LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
tonw2010
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:03

ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door tonw2010 »

Bij de automatische vervanging van mijn bankpas ontdekte ik dat deze voorzien was van de functie contactloos betalen. In de brief die zat bij de bankpas werd daarover niets vermeld. Bij navraag bleek dat ik nog steeds een bankpas kon krijgen zonder de functie contactloos betalen. Ik moest dan echter wel 3,50 euro dokken. Heel wat vriendelijker is de Rabo-bank. Zij geven de gebruiker de mogelijkheid om de functie via het internet aan of uit te zetten. En zo kan de gebruiker zelf bepalen of hij gebruik wil maken van de fraudegevoelige mogelijkheid om contactloos te betalen.

NB.
Ik heb in tweede termijn de toezegging gekregen dat ze mij geen kosten in rekening zullen brengen.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Volgens mij snap jij het niet helemaal. Je moet altijd betalen voor een nieuwe pas bij ABN. De pas die je nu hebt gekregen is alleen gratis omdat ze contactloos betalen introduceren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door bprosman »

In de brief die zat bij de bankpas werd daarover niets vermeld.
Vandaar dat er een nieuw logo'tje op de bankpas staat :-)

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door Miepje1 »

En je kan gratis een hoesje ophalen voor die pas, dat contactloos betalen niet mogelijk is. Heb ik ook.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door bennieol »

ja en ieder jaar meer en meer betalen voor die pasjes ik vind het niet normaal meer dat we daarvoor zoveel moeten betalen. 4 x X€ dit is denk ik drie maal over wat zo een pasje kost.

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door titusvh »

bennieol schreef:ja en ieder jaar meer en meer betalen voor die pasjes ik vind het niet normaal meer dat we daarvoor zoveel moeten betalen. 4 x X€ dit is denk ik drie maal over wat zo een pasje kost.
ING vertelde mij ooit dat zij die pasjes extern inkopen en dat een standaard pasje (dus zonder foto opdruk zoals dat bij sommige banken kan) 90 à 100 euro kost.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door renewouters »

Die 90...100 euro zou best wel eens kunnen kloppen. Kale chipcards kosten enkele euro's bij behoorlijke aantallen, die moeten dan nog bedrukt worden, aan een account worden gekoppeld (in meerdere systemen) en beveiligd worden afgeleverd aan de klant (brief naar klant, pas naar bankfiliaal, medewerker moet pas uitgeven na de nodige controles, oude pas moet ongeldig worden gemaakt in de banksystemen, etc, etc). En dan gaat het snel met de kosten.

Aangezien de veiligheidseisen alleen maar hoger zullen worden zal het in de toekomst nog wel duurder kunnen worden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door bprosman »

Gewoon met je tijd meegaan en contactloos betalen. Het gaat super snel. Scheelt weer wachten in winkels en supermarkten.
Ja mijn idee. Vind het een super uitvinding.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het is ook niet dat ik ouderwets ben en niet mee wil gaan met mijn tijd. Het is meer dat ik bang ben voor als mijn pasje gestolen wordt. Ben je nog geld kwijt terwijl ze niet eens je code hoeven te ontfutselen. Het gebeurde mij al op de markt: wil ik wat afrekenen, pakt die man mijn pasje en zwaait hem over het apparaat. Ik kan op dat moment niet zien wat er gebeurt! Voor hetzelfde geld had hij mij meer laten afrekenen dan afgesproken.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Waarom geef jij je pas af?
Nooit doen!!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door bprosman »

Het is meer dat ik bang ben voor als mijn pasje gestolen wordt.
Gestolen pasje zowiezo zsm blokkeren , kan tegenwoordig ook al via de smartphone.
Ben je nog geld kwijt terwijl ze niet eens je code hoeven te ontfutselen.
Er zit niet voor niets een limiet op van 50 Euro
Het gebeurde mij al op de markt: wil ik wat afrekenen, pakt die man mijn pasje en zwaait hem over het apparaat. Ik kan op dat moment niet zien wat er gebeurt! Voor hetzelfde geld had hij mij meer laten afrekenen dan afgesproken
Ja, daar ben je zelf bij , een marktkoopman kan mij t pinapparaat geven, de pas geef ik niet af.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik was gewoon verbouwereerd... maar ik heb dus wel direct mijn pas teruggevraagd, teruggekregen en hem uitgelegd dat ik dat níet op prijs stelde.
Een limiet van 50 euro? En wie zegt dat ik dat lekker kan missen??? Da's veel, 50 euro.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Tsja, ik ben misschien paranoïa, maar waarom "moet" dit systeem toch per sé?
Hoe klein het bedrag ook is, het is fraudegevoelig; http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/m ... loos-trein
60 keer 50 euro stelen door gewoon vlak bij iemand te staan is toch al snel €3000 verdiend zonder er iets voor te doen. En wie controleert om de 5 minuten zijn bankrekening? Ik niet, en zeker niet in een volle trein.
En die "handige hoesjes" werken ook niet altijd zo goed; http://www.makeuseof.com/tag/what-are-r ... d-you-buy/

