LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING betaalpakket

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

ING betaalpakket

Ongelezen bericht door courier »

De ING stuurt mij met een brief met als onderwerp "ING KiesVrij en uw betaalpakket".
Opletten geblazen dus, wat heeft de bank nu weer bedacht, tariefsverhoging of minder service?
ING gaat 3 betaalpakketten: Basis- Betaal- en Royaal samenvoegen tot 1 pakket en dat heet nu OranjePakket.
Het "kale" gedeelte daarvan (v/h Basis) kost € 17,40 per jaar en dat is even duur als het huidige Basispakket, maar.............
het is vanaf 1 april afgelopen met de gratis maandelijkse afschriften!
Wil je die wel blijven ontvangen, dan hoef je niks te doen, maar dan kost het OranjePakket voortaan € 20,00 per jaar.
Een doortrapte negatieve optie dus; de keuze uit een stiekeme tariefsverhoging van 15%, hetzij zelf afschriften printen, kortom een "win/win"-situatie echter niet voor de klant maar voor ING zelf.
Vervolgens eist ING dat bij een "en/of-rekening" voortaan verplicht elke rekeninghouder een betaalpas afneemt, stellen die het nu samen met 1 pas doen worden opgezadeld met een tariefsverhoging van € 12,00 per jaar.
Conclusie: ING voert een efficiencymaatregel door, dat levert een belangrijke besparing op, gelijktijdig wordt ELKE klant te grazen genomen met hogere kosten en minder dienstverlening.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sorry, maar papieren afschriften zijn écht antiek. Dat je daarvoor moet gaan betalen, vind ik logisch en terecht. Dan hoef ik, als ING-klant zónder papieren afschriften, die kosten tenminste niet te betalen.

Wat hier nu we doortrapt en stiekum aan is, ontgaat me ten enenmale. Je krijgt toch een brief met alle opties en prijzen? Een beetje realiteitszin kan geen kwaad.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op dit moment is de situatie zo:

OranjePakket € 16,40,- (Digitaal zaken doen)
BasisPakket € 17,40,- (bankieren met papier)
BetaalPakket € 36,- (goed uitgerust naar het buitenland)
RoyaalPakket € 65,- (meest uitgebreide service)

In 2007 betaalde je voor het basispakket € 10,95. Vanaf 1 april 2016 dus € 20,-. Dat is een verhoging van 6,9% op jaarbasis.De huidige prijs is in 2013 ingevoerd en als je het zo bekijkt dan de prijsverhoging effectief 4,7% per jaar. Inflatie ligt een stuk lager. Kennelijk veranderd het verdien model van de bank. Als je overstapt naar het OranjePakket en je papieren afschriften wil houden dan ben je € 19,40 per jaar kwijt plus € 0,25 per ingezonden papieren acceptgirokaart.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 10 mar 2016 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb die brief ook gehad, maar prijzen worden er niet in genoemd. Ook is het zo helder als koffiedik welk pakket ik straks al dan niet heb. Dan moet ik eerst weer het internet op.

Papier is inderdaad antiek, en zou niet nodig moeten zijn. Toch vind ik zelf papier prettiger dan alles online in zien en dan maar hopen dat alles bewaard blijft. Ander punt is: bij de kwijtschelding gemeentelijke heffingen moet je ook afschriften inleveren. Dat zou je kunnen uitprinten, maar twee jaar geleden werd er expliciet vermeld dat dat niet mocht. Het moesten echt originele afschriften zijn. Hoe dat nu is weet ik niet, als je online kwijtschelding aanvraagt hoe je sowieso niks in te leveren, dus dat vind ik wel weer een beetje raar. Ik heb er verder nog niet naar gekeken.

Ik denk dat we een beetje op een kantelpunt zitten. Het is duidelijk waar het heen gaat, maar nog niet bij iedere instantie en particulier is goed doorgedrongen wat het voor henzelf betekent. Maar het lijkt nu wel allemaal in een stroomversnelling te zitten.

Dat je extra moet betalen voor papieren afschriften vind ik niet zo vreemd. Eigenlijk vind ik dat wel logisch, en als je ziet hoe weinig je ervoor betaalt vind ik het allemaal wel meevallen.

