LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank naar ING overschrijving.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Loupland
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2012 19:15

Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door Loupland »

Op vrijdag schreef ik om 4 uur mijn salaris over van een Rabobank rekening naar een ING rekening.

De verwachting was dat het bedrag op zaterdag wel bijgeschreven zou zijn.

Dit is dus niet het geval. Ik krijg mijn salaris maandag pas.

Nu plaats ik dit bericht om meerdere redens. Enerzijds omdat ik natuurlijk geïrriteerd ben dat ik geen geld heb dit weekend.

Maar anderzijds omdat ik niet begrijp waarom ze niets overschrijven in het weekend. Of op z'n minst, alleen de betalingen van vrijdag op zaterdag nog doorvoeren.

Het geld wat ik heb overgemaakt, dat houden ze vast. Dus ze hebben het ergens weg gezet en ze houden dat voor meer dan 60 uur in hun zak, waar ze nu natuurlijk geld mee verdienen. Ik vind dit heel raar. Want er wordt ook niet gewaarschuwd: "Let op, het geld wat u nu overschrijft dat blijft bij ons tot maandag"

Het is dus puur en alleen om geld te verdienen voor de bank. Want technische gezien kunnen ze het gewoon overmaken met de automatisering, ze kunnen mensen aannemen om op zaterdag overboekingen te voltooien, als het nog handmatig moet gebeuren... En op z'n minst, hadden ze een pop-up venstertje kunnen maken om mij te behoeden... Dan had ik dit weekend gewoon betaald met de pas van de zaak, en had ik het maandag na mijn salaris overboeking weer teruggestort.

Ze hebben nu mijn geld, want ik kan er ook niet bij via de Rabo rekening en ik heb het gevoel alsof ik in de val ben gelopen. Waarom is het op deze manier geregeld? Is het echt een trucje van de bank om rente te pakken op geld wat niet van hun is? Want dan vind ik dat het een beetje machtsmisbruik is. Ze zijn in de positie om geld vast te houden... en dus doen ze het.

Zou iemand mij hier kunnen vertellen waarom dit "normaal" is? Waarom mogen ze nu mijn geld vast houden?

Groeten
Loupland

mh73

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb een internetwinkel. Het is mijn ervaring dat betalingen van Rabobank naar ING er langer over doen dan van welke bank dan ook.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U kunt, mits u een negatief saldo mag hebben op uw ING betaalrekening, gewoon pinnen en pin betalingen verrichten. De afboeking is op maandag en uw bijschrijving ook, dus u heeft geen rente te betalen i.v.m. rood staan.

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door toeslagen »

Het moet toch algemeen bekend zijn, dat ook de bank in het weekend niet werkt.
Dus bij- en afschrijvingen zijn pas op de volgende werkdag te zien.

Het in het weekend benodigde geld, eerst pinnen en dan pas de rest overmaken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door crazyme »

toeslagen schreef:Het moet toch algemeen bekend zijn, dat ook de bank in het weekend niet werkt.
Dus bij- en afschrijvingen zijn pas op de volgende werkdag te zien.

Het in het weekend benodigde geld, eerst pinnen en dan pas de rest overmaken.
Ts vraagt zich af waarom in een 24 uur economie, waarin je 24 uur per dag kunt pinnen, niet kunt overboeken.

Ik heb begrepen dat dit komt omdat in het internationale betalingsverkeer banken bestaan welke in heet weekend geen transacties kunnen verwerken en dat dit problemen op kan leveren wanneer een deel van de banken dit toch doen.

Loupland
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2012 19:15

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door Loupland »

@toeslagen
De bank werkt wel in het weekend, is gewoon tot 5 uur open...Ik had ze net nog aan de telefoon. Ook de supermarkt en bijna elke andere winkel is gewoon open op zaterdag. In Rotterdam zijn ze zelfs ook op zondag open... Alle winkels.

Het gaat me niet zo zeer om "dat ze gewoon niet werken"... Want als je dicht bent, dan ben je dicht... Daar is vrij weinig aan te doen.
Maar ze houden mn geld ook gewoon vast. Dat is mn punt zeg maar. Het is alsof ik ze nu gratis geld uitleen. Zij hebben mijn geld, verdienen er voor 2 dagen rente op... En dan geven ze mij het bedrag weer terug... En zij hebben de rente in de zak.

