LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING laat ouderen verhongeren

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door moederslink »

omawollie schreef:Ben een oma van 86 jaar, moeilijk ter been, wat vergeetachtig, beetje doof en slechtziende ....
in oma.s situatie is zelfstandig pinnen dus geen optie meer
Maar ik kan de pincode niet meer onthouden en wordt heel erg zenuwachtig, daarom staat dat nummer op een speciaal code briefje .
En dat codebriefje gaf ze eerder aan een medewerker
bij zo enge machine te moeten pinnen en de machines begrijp ik niet en wil ik niet
Oma vindt het eng en wil dat ook niet en contactloos betalen is ook misschien niet te snappen plus het zit aan een limiet vast.
Vanaf november 2015 en dit is nu bijna 4 maanden, kan ik geen centjes halen om mijn eten te kunnen kopen en te betalen
Dat lijkt mij stug dat er 4 maanden geen eten gekocht kon worden
Deze oude dame zou heel graag met mijn huidige pas weer gewoon aan de balie mijn eigen centjes willen ophalen en zoals ik al 40 jaar heb gedaan

En deze optie bestaat dus niet meer, er zijn geen kasbalies meer.
Er is in mijn optiek maar 1 oplossing en dat zei ik al eerder: een vertrouwd iemand kan 1x per 4 weken met oma samen geld pinnen, voor 4 weken boodschappengeld.

@spaarvarkentje: contactloos betalen ....zoals gezegd : ik denk dat oma dat sowieso ook eng vindt of niet begrijpt misschien?
En wat heb je aan €25 als je weekboodschappen moet halen?

Het moeilijke blijft overeind staan: nl het pinnen --- pincode niet kunnen onthouden -- en het enge machines vinden.
Oma wil aan de kas geld halen en dat bestaat niet meer.
De enige oplossing is dat oma dit helaas moet accepteren en een vertrouwd iemand moet inschakelen.
Er is geen andere oplossing! :(

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar "oma" kan wel degelijk aan de balie geld halen, maar dan moet ze dus die pinontheffing toestaan, en dat wil ze ook niet, want dan kan er niemand anders boodschappen halen en betalen.

Dus oma wil en en. En dat gaat niet.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door Quark »

Maar oma geeft aan dat ze wat vergeetachtig, beetje doof en slechtziende is. Zou ze wel contant geld krijgen, hoe moet ze dan bij de winkel komen om dit uit te geven ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door moederslink »

Quark schreef:Maar oma geeft aan dat ze wat vergeetachtig, beetje doof en slechtziende is. Zou ze wel contant geld krijgen, hoe moet ze dan bij de winkel komen om dit uit te geven ?
tijger1 schreef:Maar "oma" kan wel degelijk aan de balie geld halen, maar dan moet ze dus die pinontheffing toestaan, en dat wil ze ook niet, want dan kan er niemand anders boodschappen halen en betalen.
Dus oma wil en en. En dat gaat niet.
Ergo: oma moet zich helaas hier bij neerleggen en een vertrouwd iemand inschakelen.
BTW: is dit topic echt serieus?? Er wordt ook helemaal niet gereageerd , ook niet door de kleindochter :oops:

omawollie
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2016 21:41

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door omawollie »

taxikemperman schreef:Volgens mij begrijpt niemand het punt waar het echt om draait.
Deze dame wil haar zelfstandigheid niet verliezen!!
Ze kon wanneer zij dat wilde naar de bank om geld te halen.
Nu moet zij een afspraak maken met iemand anders om geld te halen: weg deel zelfstandigheid.
Beste meneer Kemperman,

Heb uw reactie gelezen en zal met hulp reageren ( ik citeer en ander schrijft over van kladje welke ik zelf met een grote leesbril heb geschreven ) . U bent ook een van die voorbeelden uit de praktijk en zoals het op dit moment gaat bij de banken waar je na 86 jaar niet meer over mijn centen mag beschikken. U begrijpt exact het dilemma waar ouderen tegenaan lopen want zelf ondervinden, blijkt altijd de beste leermeester te zijn.
ING zegt ook tegen mij dat ik maar iemand anders moet vragen voor hulp.
Maar, onder curatele ? Alleen als ik dementerende of ernstig ziek ben en zelf niet meer kan beslissen over mijn eigen wil of over mijn eigen leven. Tot die tijd zou deze oude dame nog graag zelf willen beslissen, als iedereen het goed vindt ?

