LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank en ouderendiscriminatie

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
albert.gerbers
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2017 14:13
Contacteer:

Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door albert.gerbers »

Al een aantal jaren verzorg ik de administratie van mijn schoonmoeder (86 jaar). Zij is volledig handelingsbekwaam maar fysiek hulpbehoevend. Boodschappen doe ik, evenals postverzending. Een PC of tablet heeft ze niet en dus maakt ze voor betalingen die niet kunnen worden verzorgd via automatische incasso gebruik van de acceptgiro.
Afgelopen week ontving ze dus een factuur voor de eigen bijdrage medicijnen. Klein bedrag maar moet wel worden betaald. Zoals sinds enige tijd gebruikelijk rijd ik dan drie dorpen verder naar de enige nog bestaande vestiging van de Rabobank. Daar aangekomen blijkt de postbus voor acceptgiro te zijn dicht gemaakt.
En nu??? Volgens Rabobank moet deze betaling digitaal worden gedaan of via een automatische incasso. Voor een incidentele betaling????? Moet ik dan elke ondernemer in de provincie een automatische incasso geven??? Moet ik mijn schoonmoeder dan maar haar eigen bankrekening laten overdragen om die vervolgens te digitaliseren??? Op mijn PC?? Voortaan ook door mij overgenomen, het laatste stukje waardigheid, zelf als oudere je eigen financiële zaken regelen, ook wegnemen??
Ouderen worden zo geprest om hun bankzaken aan derden over te dragen. Digitaal gaan op 86 jarige leeftijd is namelijk een echte utopie. Zeker in een tijd vol fishingmails, kwaadaardige virussen en ander digitaal omgedierte.
Dus je bankzaken als oudere dan maar overdragen aan (als het nog kan) een vertrouwd persoon in een tijd waar SIRE zendtijd gebruikt om de gevaren bij ouderen en het misbruik van hun geldzaken aan de orde te stellen. Snapt iemand bij Rabo hier iets van??
Schandalig, de Rabobank die zegt er voor de klant te zijn. Verdwenen uit de eigen omgeving, geen service meer voor ouderen, en dat allemaal om zelf meer geld te kunnen verdienen. Personeel op straat en de eigen bijdrage van een geldpas verder opschroeven. Snapt u het? Wanneer wordt hier wat aan gedaan?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

albert.gerbers schreef:Al een aantal jaren verzorg ik de administratie van mijn schoonmoeder (86 jaar). Zij is volledig handelingsbekwaam maar fysiek hulpbehoevend. Boodschappen doe ik, evenals postverzending. Een PC of tablet heeft ze niet en dus maakt ze voor betalingen die niet kunnen worden verzorgd via automatische incasso gebruik van de acceptgiro.
Afgelopen week ontving ze dus een factuur voor de eigen bijdrage medicijnen. Klein bedrag maar moet wel worden betaald. Zoals sinds enige tijd gebruikelijk rijd ik dan drie dorpen verder naar de enige nog bestaande vestiging van de Rabobank. Daar aangekomen blijkt de postbus voor acceptgiro te zijn dicht gemaakt.
En nu??? Volgens Rabobank moet deze betaling digitaal worden gedaan of via een automatische incasso. Voor een incidentele betaling????? Moet ik dan elke ondernemer in de provincie een automatische incasso geven??? Moet ik mijn schoonmoeder dan maar haar eigen bankrekening laten overdragen om die vervolgens te digitaliseren??? Op mijn PC?? Voortaan ook door mij overgenomen, het laatste stukje waardigheid, zelf als oudere je eigen financiële zaken regelen, ook wegnemen??
Ouderen worden zo geprest om hun bankzaken aan derden over te dragen. Digitaal gaan op 86 jarige leeftijd is namelijk een echte utopie. Zeker in een tijd vol fishingmails, kwaadaardige virussen en ander digitaal omgedierte.
Dus je bankzaken als oudere dan maar overdragen aan (als het nog kan) een vertrouwd persoon in een tijd waar SIRE zendtijd gebruikt om de gevaren bij ouderen en het misbruik van hun geldzaken aan de orde te stellen. Snapt iemand bij Rabo hier iets van??
Schandalig, de Rabobank die zegt er voor de klant te zijn. Verdwenen uit de eigen omgeving, geen service meer voor ouderen, en dat allemaal om zelf meer geld te kunnen verdienen. Personeel op straat en de eigen bijdrage van een geldpas verder opschroeven. Snapt u het? Wanneer wordt hier wat aan gedaan?
Dit heeft niets met het discrimineren van ouderen te maken... Maar goed. U kunt overstappen naar een andere bank.