Dus ik als 30-er weiger dit waardeloze systeem te gebruiken, ben erg kritisch op welke gegevens ik deel. En weiger dus bijvoorbeeld ook om met digid bij mijn zorgverzekeraar in te loggen, want de stap naar het EPD is dan wel héél erg klein.
Banken zijn wat mij betreft de laatsten die ik vertrouw, en zeker niet als "het in mijn belang" is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door renewouters »

Miss Tascha schreef: 60 keer 50 euro stelen door gewoon vlak bij iemand te staan is toch al snel €3000 verdiend zonder er iets voor te doen.
Dan moet je met de scanner wel in iemands broekzak en z'n portemonnaie zitten. Volgens mij merk je dat toch wel.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door renewouters »

Miepje1 schreef:Ik was gewoon verbouwereerd... maar ik heb dus wel direct mijn pas teruggevraagd, teruggekregen en hem uitgelegd dat ik dat níet op prijs stelde.
Een limiet van 50 euro? En wie zegt dat ik dat lekker kan missen??? Da's veel, 50 euro.
Dan heb je ook nooit geld bij je?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door CB »

Miss Tascha schreef:Tsja, ik ben misschien paranoïa, maar waarom "moet" dit systeem toch per sé?
Hoe klein het bedrag ook is, het is fraudegevoelig; http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/m ... loos-trein
60 keer 50 euro stelen door gewoon vlak bij iemand te staan is toch al snel €3000 verdiend zonder er iets voor te doen. En wie controleert om de 5 minuten zijn bankrekening? Ik niet, en zeker niet in een volle trein.
En die "handige hoesjes" werken ook niet altijd zo goed; http://www.makeuseof.com/tag/what-are-r ... d-you-buy/

Dus ik als 30-er weiger dit waardeloze systeem te gebruiken, ben erg kritisch op welke gegevens ik deel. En weiger dus bijvoorbeeld ook om met digid bij mijn zorgverzekeraar in te loggen, want de stap naar het EPD is dan wel héél erg klein.
Banken zijn wat mij betreft de laatsten die ik vertrouw, en zeker niet als "het in mijn belang" is.
Na opname van € 50,00 moet je bij de volgende keer wel je pincode invoeren om contactloos te kunnen betalen. Dus die 60 keer € 50 is wel erg overdreven, vind je niet.

Ik log bij mijn verzekeraar in via DigID waarbij ik DigID zo heb ingesteld, dat ik mijn inlog moet bevestigen met een code die ik via sms ontvang. Wat is daar onveilig aan, of laat je je mobiel ook overal slingeren?

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

tonw2010 schreef:Bij de automatische vervanging van mijn bankpas ontdekte ik dat deze voorzien was van de functie contactloos betalen. In de brief die zat bij de bankpas werd daarover niets vermeld. Bij navraag bleek dat ik nog steeds een bankpas kon krijgen zonder de functie contactloos betalen. Ik moest dan echter wel 3,50 euro dokken. Heel wat vriendelijker is de Rabo-bank. Zij geven de gebruiker de mogelijkheid om de functie via het internet aan of uit te zetten. En zo kan de gebruiker zelf bepalen of hij gebruik wil maken van de fraudegevoelige mogelijkheid om contactloos te betalen.

NB.
Ik heb in tweede termijn de toezegging gekregen dat ze mij geen kosten in rekening zullen brengen.
Beste tonw2010,

Het klopt inderdaad dat alle Betaalpassen van onze klanten worden vervangen in verband met de nieuwe functie van Contactloos Betalen. Omdat u een nieuwe pas krijgt vanwege deze nieuwe functionaliteit, betaalt u geen extra kosten.

