LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld afgeschreven bij geannuleerde PIN betaling Frankrijk

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Geld afgeschreven bij geannuleerde PIN betaling Frankrijk

Ongelezen bericht door Spotter »

Op vakantie in Frankrijk is het tweemaal voorgekomen dat een PIN-betaling met een ING pas niet lukte. De bon van het PIN-apparaat gaf aan dat de transactie was afgebroken. De retailer vroeg om een andere betaalwijze.
Echter het bedrag van de kassabon wordt door ING wel direct geincasseerd!
Ik heb contact opgenomen met ING om te vragen hoe dit zit. Het schijnt een issue te zijn met Franse banken. Ik werd verzocht om een mail te sturen naar ING met een verzoek tot onderzoek.
De buitenlandse bank zal binnen 10 werkdagen het bedrag terugboeken. Laten we hopen dat dit gebeurd,

Het gaat hier niet om een te hoog bedrag wat wordt afgeschreven. Een dergelijke reservering gebeurd vaak bij tanken bij benzinestations. In dit geval gaat het om gewone transacties. Zelfs bij een bedrag van Euro 4,10 hadden we dit euvel.

Wie heeft ervaring met dit verschijnsel? Wie kan verklaren hoe dit kan? We hebben contact gehad met de Franse bank van de retailer waar we dit issue mee hadden. Deze stellen het bedrag niet te hebben ontvangen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geld afgeschreven bij geannuleerde PIN betaling Frankrijk

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MichielFRL schreef:Het probleem wordt veroorzaakt door een nogal rare manier van verwerken van transacties. De bank geeft akkoord en daarmee is de transactie gelukt, echter moet de betaalautomaat daarna nogmaals akkoord geven en de transactie sluiten.
Zo raar is een dubbele acknowledgement niet. Dat gebeurt bij heel veel systemen. De bank geeft alleen aan dat het aan hun kant is gelukt. Het kassa/PIN systeem moet dan nog aangeven dat het aan die kant ook is gelukt. Als daar nog wat fout gaat, kan de transactie worden teruggedraaid.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Geld afgeschreven bij geannuleerde PIN betaling Frankrijk

Ongelezen bericht door Spotter »

Ik heb contact met de Franse bank. De medewerker geeft aan dat dit probleem optreedt bij Nederlandse en Belgische banken met transacties met de Franse banken. Geen idee wat nu precies de oorzaak is. Het lijkt er op dat de banken het probleem niet heel serieus nemen. Dit ondanks het feit dat ING precies wist van dit issue en mij aangaf dat ING druk is met onderzoeken van klachten van klanten.
Het zal wel een kwestie zijn van elkaar de schuld geven. De Franse banken stellen "ander landen hebben geen last". En de Nederlandse banken "We hebben dit issue alleen met Franse banken".

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geld afgeschreven bij geannuleerde PIN betaling Frankrijk

Ongelezen bericht door bprosman »

Het lijkt er op dat de banken het probleem niet heel serieus nemen.
Misschien is het (manueel) terugdraaien wel goedkoper dan grote ICT investeringen.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Geld afgeschreven bij geannuleerde PIN betaling Frankrijk

Ongelezen bericht door Spotter »

Intussen weer contact gehad met ING. ING belde mij vanwege een tweede PIN-betaling welke ook niet goed ging.
In dit geval ging het aldus de medewerker om een storing. Het geld was niet gereserveerd. Een aardige medewerker legde uit hoe dat kan. En heeft het geld weer teruggestort.
Ik blijf het een merkwaardig verhaal vinden dat twee betalingen binnen 1 week verkeerd gingen. En ik vraag mij af of ik het geld terug had gekregen als ik geen contact had gelegd met de ING.

Vandaag als goedmaker een waardebon van 10 euro van de ING gekregen. Dat is netjes.

Gesloten