Mijn grootouders doen alles wel gewoon digitaal. Niets mis mee zolang je geen rare dingen doet op het internet. En anders kun je toch met haar meekijken?

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door henk51 »

U kan het ook met een app overmaken

Betalen met de acceptgiroscanner
Betaal eenvoudig acceptgiro's met de acceptgiroscanner in de Rabo Bankieren App. Zelf uw gegevens invoeren is niet nodig, deze worden automatisch overgenomen.

Kies in de app voor 'Nieuwe overboeking' en 'Omschrijving of betalingskenmerk'.
Vervolgens klikt u op de camera naast 'Betalingskenmerk acceptgiro'.
Scan de acceptgiro met de acceptgiroscanner.
De app vult automatisch uw betalingsgegevens in. Zo hoeft u niet meer alle cijfers handmatig in te voeren.
Als u de oude Rabo Bankieren App gebruikt, gaat u in de app naar 'Betalen'. Daar klikt u op de camera rechts bovenin. U zit dan in de acceptgiroscanner.
Scheelt ook in tijd hoeft u niet meer om te rijden.

U schrijft:
Personeel op straat en de eigen bijdrage van een geldpas verder opschroeven. Snapt u het? Wanneer wordt hier wat aan gedaan?

Valt nu niets meer aan te doen,de schuld ligt bij de cliënten/u/mij die komen niet meer naar de bank,ben er zelf ook 5 jaar niet meer geweest.
Vrijwel iedereen gaat digitaal heeft niets met leeftijdsdiscriminatie te maken er zijn mensen van in de 90 die goed met een pc kunnen omgaan.
Maar ook mensen vanaf 16 die totaal digibeet zijn.

groeten Henk

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door G7 »

Hier wil ik ook wel even op reageren.

Ze nemen idd maar aan, dat als je als oudere een beetje op een tablet of pc kunt, je ook wel kunt internet bankieren. Je zal ze de kost moeten geven, die dat niet kunnen en ook niet ( meer ) aan te leren zijn.

Wij hebben onlangs van de Rabobank gratis enveloppen toegestuurd gekregen en kunnen als we dat willen, zo nog gebruik maken van de acceptgiro kaarten. Mag je zonder postzegel naar hun hoofdkantoor in Utrecht sturen. Goede oplossing. Vraag me alleen af, voor hoelang nog ?

Voor de goede orde, ik kan wel internet bankieren, maar velen en met name oudere familieleden van mij niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door sjohie »

G7 schreef:Hier wil ik ook wel even op reageren.

Ze nemen idd maar aan, dat als je als oudere een beetje op een tablet of pc kunt, je ook wel kunt internet bankieren. Je zal ze de kost moeten geven, die dat niet kunnen en ook niet ( meer ) aan te leren zijn.

Wij hebben onlangs van de Rabobank gratis enveloppen toegestuurd gekregen en kunnen als we dat willen, zo nog gebruik maken van de acceptgiro kaarten. Mag je zonder postzegel naar hun hoofdkantoor in Utrecht sturen. Goede oplossing. Vraag me alleen af, voor hoelang nog ?

Voor de goede orde, ik kan wel internet bankieren, maar velen en met name oudere familieleden van mij niet.
Aan de andere kant, mijn vader van 72 appt mij om te zeggen dattie in de nieuwste versie van de app van ABN-Amro met zijn vingerafdruk opdrachten kan bevestigen. :wink: Ik bedoel maar, niet elke senior is digitaal onbekwaam, en die groep neemt ook elk jaar in omvang af. Op een gegeven moment moet een bank/bedrijf dan keuzes gaan maken. Maar goed, ik meen dat de regiobank wat in dit gat is gesprongen?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch snap ik het niet. De betaling kan toch ook via automatische incasso? Dan is het probleem opgelost.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door G7 »

En dan ga je er weer vanuit dat iedere ouder een smartphone heeft ? Nee dus !