Dus in principe, steelt de bank nu 2 dagen rente van mij.

En natuurlijk, voor 1 persoon is dat niet zo veel... Maar ze doen dat dus met ALLE betalingen die in het hele land tussen vrijdag 4 uur middag tot maandag 4 uur ochtend gedaan worden. Dus als jij iets koopt bij de Jumbo op vrijdagavond, dan houdt de respectievelijke bank dat bedrag tot de volgende maandag in zn handen, voordat hij dat aan de Jumbo geeft.

We praten hier dus over duizenden euro's, misschien wel miljoenen euros, extra rente op geld dat eigenlijk niet van hun is. Puur en alleen, omdat ze tussen de koper en verkoper staan, en ze het overboeken gewoon even 2 dagen on hold kunnen zetten. Maar ja, ik ben geloof ik de enige die zich daar druk om maakt hier :P Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand met een logische uitleg kon komen waarom dit zo geregeld is... Want als er geen logischere uitleg is... dan is de meest logisch uitleg dat ze gewoon geld aan het verdienen zijn. En dan vind ik dat op de rand van het fatsoen balanceren.

Loupland
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2012 19:15

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door Loupland »

crazyme schreef: Ik heb begrepen dat dit komt omdat in het internationale betalingsverkeer banken bestaan welke in heet weekend geen transacties kunnen verwerken en dat dit problemen op kan leveren wanneer een deel van de banken dit toch doen.
Aha!
Maar dit is binnenlands betalingsverkeer... Zou dat dan niet wat uitmaken.
Je brengt tenminste wel een uitleg waar eventueel wat in zit.

Loupland
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2012 19:15

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door Loupland »

MichielFRL schreef:Knab heeft heel duidelijk uitgelegd waarom een overboeking zo lang duurt, zie https://www.knab.nl/live/blog/2013/mei/betalingsverkeer
Bedankt voor de link... Dat verduidelijkt wel wat... Maar het punt blijft dus wel dat je geld ergens in limbo blijft hangen en iemand anders pakt de rente er op. En aangezien jouw betaling in een batch zit... Kijken ze niet eens naar individuele transacties maar de totaal waarde van een batch en pakken daar de rente op...

En het ligt dus aan Target2... oftewel de ECB... The European Central Bank. Zij zijn de mensen die het hele weekend en op elke christelijk feestdag alle computers uitzetten.

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door toeslagen »

Loupland schreef:@toeslagen
De bank werkt wel in het weekend, is gewoon tot 5 uur open...Ik had ze net nog aan de telefoon. Ook de supermarkt en bijna elke andere winkel is gewoon open op zaterdag. In Rotterdam zijn ze zelfs ook op zondag open... Alle winkels.

Het gaat me niet zo zeer om "dat ze gewoon niet werken"... Want als je dicht bent, dan ben je dicht... Daar is vrij weinig aan te doen.
Maar ze houden mn geld ook gewoon vast. Dat is mn punt zeg maar. Het is alsof ik ze nu gratis geld uitleen. Zij hebben mijn geld, verdienen er voor 2 dagen rente op... En dan geven ze mij het bedrag weer terug... En zij hebben de rente in de zak.

Dus in principe, steelt de bank nu 2 dagen rente van mij.

En natuurlijk, voor 1 persoon is dat niet zo veel... Maar ze doen dat dus met ALLE betalingen die in het hele land tussen vrijdag 4 uur middag tot maandag 4 uur ochtend gedaan worden. Dus als jij iets koopt bij de Jumbo op vrijdagavond, dan houdt de respectievelijke bank dat bedrag tot de volgende maandag in zn handen, voordat hij dat aan de Jumbo geeft.