Het is alleen weer het kennelijke verstoppen van een kostenverhoging onder een hele brij van blablabla, daar ben ik niet zo enhousiast over.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door moederslink »

courier schreef: Het "kale" gedeelte daarvan (v/h Basis) kost € 17,40 per jaar en dat is even duur als het huidige Basispakket, maar.............
het is vanaf 1 april afgelopen met de gratis maandelijkse afschriften!
Wil je die wel blijven ontvangen, dan hoef je niks te doen, maar dan kost het OranjePakket voortaan € 20,00 per jaar
De maandelijkse afschriften kreeg ik al niet meer, hoeft ook niet , ik kan ze 1x pm uitprinten ( als ik dat al wil of als het nodig is )kost me max € 0.40- € 0.50 pm :D
Vervolgens eist ING dat bij een "en/of-rekening" voortaan verplicht elke rekeninghouder een betaalpas afneemt, stellen die het nu samen met 1 pas doen worden opgezadeld met een tariefsverhoging van € 12,00 per jaar
Dan heeft u het over € 1 pm... :cry: en tis toch wel handig als je allebei een pasje hebt?
Conclusie: ING voert een efficiencymaatregel door, dat levert een belangrijke besparing op, gelijktijdig wordt ELKE klant te grazen genomen met hogere kosten en minder dienstverlening.
Is het niet met bijna alles zo? Meer betalen, minder service :evil:

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door witte angora »

Dank je voor het overzicht, alfa! Nu is het met de prijzen een stuk duidelijker. Straks nog eens even kijken hoeveel en welke waar ik voor mijn geld ga krijgen als ik naar het oranjepakket zou willen. Of dat ik het laat zoals het is.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door alfatrion »


witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door witte angora »

Mooie vergelijker! Als ik het het huidige pakket met de huidige voorwaarden omzet naar een oranjepakket gaat het 60 cent per jaar schelen in de nieuwe situatie. Als ik het papieren afschrift er af haal wordt het nog eens 2 euro minder. Nog geen 20 cent per afschrift dus. Maar ik ben sowieso duurder uit dan eerst.

Toch nog maar even over dat papier nadenken, zou wel weer ruimte (2 mappen) in de kast schelen. Als ik die afschriften ergens in de cloud kan opslaan raak ik ze ook niet kwijt, dan is dat probleem ook opgelost. Maar wel heel vreemd en heel erg wennen om het zo te doen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Als je geen creditcard nodig hebt dan is het oranje pakket geen verkeerde keuze.

Wel zie ik een aardig prijsverschil tussen royaalpakket en oranje pakket ivm platinum creditcard. Zal eens nakijken wat nu eigenlijk het verschil is tussen reguliere creditcard en platinum creditcard.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt die afschriften toch gewoon per gewenste periode downloaden en opslaan (en dan desgewenst nog printen)? Opslaan kan je lokaal of in de cloud doen, of mail ze naar één van je mailboxen. Al je gegevens heb je dan altijd en overal beschikbaar, en het kost je niets extra.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door witte angora »

Zelf printen is in ieder geval goedkoper (ca 5 cent per stuk) dan een officieel afschrift (bijna 20 cent per stuk). En uitprinten zou ook per drie maanden kunnen, dan is de volgorde van de boekingen veel logischer. Het hoeft ook allemaal niet groot; kleine letters is voldoende, als het maar leesbaar is. Dan moet ik alleen nog zien hoe ik alles in kolommen naast elkaar krijg. Als het lukt om 3 maanden op één A4 te printen scheelt het drie x bijna 20 cent, kosten zijn nog steeds 5 cent.

Dus ja, ook al is het maar een centenkwestie, het is wel iets wat ik mee kan nemen in de overweging.

