LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Paddington
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 feb 2010 12:42

Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Paddington »

Goedemorgen,

Deze mail heb ik ook naar het Radar-team gestuurd. Dacht dat dit wel interessant zou zijn om te behandelen omdat dit een steeds vaker voorkomende situatie zal worden. Geen reactie gehad. Toch wil ik het even kwijt.

Situatie:
Mijn moeder is 86 jaar en heeft dementie.
Ik, haar enige kind, ben in 2013 door de kantonrechter benoemd tot bewindvoerder voor mijn moeder. Daarvoor deed ik al samen met mijn moeder haar financiële zaken, omdat ze niet in het bezit is van een computer. Plus, kijkend naar de toekomt, dat ik van alles op de hoogte zou zijn.

Mijn moeder had, via mijn computer, een internetrekening bij de Westland-Utrecht bank. In 2013 heb ik de bank, op eis van de kantonrechter, onmiddellijk op de hoogte gesteld van het toegekende bewindvoerderschap. Dat ging via de post met een copie van de toewijzing door de kantonrechter, een copie van het paspoort van mijn moeder en van mijn paspoort. Prima. Ontvangstbevestiging gekregen.
Inmiddels is Westland-Utrecht bij de Nationale Nederlanden gekomen. De rekeningen werden aangepast aan de NN. Ikzelf heb ook de NN als bank. Tot zover niets aan de hand.

Recentelijk kwam er een mail voor adres-controle. Het adres van mijn moeder was niet correct (zeker niet doorgegeven door de Westland-Utrechtbank), dus heb ik nogmaals mijn eigen adres opgegeven.
Moest als bewijs weer een copie opsturen van de uitspraak van de kantonrechter plus een copie van ons beider paspoort. Was blijkbaar ook niet meegekomen met de overname van Westland-Utrecht naar Nationale Nederlanden. Naar mijn adres komt de post van mijn moeder, zodat de post niet na al die jaren alsnog bij de vorige bewoner van mijn moeders huis zou komen of in de instelling waar zij verblijft.
Per omgaande komt er een mail dat de Nationale Nederlanden in haar beleid heeft dat bewindvoerders geen internetrekening mogen beheren. Alleen de persoon van de rekening zelf.
De rekening is nog 9 dagen in te zien en wordt dan opgeheven. Wegwezen

Tot mijn verbazing is de volgende dag al de rekening van mijn moeder verwijderd en het saldo teruggestort op haar tegenrekening. De NN konden niet eens behoorlijk een paar dagen wachten zoals de afspraak was. Ik heb daar uiteraard op gereageerd en er volgde een bos bloemen van de NN met excuusbrief voor mijn moeder. Zij doet al jaren haar bankzaken niet meer had uiteraard geen idee had over hoe of wat....

Ik heb daarop teruggemaild dat deze gang van zaken mij verbaast. Als bewindvoerder handel ik NAMENS mijn moeder omdat zij het niet meer kan helaas. En word ik jaarlijks gecontroleerd door de accountant plus jaarlijks moet er een totaaloverzicht van alle financiën worden overlegd aan de kantonrechter.
Tevens heb ik bij de NN zelf ook een internetrekening lopen, dus ik ben er bekend. En mijn moeder is dus gewoon cliënt, alleen kan ze de bankzaken niet meer zelf doen, maar regel ik dat. Met goedkeuring van de kantonrechter. Maar met Alzheimer word je onmiddellijk de achterdeur uitgeduwd, hand in hand met je bewindvoerder. Niet meer welkom.

Het betekent dat, zodra cliënten dementie/Alzheimer krijgen, ze niet meer meetellen als cliënt en er direct uitgeknikkerd worden. Want een bewindvoerder die namens cliënt de geldzaken wil continueren, wordt niet geaccepteerd.
De NN is niet de enige bank die dit doet. Ze zullen dat juridisch wel uitgezocht hebben voordat ze deze regel tot hun beleid maken, maar hiermee schuif je trouwe spaarders achteloos weg.

Ik vind dit een onacceptabele gang van zaken. Kan dat niet anders?
Herkent iemand dit?

JohnDaviet
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2015 10:50

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door JohnDaviet »

Onghoord onbeleefd van de bank

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door moederslink »

Is het niet zo dat een bewindvoerder een aparte boedel rekening moet openen?
Dit mag nooit een eigen internetrekening zijn.

stofzuigertje

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mag ik jou bank rekening even lenen?

