LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente na Rentemiddeling

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
PatV
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 mei 2014 12:20

Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door PatV »

Onlangs heb ik mijn rente gemiddeld, kosten €250, in eerste instantie dacht ik eraan om de boeterente te betalen maar dat kon ik helaas niet ophoesten.

Nu mijn rente verlaagd is door rentemiddeling ben ik gaan kijken of de optie nog open staat om alsnog de boeterente te betalen. Tot mijn verbazing is deze boeterente nu 40% verlaagd!

Mocht je dus van plan zijn om de boeterente te gaan betalen, kijk dan eerste even of je hypotheekverstrekker ook rentemiddeling aanbied. In mijn geval is de boeterente 40% gezakt voor €250.
Laatst gewijzigd door PatV op 06 dec 2016 11:36, 3 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door k2p »

PatV schreef:Onlangs heb ik mijn rente gemiddeld, kosten €250, in eerste instantie dacht ik eraan om de boeterente te betalen maar dat kon ik helaas niet ophoesten.

Nu mijn rente verlaagd is door rentemiddeling ben ik gaan kijken of de optie nog open staat om alsnog de boeterente te betalen. Tot mijn verbazing is deze boeterente nu 40% verlaagd!

Mocht je dus van plan zijn om de boeterente te gaan betalen, kijk dan eerste even of je hypotheekverstrekker ook rentemiddeling aanbied. In mijn geval is mijn boeterente 40% gezakt voor €250.
Dat is best interessant. Bij middeling ga je toch weer een heel nieuwe termijn aan, niet? Ik snap wel dat het renteverschil dan lager is, maar de duur is dan dus langer...

PatV
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 mei 2014 12:20

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door PatV »

@k2p,

De nieuwe rentevaste periode bij mijn rentemiddeling is 20 jaar, gezien dat de laagste rente gaf. De boeterente, staat los van een rentevaste periode, is in mijn geval 40% lager. Hoe dit allemaal berekent wordt weet ik niet, maar ik mag van geluk spreken dat ik niet de initiële boeterente heb moeten betalen.

Ik hoop dat ik hiermee een enkeling mee kan helpen.

PatV
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 mei 2014 12:20

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door PatV »

Als aanvulling, nadat je rentemiddeling hebt gedaan en daarna de verlaagde boeterente heb betaald, staat het je natuurlijk vrij om over te stappen naar een andere bank met de daarbij behorende rente en looptijd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door k2p »

En gedaan?

PatV
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 mei 2014 12:20

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door PatV »

De boeterente is nog steeds hoog, ik ben op dit moment bezig om te kijken om deze boete mee te financieren (gedeeltelijk). Gelukkig is de boeterente aftrekbaar. Het mee financieren van de boete komt in Box 3 terecht en niet alle financiers doen dit.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door k2p »

Toch vind ik dit te mooi om te geloven. (as vrijdag heb ik ook een afspraak bij de bank om eea te bespreken ivm boeterente en middeling.)
1. Wat was de loopduur van je hypotheek,
2. en hoeveel daarvan was al verstreken toen je ging middelen?
3. En wat was je rente toen
4. en wat is je rente nu?

PatV
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 mei 2014 12:20

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door PatV »

1. 10 jaar
2. 3 jaar
3. 4.65%
4. met rentemiddeling, rentevaste periode 20 jaar, 3,52%.

De boeterente voor rentemiddeling was 65000,- nu is deze 38600 nadat ik rente heb gemiddeld. Mijn rentemiddeling is per 1 december 2016 ingegaan. Dus we hebben het hier over 2 dagen dat de boeterente zo enorm verlaagd is.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door k2p »

-
Laatst gewijzigd door k2p op 05 dec 2016 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door k2p »

PatV schreef:De boeterente, staat los van een rentevaste periode, is in mijn geval 40% lager. Hoe dit allemaal berekent wordt weet ik niet, maar ik mag van geluk spreken dat ik niet de initiële boeterente heb moeten betalen.
En wat bedoel je, boeterente staat los van rentevaste periode??? De boeterente heeft alles te maken met de resterende looptijd van je rentevaste periode.

Kan het gewoon zijn dat de bank een verkeerde berekening heeft gemaakt voor jou?

PatV
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 mei 2014 12:20

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door PatV »

Ik geloof niet dat mijn hypotheekverstrekker dit van te voren verteld zou hebben, geen enkele bank staat hiermee te koop. Het scheelt ze immers potentieel miljarden als je uitgaat van 250.000 nieuwe hypotheken per jaar.

Bij mijn hypotheekverstrekker is het mogelijk om na rentemiddeling alsnog een boeterente te betalen, het lijkt me niet meer dan logisch dat andere hypotheekverstrekkers dit ook doen.

De nummers die ik heb gegeven kloppen op een hypotheek van 635000 met 100% annuïteit.

