LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rentemiddeling

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Rentemiddeling

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Ik denk erover om te gaan rente middelen.
Ik heb een hypotheek van € 180.000.- waarvan de rentevast periode nog ca. 5 jaar duurt.
De hypotheek bestaat uit 2 leningdelen, Annuïteit en aflossingsvrij op 4,45%. verhouding ca. 50/50.

Ik kan voor beide delen apart rentemiddeling aanvragen en ook apart kiezen om de boete in 1x te betalen, of door middel van maandelijkse opslagen.
Ik ben hierbij uit gegaan van een nieuwe termijn van 10 jaar rente vast.
Als ik de boete in 1x betaal voor beide delen ben ik zo'n € 16.500.- kwijt, maar dat scheelt zomaar tussen 275.- en € 300.- aan de bruto hypotheeklasten elke maand. Terugverdientijd is dan iets meer dan 4 jaar.

Als ik ervoor kies om bij het ene deel voor de opslag te kiezen en het andere deel de boete voldoe, dan is het voordeel minder, maar toch altijd nog wel een ruim € 200.- elke maand minder op de bruto hypotheek. dan wordt de rente ca. 3.5 en 1.9%

Ik kan er uiteraard ook voor kiezen om beide leningdelen voor de opslag te kiezen, dan kom ik ca. 180.- goedkoper uit, dan komt de rente op ca. 3.52%, nog steeds 0.9% lager

Nu belde ik de bank met een vraag: "is de boeterente ook aftrekbaar?"
Ik zie het namelijk zo: elke maand krijg ik belasting terug. Die belasting wordt na herziening veel lager en dus ook een lagere teruggave elke maand.
Als ik niets zou doen betaald de belastingdienst de komende 5 jaar ook de volle mep, net als ik.
'Dé bank' wilde me daar geen antwoord op geven. 'u belt met de rentemiddelinglijn'.
Heel vreemd, want als ik een nieuwe offerte laat opstellen kunnen ze keurig vertellen wat je elk jaar kan verwachten aan teruggave.

Nu is mijn vraag: Zijn mijn gedachten goed? Kan ik de boeterente inderdaad opgeven bij de komende belasingaangifte?
Indien dat zo is kan het voor heel wat mensen interessant zijn want, als je de tijd kunt overbruggen waarbij je je geld kwijt bent, dan kan je ergens tussen 35 en 42% van die boeterente volgend jaar juni/juli weer terugverwachten. Ik ben nog niet tegengekomen dat dit vermeld werd.

Natuurlijk wordt dan je maandelijkse (of als ervoor gekozen heeft, de jaarlijkse) teruggave lager.Ben ook benieuwd hoeveel dat ongeveer is, uitgaande van een modaal salaris tussen 35.000 en 40.000.-

Graag uw visie.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Inmiddels via verschillende sites opheldering gekregen. De boeterente is volledig aftrekbaar.
Voor mij nét dat verschil om de boeterente wel in 1x af te kopen en dat niet d.m.v. een opslag bij de bank te doen.

Let wel op dat je je hypotheekrente aftrek aanpast, deze zal lager worden. Als je dat niet direct doet dan kan het zijn dat je teveel terugkrijgt. In het jaar van de aanpassing zal 't weinig schelen, maar het volle jaar erop moet je zeker zorgen dat je niet teveel terugkrijgt indien je elke maand uitbetaald krijgt.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het beste wat u kunt doen is uw vraag voorleggen aan de Vereniging Eigen Huis. Daarvan nog geen lid? Dan dit zo snel mogelijk worden. Dit is het allerbeste advies wat ik aan huizenkopers, en dus ook aan u, kan voorleggen. Zelf ben ik ruim 27 jaar lid van deze vereniging en ik heb nog geen moment spijt daarvan gehad. Voor slechts € 27,00 per jaar kunt u toch geen buil vallen, zeker met een eigen woningbezit met een waarde van vele tienduizenden Euro's?

Vereniging Eigen Huis is de enige, maar dan ook echt de enige partij in ons land, die aan de kant van de huizenKOPERS staat. Alle andere 'clubs', die zeggen het zo goed met u voor te hebben, hebben hele andere belangen, vaak eigen belang, niet uw belang.

Vereniging Eigen Huis pleit al jaren voor rentemiddeling en zet zelfs banken onder druk die rentemiddeling nog steeds niet aanbieden. Zij hebben deskundigen in dienst op het gebied van hypotheken die u zeer goed van advies kunnen dienen met uw specifieke vraag. Zo mogelijk rekenen ze u zelfs voor, waardoor u zelf de beste keuze kunt maken of u nu al wel of beter nu nog niet voor rentemiddeling kunt kiezen.

