LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Salvation
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 nov 2009 20:43

Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Ongelezen bericht door Salvation »

Beste forum gebruikers,

Ik open dit forum naar aanleiding van een forumtopic van een soortgelijke zaak. Dit ging om iemand die een rekening had bij de ING-bank en langer rood stond dan drie maand waarna de roodstand krediet werd bevroren door het langer rood staan dan 3 maanden. Voor de duidelijkheid en helderheid, de totale schuld is ongeveer 3000 euro. Inkomen rond de 1650 euro.

Hierbij de link naar het topic van een soortgelijke zaak (met oplossing uiteindelijk):

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?t=138135


Ik heb een soort gelijke situatie maar dan bij de Rabobank. In het kort: Vanwege een hoge boete van mijn vorige werkgever door eerder weg te zijn gegaan dan in het jaarcontract beschreven stond heeft het bedrijf mij een boete opgelegd van enkele duizenden euro's (daar slechts een contract te hebben van 32 uur tegen minimumloon) en later een hoge ziekenhuisnota (eigen risico en niet geheel vergoed).
Voor beiden heb ik een betaalregeling getroffen maar de aflossing bedroeg ongeveer 400 euro per maand voor beiden. Hierdoor ben ik in de financiële problemen gekomen.

Hierdoor had ik dit jaar enorme kosten en grote moeilijkheden om de lasten per maand te voldoen. Daardoor heb ik dus langer dan drie maanden rood gestaan, waarna mijn roodstand + creditcard zijn geblokkeerd. ( en een brief kreeg of ik dat binnen 14 dagen zou terugbetalen anders het naar een incassobureau zou gaan, daarbij trouwens wel een opmerking om contact op te nemen om samen met de bank naar een oplossing te zoeken.)

Dit is een groot probleem omdat ik voor de maand december nu geen beschikking heb over geld. De rekeningen van de vaste lasten dus ook niet meer kan overmaken.

Ik ben bij de bank langs geweest en de situatie voorgelegd en om samen een oplossing te doen. Het uitgangspunt was om een regeling te treffen waarbij ik de beschikking zou blijven houden over geld om de vaste lasten te betalen en daarnaast nog een gedeelte voor de variabele kosten zoals boodschappen, kapper etc. en daarnaast naar redelijkheid de bank kan terugbetalen.

Mijn voorstel is en was dat de lopende schulden van het kort-roodstand krediet en de creditcard worden omgezet in een (persoonlijke) lening die ik vervolgens zou terugbetalen naar redelijkheid en bilijkheid.

Dat is goed mogelijk gezien baanzekerheid (echter geen vast contract, maar wel baanzekerheid en gelukkig mooie kansen in werkgebied) en daarnaast dat een groot gedeelte van de kosten van het ziekenhuis en de afbetaling ex-werkgever voor een groot gedeelte al zijn betaalt. Eén van de betalingsregelingen is ook per december afgerond waardoor er financiële ruimte bij komt. Ook nu kan ik al een deel af betalen (inkomsten - (vaste + variabele kosten) maar niet in 1 keer het totale schuldbedrag. Logica.

De bank zegt dat ze mijn geen lening kunnen geven.(Computer says no; berekening leenbedrag op basis van contract, geen koopwoning, inkomsten etc.)

De oplossing wat de bank heeft geboden is (en inmiddels heeft opgezet) is het openen van een tweede betaalrekening en deze te gebruiken om het loon + overige inkomsten op te storten. Om zo vanaf deze rekening de andere rekening af te betalen. Volgens mij is dit ook een lening (tegen ongunstige voorwaarden) en gaat het hier eigenlijk om een definitiekwestie. Oftewel, ze mogen mij geen lening geven maar geven mij een lening onder de naam afbetalen.

Dit is een oplossing maar geen logische gezien de hoge rentekosten en geen beschikking over geld voor de maand december. Wat zal betekenen dat er veel extra kosten bij zullen komen zoals incassokosten etc. en daarmee ik nog meer in de problemen zal komen.

De bank heeft voor een dergelijke situatie geen standaard passende oplossing waardoor maatwerk nodig is. De mevrouw van de bank heeft mij prima geholpen maar moest ook zoeken naar een oplossing binnen haar mogelijkheden. En die waren niet groot.

In een soortgelijke zaak bij de ING, waar ik hierboven al naar refereerde, sprak diegene over een regeling die hij of zij getroffen heeft met de afdeling incasso. Dezelfde vraag heb ik ook gesteld naar de Rabobank of zij ook een afdeling incasso hebben (die ook soortgelijke afspraken mag en kan maken met klanten)

Kortom, wie heeft een soortgelijke situatie (meegemaakt) en weet wat ik kan doen om het op te lossen. Natuurlijk wil ik het terug betalen. Ik zou wel graag een reële oplossing willen waarbij beide partijen gebaat zijn. En dat ik de kosten van de aankomende maand ook kan betalen.

