LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Negatieve Rente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
atlas1302

Negatieve Rente

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Negatieve rente, we zouden het bijna niet zelf kunnen verzinnen maar de banken weer wel natuurlijk.

Alles is omkeerbaar waar: 3 en 4 is 7 dus 7 min 4 is 3, mooi - lelijk, goed - slecht etc......

Er is al een bank die de rente op nul procent heeft gezet en er is sprake dat banken misschien wel negatieve rente gaan doorvoeren. Wat gaat dat dan voor ons als particulier en zaken wereld betekenen.

In de wiskunde is negatief x negatief als antwoord plus, dus bij een positief saldo krijg je met positieve rente geld bijgeschreven, je spaart! en plus x plus = plus dus dat klopt.

Nu bij een negatief banksaldo met een negatief rente voet, betekent dat dan dat je moet gaan betalen of ontvangen. Immers de stelling is dat alles rechtevenredig omkeerbaar is.

Boekhouden is niks ander dan wiskundig bezig zijn met cijfers, plus en min, debet en credit. Dus ik vraag me af :roll:

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door hänschen klein »

LOGICA
Bij negatieve rente slinkt vermogen,
zijn het dus onkosten en die krijg je van de fiscus terug op het moment, dat de fictieve 4%-rente eindelijk verboden wordt?

;-))

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door scontra »

[quote="atlas1302" Dus ik vraag me af :roll:[/quote]

Er missen mogelijk een paar woorden :?:

atlas1302

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door atlas1302 »

hänschen klein schreef:LOGICA
Bij negatieve rente slinkt vermogen,
zijn het dus onkosten en die krijg je van de fiscus terug op het moment, dat de fictieve 4%-rente eindelijk verboden wordt?

;-))
Wiskunde is logica, negatief rente x positief vermogen is negatief, dus vermogen neemt af en dat is logisch :D
Dat laatste dat was mij niet bekend des temeer niet omdat ik hier gewoon 4% rente heb, hoop niet dat ik je daar jaloers mee maak.
Laatst gewijzigd door atlas1302 op 18 jun 2017 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

atlas1302

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door atlas1302 »

scontra schreef:[quote="atlas1302" Dus ik vraag me af :roll:
Er missen mogelijk een paar woorden :?:[/quote] Dus ik vraag me af wat hier de grap van is, ik dacht juist om mensen aan te moedigen om geld op de bank te zetten en dat ga je met een negatief rente niet lukken lijkt mij.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Atlas 1302,
de kaapverdische munt is direct aan de Euro gekoppeld ... ik zou met dan toch maar zorgen gaan maken.

Wanneer uw vraag is wat de gevolgen van negatieve rente bij de bank zullen zijn, kunnen we Denemarken, Zwitserland en Japan bestuderen. Alle bankkosten gaan omhoog, er wordt meer afgelost en weer meer geleend voor risicorijke bankproducten ... tot we in de volgende financiële krisis landen. Waarschijnlijk zullen veel Nederlanders met schulden en met het huis onder water dan ook voor één van de Kaapverdische eilanden gaan kiezen.

Ik zou dus in onroerend goed gaan investeren of alvast een bed-and-breakfest opzetten. Maar misschien zijn dat uw huidige inkomsten al.

Verder kan men negatieve-rente-vermijding plegen, door niet meer te sparen en de lage inflatie te genieten ...
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 18 jun 2017 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door scontra »

atlas1302 schreef:
scontra schreef:[quote="atlas1302" Dus ik vraag me af :roll:
Er missen mogelijk een paar woorden :?:
Dus ik vraag me af wat hier de grap van is, ik dacht juist om mensen aan te moedigen om geld op de bank te zetten en dat ga je met een negatief rente niet lukken lijkt mij.[/quote]

@atlas1302,

En met welke reden probeert u mensen aan te moedigen om geld op de bank te zetten, het zal mij in ieder geval geen zorg zijn wat een ander met z'n geld doet.
Kent u deze al !!!!!! Sparen is geld verzamelen voor "later" en als je zelf "erflater" bent geworden gaat een ander er mee aan de haal !!

atlas1302

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Volgens mij heeft u een glazen bol, we zien de drukte hier al toenemen.

