LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 360 valutadagen per jaar

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
belangstellende

360 valutadagen per jaar

Ongelezen bericht door belangstellende » 01 sep 2015 21:18

Veel banken hanteren 360 valutadagen per jaar in plaats van 365 in een normaal jaar en 366 in een schrikkeljaar. Waarom gebeurt dit nog steeds? In de huidige tijd van automatisering zou dit toch niet meer nodig moeten zijn. Ik heb hierdoor de ervaring met een geldverstrekker, die bij een aflossingsvrije hypotheek -waarbij wel maandelijks afgelost werd-, dat er afrondingsfouten gemaakt werden in het voordeel van de geldverstrekker, waardoor ik meer rente betaalde dan ik verschuldigd was. In het begin was dit een centenkwestie, maar doordat het cumulatief was, liep het exponentieel op. Na 8 jaar was het verschil al zo'n € 60,-. Is dit wel legaal? Ik ben toen maar overgestapt naar een andere geldverstrekker.

CB

Re: 360 valutadagen per jaar

Ongelezen bericht door CB » 02 sep 2015 16:36

belangstellende schreef:Veel banken hanteren 360 valutadagen per jaar in plaats van 365 in een normaal jaar en 366 in een schrikkeljaar. Waarom gebeurt dit nog steeds? In de huidige tijd van automatisering zou dit toch niet meer nodig moeten zijn. Ik heb hierdoor de ervaring met een geldverstrekker, die bij een aflossingsvrije hypotheek -waarbij wel maandelijks afgelost werd-, dat er afrondingsfouten gemaakt werden in het voordeel van de geldverstrekker, waardoor ik meer rente betaalde dan ik verschuldigd was. In het begin was dit een centenkwestie, maar doordat het cumulatief was, liep het exponentieel op. Na 8 jaar was het verschil al zo'n € 60,-. Is dit wel legaal? Ik ben toen maar overgestapt naar een andere geldverstrekker.
Ja hoor, dat is legaal. Alle banken werken bij hypotheken (en middellange kredieten) met rentejaren van 360 dagen. Dus ook bij de bank, waar je naar bent overgestapt betaal je per jaar 360 dagen rente.

belangstellende

Ongelezen bericht door belangstellende » 02 sep 2015 17:38

ok, het mag dan legaal zijn, maar ik vind het niet terecht, dat de meer rente betaalt, dan je verschuldigd bent. Daarnaast vind ik het een achterhaald principe. Computers kunnen ook berekeningen maken met de getallen 365 en 366.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 02 sep 2015 19:21

CB schreef:Ja hoor, dat is legaal. Alle banken werken bij hypotheken (en middellange kredieten) met rentejaren van 360 dagen.
Inmiddels is wel gebleken dat iets dat bij alle banken gebruikelijk is, dit niet zondermeer betekent dat het legaal is.
Zodra je beschikt over een reclame uiting waar de bank spreekt van jaar rente zonder expliciet periode van 360 dagen te noemen, lijkt een beroep op misleiding niet misplaatst.

Wordt de rente op spaar rekening ook op deze manier berekend? Of kan de bank computer dan , in het voordeel van de bank, wel ineens door 365 delen?

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 02 sep 2015 19:27

16again schreef:
CB schreef: Wordt de rente op spaar rekening ook op deze manier berekend? Of kan de bank computer dan , in het voordeel van de bank, wel ineens door 365 delen?
Ja hoor, voor zeker kan dat; alleen altijd ten nadele van de klant.

CB

Ongelezen bericht door CB » 02 sep 2015 19:59

tenormin schreef:
16again schreef:
CB schreef: Wordt de rente op spaar rekening ook op deze manier berekend? Of kan de bank computer dan , in het voordeel van de bank, wel ineens door 365 delen?
Ja hoor, voor zeker kan dat; alleen altijd ten nadele van de klant.
Als je quote wil je het dan goed doen a.u.b. en mij geen dingen in de schoenen schuiven die ik niet heb geschreven!

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 02 sep 2015 20:09

16again schreef:
CB schreef:Ja hoor, dat is legaal. Alle banken werken bij hypotheken (en middellange kredieten) met rentejaren van 360 dagen.
Inmiddels is wel gebleken dat iets dat bij alle banken gebruikelijk is, dit niet zondermeer betekent dat het legaal is.
Zodra je beschikt over een reclame uiting waar de bank spreekt van jaar rente zonder expliciet periode van 360 dagen te noemen, lijkt een beroep op misleiding niet misplaatst.
Neem contact op met DNB om te checken of dit legaal is.

CB

Ongelezen bericht door CB » 02 sep 2015 20:12

16again schreef:
Sinds er hypotheken worden verstrekt in Nederland wordt er al gewerkt met rente op basis van 360 dagen voor een jaar. Het geld ook voor lang- en middellang lopende kredieten.
16again schreef:Wordt de rente op spaar rekening ook op deze manier berekend? Of kan de bank computer dan , in het voordeel van de bank, wel ineens door 365 delen?
Dat komt wel voor, maar is niet zo'n gewoonte als bij de langlopende leningen. Ik geloof bij de RABO, maar als je dat zeker wilt weten moet je het zelf maar opzoeken.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 02 sep 2015 20:16

CB schreef:Als je quote wil je het dan goed doen a.u.b. en mij geen dingen in de schoenen schuiven die ik niet heb geschreven!
Excuses, fout mijnerzijds.

Gesloten