Ik hoop dat er iets te regelen is naar logica en billijkheid. Ik hoor graag van jullie zien als een oplossing of als jullie een dergelijke situatie hebben meegemaakt. De oplossing als die er is zal ik dan ook graag met jullie delen of voor mensen in de toekomst in een soortgelijke situatie. Want tussen wal en schip heeft niemand wat aan.

Dank alvast.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Ongelezen bericht door kweenie »

De bank heeft zich ook te houden aan de regels die zijn gesteld. Zoals bijvoorbeeld dat ze niet zomaar leningen mogen verstrekken, maar dat je aan bepaalde leennormen moet voldoen. Een lening telt als lening zodra deze meer dan 3 maanden kan lopen. Je moet immers ergens een grens stellen, anders zou je iedere factuur (waarbij je in feite bijvoorbeeld ook een soort schuld hebt die je binnen de betaaltermijn moet betalen) ook als schuld moeten gaan behandelen. Omdat dat wat te ver gaat, is vastgelegd dat een betaalverplichting pas als schuld telt als die meer dan 3 maanden loopt (of kan lopen). Inderdaad een definitie-kwestie.

Omdat roodstand korter dan 3 maanden niet als een 'echte' lening meetelt, hoeft de bank daarvoor minder strenge controles uit te voeren. Onder die voorwaarde wil de bank het dus ook toestaan dat je zonder die strengere controles toch rood kunt staan. Maar dan moet je wel iedere 3 maanden een keer positief staan. En een keerzijde is ook, dat de bank een hoger risico loopt. Je hoeft immers aan minder strenge eisen te voldoen en dan kan de kans dat je het geld niet kunt terugbetalen ook groter zijn dan bij een gewone lening, waarbij je inkomen etc. wel gecontroleerd is en bij de lening 'past'. Het is daarom ook 'logisch' en terecht dat de rente op roodstand een stuk hoger is dan op een gewone lening.

Als je je dan niet aan die 3 maanden regel houdt, dan moet de bank (ook vanuit toezichthouders etc.) wel ingrijpen en ervoor zorgen dat je bij de bank niet verder in de schulden komt te zitten.

Eigenlijk schuif je nu jouw probleem dus af op de bank. Je hebt te maken met grote uitgaven waarvoor je niet hebt gespaard. Je had dan in eerste instantie kunnen proberen om met de werkgever en/of verzekeraar een regeling voor een maandelijkse betaling af te spreken. Lukt dat niet, dan weet je dat je geld nodig hebt wat je niet hebt en daarvoor zou je (mogelijk) bij de bank vooraf een lening moeten/kunnen afsluiten. Of in elk geval moeten nagaan of dat mogelijk zou zijn. Ook dat heb je niet gedaan, je hebt de roodstand zo ver laten oplopen dat je niet meer binnen de drie maanden positief zou kunnen staan. En je hebt blijkbaar ook niet binnen die drie maanden aan de bel getrokken.

De bank zal je na die drie maanden waarschijnlijk hebben moeten aanmelden bij het BKR, zodat het nog lastiger zal worden om een normale lening te krijgen. En ook een extra betaalrekening openen zal lastig kunnen zijn, omdat daarvoor vaak ook het BKR wordt geraadpleegd.

Maar de bank biedt je in feite een zelfde oplossing als in het topic waar je naar verwijst. Je roodstand-rekening blijft geblokkeerd en daarnaast komt er een tweede rekening waar je een en ander van kunt betalen én waarvan je in de loop der tijd roodstand moet wegwerken. Een billijke regeling dus, vergelijkbaar met die ING regeling, en precies waar je om vraagt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Ongelezen bericht door sjohie »

hier verder want vorige mijn post was >5000 karakters.

Als zij het een betaalrekening noemen, zal het geen lening zijn lijkt me. En als daar geen roodstand aan gekoppeld is, wat me vanuit de bank gezien logisch lijkt, kan je niet dieper wegzakken, en hebben zij nog enige grip op de situatie, want ze houden je inkomsten, waar je tzt je schulden mee moet gaan aflossen, binnen de eigen bank.

