LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte incasso via ING bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Altijd Alert
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2015 09:25

Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door Altijd Alert »

De ING bank heeft toestemming gegeven aan de stichting "Save te Children" om zonder mijn medeweten of toestemming een bedrag van mijn rekening (mogelijk ook van vele anderen) af te schrijven (incasso) van 5 euro onder het motto "donatie 09-2015. Dit gebeurde op 13 oktober jl.
Desgevraagd meldt de bank dit zelf aan mij omdat ik een door mij ondertekend machtigingsbewijs overlegd wilde hebben. Dat kon de bank niet geven omdat er geen machtigingsbewijs is (!)
Dit gebeurt vaker, aldus mijn zegsman bij de bank, bijvoorbeeld bij goede doelen. Dan maakt de bank een afspraak met een instantie om bij haar klanten geld in te houden. Hij meldde ook nog dat alle banken dat doen. Op mijn opmerking dat ING helemaal niet zonder mijn toestemming aan mijn geld mag komen om dat aan een ander te geven bleef het stil.
Ik heb ook Save the Children om een Machtigingsbewijs gevraagd, maar ook zij kunnen dit niet overleggen.
Ik vind het op zijn zachtst gezegd vreemd, dat ING en “Save the Children” samen mogen beslissen om zonder mijn toestemming en zonder informatie vooraf, geld van mijn bankrekening te incasseren.
Het is best mogelijk, dat dit geval een topje is van een ijsberg. Het toverwoord crowdfunding heeft inmiddels een groot aantal “goede doelen” ertoe gebracht om steeds agressievere methodes te gaan hanteren om geld te verzamelen.
Maar op deze manier kan dat toch echt niet.
Advies: kijk uw incasso afschriften nog eens goed na (ook van andere banken en andere “goede doelen” ).
Reageer svp als u ook zo'n onterechte incasso hebt gehad.
Mogelijk dat RADAR TV het dan eens als onderwerp kan gaan behandelen.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door Jan1 »

Toen een gedeelte van de ING nog Postbank was, is dit mij ook eens gebeurd, ook voor een goed doel waar ik nog nooit van gehoord had. Met veel moeite heb ik mijn geld weer terug gekregen, want het was een zogenoemde DV. Toen ik mijn geld terug had heb ik onmiddellijk mijn rekening bij de Postbank opgezegd, dit om herhaling te voorkomen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door tijger1 »

De ING geeft helemaal geen toestemming. De fout zit bij dat goede doel. De bank heeft ook die machtiging niet, ook al zou u die wel afgegeven hebben. Een machtiging wordt afgegeven aan de incassanten.
U kunt het bedrag storneren en een MOT procedure starten bij uw bank,

Niks ijsberg, er is iets fout gegaan.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door CB »

Als je internetbankiert bij de ING is het een fluitje van een cent om de incasso te storneren. Die mogelijkheid heb je bij de details van het afgeschreven bedrag. Zoals Tijger1 al aangeeft is de bank niet op de hoogte van een afgegeven machtiging. Dat is immers een zaak tussen de rekeninghouder en de incassant.

Altijd Alert
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2015 09:25

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door Altijd Alert »

CB schreef:Als je internetbankiert bij de ING is het een fluitje van een cent om de incasso te storneren. Die mogelijkheid heb je bij de details van het afgeschreven bedrag. Zoals Tijger1 al aangeeft is de bank niet op de hoogte van een afgegeven machtiging. Dat is immers een zaak tussen de rekeninghouder en de incassant.
Het gaat er niet om of je al of niet een door een ander gemaakte fout al dan niet kunt opheffen maar hoe dit gedoe voorkomen kan worden. Ik ben niet van plan elke keer mijn rekening te controleren op "fouten van anderen.
Bank, doe er wat aan.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door tijger1 »

Fouten maken is menselijk. Maakt u die nooit?
Het is sowieso verstandig een keer in de week de rekening te controleren.

De bank kan daar niets asn doen.

Altijd Alert
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2015 09:25

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door Altijd Alert »

snuffel1 schreef:Save te Children komt niet zomaar aan uw rekeningnummer want daarvoor moet u wel iets doen. Wat me wel opvalt is dat bij een donatie geven als eerste maandelijks in beeld komt en pas later na een optie éénmalig getoond wordt. Hoe dan ook als u goed de voorwaarden hebt gelezen gaat u bij de eerste gelukte afschrijving akkoord met een automatische incasso voor de volgende afschrijvingen. Veel verzekeraars die op internet actief zijn en automatisch willen incasseren hanteren de zelfde optie, de eerste betaling zelf verrichten en daarna automatisch. M.a.w. u bent op de een of andere manier akkoord gegaan met de automatische incasso.
Zelfs als dat bij mij zo zou zijn (dus niet) dan nog is die manier misleidend want niet duidelijk.
Alles dat kan leiden tot misverstanden moet verbeterd worden.
Dit hele proces is kennelijk gericht op het zo lastig mogelijk maken van de prospect om het hele proces te doorgronden. Maximalisatie van opbrengsten wint het hier van transparantie en eerlijkheid.