PatV
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 mei 2014 12:20

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door PatV »

k2p schreef:
PatV schreef:De boeterente, staat los van een rentevaste periode, is in mijn geval 40% lager. Hoe dit allemaal berekent wordt weet ik niet, maar ik mag van geluk spreken dat ik niet de initiële boeterente heb moeten betalen.
En wat bedoel je, boeterente staat los van rentevaste periode??? De boeterente heeft alles te maken met de resterende looptijd van je rentevaste periode.

Kan het gewoon zijn dat de bank een verkeerde berekening heeft gemaakt voor jou?
Boeterente volgens de bank:

"Omdat wij renteverlies lijden, brengen wij u op dit moment deze boete in rekening. De boete kan per dag verschillen omdat deze afhankelijk is van de dagrente, de resterende looptijd en de restschuld."

Als ik bij desbetreffende bank blijf, dan is deze boete hetzelfde, of ik nu 1 jaar of 30 jaar selecteer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt gelijk dat de boete na rentemiddeling veel lager zou kunnen zijn. Dat is vooral zo als de rente voor twintig jaar veel hoger is dan de rente voor bv zeven jaar. En heeft te maken met dat er bij middeling geen boete wordt berekend, maar simpelweg de oude en nieuwe rente (gewogen) wordt gemiddeld.

Extreem voorbeeld: sterk jouw rente is 4%, huidige rente voor zeven jaar is 2% en huidige rente voor twintig jaar is ook 4% . Bij boeterente wordt de boete berekend over het verschil tussen 4 en 2, dus 2% per jaar. Over zeggen jaar een vervolgens contant gemaakt is dat ongeveer dertien procent.

Bij middeling blijft de rente 4% , of er komt misschien een extra opslag van 0,2. Als je daarna openbreekt, is de boete nul, of iets minder dan vier procent als er een extra opslag op zit.

Maar bij veel geldverstrekkers mag je niet zo niet na elkaar eerst middelen en daarna oversluiten.

PatV
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 mei 2014 12:20

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door PatV »

kweenie schreef:Maar bij veel geldverstrekkers mag je niet zo niet na elkaar eerst middelen en daarna oversluiten.
Dat lijkt me sterk, zou ook betekenen dat je je woning niet kan verkopen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door angel1978 »

PatV schreef:
kweenie schreef:Maar bij veel geldverstrekkers mag je niet zo niet na elkaar eerst middelen en daarna oversluiten.
Dat lijkt me sterk, zou ook betekenen dat je je woning niet kan verkopen.
Je mag en kan wel verkopen, maar je krijgt dan alsnog een boete. Bij de rabobank is het bijv. zo dat als je gaat middelen, een van de voorwaarden verandert en dat je niet meer boetevrij mag verkopen. Verkoop je dus alsnog, dan wordt er toch een boete gerekend voor het voortijdig eindigen van de rentevaste periode en wordt hier dus alsnog een boete voor betaald. Daarmee vervalt je voordeel.

PatV
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 mei 2014 12:20

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door PatV »

@angel1978 Bedankt voor je uitleg, het staat inderdaad ook op hun site https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... -wijzigen/

Opvallend dat sommige banken dit wel toepassen en andere weer niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo heel opvallend is dat niet, want er zijn veel meer voorwaarden die tussen de verstrekkers kunnen verschillen. Dat is de contractvrijheid die er is.

PatV
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 mei 2014 12:20

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door PatV »

kweenie schreef:Zo heel opvallend is dat niet, want er zijn veel meer voorwaarden die tussen de verstrekkers kunnen verschillen. Dat is de contractvrijheid die er is.
Is er niet iets als meldingsplicht/zorgplicht? Moet de bank mij niet op deze optie wijzen, mocht dit mogelijk zijn? Ik heb meerdere malen contact gehad met mijn bank om te vragen wat de mogelijkheden zijn om mijn lasten te verlagen. Ze hebben mij nooit op deze optie gewezen.

PatV
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 mei 2014 12:20

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door PatV »

Zojuist gechat met een medewerker van de hypotheekverstrekker. Uitleg is dat de boeterente inderdaad omlaag gaat na rentemiddeling. Mijn vraag waarom dat niet duidelijk wordt weergegeven, zodat mensen kunnen besluiten eerst te middelen en daarna alsnog de boete te betalen wordt nu intern voorgelegd.

Is het nog te vroeg om te zeggen dat de mensen die meteen de boeterente hebben betaald gedupeerden zijn?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Boeterente na Rentemiddeling

Ongelezen bericht door CB »

PatV schreef:Is het nog te vroeg om te zeggen dat de mensen die meteen de boeterente hebben betaald gedupeerden zijn?
Wellicht wel. Je hebt slapende honden wakker gemaakt. Zoals kweenie aangaf, hebben andere verstrekkers voorwaarden die wat jij nu doet niet mogelijk maakt. De kans is groot dat jouw hypotheekverstrekker de voorwaarden ook gaat aanpassen. Dus je hypotheekverstrekker zal je daar wel dankbaar voor zijn.

Gesloten