Ervaringen zoals u beschrijft, deze wil ik verzamelen in een zwartboek en aan de ING aanbieden. Heel veel ouderen lopen hier tegen aan maar niemand krijgt hulp om dit openbaar kenbaar te maken. Op mijn ING kantoor tel ik al 35x personen waarvan ik het weet.

Andere reacties,
deze oude dame is heel goed gebekt en reken maar dat ik op het iNG kantoor mijn mening heb gezegd, toen ze mij in November 2015 als een klein kind naar huis stuurden. Waar ik het meeste boos over ben en nog wordt, "als u niet doet zoals wij het willen, dan krijgt u niet uw eigen geld"
Zeg al gekscherend, ga met heeeel groot spandoek voor de deur staan.

Zou u allen een goede en bovenal een gezonde oude dag toe willen wensen.

Groetjes van een Oma,

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door kweenie »

omawollie schreef:ING doet ook een aanbod voor pin ontheffing op mijn huidige pas maar dat is niet handig , want met pin ontheffing en als ik eens ziek wordt, dan kan niemand anders voor mij betalen en ook niet voor mij zorgen of boodschapjes doen.
Deze oude dame zou heel graag met mijn huidige pas weer gewoon aan de balie mijn eigen centjes willen ophalen en zoals ik al 40 jaar heb gedaan.
Zo ingewikkeld kan dit eenvoudige verzoek aan ING toch niet zijn ?
U geeft zelf de oplossing al aan. ING biedt ook een prima en eenvoudige oplossing aan.

Maar u wilt dat niet omdat u dan niet (tegen alle regels in!) iemand met uw pas en uw persoonlijke en vertrouwelijke PIN naar de winkel of de bank kunt sturen.

Het lijkt er dus op uw voornaamste bezwaar is dat alleen u dan van uw pas gebruik zou kunnen maken. U zou zich dan beter moeten/kunnen afvragen of het werkelijk nodig is dat iemand met uw pas boodschappen gaat doen als u dat zelf niet zou kunnen. Mijns inziens zou het veel veiliger en handiger zijn als diegene in zo'n situatie het geld van de boodschappen zou voorschieten en u dit vervolgens per overschrijving naar die persoon zou overmaken.

Wilt u dit niet, dan zou u als alternatief wellicht ook kunnen kiezen voor een en/of rekening, zodat u ook een 'normale' pinpas ontvangt voor de rekening. Die zou u dan kunnen meegeven aan iemand anders als u zou willen dat iemand anders van uw rekening pint.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door moederslink »

Zou u allen een goede en bovenal een gezonde oude dag toe willen wensen.
Dank u wel!
Mijn moeder is ruim 92 geworden en liep meer en meer tegen beperkingen op en daar krijgen we toch allemaal uiteindelijk mee te maken :(
Het accepteren hiervan is en was een lastig proces.
U bent hardhorend, slechtziend en slecht ter been , kunt de pincode moeilijk onthouden en vindt de machines " eng " en zoals het was bij de ING , zo is het niet meer en wordt het ook niet meer.
Welke oplossing zou voor u dan in dit geval acceptabel zijn?
U moet toch iets, nietwaar?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door bprosman »

En wat heb je aan €25 als je weekboodschappen moet halen?
Ga je toch iedere dag boodschappen doen, heeft Oma meteen de nodige beweging en dagbesteding.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
sjohie schreef:Een account aanmaken, deze activeren, en een heel topic openen, vergt toch zeker zoveel computerkennis dat een stuk plastic in een gleuf drukken, vier cijfers intoetsen en een paar knoppen voor het juiste bedrag......
@sjohie: " oma" is geholpen door een kleinkind :wink:
Ik ken een oude dame van 93 (!) die 1x per 4 weken met 1 familielid cash ophaalt voor de hele maand boodschappen, deze verdeelt ze keurig in 4 envelopjes , ergo iedere week boodschappengeld en geen honger :D
Mijn oma van 91 haalde zelfstandig boodschappen, en betaalde die per pin. Tot haar 88e af en toe nog met de auto, daarna op de fiets, en uiteindelijk met de rollator bij het nabijgelegen winkelcentrum, totdat ze op 91 jarige leeftijd overleed. Ze heeft altijd erg ingezet op zelfredzaamheid, en is actief bezig geweest om dat hele nieuwerwetsche pinnen te leren samen met haar kinderen en kleinkinderen. Dat koste wel even, want het is wel even wat aparts, maar met wat proberen, en het kiezen van kleinere winkels en supermarkten waar service nog gegeven wordt, heeft ze zich fier staande gehouden in de digitale storm. Die heb ik dan ook nooit een bank horen beschuldigen van het haar laten verhongeren zoals (de moeder van) TS doet.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door angel1978 »