En ja, mijn oma van 91 jaar kan ook met haar kinderen en kleinkinderen in Australie face-timen, wat niet wil zeggen dat ze dan ook internetbankieren moet kunnen. Ze zijn vaak al blij als ze de handleiding van een tablet onder de knie hebben voor hun plezier, zoals een spelletje doen.

Is het teveel gevraagd om voor die mensen, met name de oudere generatie, nog een jaar of 10 een keuze te bieden ? Wel of niet digitaal ? Tegen die tijd zullen de meesten er dan niet meer zijn en dan mag men aannemen dat wij allemaal digitaal of wie weet wat er dan is, zijn.

Wat de een kan, wil niet zeggen dat de ander dat ook kan en / of moet kunnen. Onzin ! Laat de keus nog even open.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door G7 »

witte angora schreef:Toch snap ik het niet. De betaling kan toch ook via automatische incasso? Dan is het probleem opgelost.
Voor steeds terugkomende rekeningen..... mee eens, maar voor een sporadische betaling !! :roll:

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door Quark »

Zolang de RABO acceptgiro's levert,kan je ze ook inleveren. Zoals hier boven al genoemd, vraag een pak retour enveloppen aan en je hoeft ook geen 3 dorpen meer te rijden maar inleveren bij de eerste brievenbus.
En ja over een tijdje zal de accept giro niet meer bestaan. En alles ontwikkelt zich dus wie weet wat ons te wachten staat als we die leeftijd bereiken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door bprosman »

Digitaal gaan op 86 jarige leeftijd is namelijk een echte utopie.
mee eens, maar voor een sporadische betaling !!
Mijn moeder is nog steeds van het huishoudpotje.
Sporadische betalingen betaal ik via het Internet en zij geeft t mij contant.
Probleem opgelost.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door reggie2 »

G7 schreef:
Is het teveel gevraagd om voor die mensen, met name de oudere generatie, nog een jaar of 10 een keuze te bieden ? Wel of niet digitaal ? Tegen die tijd zullen de meesten er dan niet meer zijn en dan mag men aannemen dat wij allemaal digitaal of wie weet wat er dan is, zijn.

Wat de een kan, wil niet zeggen dat de ander dat ook kan en / of moet kunnen. Onzin ! Laat de keus nog even open.

Prima idee, er zijn zat mensen die niks met een pc hebben en de ouderen moeten het nog op de gewone manier kunnen blijven doen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door GJvdZ »

bprosman schreef:
Digitaal gaan op 86 jarige leeftijd is namelijk een echte utopie.
mee eens, maar voor een sporadische betaling !!
Mijn moeder is nog steeds van het huishoudpotje.
Sporadische betalingen betaal ik via het Internet en zij geeft t mij contant.
Probleem opgelost.
Ja maar dan kan je niet lekker klagen over die stoute bedrijven. Jouw oplossing is veel te makkelijk.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
G7 schreef:
Is het teveel gevraagd om voor die mensen, met name de oudere generatie, nog een jaar of 10 een keuze te bieden ? Wel of niet digitaal ? Tegen die tijd zullen de meesten er dan niet meer zijn en dan mag men aannemen dat wij allemaal digitaal of wie weet wat er dan is, zijn.
Wat de een kan, wil niet zeggen dat de ander dat ook kan en / of moet kunnen. Onzin ! Laat de keus nog even open.
Prima idee, er zijn zat mensen die niks met een pc hebben en de ouderen moeten het nog op de gewone manier kunnen blijven doen.
Wie bepaalt dat dat "moet"? Alleen de bank bepaalt welke diensten zij aanbieding en in welke vorm.