We praten hier dus over duizenden euro's, misschien wel miljoenen euros, extra rente op geld dat eigenlijk niet van hun is. Puur en alleen, omdat ze tussen de koper en verkoper staan, en ze het overboeken gewoon even 2 dagen on hold kunnen zetten. Maar ja, ik ben geloof ik de enige die zich daar druk om maakt hier :P Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand met een logische uitleg kon komen waarom dit zo geregeld is... Want als er geen logischere uitleg is... dan is de meest logisch uitleg dat ze gewoon geld aan het verdienen zijn. En dan vind ik dat op de rand van het fatsoen balanceren.
@loupland

Met dat de banken in het weekend niet werken bedoel ik niet, dat een of andere bank/filiaal ook op zaterdag open is.
Er is geen boekingsverkeer in het weekend.

Wat mij verbaasd, dat jij dat nog nooit is opgevallen, dat je geen af- en bijschrijvingen in het weekend hebt ontvangen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het voor jou zo van belang is om te weten wanneer het geld op de andere rekening staat, dan is het een kleine moeite om dat even op de website op te zoeken. Dat wekt ook heel wat minder irritatie op dan als er steeds een popup zou verschijnen. Dat laatste zou trouwens sowieso technisch lastig worden, omdat er tijd zit tussen het moment van invoeren in het bankier programma en het moment van accorderen. Boekingen die je tijdig opgeeft kunnen dus alsnog te laat bij de bank ter verwerking worden aangeboden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door bprosman »

We praten hier dus over duizenden euro's, misschien wel miljoenen euros, extra rente op geld dat eigenlijk niet van hun is.
Lol... met de HUIDIGE rentestand ? Die is bijna negatief tussen banken onderling. Ben bang dat rekenen niet je sterkste vak was vroeger.

Bovendien... omdat iedereen wil dat doordeweeks de betalingen doorgaan blijft er voor onderhoud op de IT systemen alleen de weekeinden over.

Robjanus
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2017 10:49

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door Robjanus »

Waarom werken de banken eigenlijk niet in het weekend de winkels zijn toch ook open en we leven toch in een 24 / 7 economie

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Robjanus schreef:Waarom werken de banken eigenlijk niet in het weekend de winkels zijn toch ook open en we leven toch in een 24 / 7 economie
Lekker vlot met reageren :lol:

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik behoor op de 23 e van de maand mijn salaris te krijgen , helaas deze keer niet .
Zolang banken bestaan gebeurd dit al . Dus wat is het probleem.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door bprosman »

Want technische gezien kunnen ze het gewoon overmaken met de automatisering, ze kunnen mensen aannemen om op zaterdag overboekingen te voltooien,
De mensen die op Zaterdag en in de weekeinden werken hebben die tijd juist hard nodig om het nodige onderhoud te doen aan de IT systemen.
Overigens kreeg ik van de Rabo netjes een bericht (ruim van tevoren) om ook rekening te houden met 1 Mei.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

crazyme schreef:
toeslagen schreef:Het moet toch algemeen bekend zijn, dat ook de bank in het weekend niet werkt.
Dus bij- en afschrijvingen zijn pas op de volgende werkdag te zien.

Het in het weekend benodigde geld, eerst pinnen en dan pas de rest overmaken.
Ts vraagt zich af waarom in een 24 uur economie, waarin je 24 uur per dag kunt pinnen, niet kunt overboeken.

Ik heb begrepen dat dit komt omdat in het internationale betalingsverkeer banken bestaan welke in heet weekend geen transacties kunnen verwerken en dat dit problemen op kan leveren wanneer een deel van de banken dit toch doen.
Ook al is de boel volledig geautomatiseerd, het hele systeem wordt nog wel door mensen gemonitord en beheerd. Nu kunnen we natuurlijk met z'n allen wel 24 uur per dag gaan werken maar dat wordt ook niet geaccepteerd.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door BL2 »

We praten hier dus over duizenden euro's, misschien wel miljoenen euros, extra rente op geld dat eigenlijk niet van hun is. Puur en alleen, omdat ze tussen de koper en verkoper staan, en ze het overboeken gewoon even 2 dagen on hold kunnen zetten. Maar ja, ik ben geloof ik de enige die zich daar druk om maakt hie
Je maakt je inderdaad nogal druk om niets. Of je moet kunnen uitleggen hoe banken tot miljoenen euro's rente vangen in het weekend, bij een rentestand van rond de 0 (nul).