Het is alleen de vraag of de gemeente er mee accoord gaat voor wat betreft de kwijtschelding gemeentelijke heffingen, en het waterschap voor de waterschapsbelastingen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als iedereen die altijd maar loopt te klagen een paar jaar geleden al was overgestapt op bijvoorbeeld ASN dan had je deze problemen niet gehad. Maar dan valt er niets meer te klagen natuurlijk.

hendrie1963
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 mar 2010 15:03

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door hendrie1963 »

Gelukkig ben ik begin vorig jaar naar ASN Bank gegaan. Ik was bij die andere criminele bank , Rabobank genoemd. Ik betaal nu 1,50 per maand en verder niets. Ze hebben alleen geen banken verspreid in Nederland. Maar goed als je alles online goed kunt regelen waarom heb je dan een bank nodig in een stad of dorp. Online bankieren is verder geen probleem en afschriften kan men zo afdrukken. Ik heb nog steeds geen spijt van de ASN Bank.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door witte angora »

hendrie1963 schreef:Gelukkig ben ik begin vorig jaar naar ASN Bank gegaan. Ik was bij die andere criminele bank , Rabobank genoemd. Ik betaal nu 1,50 per maand en verder niets. Ze hebben alleen geen banken verspreid in Nederland. Maar goed als je alles online goed kunt regelen waarom heb je dan een bank nodig in een stad of dorp. Online bankieren is verder geen probleem en afschriften kan men zo afdrukken. Ik heb nog steeds geen spijt van de ASN Bank.
Als ik besluit met de papieren afschriften te stoppen, rijst inderdaad de vraag waarom ik nog bij de ING of de Rabo zou moeten blijven. Dat zijn het praktisch gezien toch ook al internetbanken geworden, behalve dan dat ze kantoren hebben waar ik verder nauwelijks nog kom.

Dus ja, toen de Rabo onlangs kwam met een brief over veranderingen (met de mogelijkheid te stoppen met papieren afschriften) kwam de ASN ook al in beeld. Rabo kost me nu 2,30 per maand, komt straks nog iets boven op. Als er geen verschil meer is in service en mogelijkheden en zo, terwijl de ASN ook nog eens goedkoper is, dan is de keuze eigenlijk niet meer zo moeilijk.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het is mij bij die pakketten niet duidelijk of je extra moet betalen voor een GEMACHTIGDEN-pas. Kan ik nergens vinden. Maar sowieso, wat ik nu allemaal lees... zet me aan het denken. Ik ga eens kijken bij de SNS. Ik heb halverwege dit jaar al 40 jaar (sinds ik ging werken) de ING maar gehécht ben ik niet echt aan ze ;-)

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door CB »

GJvdZ schreef:Als iedereen die altijd maar loopt te klagen een paar jaar geleden al was overgestapt op bijvoorbeeld ASN dan had je deze problemen niet gehad. Maar dan valt er niets meer te klagen natuurlijk.
Ja een paar jaar geleden was een betaalrekening bij hun nog gratis, maar dat is inmiddels ook al weer verleden tijd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door GJvdZ »

CB schreef:
GJvdZ schreef:Als iedereen die altijd maar loopt te klagen een paar jaar geleden al was overgestapt op bijvoorbeeld ASN dan had je deze problemen niet gehad. Maar dan valt er niets meer te klagen natuurlijk.
Ja een paar jaar geleden was een betaalrekening bij hun nog gratis, maar dat is inmiddels ook al weer verleden tijd.
Maar het is nog steeds veel goedkoper dan de anderen en je krijgt rente op de dagrekening. Geen enkele reden eigenlijk om niet over te stappen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door CB »

GJvdZ schreef:
CB schreef:
GJvdZ schreef:Als iedereen die altijd maar loopt te klagen een paar jaar geleden al was overgestapt op bijvoorbeeld ASN dan had je deze problemen niet gehad. Maar dan valt er niets meer te klagen natuurlijk.
Ja een paar jaar geleden was een betaalrekening bij hun nog gratis, maar dat is inmiddels ook al weer verleden tijd.
Maar het is nog steeds veel goedkoper dan de anderen en je krijgt rente op de dagrekening. Geen enkele reden eigenlijk om niet over te stappen.
hendrie1963 geeft in zijn posting van 10 maart 2016 13:40 aan dat de kosten bij ASN € 1,50 per maand bedragen. Bij het Oranjepakket van de ING € 17,40 per jaar is € 1,45 per maand. Ik heb ook nog een rekening bij de RABO en daar betaal ik € 1,80 per maand.