omawollie schreef:
taxikemperman schreef:Volgens mij begrijpt niemand het punt waar het echt om draait.
Deze dame wil haar zelfstandigheid niet verliezen!!
Ze kon wanneer zij dat wilde naar de bank om geld te halen.
Nu moet zij een afspraak maken met iemand anders om geld te halen: weg deel zelfstandigheid.
Beste meneer Kemperman,

Heb uw reactie gelezen en zal met hulp reageren ( ik citeer en ander schrijft over van kladje welke ik zelf met een grote leesbril heb geschreven ) . U bent ook een van die voorbeelden uit de praktijk en zoals het op dit moment gaat bij de banken waar je na 86 jaar niet meer over mijn centen mag beschikken. U begrijpt exact het dilemma waar ouderen tegenaan lopen want zelf ondervinden, blijkt altijd de beste leermeester te zijn.
ING zegt ook tegen mij dat ik maar iemand anders moet vragen voor hulp.
Maar, onder curatele ? Alleen als ik dementerende of ernstig ziek ben en zelf niet meer kan beslissen over mijn eigen wil of over mijn eigen leven. Tot die tijd zou deze oude dame nog graag zelf willen beslissen, als iedereen het goed vindt ?

Ervaringen zoals u beschrijft, deze wil ik verzamelen in een zwartboek en aan de ING aanbieden. Heel veel ouderen lopen hier tegen aan maar niemand krijgt hulp om dit openbaar kenbaar te maken. Op mijn ING kantoor tel ik al 35x personen waarvan ik het weet.

Andere reacties,
deze oude dame is heel goed gebekt en reken maar dat ik op het iNG kantoor mijn mening heb gezegd, toen ze mij in November 2015 als een klein kind naar huis stuurden. Waar ik het meeste boos over ben en nog wordt, "als u niet doet zoals wij het willen, dan krijgt u niet uw eigen geld"
Zeg al gekscherend, ga met heeeel groot spandoek voor de deur staan.

Zou u allen een goede en bovenal een gezonde oude dag toe willen wensen.

Groetjes van een Oma,
Door de toon, de taal en de onwaarschijnlijkheden in het verhaal ( 35 mensen met dezelfde problemen bij 1 kantoor in de kennissenkring :roll: ) begint dit een beetje teveel op een troll-topic te lijken..

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door Quark »

Ten eerste vraag ik mij af, is dit echt of is dit een student die een onderzoek doet op forums.
Veranderingen zij er altijd en gaan altijd door.
Wat een consternatie toen het bruine zakje met contant geld iedere vrijdag werd afgeschaft. Mensen moesten in 1 x naar een bank, geld werd op een giro rekening gestort en men moest met cheque s werken.
Toen kwamen de geldautomaten voor veel mensen een regel rechte ramp, want nu konden ze nog maar beperkt de bank in.
In een bank kon je van maandag tot vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur geld ophalen. Mensen wenden eraan dat ze 24 uur per dag geld konden ophalen en nu verminderen de geldautomaten, weer een ramp want ze kunnen niet meer 24 uur per dag terecht.
En zo zal de verandering nog jaren door gaan en altijd zijn er mensen die hulp nodig zullen hebben deze veranderingen bij te houden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door moederslink »

Angel 1979 schreef:Door de toon, de taal en de onwaarschijnlijkheden in het verhaal ( 35 mensen met dezelfde problemen bij 1 kantoor in de kennissenkring :roll: ) begint dit een beetje teveel op een troll-topic te lijken
moederslink schreef: BTW: is dit topic echt serieus?? Er wordt ook helemaal niet gereageerd , ook niet door de kleindochter :oops:
Tja i.d.d ...ik probeer nog wel serieus te reageren...... maar..... :x