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door olaf79 »

Heeft inderdaad weinig te maken met rente op het tegoed. Meer met gebrek aan personeel omdat 1 op de zoveel 1000 transacties steeksproefsgewijs door een mens van vlees en bloed wordt gecontrolleerd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Loupland schreef:@toeslagen
De bank werkt wel in het weekend, is gewoon tot 5 uur open...Ik had ze net nog aan de telefoon. Ook de supermarkt en bijna elke andere winkel is gewoon open op zaterdag. In Rotterdam zijn ze zelfs ook op zondag open... Alle winkels.
Slecht argument, de betalingen worden niet verwerkt door het bank filiaal op jouw hoek, maar door mensen op het kantoor en die zijn op zaterdag en zondag gewoon vrij, zoals het meeste kantoor personeel.
Loupland schreef:Het gaat me niet zo zeer om "dat ze gewoon niet werken"... Want als je dicht bent, dan ben je dicht... Daar is vrij weinig aan te doen.
Maar ze houden mn geld ook gewoon vast. Dat is mn punt zeg maar. Het is alsof ik ze nu gratis geld uitleen. Zij hebben mijn geld, verdienen er voor 2 dagen rente op... En dan geven ze mij het bedrag weer terug... En zij hebben de rente in de zak.


Dus in principe, steelt de bank nu 2 dagen rente van mij.
Welke rente, op dit moment is de spaarrente negatief voor banken onderling. Daarnaast heeft dit niets met rente te maken maar puur met de werking van het bankverkeer, dit gaat nog erg ouderwets.
Loupland schreef: En natuurlijk, voor 1 persoon is dat niet zo veel... Maar ze doen dat dus met ALLE betalingen die in het hele land tussen vrijdag 4 uur middag tot maandag 4 uur ochtend gedaan worden. Dus als jij iets koopt bij de Jumbo op vrijdagavond, dan houdt de respectievelijke bank dat bedrag tot de volgende maandag in zn handen, voordat hij dat aan de Jumbo geeft.
Pin betalingen wordt meestal een paar dagen na de betaling pas uitbetaald, dit is heel gebruikelijk. Het betaalverkeer is niet zo simpel als jij denkt, dit gaat met allemaal complexe berekeningen. Immers krijgt de Rabobank geld van de ING en omgekeerd en dat wordt verrekend met elkaar. Die grote bedragen daar maak jij een heel klein deel van uit en dat wordt dan weer verdeeld. Zijn hele mooie Youtube filmpjes die het uitleggen.
Loupland schreef: We praten hier dus over duizenden euro's, misschien wel miljoenen euros, extra rente op geld dat eigenlijk niet van hun is. Puur en alleen, omdat ze tussen de koper en verkoper staan, en ze het overboeken gewoon even 2 dagen on hold kunnen zetten. Maar ja, ik ben geloof ik de enige die zich daar druk om maakt hier :P Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand met een logische uitleg kon komen waarom dit zo geregeld is... Want als er geen logischere uitleg is... dan is de meest logisch uitleg dat ze gewoon geld aan het verdienen zijn. En dan vind ik dat op de rand van het fatsoen balanceren.
Nogmaals op dit moment is de spaarrente negatief, ze verliezen dus enkel aan geld stallen. De oorzaak is puur een achterhaald systeem hoe betalingen wordt verwekt, het heeft niets met geld verdienen te maken o.i.d.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank naar ING overschrijving.

Ongelezen bericht door witte angora »

redhead55 schreef:TS heeft zich waarschijnlijk ook niet gerealiseerd dat op 1 mei eveneens geen betalingsverkeer heeft plaatsgevonden.
Dat zou heel goed kunnen, ik heb me dat ook niet gerealiseerd. De meeste automatische incasso's zijn bij mij op de 1e van de maand, daartoe heb ik zondag de 30e ook geld overgeboekt van de ene rekening naar de andere; maar maandag: helemaal niks nada noppes, en een hoop geld dat weg leek te zijn, dus: :shock:

Pas later werd duidelijk hoe het zat.

Gesloten