En inderdaad, het begin is al ingezet en het kan nog erger.

Kan de rente nog lager?


Jazeker, de Europese Centrale Bank (ECB) hanteert al een tijdje een rentetarief van – 0,2%. Een negatieve rente dus! Het betreft hier het tarief voor de banken zelf die geld willen stallen bij de ECB. Banken die geld overhebben en dit bij de ECB willen stallen, betalen dus rente in plaats van dat ze rente ontvangen. De reden is dat de ECB wil dat het geld juist uitgeleend wordt om de economie te bevorderen. Een aantal grote banken geeft inmiddels hun grote zakelijke klanten dan ook een negatieve rente.

atlas1302

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door atlas1302 »

@scontra, ik probeer niks hoor en het zou me een biet zijn wat u met uw geld doet. Mijn vraag was? wat gaat dat betekenen voor particulier of zakenman.

Ik zelf spaar nooit, dat kon u wel in mijn andere topic zien. Maar als er toch geld op de bank staat heb ik er liever 4% rente voor dan negatieve rente. U niet dan?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Een onbescheiden (na-)vraag:

krijgt u deze 4% rente bij uw plaatselijke bank op een standaard spaarkonto? Of op een deposito met 4% rente uit een vroegere periode?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door kweenie »

atlas1302 schreef: ik dacht juist om mensen aan te moedigen om geld op de bank te zetten en dat ga je met een negatief rente niet lukken lijkt mij.
Dat heb je dan ook verkeerd gedacht. Het is juist niet de bedoeling dat mensen geld op de bank zetten. Het is de bedoeling dat mensen het geld meer gaan uitgeven en zo de economie extra steunen. Als mensen en bedrijven en jaar eerder de auto of computer vervangen, omdat je spaargeld anders toch niets oplevert of daarvoor lenen goedkoper is, dan heeft dat die sector een enorme boost. Net als lagere leenrente voor hypotheken; niet alleen voor verhuizingen maar vooral ook voor verbouwingen.

Daarom willen ze dus vooral niet dat we als angsthazen geld oppotten, maar dat we het weer normaal gaan uitgeven.

atlas1302

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door atlas1302 »

hänschen klein schreef:Een onbescheiden (na-)vraag:

krijgt u deze 4% rente bij uw plaatselijke bank op een standaard spaarkonto? Of op een deposito met 4% rente uit een vroegere periode?
Plaatselijke bank.

atlas1302

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dat is ook waar en dat heb ik ook gedaan en dat systeem is mij al vele jaren bekend, maar dan om niet de belasting teveel te verrijken. Dus we kochten regelmatig nieuwe computers, auto`s, werktuigen, bedrijfspand etc. om de winsten te beperken.

Dus het is niet de belastingdienst die nu bijt maar de bank, en ja ik ben zeker blij voor de starters met hun lage hypotheek rente. Maar er zijn ook zat doelgroepen die er weer niet vrolijk en blij worden en daar doel ik eigenlijk op.

Ik heb het naar mijn zin hoor, saludos 8)

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door hänschen klein »

[quote="atlas1302"]Dat is ook waar en dat heb ik ook gedaan en dat systeem is mij al vele jaren bekend, maar dan om niet de belasting teveel te verrijken. Dus we kochten regelmatig nieuwe computers, auto`s, werktuigen, bedrijfspand etc. om de winsten te beperken.