Was u al lid geweest, de afgelopen jaren is hier met regelmaat aandacht aan besteed, met rekenvoorbeelden, in hun maandelijkse magazine. Dan had u vooraf hierover al veel meer kennis gehad. Overigens, ik werk niet bij de Vereniging Eigen Huis.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door 16again »

BreejKC schreef:Vereniging Eigen Huis is de enige, maar dan ook echt de enige partij in ons land, die aan de kant van de huizenKOPERS staat.
Echt..?
Op elke particulier die energiecontract via VEH afsloot, werd 40 euro verdiend.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, u weet het antwoord inmiddels al maar misschien is de info van de Belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... boeterente nog interessant voor u. De fiscale consequenties kunt u uitproberen door getallen in uw aangifte van de Belastingdienst aan te passen.

@16again; alle energievergelijkers verdienen aan afgesloten contracten dus dat wijkt niet af toch? Ook bij Eigen Huis moet er brood op de plank komen. En aan het échte consumentenwerk als strijden voor rentemiddeling verdienen ze niks. Dat is puur het behartigen van belangen.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Dank voor de feedback BreejKC en KlaasJan.
De site die Klaas aangeeft had ik al gezien inderdaad.
Gelukkig is de tool die ABN Amro aanbied bij het internet bankieren erg duidelijk.
Daar kan je heel makkelijk keuzes maken en zie je het eindresultaat; je nieuwe maandlasten, je boete en ook op welke termijn je je keuze terugverdiend.
Indien niet naar wens, of onmogelijk, kan je nieuwe keuzes maken.

Vooral dit laatste is van belang als je met gedachten loopt om te verkopen/verhuizen, of op basis van rentemiddeling besluit om te blijven wonen (zoals ik).
Eerder was ik van plan te verhuizen, mijn huis staat inmiddels een jaar te koop. Ondertussen zie ik de prijzen omhoog schieten. Daar waar ik vorig jaar redelijk veel keuze had om op 1 inkomen een eensgezinswoning te kunnen kopen in de gemeente waar ik graag heen wil, is er nu vrijwel geen aanbod meer.
Daarom is rentemiddeling toch interessant, zeker gezien mijn woning wat dat betreft in een goede omgeving staat met heel veel voorzieningen dichtbij. De hoofdzakelijke reden voor de verhuisplannen was de drukke doorgaande weg waar ik aan woon.
Ik zal dus, afhankelijk van mijn keuze, 3-4 jaar de verhuisplannen uitstellen om zodoende de kosten van de rentemiddeling terug te kunnen verdienen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door 16again »

Verhuisplannen en rentemiddeling gaan niet zo goed samen!
Wisselgeld wat je betaalt is vaak dat je niet meer boetevrij onder de hypotheek uit mag.
Dat zal nu wellicht nog wel mogen! Als je nu verhuist, ben je zonder rentemiddeling van oude hypotheek af, en betaal je op nieuwe hypotheek een lagere rente dan met middeling

MOKUM1956
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2016 17:06

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door MOKUM1956 »

Wij hebben onze hypotheek bij ABV AMRO afgesloten 18 jaar geleden. Wij doen verder niets, geen betalingen dus geen bankpas of internett bankieren. Is niet nodig want wij doen onze betalingen via de ING. Nu komt het : omdat wij geen bankpas hebben kunnen wij niet de ABN AMRO rentemiddeling internet site gebruiken. Dus gebeld, het 1e wat gevraagd werd was : waarom heeft u geen bankpas ?? Uitgelegd maar helaas de ABN AMRO kan ons niet helpen ..... nou dat is toch niet het antwoord waarop we zaten te wachten. Heeft iemand hier dezelfde ervaring maar liever nog wie heeft een oplossing ??

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door Spotter »

Het is momenteel inderdaad zo dat een ABN AMRO klant uitsluitend rentemiddeling kan aanvragen als men beschikt over ABN internet bankieren. Dan kan men met een tool berekeningen maken om de boete te bepalen.

Vandaag heb ik contact gehad met de ABN. Vanaf oktober/november kunnen klanten van ABN zonder internet bankieren via een adviseur ook rentemiddeling aanvragen.

De opslag van 0,2 % bij middelen is overigens een risico-opslag. Als de klant gedurende de nieuwe looptijd van de hypotheek (welke is gemiddeld) het huis verkoopt hoeft er geen boete te worden betaald. Andere banken rekenen de 0,2% opslag niet. Maar bij verhuizen moet er wel een boete worden betaald.

MOKUM1956
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2016 17:06

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door MOKUM1956 »

Dank je wel SPOTTER

Als ik bij een adviseur aanklop dan neem ik aan dat er kosten in rekening worden gebracht ? Als je zelf eea kan uit rekenen dan zijn er geen kosten.

Gesloten