld .
En aangezien u het biljet zo van de ING gekregen heeft, lijkt het me niet meer dan normaal dat zij het biljet eventjes omwisselen voor u. Het blijft tenslotte wel een wettig betaalmiddel, ook al is het beschadigd.

Ik zou gewoon een klacht neerleggen bij de ING, misschien had die baliemedewerkster even haar dag niet....

wageral
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2015 11:51

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door wageral »

Heb ik zojuist inderdaad gedaan, even kijken of ik een reactie krijg. Ook het feit dat de medewerkster niets doet met de 'manipulatie'-melding verbaasde me enorm. Ik had verwacht dat men meteen een seintje zou sturen naar de beveiliging waarna de geldautomaat uit voorzorg op z'n minst even op afstand zou worden uitgelezen of zelfs afgeschakeld om eventueel misbruik te voorkomen.........

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door olaf79 »

wageral schreef:Heb ik zojuist inderdaad gedaan, even kijken of ik een reactie krijg. Ook het feit dat de medewerkster niets doet met de 'manipulatie'-melding verbaasde me enorm. Ik had verwacht dat men meteen een seintje zou sturen naar de beveiliging waarna de geldautomaat uit voorzorg op z'n minst even op afstand zou worden uitgelezen of zelfs afgeschakeld om eventueel misbruik te voorkomen.........
Ik betwijfel of zo'n automaat op afstand kan worden uitgelezen. Hoop het niet, zou niet erg veilig zijn. Automaat schiet zelf in de paniekstand als er iets niet deugd.
Het geld dat uit de automaat komt zou u kunnen proberen te storten op uw rekening. Volgens mij kan dit bij ing 6x per jaar gratis. Als de stortings automaat het biljet tenminste vreet vanwege de beschadiging.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef: Ik betwijfel of zo'n automaat op afstand kan worden uitgelezen. Hoop het niet, zou niet erg veilig zijn.
Hoe denk je dat de PIN automaat het saldo en PIN code checkt?

Rnpk
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2015 20:43

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door Rnpk »

Automaten kunnen uitgelezen worden en dat gebeurt ook, de bank of transporteur weet precies wat erin zit. De nederlandse bank levert de biljetten aan de transporteurs, die leveren het weer aan automaten, en je zult dan ook de fout bij de nederlandse bank moeten leggen, en normaal legt een automaat ook het kapotte of verkeerde geld af en zorgt zo dat de pinnende klant het niet krijgt. Als de automaat dit niet doet ligt het aan de automaat.
Banken trekken hun handen af van contant geld en het is dan ook niet "hun" verantwoordelijkheid meer,
Het enige is de naam op de automaat, verder is alles voor derden.
Door toenemende druk van transporteurs door een fusie met de banken (gsn) is de algemene kwaliteit lager. Dus zal dit vaker voorkomen, evenals andere problemen

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door olaf79 »

GJvdZ schreef:
olaf79 schreef: Ik betwijfel of zo'n automaat op afstand kan worden uitgelezen. Hoop het niet, zou niet erg veilig zijn.
Hoe denk je dat de PIN automaat het saldo en PIN code checkt?
De pin code wordt uitgelezen vanaf de chip door de automaat. Er wordt geen saldo opgevraagd, er wordt alleen aangegeven wat het bedrag is dat wordt opgenomen of betaald en het antwoord dat terugkomt is in orde of fout. Bij fout wordt er meegegeven wat de reden is en dit kan zijn saldo te laag.. Dat betekent niet dat een geldautomaat op afstand bediend, beheerd of uitgelezen kan worden.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:
GJvdZ schreef:
olaf79 schreef: Ik betwijfel of zo'n automaat op afstand kan worden uitgelezen. Hoop het niet, zou niet erg veilig zijn.
Hoe denk je dat de PIN automaat het saldo en PIN code checkt?
De pin code wordt uitgelezen vanaf de chip door de automaat. Er wordt geen saldo opgevraagd, er wordt alleen aangegeven wat het bedrag is dat wordt opgenomen of betaald en het antwoord dat terugkomt is in orde of fout. Bij fout wordt er meegegeven wat de reden is en dit kan zijn saldo te laag.. Dat betekent niet dat een geldautomaat op afstand bediend, beheerd of uitgelezen kan worden.
Nou er zijn toch echt pin automaten die melden dat het saldo ontoereikend is, hoe zouden ze dan aan dat gegeven komen?? De pincode wordt ook niet uitgelezen van de chip, dat zou bij sommige bendes wel erg gemakkelijk zijn om de bankrekening leeg te trekken. Pincode staat echt niet op de chip.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door bprosman »

Pincode staat echt niet op de chip.
Dat staat hij wel anders kan een apparaatje als de "Random reader" (Rabo) dit nooit controleren.
Die moet je namelijk ingeven voor je verder kunt.
Dat betekent niet dat een geldautomaat op afstand bediend, beheerd of uitgelezen kan worden.
Dat kan dus wel.
http://www.marqit.nl/newsitem/17921

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door CB »

puma73 schreef:Nou er zijn toch echt pin automaten die melden dat het saldo ontoereikend is, hoe zouden ze dan aan dat gegeven komen?? De pincode wordt ook niet uitgelezen van de chip, dat zou bij sommige bendes wel erg gemakkelijk zijn om de bankrekening leeg te trekken. Pincode staat echt niet op de chip.
Dan neem je geld op bij je eigen bank. Ga je gastbankieren bij een andere bank, wordt er gekeken naar wat je bij een gast-bank maximaal kunt opnemen. Meestal is dat € 250 per dag.