Dus het is niet de belastingdienst die nu bijt maar de bank, en ja ik ben zeker blij voor de starters met hun lage hypotheek rente. 8)[/quote

Gezien uw opening bent u klaarblijkelijk aangedaan van de B-wetenschappen. Wat de starters met een lagere hypotheek betreft, gaat het hier om het natuurwetenschappelijke principe van 'de vaten die in een evenwicht blijven'. Wanneer de hypotheekrente flink lager wordt, zijn eerst de huizenprijzen flink gestegen. Ik kan dat ook met economische principes verklaren.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 18 jun 2017 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door GJvdZ »

atlas1302 schreef:Negatieve rente, we zouden het bijna niet zelf kunnen verzinnen maar de banken weer wel natuurlijk.
Rente voor leningen is ook heel laag, dus is het logisch dat de inkoopkosten voor een bank (want dat is spaarrente in feite) ook laag worden. Dus zo moeiijk is het niet om dit zelf te verzinnen. Als de banken het kunnen kan je het zelf ook bedenken.

atlas1302

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Alles is in evenwicht volgens de wet van communicerende vaten, dat is inderdaad een natuurlijke stelling. in de praktijk blijkt dat natuurlijke stellingen niet altijd overeind blijven of aangetast, voorbeelden genoeg.

Maar in de praktijk, wie gaat hier nu echt lol aanbeleven als de rente echt negatief wordt? het zou dus de bedrijven of mensen met veel geld moeten aanzetten om meer te investeren en om uit te geven. ik denk juist dat die geldstromen juist de verkeerde kant op gaan, die zogenaamde belasting paradijzen die erg in trek zijn. En dat is CV niet hoor, hou mij te goeden. Het is hier gezellig maar belasting en BTW/IVA moet je hier ook betalen 15%.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Atlas1302,
Ook de (geld-)stromen zoeken het laagste punt, waardoor de één werk krijgt in bij voorbeeld Zaandam en de ander naar het buitenland vertrekt. Oorzaken en gevolgen van economische wetten zijn niet even op een tpoic uit te leggen en bovendien micro gezien véél te individueel ...

U zoekt voor omvattende, eerlijke en vage antwoorden beter op het world wide web.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door scontra »

atlas1302 schreef:@scontra, ik probeer niks hoor en het zou me een biet zijn wat u met uw geld doet. Mijn vraag was? wat gaat dat betekenen voor particulier of zakenman.

Ik zelf spaar nooit, dat kon u wel in mijn andere topic zien. Maar als er toch geld op de bank staat heb ik er liever 4% rente voor dan negatieve rente. U niet dan?
Uw andere topic waarschijnlijk gemist.
En gelukkig maar dat u een biet is wat ik met mijn geld doe, al helemaal omdat ik geen geld heb.
U spaart niet, maar krijgt wel 4% rente !!! Ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit zal ik maar denken.
Voor het geval u zich onverhoopt toch nog druk mocht gaan maken om het rendement van mijn geld, niet doen want ik leef van de rente van mijn schulden en dat gaat al vele jaren goed en daarom blijf ik er ook stug mee doorgaan.
He belangrijkste rendement moet je halen uit je leven en de rest ik bijzaak.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 jun 2017 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic tekst verwijderd

atlas1302

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door atlas1302 »

scontra schreef:
atlas1302 schreef:@scontra, ik probeer niks hoor en het zou me een biet zijn wat u met uw geld doet. Mijn vraag was? wat gaat dat betekenen voor particulier of zakenman.

Ik zelf spaar nooit, dat kon u wel in mijn andere topic zien. Maar als er toch geld op de bank staat heb ik er liever 4% rente voor dan negatieve rente. U niet dan?
Uw andere topic waarschijnlijk gemist
En gelukkig maar dat u een biet is wat ik met mijn geld doe, al helemaal omdat ik geen geld heb.
U spaart niet, maar krijgt wel 4% rente !!! Ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit zal ik maar denken.
Voor het geval u zich onverhoopt toch nog druk mocht gaan maken om het rendement van mijn geld, niet doen want ik leef van de rente van mijn schulden en dat gaat al vele jaren goed en daarom blijf ik er ook stug mee doorgaan.
He belangrijkste rendement moet je halen uit je leven en de rest ik bijzaak.
PRECIES daar neem ik nog een ,BACO, op het is zondag en we houden de kwaliteit van het leven hoog in het vaandel.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En in Jip en Janneke taal: als u rente moet betalen over uw spaargeld wordt uw vermogen dus kleiner. Kan niet simpeler.

Gesloten