Ja, die katvangers, vele pubers die hun bank lieten gebruiken zitten nu met flinke schulden, daarom zijn deze regels aangepast!

Het probleem is dat je het netjes regelde....
Als je gewoon haar inlog code en zo kreeg, ook nog haar mail adres beheerde of nieuwe opende op haar naam...

Verder mag zij een postadres elders opgeven!
In bepaalde buurten is Post NL en enkele concurrenten zo onbetrouwbaar dat ik via mijn zaak diverse persoonlijke poststukken zo binnen krijg.

Elke week 3x Vara gids, 1x EO en nog diverse anderen...
Mijn bedrijf is dus zowel de postbus als normale brievenbus erg betrouwbaar gebleken.

Ook pakjes worden hier bezorgd en personeel krijgt dat gewoon einde dag mee naar huis, zelfs als ze op vakantie zijn word er gewoon getekend....
Zelfs een koffer met vuile kleren, omdat de vliegtuig maatschappij met koffer duurder was dan de post!

Ja, er is dus veel mogelijk met postadres!
Als zij (U mag handtekening niet vervalsen, maar....) maar inloggen op haar naam alsof er niets aan de hand is kost minder tijd en geld als via rechtbank.

Maar de overheid eist dat elke Nederlander een bank rekening heeft dus open snel elders een nieuwe en zeg niets over dementie en machtigingen....

U heeft in Uw vraag volkomen gelijk maar helaas is fraude wel makkelijker en voordeliger!
Open elders vandaag nog een rekening met overstap service en doe alsof er niets aan de hand is...
Dan scheelde U veel werk en controle, ja op papier moet alles kloppen maar niet melden dementie valt hier buiten.....

Paddington
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 feb 2010 12:42

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Paddington »

Mijn moeder had gewoon haar eigen rekening. Maar omdat ze geen computer had, deden we dat samen. Totdat ze het niet meer kon. Ben ik gewoon verder gegaan, zoals in goede tijden uit voorzorg met haar was afgesproken. Alle financiële afspraken met mijn moeder in goede tijden, heb ik bij de rechtbank en bij de accountant ingeleverd en op die basis ben ik met hun beider goedkeuring, als bewindvoerder ook doorgegaan.

Het gaat me mede om het feit dat een door de rechtbank aangestelde bewindvoerder niet wordt geaccepteerd door de bank. En dat had ik nou zo graag als discussie laten voeren in Radar tv, zodat meer mensen dit weten.

Dank voor jullie reactie!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door olaf79 »

Als officiele bewindvoerder heeft u het volste recht de internet rekening van uw moeder te beheren en daarop alle handelingen te doen die u goed dunkt. Dit heeft niks met katvangers te maken want de bank kan zelf ook wel bedenken dat de rechtbank geen katvanger als bewindvoerder aanstelt.
Dit is gewoon moeilijk doen van de bank, omdat het geen zin heeft de papieren te checken. Regels uitvoeren zonder dat je weet wat er achter die regels schuilt. Helaas is het een symptoon van schaalvergroting en bedrijven die zo achtergelijk groot worden dat ze megalomane trekjes gaan vertonen.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Franskia »

Dit is weer een voorbeeld van hoe de bank denkt en doet "In het belang van de klant". Begin met het indienen van een klacht bij de bank en laat je niet afschepen. Lees ook hun klachtenregeling goed door want ze krijgen het klaar om te reageren in strijd met hun eigen klachtenregeling. Meestal wordt het probleem dan toch snel opgelost.

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Belegger+ »

Paddington schreef:
Ik heb daarop teruggemaild dat deze gang van zaken mij verbaast. Als bewindvoerder handel ik NAMENS mijn moeder omdat zij het niet meer kan helaas. En word ik jaarlijks gecontroleerd door de accountant plus jaarlijks moet er een totaaloverzicht van alle financiën worden overlegd aan de kantonrechter.
Tja: Hoe complex kun je het maken: Toen mijn vader ernstig ziek was had ik geen kantonrechter, accountant, bewindvoering of tros radar nodig: Ik ging achter de computer en betaalde zijn kosten vanaf zijn rekening. Rustig, kalm en in overleg. Kan het zijn...dat U problemen zoekt ?