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Niet iedereen is hetzelfde! Mijn moeder van 81 regelt alles nog zelf (behalve internetbankieren) maar mijn vader van 85 kan niet eens pinnen. We gaan hem echt niet dwingen. Komt mijn moeder te overlijden en blijft mijn vader alleen achter, dan regelen we wel wat voor zijn boodschappen/aankopen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Miepje1 schreef:Niet iedereen is hetzelfde! Mijn moeder van 81 regelt alles nog zelf (behalve internetbankieren) maar mijn vader van 85 kan niet eens pinnen. We gaan hem echt niet dwingen. Komt mijn moeder te overlijden en blijft mijn vader alleen achter, dan regelen we wel wat voor zijn boodschappen/aankopen.
Heeft jouw vader ooit wel gepind? Hij was immers pas 60 toen het werd ingevoerd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Het is inhoudelijk en qua manier van schrijven een totaal ongeloofwaardig verhaal. Dat geven anderen hierboven ook al aan. En als je dan op twee websites berichten ziet van ene 'omawollie' dan wordt die verdenking alleen maar groter. Zie http://www.klacht.nl/paypal/klacht/bevr ... ldo-35000/ en https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/ ... ?id=581312

Het kàn toeval zijn en dat er nog iemand is die dezelfde gebruikersnaam heeft maar ik zou me de moeite besparen om verder op dit verhaaltje te reageren.

omawollie
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2016 21:41

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door omawollie »

Namens de oude dame,
is er bij haar natuurlijk begrip dat het ongelooflijk klinkt, want het hele voorval is ook ongelooflijk.
Zomaar even om lezer een idee te geven, misschien zitten de 35 mensen wel in het zelfde verzorgingshuis of wordt er in club of dagbesteding met elkaar over gesproken ? Of zijn het mensen welke in een winkel met elkaar er over praten ? Of binnen de familie ? Of oude vriendinnen of straat / klas genoten die elkaar tegenkomen ? Of een mengeling van deze groepen om zo op 35 te komen ?
Misschien is het anno 2016 vreemd, maar ouderen generaties die praten nog verbaal ( met de mond ) tegen elkaar en die gesprekken gaan als volgt "Wat ik gister bij de ING bank heb meegemaakt, zal je eens een mooi verhaal vertellen moet je eens luisteren................" de reactie van de gesprekspartner was dan "ja dit hadden wij ook ondervonden".
Uitgebreide email wisseling tussen ING en de oude dame zijn beschikbaar ook geluidopnames van telefoon gesprekken tussen de oude dame en ING.
Dat een aantal lezers kijken en zo ook reageren als: wie is die vreemde en verdachte persoon maar tegelijkertijd verzuimen te kijken naar het onderliggende probleem waar een groter wordende groep ouderen of mensen met een beperking tegen aan lopen. Natuurlijk zijn er oplossingen te bedenken, de kern van het verhaal dat er onzekerheid, onnodige onrust en grote paniek ontstaat bij ouderen "kan ik nog wel bij mijn eigen geld" en welke door een dienstverlener wordt veroorzaakt en daardoor was de oude dame behoorlijk verdrietig ( stress, boosheid en angst ).
De hier geplaatste reacties zijn aan de oude dame voorgelezen. "Kijk oma, dit schrijven anderen mensen".
( aantal heb ik bewust niet voorgelezen ).

Namens de oude dame bedankt voor alle aangedragen oplossingen of suggesties.
En wens u allemaal een gezonde en rustige oude dag.

Indien gewenst is het telefoonnummer bij redactie bekent.
( niet in de avond uren bellen want dit is te belastend voor haar, middaguur heeft de voorkeur )

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door Miepje1 »

GJvdZ schreef:
Miepje1 schreef:Niet iedereen is hetzelfde! Mijn moeder van 81 regelt alles nog zelf (behalve internetbankieren) maar mijn vader van 85 kan niet eens pinnen. We gaan hem echt niet dwingen. Komt mijn moeder te overlijden en blijft mijn vader alleen achter, dan regelen we wel wat voor zijn boodschappen/aankopen.
Heeft jouw vader ooit wel gepind? Hij was immers pas 60 toen het werd ingevoerd.
Nou nee, dat geloof ik niet. Van oudsher doet mijn moeder de boodschappen. En als hij wat gaat halen nam hij/neemt hij cash mee. D'r is ook verder niks mis met zijn verstand of zo, het is gewoon zo gelopen. En nu is hij slechtziend en doof dus heeft hij niet zoveel zin om dat allemaal nog te moeten. Hij heeft trouwens wel een OV-kaart, dat gaat nog prima ;-)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door moederslink »

Klaas Jan schreef:Het is inhoudelijk en qua manier van schrijven een totaal ongeloofwaardig verhaal. Dat geven anderen hierboven ook al aan. En als je dan op twee websites berichten ziet van ene 'omawollie' dan wordt die verdenking alleen maar groter. Zie http://www.klacht.nl/paypal/klacht/bevr ... ldo-35000/ en https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/ ... ?id=581312

Het kàn toeval zijn en dat er nog iemand is die dezelfde gebruikersnaam heeft maar ik zou me de moeite besparen om verder op dit verhaaltje te reageren.
Nou jaaaaaa zeg! Inderdaad!

