LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bank verhoogt zonder overleg aflossing, aflossingsvrije leni

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Bank verhoogt zonder overleg aflossing, aflossingsvrije leni

Ongelezen bericht door megatron29 »

Jaren geleden heb ik een aflossingsvrije lening afgesloten die zou worden afgelost met aandelen en een levensverzekering. Na een aantal Jaren bleken de aandelen en levensverzekering niet veel waard te zijn. Dus te weinig om de lening af te lossen.
Hierbij zat ik dus nog met een openstaande lening waar ik alleen maar rente op betaalde. Ik was al bezig met aflossen en maakte af en toe een som geld over. Intussen had ik al 8000 Euro afgelost. Echter vandaag kreeg ik een brief waar in staat dat de aflosvrije periode inmiddels verstreken is. Als u alleen de afgesproken maandelijkse termijn betaalde, dan hebt u tot nu toe alleen rente betaald en nog neits afgelost. Dit betekent dat u nu moet aflossen.

Per Mei 2016 verhogen ze dus mijn maandtermijn naar 1,5% van mijn kredietlimiet.

Ik heb gelijk met de tussenpersoon gebeld en deze vertelde mij dat banken dit vanaf Januarie dit jaar zonder meer mogen doen zonder overleg.

Mijn vraag is kan dit zomaar zonder toestemming van mijn kant? Want het is een aflossingsvrije lening.
Laatst gewijzigd door megatron29 op 07 apr 2016 23:58, 2 keer totaal gewijzigd.

mh73

Re: Bank verhoogt zonder overleg aflossing, aflossingsvrije leni

Ongelezen bericht door mh73 »

Als de aflosvrije periode is afgelopen, zul je toch moeten gaan aflossen lijkt me.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Bank verhoogt zonder overleg aflossing, aflossingsvrije leni

Ongelezen bericht door megatron29 »

Er was geen aflosvrije periode. Op de afschriften stond 999 maanden. Er staat nergens in het contract dat de periode ooit afloopt.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Bank verhoogt zonder overleg aflossing, aflossingsvrije leni

Ongelezen bericht door sacredfour »

Er was geen aflosvrije periode. Op de afschriften stond 999 maanden. Er staat nergens in het contract dat de periode ooit afloopt.
Wat in het contract staat is bepalend voor de overeenkomst. De bank mag de voorwaarden niet eenzijdig aanpassen. Wel kan het zijn dat de overheid de regels veranderd heeft. In dat geval zal je er aan moeten houden.
Maak schriftelijk bezwaar en ga met de bank in gesprek over een mogelijke rente vermindering. Je kan ook gaan kijken of je de lening kan oversluiten naar een bank waar de rente lager is.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Bank verhoogt zonder overleg aflossing, aflossingsvrije leni

Ongelezen bericht door megatron29 »

Bedankt ik zal dit gaan doen. :)

Gesloten