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Belegger+ schreef:
Paddington schreef:
Ik heb daarop teruggemaild dat deze gang van zaken mij verbaast. Als bewindvoerder handel ik NAMENS mijn moeder omdat zij het niet meer kan helaas. En word ik jaarlijks gecontroleerd door de accountant plus jaarlijks moet er een totaaloverzicht van alle financiën worden overlegd aan de kantonrechter.
Tja: Hoe complex kun je het maken: Toen mijn vader ernstig ziek was had ik geen kantonrechter, accountant, bewindvoering of tros radar nodig: Ik ging achter de computer en betaalde zijn kosten vanaf zijn rekening. Rustig, kalm en in overleg. Kan het zijn...dat U problemen zoekt ?
Deze snap ik even niet.... Waarom zou TS problemen zoeken?? Ik vind het juist hartstikke netjes dat hij alles via de officiële weg heeft laten vastleggen.

Paddington
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 feb 2010 12:42

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Paddington »

@Belegger,

Beste Belegger,

Als je ouder wegens Alzheimer naar een instelling moet om daar nooit meer uit te komen, dan heb je wel wat anders aan je hoofd dan problemen zoeken....

Ik moest, verplicht door de rechter, melding maken bij de bank van de
bewindvoering. Anders was ik gewoon doorgegaan zoals ik al deed met het
regelen van haar bankzaken.
Als zij een huurflat had gehad, was er niets aan de hand geweest. Omdat ze
een koopflatje had kon ik dat niet verkopen bij de makelaar en de notaris
zonder bewindvoerder te zijn. En wie weet hoeveel jaar het anders leeg zou staan...
Dat was de reden dat het bekend moest worden.
Met een huurflat had er geen haan naar gekraaid en had ik haar zaken gewoon zelf behartigd, net zoals jij...
Was een hele toestand allemaal. Daarom kwam dat kantongerecht in beeld. Maar
ik heb het keurig af kunnen handelen.

Paddington
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 feb 2010 12:42

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Paddington »

Dank je Auti-mama.
Ook ik ben blij dat ik alles voor mijn moeder goed heb kunnen afhandelen.

Er zijn nog andere banken ook, die geen bewindvoerder willen. Dat standpunt wordt per bank bepaald.

JUIST omdat ik dat een slechte zaak vind, wilde ik het zo graag aandacht geven op televisie in de uitzending, zodat Antoinette zich erin zou vastbijten en het in de toekomst voor anderen geen problemen meer zal opleveren. Helaas is er met mijn melding niks gedaan door het Radar-team. Terwijl ik het wel een onderwerp vind om in de spotlights te zetten.

Groet,
Paddinton

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door 16again »

Dit hele topic komt constant de NN slogan bij me op:
"Wat er ook gebeurt!"
Maar NN is niet meer thuis voor wat TS en diens moeder gebeurt.

Paddington
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 feb 2010 12:42

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Paddington »

@16again:

Ja klopt! Die slogan kwam regelmatig in mijn gedachten:)

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Paddington, ik schrik ervan dat er banken zijn die geen mensen onder bewindvoering willen. Mijn zoon (nu 15) zal zodra hij 18 jaar wordt ook onder bewindvoering terecht komen. Ik ga me daar dan toch eens ruim van tevoren in verdiepen bij welke bank we dan wel terecht kunnen.

Ik kan nu al zeggen dat als mijn eigen bank geen bewindvoering accepteert, ze dan mij ook als klant kwijt zijn.

Paddington
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 feb 2010 12:42

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Paddington »

Auti-mama, het kan geen kwaad om je alvast te oriënteren op dit gebied. Maar ik denk dat dit probleem alleen is bij dementie. Vele jaren heb ik te maken gehad met de vereniging Balans en de Vereniging voor Autisme en daar heb ik nooit zoiets gehoord.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ondertussen navraag gedaan bij mijn eigen bank (ING, voor de nieuwsgierigen onder ons) en hun staan gelukkig open voor mensen onder bewindvoering/curatele. ;) Nou hebben we nog ruim 2 jaar voordat dit "probleem" gaat spelen, maar voor nu ben ik alvast even gerustgesteld. :D

Paddington
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 feb 2010 12:42

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Paddington »

Mooi bericht, Auti-mama!

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

http://www.nu.nl/geldzaken/4095848/hoge ... baren.html

Bij ABN Amro "mag" je dus fiks extra betalen. :shock:

Gesloten