Misschien is het voor TS wel zo aardig om weer on topic te komen, nl. een beschadigd biljet uit een geldautomaat.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door bprosman »

Dan neem je geld op bij je eigen bank. Ga je gastbankieren bij een andere bank, wordt er gekeken naar wat je bij een gast-bank maximaal kunt opnemen. Meestal is dat € 250 per dag.
Uiteraard maar dat komt omdat bijvoorbeeld een Rabo automaat niet op het ING network kan om het saldo te checken.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door CB »

bprosman schreef:
Dan neem je geld op bij je eigen bank. Ga je gastbankieren bij een andere bank, wordt er gekeken naar wat je bij een gast-bank maximaal kunt opnemen. Meestal is dat € 250 per dag.
Uiteraard maar dat komt omdat bijvoorbeeld een Rabo automaat niet op het ING network kan om het saldo te checken.
Lijkt me zo vanzelfsprekend, dat uitleg hierover niet nodig is.

wageral
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2015 11:51

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door wageral »

Nou, bij de ING (en wellicht ook bij andere banken) kan ik desgewenst m'n actuele saldo opvragen via de automaat, dus er wordt wel degelijk gecommuniceerd tussen automaat en bank.

Maar, volgens mij dwalen we behoorlijk af van de oorspronkelijke topic, ik zou toch graag willen weten of iemand een antwoord heeft op mijn twee vragen hierboven........

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door langste adem »

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... wgodfEcKqA

Volgens deze link blijft het een wettig betaalmiddel, maar MAG een winkelier beschadigde bankbiljetten weigeren. Maar HOEFT dus niet. Daarom vind ik het een beetje flauw van de baliemedewerkster als ze jouw kapotte briefje niet willen accepteren....
Maar jij hoeft dus ook dat kapotte briefje niet te accepteren die je uit de ING flappentap hebt gehaald.Vandaar die klacht ook bij ING zelf neerleggen.

Een termijn van 3 maanden bij de DNB is wel wat bezopen als het om het omruilen van 1 beschadigd briefje gaat... En opsturen per aangetekende post is duur. Als het om een briefje van 5 zou gaan ben je al meer kwijt aan de verzendkosten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door olaf79 »

wageral schreef:Nou, bij de ING (en wellicht ook bij andere banken) kan ik desgewenst m'n actuele saldo opvragen via de automaat, dus er wordt wel degelijk gecommuniceerd tussen automaat en bank.

Maar, volgens mij dwalen we behoorlijk af van de oorspronkelijke topic, ik zou toch graag willen weten of iemand een antwoord heeft op mijn twee vragen hierboven........
Heb je nog geprobeerd het biljet weer te storten...

wageral
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2015 11:51

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door wageral »

Heb je nog geprobeerd het biljet weer te storten...
Nee, dat durfde ik niet aan. Het biljet is dermate beschadigd dat ik me niet kan voorstellen dat het zou worden geaccepteerd. En als de automaat het dan ook nog eens inslikt ben ik helemaal de klos. Ik ga het biljet maar aangetekend opsturen naar de DNB en accepteer m'n verlies. Helaas, het is blijkbaar niet anders.......

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door langste adem »

Maar had je al een antwoord gekregen op je klacht bij ING dan ? Was dat hetzelfde als wat de baliemedewerkster je vertelde ?

wageral
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2015 11:51

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door wageral »

langste adem schreef:Maar had je al een antwoord gekregen op je klacht bij ING dan ? Was dat hetzelfde als wat de baliemedewerkster je vertelde ?
Nee hoor, afgelopen maandag een klachtenformulier op de ING-website ingevuld maar tot vandaag nog geen enkele reactie.........

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Toch wel vreemd dat er zoveel onzin geschreven wordt over PIN en saldo controle terwijl het gaat om een beschadigd biljet. En vreemd dat de Bank niet reageert op de mededeling dat er iets vreemds te zien in de geldschuif.

Sinds de chip op de kaart en andere veiligheidsmaatregelen is het voor de "boevenwereld" lastig geworden om te skimmen (kopie maken van de magneetstrip en die dan elders gebruiken om geld op te nemen). De nieuwste methode om aan geld te komen is dan ook om de gelduitgifte schuif te blokkeren, zodat het geld er niet uit komt. Als de klant wegloopt (naar de Bank?) wordt de versperring weggehaald en het geld "gepikt". Wat in dit geval zichtbaar was waren waarschijnlijk de restanten van zo'n poging.

Advies: als het geld er niet uit komt (maar op het scherm staat dat de transactie is afgelopen) NIET vertrekken, de Bank bellen (er staat meestal een noodnummer ergens vermeldt) en anders de politie. Zoveel mogelijk "herrie" maken zeker als iemand aanbiedt te helpen, dan hebben de "boeven" geen succes.

En wat betreft PIN en saldo controle (eigenlijk in deze post niet relevant): die vindt wél centraal bij de eigen Bank plaats, en niet in de GEA.

Maar nogmaals: dat is een ander onderwerp waarover in deze post toch nogal wat onzin is uitgekraamd.

wageral
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2015 11:51

Re: Beschadigd bankbiljet uit ING-geldautomaat

Ongelezen bericht door wageral »

Uiteindelijk is de klacht door de ING bank keurig opgelost. Men bleef er wel bij dat beschadigde biljetten altijd naar DNB gestuurd moeten worden maar was niet akkoord met de reactie van de baliemedewerkster. Met name dat er niets werd gedaan met de melding van een mogelijke manipulatie van de geldautomaat zorgde voor verbazing. De gemaakte kosten om het biljet aangetekend naar DNB op te sturen werden door ING vergoed, de dag erna ontving ik ook nog eens een mooie bos bloemen.

Eerlijk is eerlijk, uiteindelijk ben ik toch nog keurig geholpen door de ING. En dat mag natuurlijk ook wel eens gezegd zijn.

Gesloten