Tijd voor een item in RADAR TV

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Save te Children komt niet zomaar aan uw rekeningnummer want daarvoor moet u wel iets doen.
Dat is beslist niet waar. Een totale onbekende kan zomaar jouw rekeningnummer opgeven voor een incasso. Naamnummercontrole is namelijk door de banken afgeschaft. Daarom moet je altijd goed je bankrekening controleren.

Een voorbeeld is de internetincasso. Dit speelt al jaren. http://nos.nl/artikel/199536-internetin ... oelig.html

Oud-postbanknummers (gironummers) zijn hier nóg gevoeliger voor omdat daar geen elfproef in zit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door CB »

Altijd Alert schreef:
CB schreef:Als je internetbankiert bij de ING is het een fluitje van een cent om de incasso te storneren. Die mogelijkheid heb je bij de details van het afgeschreven bedrag. Zoals Tijger1 al aangeeft is de bank niet op de hoogte van een afgegeven machtiging. Dat is immers een zaak tussen de rekeninghouder en de incassant.
Het gaat er niet om of je al of niet een door een ander gemaakte fout al dan niet kunt opheffen maar hoe dit gedoe voorkomen kan worden. Ik ben niet van plan elke keer mijn rekening te controleren op "fouten van anderen.
Bank, doe er wat aan.
Dan zullen de banken de automatische incasso moeten afschaffen. Maar ik acht de kans zeer klein, dat ze daar toe over zullen gaan. Ze hebben immers hun systemen zo aangepast, dat je dergelijke fouten zelf kunt corrigeren. Als je niet wenst te controleren, dan heb je denk ik een probleem.

Helaas leven we nog niet in een foutloze wereld.
Laatst gewijzigd door CB op 21 okt 2015 20:32, 2 keer totaal gewijzigd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door tijger1 »

Het systeem van een automatische incasso met een daarvoor afgegeven machtiging is uitermate handig. Moet er niet aan denken dat je elke keer aan het eind van de maand zelf je betalingen moet verrichten.

Als je ergens klant wordt, verzekereraar, energieboer, wordt een machtiging gevraagd voor een doorlopende automatische incasso. Incasseren doen ze dus niet ongewenst en ongevraagd. Uiteraard gaat er weleens ergens iets fout. Maar denk eens aan alle fouten die gemaakt zullen worden als mensen weer totaal zelf hun betalingen moeten gaan verrichten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zo makkelijk is dat: Je gaat naar https://www.savethechildren.nl/doneren/ ... e-Children

en kiest de optie "Eenmalige machtiging". Vervolgens vul je het rekeningnummer in van iemand anders. Bij "die iemand anders" wordt vervolgens het gewenste bedrag geïncasseerd.

Topicstarter heeft geen fout gemaakt, maar is het slachtoffer geworden van deze fraudegevoelige internetincasso. Zo simpel is het.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 21 okt 2015 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door CB »

Bob Schurkjens schreef:Oud-postbanknummers (gironummers) zijn hier nóg gevoeliger voor omdat daar geen elfproef in zit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef
Met de invoering van de Iban-nummers is de elfproefcontrole komen te vervallen. De controle van ibannummers is als volgt en dat geldt ook voor de oud Postbanknummers want dat zijn nu ook ibannummers:

http://www.iban-nummer.eu/mijn-iban-num ... berekenen/

Altijd Alert
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2015 09:25

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door Altijd Alert »

Bob Schurkjens schreef:Zo makkelijk is dat: Je gaat naar https://www.savethechildren.nl/doneren/ ... e-Children

en kiest de optie "Eenmalige machtiging". Vervolgens vul je het rekeningnummer in van iemand anders. Bij "die iemand anders" wordt vervolgens het gewenste bedrag geïncasseerd.

Topicstarter heeft geen fout gemaakt, maar is het slachtoffer geworden van deze fraudegevoelige internetincasso. Zo simpel is het.
Inderdaad, eindelijk iemand die begrijpt wat ik bedoel.
Ik wil bereiken dat die fraudegevoeligheid wordt teuggebracht, want dit is uit de hand aan het lopen.

Hier Kan KASSA TV een grote rol inspelen.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Altijd Alert schreef:
Bob Schurkjens schreef:Zo makkelijk is dat: Je gaat naar https://www.savethechildren.nl/doneren/ ... e-Children

en kiest de optie "Eenmalige machtiging". Vervolgens vul je het rekeningnummer in van iemand anders. Bij "die iemand anders" wordt vervolgens het gewenste bedrag geïncasseerd.