En @TS :
ouderen lopen tegen beperkingen aan , dat is zo helder als glas.
het onderliggende probleem waar een groter wordende groep ouderen of mensen met een beperking tegen aan lopen.
Natuurlijk zijn er oplossingen te bedenken, de kern van het verhaal dat er onzekerheid, onnodige onrust en grote paniek ontstaat bij ouderen "kan ik nog wel bij mijn eigen geld" en welke door een dienstverlener wordt veroorzaakt en daardoor was de oude dame behoorlijk verdrietig ( stress, boosheid en angst )
*Oma zit dus echt niet 4 maanden zonder boodschappen , geen enkel " oudje " :!:
*Hoezo paniek - angst- stress-onzekerheid-onrust -boosheid?
Waarom zitten die oudjes elkaar bang te maken of ach en wee te roepen i.p.v meegaan met de tijd en daarop anticiperen, ook als je ouder wordt---juist als je ouder wordt!
Er zijn al zo lang geen kashandelingen meer mogelijk, hoe lang weet ik niet eens precies , maar toch al wel een aantal jaren.

Verdriet kan ik nog snappen misschien.....dat de tijd vliegt , dat de goeie ouwe tijd nooit meer terug komt , dat het op je ouwe dag niet meer bij te sloffen is etc etc , maar dit pinnen is toch niet van gisteren???
Men kan nog steeds bij zijn/ haar eigen geld. Ook mijn moeder van 90 kon pinnen, en nee op haar 92e niet meer, maar toen kwam ze sowieso niet of nauwelijks meer buiten , dus toen moest er iets geregeld worden.
Men heeft toch wel een vertrouwd persoon in zijn/ haar omgeving??

rookje
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2016 19:39

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door rookje »

MichielFRL schreef:Waar ik van baal is dat er mensen zijn die bewust de keuze maken om niet mee te gaan in de maatschappij en vervolgens derden beschuldigen dat iets niet meer is zoals vroeger.

Ga gewoon mee met de tijd. Pinnen doen we al een jaar of 25, internetbankieren is ook al minstens 10 jaar de normaalste zaak van de wereld en ga zo maar door.
Denk terug aan 1977 in Engeland. Rijen met mensen waarvan ik niet begreep waarvoor ze in de rij stonden. Voor mij destijds 1 groot vraagteken, er was geen winkel of wat dan ook te zien. De eerste kennismaking van uit de muur eten. Toen al was ik 'een oudere'. Dat is heel wat langer dan 25 jaar. Maar hoe men het ook wendt of keert, denk zelf (als oudere) dat men wel mee moet gaan; dat "oma" best ook veel jaren de tijd heeft gehad/gekregen om mee te groeien. Vooral gezien de bijdrage over hoe goed ze het mondje weet te roeren etc. Dan zou deze dame, de verhalen te hebben gelezen, geen achterstand hebben geboekt in alle nieuwe ontwikkelingen. Ik zelf ben zo vrij te geloven dat een en ander iets teveel worden aangedikt. Want online, ik kom er zelf soms ook niet uit, met behulp van de help desk van ING ben/word ik altijd heel goed geholpen. Ben bang dat ook ik het topic toch ietwas lees met een groot vraagteken. Natuurlijk wil oma zelfstandig blijven; n.m.m. is dat om te blijven vragen wie kan me helpen, wie vertrouw ik etc. Maar verhongeren? Geloof dit toch niet echt om dan de bank maar de schuld te geven.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door sjohie »

Vorig jaar in Cuba, nét voordat de grote opwarming tussen de VS en Cuba begon, waren wij er op vakantie. Daar zie je dus mensen netjes in de rij staan voor een soort winkel, om, zo leerden we later, de maandelijkse telefoonrekening even contant te betalen. Onze gids verzuchtte dat hij hoopte dat ze met die toenadering tot de VS ook toegang zouden krijgen tot het moderne betalingsverkeer, die was wel klaar met altijd dat cash mee slepen.

Gesloten