Toevoeging 11-3-2016 Krijg net een bericht van de RABO bank, dat de kosten per maand van mijn privérekening worden verlaagd naar € 1,20 per maand. Dus de RABO is ook al goedkoper dan de ASN. Dus dat veel goedkoper, zoals jij dat noemt is erg overdreven.

En de rente op de privérekening die je krijgt bij ASN lever ik graag in om daarvoor indien nodig bij een kantoor naar binnen te kunnen stappen. Ik geef toe het gebeurd niet vaak, maar komt weleens voor. Daarbij is je privérekening bij de ING gekoppeld aan een spaarrekening. Dus gewoon je saldo op je privérekening minimaal houden, dan vang je op de rest via je spaarrekening gewoon rente. Het geld is via de app binnen 2 minuten van je spaar- naar je privérekening geboekt.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door courier »

Het gaat mij er vooral om hoe ING een op zichzelf slechte boodschap verpakt: Een zoetgevooisd brief waarin geen enkel bedrag voorkomt. "Beste klant gaat u maar rustig slapen, wij van de ING weten wel wat goed voor u is".
Het doortrapte zit hem hier in dat ING de kosten ACHTERAF per kwartaal in rekening brengt. Voorbeeld: 14 januari 2016 brengt ING in rekening € 4,35 "Kosten basispakket 1 okt t/m 31 dec 2015". Doe je niks dan zie je daar in de 1e helft van juli € 5,00 staan, de kosten dus over het 1e kwartaal 2016. Hoe je het ook wendt of keert: dat is een tariefsverhoging van 15%. Ongehoord en vooral doortrapt omdat je dat alleen ziet als je nu de moeite neemt de verschillende pakketten te vergelijken op de site van ING. Klachten van wakker geworden klanten in juli worden afgescheept met de opmerking: "ja maar we hebben u 4 maanden geleden toch een brief gestuurd?" Moet je maar niet zo dom zijn, terug in je hok. Vergeet niet dat de bank eenzijdig de hoogte van de kosten bepaalt, maar wil bij een gecombineerde tariefsverhoging/efficiencyverbetering zo weinig mogelijk gezeik aan het hoofd.
Er wordt wat gemakkelijk gedaan over het zelf printen van rekeningafschriften. Het zal best zo zijn dat meer dan 90% van de bevolking internetbankiert, maar hebben die ook allemaal een printer? Een voorzichtige schatting mijnerzijds: zeker niet meer dan de helft. Toch wel makkelijk hoor een afschrift op papier als de bank omvalt en je je schade mag claimen bij De Nederlandse Bank op basis van de garantieregeling. Vraag maar na bij voormalige DSB-klanten hoeveel moeite die hebben moeten doen om hun dagelijkse centjes veilig te stellen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ING betaalpakket

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Dus ja, toen de Rabo onlangs kwam met een brief over veranderingen (met de mogelijkheid te stoppen met papieren afschriften) kwam de ASN ook al in beeld. Rabo kost me nu 2,30 per maand, komt straks nog iets boven op. Als er geen verschil meer is in service en mogelijkheden en zo, terwijl de ASN ook nog eens goedkoper is, dan is de keuze eigenlijk niet meer zo moeilijk.
Je kunt nu nog kiezen of je over wil stappen naar een ander pakket

Volgens mij moet je nu kiezen of je een groter pakket wil.

OranjePakket € 16,40,- (Digitaal zaken doen) straks (kaal) € 17,40,-
BasisPakket € 17,40,- (bankieren met papier) straks € 20,- (nieuwe mensen zijn kwijt: vanaf € 19,40,-)
BetaalPakket € 36,- (goed uitgerust naar het buitenland) straks € 38,- (nieuwe mensen zijn kwijt: vanaf € 49,30)
RoyaalPakket € 65,- (meest uitgebreide service) straks € 69,- (nieuwe mensen zijn kwijt: vanaf € 91,40)

Gesloten