Topicstarter heeft geen fout gemaakt, maar is het slachtoffer geworden van deze fraudegevoelige internetincasso. Zo simpel is het.
Inderdaad, eindelijk iemand die begrijpt wat ik bedoel.
Ik wil bereiken dat die fraudegevoeligheid wordt teuggebracht, want dit is uit de hand aan het lopen.

Hier Kan KASSA TV een grote rol inspelen.
Je bent hier op Tros Radar, Kassa is een ander forum.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door tijger1 »

Altijd alert,
Iedereen begrijpt wat u bedoelt, maar de voordelen wegen ruimschoots op tegen dat nadeel.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door CB »

Altijd Alert schreef:
Bob Schurkjens schreef:Zo makkelijk is dat: Je gaat naar https://www.savethechildren.nl/doneren/ ... e-Children

en kiest de optie "Eenmalige machtiging". Vervolgens vul je het rekeningnummer in van iemand anders. Bij "die iemand anders" wordt vervolgens het gewenste bedrag geïncasseerd.

Topicstarter heeft geen fout gemaakt, maar is het slachtoffer geworden van deze fraudegevoelige internetincasso. Zo simpel is het.
Inderdaad, eindelijk iemand die begrijpt wat ik bedoel.
Ik wil bereiken dat die fraudegevoeligheid wordt teuggebracht, want dit is uit de hand aan het lopen.

Hier Kan KASSA TV een grote rol inspelen.
En Radar ook zeker en de banken ook nog. Alleen jij wil daar zelf niets voor doen.

stofzuigertje

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor dubbel post naar moderator logo klikken!

en afgeboekt, terug halen binnen 2 maanden kan overal.
Maar voor blokkade voor volgende keer is per bank verschillend.

Kijk naar je eigen bank hoe je een blokkade na meerdere keren kunt instellen.
Wel is tenminste elke 2 maanden of vaker wegens dit soort fouten noodzakelijk!

Altijd Alert
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2015 09:25

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door Altijd Alert »

tijger1 schreef:Het systeem van een automatische incasso met een daarvoor afgegeven machtiging is uitermate handig. Moet er niet aan denken dat je elke keer aan het eind van de maand zelf je betalingen moet verrichten.

Als je ergens klant wordt, verzekereraar, energieboer, wordt een machtiging gevraagd voor een doorlopende automatische incasso. Incasseren doen ze dus niet ongewenst en ongevraagd. Uiteraard gaat er weleens ergens iets fout. Maar denk eens aan alle fouten die gemaakt zullen worden als mensen weer totaal zelf hun betalingen moeten gaan verrichten.
Het punt is juist dat er geen machtiging wordt afgegeven. Dat was vroeger en moet dus terugkomen.
Een schriftelijke en ondertekende machtiging, afgegeven door (in dit geval) mij en gecontroleerd door de ING bank. En als de incassanten dat te lastig vinden, dan sturen ze maar een acceptgiro of zoiets.
En anders moeten we als rekeninghouders alle machtigingen maar intrekken. Ikzelf weet nu wat een gatenkaas dat hele "machtigings " gebeuren is en ik machtig in het vervolg niemand meer vooe incasso's.

Overigens is het opmerkelijk dat enkele mensen die reageren wel heel duidelijk de werkwijze van de banken goedpraten en propageren. Opzet inhet spel? Wie is de Mol?

Altijd Alert
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2015 09:25

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door Altijd Alert »

stefanhouterman schreef:
Altijd Alert schreef:
Bob Schurkjens schreef:Zo makkelijk is dat: Je gaat naar https://www.savethechildren.nl/doneren/ ... e-Children

en kiest de optie "Eenmalige machtiging". Vervolgens vul je het rekeningnummer in van iemand anders. Bij "die iemand anders" wordt vervolgens het gewenste bedrag geïncasseerd.

Topicstarter heeft geen fout gemaakt, maar is het slachtoffer geworden van deze fraudegevoelige internetincasso. Zo simpel is het.
Inderdaad, eindelijk iemand die begrijpt wat ik bedoel.
Ik wil bereiken dat die fraudegevoeligheid wordt teuggebracht, want dit is uit de hand aan het lopen.

Hier Kan KASSA TV een grote rol inspelen.
Inderdaad. Dank voor de verbetering. (stel je voor)
Je bent hier op Tros Radar, Kassa is een ander forum.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Onterechte incasso via ING bank

Ongelezen bericht door tijger1 »

Er moet nu dus ook een machtiging worden afgegeven, net als vroeger. En net als vroeger gebeurd dat aan de incassanten.

"Opzet in het spel? Wie is de mol?" Waar heeft u het over?

En als u een MOT over die verkeerde incasso doet aan uw bank,moet de incassanten ern boete betalen. Letten ze voortaan beter op.

Gesloten