Het is natuurlijk een persoonlijke keuze of u wel of geen gebruik wilt maken van een Betaalpas met Contactloos Betalen. Op het moment dat u de functionaliteit niet op uw Betaalpas wilt hebben, zal er inderdaad een nieuwe pas worden aangevraagd voor € 3,50.

Ik kan me indenken dat u liever had gezien dat u deze kosten niet hoeft te betalen of dat u de mogelijkheid zou hebben om de functie volledig uit te schakelen. Uw signaal hierover geef ik daarom intern door aan de afdeling die over dit proces gaat. Mogelijk dat het in de toekomst mogelijk wordt om de functionaliteit alsnog zelf uit te kunnen schakelen.

Wel vind ik het fijn dat er een toezegging zou zijn gedaan, dat er bij u geen kosten in rekening zullen worden gebracht. Mocht u zien dat dit toch gebeurd is, dan hoor ik dit graag. In een privébericht kunt u dan uw telefoonnummer doorgeven, zodat ik u hierover kan bellen.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Miepje1 en Miss Tascha,

In de reacties merk ik dat jullie beide vraagtekens hebben over de veiligheid van Contactloos Betalen. Jullie bezorgdheid kan ik me voorstellen. Daarom geef ik jullie hier graag meer uitleg over.

Veilig Betalen
Uiteraard vinden wij het ook belangrijk dat u veilig kunt betalen.
De veiligheid van de pas hangt niet af van de manier waarop u de pas in een betaalautomaat stopt of voor een betaalautomaat houdt.

Betaalt u wel met uw pin? Houd uw codes dan altijd geheim en zorg ervoor dat anderen niet met u mee kunnen kijken als u uw pincode intoetst op de betaalautomaat. Een crimineel kan namelijk alleen misbruik van uw pas maken als hij ook uw pincode weet.

Welke limieten zijn er?
U kunt alleen bedragen tot en met € 25,- zonder pincode betalen. Daarnaast geldt er een maximaal bedrag dat achtereenvolgens zonder pincode betaald kan worden. Momenteel is dat vastgesteld op € 50,-.

Rekenvoorbeeld
U koopt een boek van € 25,- en betaalt zonder pincode.
Direct daarna koopt u een bos bloemen van € 15,-, ook zonder pincode.
Vervolgens koopt u voor 2 personen iets te eten en drinken voor € 12,50.

Als u de betaalpas tegen de betaalautomaat houdt, wordt er om uw pincode gevraagd.
De uitgaven van € 25,-, € 15,- en € 12,50 bedragen samen namelijk € 52,50 en overschrijden zo het maximum van € 50,-.

Daarom kunt u dan niet meer contactloos betalen. U kunt dan alleen betalen door uw pas in de betaalautomaat te steken en met uw pincode te betalen.

Kan iemand mijn betaling onderscheppen?
Iemand die wil frauderen zou met speciale apparatuur tijdens de korte duur van de transactie informatie kunnen onderscheppen. Hij zou dan het bedrag, de valutacode, de datum, het nummer van de betaalautomaat en het rekeningnummer kunnen aflezen.

De kans dat dit gebeurt is erg klein. Tot nu toe is het nog nooit voorgekomen. Overigens kan de informatie die een fraudeur onderschept, niet worden gebruikt om op uw naam een betaling te doen.

Wat als uw pas na verlies/diefstal is gebruikt voor Contactloos Betalen?
AIs de betaalpas van uw klant na verlies of diefstal gebruikt voor kleine betalingen zonder pincode? Dan vergoeden wij uw normaal gesproken het bedrag dat is afgeboekt.

Alleen in bijzondere gevallen vergoeden wij niet. Bijvoorbeeld als u wist dat uw ABN AMRO betaalpas kwijt was en u deze niet direct heeft laten blokkeren. Of als u kon weten dat uw ABN AMRO betaalpas voor frauduleuze handelingen gebruikt zou worden.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen


HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: ABN AMRO drukt contactloos betalen door de strot

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Miepje1, ook het hele verhaal gelezen?
"Maar dat blijkt niet zo te zijn: in principe kunnen consumenten ieder bedrag contactloos betalen en dus voor elk bedrag contactloos gerold worden door criminelen die naast de pas ook de pincode in handen hebben."
je kan meer stelen als je ook de pincode hebt, dus weer een lekker opgeblazen verhaal.

In heel anders nieuws wist je dat je iemand je hele huis kon leegroven zonder inbraaksporen als ze de sleutel van je voordeur hadden?
ze lopen zo naar binnen en nemen alles mee! schandalig....

Gesloten