Volgens mij is dit, zoals kweenie hierboven duidelijk uitlegt, in geest en idee dezelfde oplossing als in het topic waar je naar refereert.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Grappig. Dan denkt de bank een keer mee, is het weer niet goed... Ze hadden je zaak ook gewoon ter incasso bij de deurwaarder neerbuigen leggen.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Als die rekening al langer dan 3 maanden in het rood staat en het bedrag is hoger dan 500 euro, dan istie al aangemeld bij BKR. Zou goed de reden kunnen zijn dat je dus geen lening meer krijgt. :wink:

Heb je al overwogen om eens bij de Gemeente Krediet Bank te gaan praten?? Misschien kunnen hun je helpen met een lening om die roodstand af te betalen. Kan je toch je rekeningen betalen deze maand.

Mama1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2016 16:18

Re: Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Ongelezen bericht door Mama1975 »

Ik kom tegenwoordig in de problemen omdat je nu verplicht bent om inkomsten 1 werkdag te laten staan. Als mijn loon een keer later gestort wordt dan moet ik het op dat moment overschrijven naar de gezamenlijke rekening die ik met mijn vriend heb. Als daar geen geld op staat heb ik ook een probleem omdat daar alles automatisch geïncasseerd wordt.

Ook vervelend is dat de hypotheekrente teruggaaf op de 15e wordt gestort terwijl bijna alle bedrijven rond de 1e van de maand afschrijven. Van de 5e van de maand tot de 15e van de maand kom ik hierdoor weleens in de problemen.

En alles wordt maar eenzijdig aangepast :-(

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Ongelezen bericht door sjohie »

Mama1975 schreef:Ik kom tegenwoordig in de problemen omdat je nu verplicht bent om inkomsten 1 werkdag te laten staan. Als mijn loon een keer later gestort wordt dan moet ik het op dat moment overschrijven naar de gezamenlijke rekening die ik met mijn vriend heb. Als daar geen geld op staat heb ik ook een probleem omdat daar alles automatisch geïncasseerd wordt.

Ook vervelend is dat de hypotheekrente teruggaaf op de 15e wordt gestort terwijl bijna alle bedrijven rond de 1e van de maand afschrijven. Van de 5e van de maand tot de 15e van de maand kom ik hierdoor weleens in de problemen.

En alles wordt maar eenzijdig aangepast :-(
Die termijnen zouden betekenen dat je ~2 weken wat krap zit, en daarna zou alles toch over elkaar heen moeten binnenkomen in de goede volgorde? Wij krijgen ook een deel van de HRA gestort, maar wij storten op de vaste lasten rekening beide op de 1e van de maand genoeg geld om alle maandelijkse afschrijvingen van te kunnen betalen. ~7 jaar geleden, toen we dit zo opgetuigd hebben, moesten we even eenmalig wat extra bijstorten om die eerste maand op te vangen, maar nu volgt alles elkaar goed op, en staat er 2 weken/maand 1½x het benodigde geld op.

Als je hier elke maand weer tegenaan loopt, lijkt het me dat er complexere redenen achter schuil gaan.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Ongelezen bericht door thecure »

Mama1975 schreef:Ik kom tegenwoordig in de problemen omdat je nu verplicht bent om inkomsten 1 werkdag te laten staan. Als mijn loon een keer later gestort wordt dan moet ik het op dat moment overschrijven naar de gezamenlijke rekening die ik met mijn vriend heb. Als daar geen geld op staat heb ik ook een probleem omdat daar alles automatisch geïncasseerd wordt.

Ook vervelend is dat de hypotheekrente teruggaaf op de 15e wordt gestort terwijl bijna alle bedrijven rond de 1e van de maand afschrijven. Van de 5e van de maand tot de 15e van de maand kom ik hierdoor weleens in de problemen.

En alles wordt maar eenzijdig aangepast :-(
misschien iets terugboeken van de spaarrekening, zodat er wat meer buffer op de rekening staat?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Ongelezen bericht door kweenie »

Of een keer een deel van het vakantiegeld gebruiken om een normale buffer te creëren.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Ongelezen bericht door Appie83 »

Salvation schreef:Vanwege een hoge boete van mijn vorige werkgever door eerder weg te zijn gegaan dan in het jaarcontract beschreven stond heeft het bedrijf mij een boete opgelegd van enkele duizenden euro's (daar slechts een contract te hebben van 32 uur tegen minimumloon)
Ehm, heb je ook gekeken of het boetebeding wel geldig is? Enkele duizenden euro's voor een contract tegen minimumloon :?:

Zie bijvoorbeeld voor de regels: https://www.arbeidsrechter.nl/boetebedi ... ereenkomst

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Ongelezen bericht door thecure »

Ik denk niet dat de originele TS na al die tijd nog gaat reageren...

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Rabobank Kort Roodstaan | Rekening bevroren

Ongelezen bericht door Appie83 »

Eh :S, dat denk ik ook niet. Haha

Gesloten