Het feit dat de discriminatiekaart gelijk alweer getrokken wordt zegt mij overigens wel genoeg.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Al een aantal jaren verzorg ik de administratie van mijn schoonmoeder. Maar de bankzaken doet u schijnbaar dus niet.
Afgelopen week ontving ze dus een factuur voor de eigen bijdrage medicijnen. Als dit een incident is dat is uw schoonmoeder in blakende gezondheid. Ik krijg vaker in het jaar te maken met rekeningen die van het eigen risico betaald moeten worden, danwel op eigen kosten gaan. Alles omtrent zorgkosten kan gewoon op automatische incasso.
Zoals sinds enige tijd gebruikelijk rijd ik dan drie dorpen verder... U doet ook de postverzending. Is het niet veel makkelijker de acceptgiro in een envelop te versturen? Hoeft u ook niet meer helemaal 3 dorpen verderop te gaan rijden.

Ik ben een heel stuk jonger dan uw schoonmoeder en heb overal een automatische incasso voor afgegeven. Zoveel is dat niet, incidenteel (van vreemde kosten) komt eigenlijk nooit voor. Alle bedrijven zijn bekend die afboeken, zitten geen onbekende bedrijven tussen. En de bankzaken die ik doe gaan gewoon via de laptop, ondanks uw angst voor allerlei rovers op de digitale weg.

Dus, niet zo miepen, mogelijkheden zat om de betalingen goed te laten verlopen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Alles lezend en resumerend denk ik inderdaad dat een acceptgiro in een envelopje via de gewone post de makkelijkste manier is om je moeder haar eigen bankzaken te laten regelen. Dat ging vroeger trouwens ook zo.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef: Wie bepaalt dat dat "moet"? Alleen de bank bepaalt welke diensten zij aanbieding en in welke vorm.

Het feit dat de discriminatiekaart gelijk alweer getrokken wordt zegt mij overigens wel genoeg.



Wat een hoogdravende woorden gebruik jij zeg, Ik vind het normaal dat je ook rekening houdt met de mensen die niks met een pc hebben. Vreemd? .... niet echt!!

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door Quark »

reggie2 schreef:
Moneyman schreef: Wie bepaalt dat dat "moet"? Alleen de bank bepaalt welke diensten zij aanbieding en in welke vorm.

Het feit dat de discriminatiekaart gelijk alweer getrokken wordt zegt mij overigens wel genoeg.



Wat een hoogdravende woorden gebruik jij zeg, Ik vind het normaal dat je ook rekening houdt met de mensen die niks met een pc hebben. Vreemd? .... niet echt!!
En iedere bank houdt rekening met de mensen die niet met een pc om kunnen gaan. Anders waren de acceptgiro kaarten allang afgeschaft. En via iedere bank kan je een stapel antwoord enveloppen krijgen om je acceptgiro kaarten op te sturen. Net als vroeger bij de post bank.
Dus ja ik ben het met Moneyman eens dat er te snel discriminatie wordt geroepen

Mucha

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Met een bepaalde groep geen, of minder, of onvoldoende, rekening houden heeft lang niet altijd met discriminatie te maken, dat als eerste.

Maar bovenal: er is dus een mogelijkheid dat ouderen zonder internet hun bankzaken kunnen doen: net als vroeger de acceptgiro in een envelop en in de brievenbus. Je kunt dus zeker niet stellen dat ouderen gediscrimineerd worden; wat er aan de hand is, is dat de topicstarter geen weet heeft van de (ouderwetse) mogelijkheden die de bank biedt. Dat de topicstarter iets niet weet heeft niets te maken met discriminatie van banken.

Als er volkomen onterecht een discriminatiekaart wordt getrokken, zegt dat meer over degene die die kaart trekt dan over degene die daar een opmerking over maakt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rabobank en ouderendiscriminatie

Ongelezen bericht door berndv »

G7 schreef:Is het teveel gevraagd om voor die mensen, met name de oudere generatie, nog een jaar of 10 een keuze te bieden ?
Dus in een topic waarin gesteld wordt dat ouderen gediscrimineerd worden, terwijl ze juist gelijk behandeld worden, een voorstel doen om voor ouderen een andere oplossing te bedenken.

Wat betekende discriminatie ook alweer? Over 10 jaar heb je nog steeds mensen die de digitale boot hebben gemist. Dan maar weer met 10 jaar verlengen?

Gesloten